K poskytování služeb, cílení reklam a analýze návštěvnosti využíváme soubory cookie. Používáním webu s tímto vyjadřujete souhlas. Další informace

Jarní údržba auta je zbytečná? Víte co si v interiéru po zimě vozíte?

-mao / AutoRoad.cz, 29. dubna 2018, 17:29 Google+

Na to, že je na jaře vhodné přezout zimní pneumatiky a začít používat letní, odborníci ÚAMK upozorňovali několikrát. A tak tento krok považujeme za samozřejmý a „provedený“. Jenže tím by to rozhodně skončit nemělo. Příprava automobilu na jarní a letní provoz si žádá mnohem více. Proč? Už jen proto, že podle některých průzkumů se interiér některých automobilů svou ne-čistotou a například množstvím bakterií, plísní a roztočů snadno vyrovná záchodovému prkénku. 

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
Ilustrační foto

Ilustrační foto | foto: pixabay.com

Sdílejte článek

Určitě je přirozené, že první, čím začneme, je vnější očista, tedy umytí karoserie, kol, podvozku - zkrátka celého automobilu. Odborníci ovšem nedoporučují rovnou jet do automatické myčky. Spíše je na místě například využít ruční mytí, které je na řadě čerpacích stanic a v několika cyklech pomocí vysokého tlaku vody odstranit vše nežádoucí z karoserie. Teprve potom bychom měli zavítat mezi kartáče do myčky. Důvod? V opačném případě se nemusí v automatické lince smýt všechna sůl a drobné nečistoty, které pak vytvoří jakousi pastu, kterou kartáče mohou třít po laku a poškodit ho. Po umytí je vhodné pečlivě zkontrolovat lak, jeho poškození a zakonzervovat ho. Metod je více, ale nejlepší je nechat práci na odbornících v lakovnách nebo servisech.

Přirozeně, že stejně jako se postaráme o plechové části našeho čtyřkolového miláčka, nesmíme zapomenout ani na kontrolu a očištění brzd. Začneme jejich pečlivým vymytím, tedy vystříkáním vodou, protože nečistoty mezi brzdným kotoučem a destičkami je ničí. Kontrolu výšky brzdné plochy destiček považujeme za samozřejmost. Stejně jako v případě starších vozů promazání táhla ruční brzdy a její seřízení, aby zabírala na pátém až šestém zubu.

Lidé mají oči, a těmi jsou u auta okna a světlomety. Ty je tedy třeba umýt, a to v případě skel i zevnitř. S tím souvisí i nezbytná kontrola stěračů a jejich gumiček, které řidiči nejednou poničí tím, že se snaží namrzlý sníh setřít, místo škrabkou, právě stěrači. O důležitosti dobrého stavu stíracích lišt svědčí fakt, že při dlouhotrvajícím dešti musí gumičky setřít v součtu plochu rovnající se velikosti fotbalového hřiště.

Interiér auta dá většinou víc zabrat a vyžaduje více času než bychom možná očekávali. Řeč už byla o sklech. Nejen kuřáci způsobují, že na sklech se zevnitř usazuje kouř, mastnoty a nečistoty, které vytvářejí jakýsi tenký film. Ten zvláště v noci, při osvětlení od protijedoucích vozidel, zásadně zhoršuje výhled z vozu.

Zmínili jsme mastnoty, nečistoty na oknech a jak se jich zbavit. Další nebezpečí však čeká v potahových látkách, otvorech výdechů ventilace, rozvodu klimatizace nebo v koberečcích. Samozřejmě myslíme zdravotní nebezpečí. V sedačkách se například drží nečistoty a roztoči, klimatizace může být pro změnu zdrojem virů a bakterií. Stačí jen, že jsme během zimy byli nemocní. Klimatizace totiž bakterie a viry dovedou pojmout a po jejím spuštění je znovu rozšíří do ovzduší. Auta jsou obecně ideální́ živnou půdou pro bakterie, plísně a roztoce. Je v nich teplo, mnoho nečistot z jídla, bot a podobně. Takže paradoxně právě naše auto může být zdrojem různých zdravotních potíží.

Vhodný způsob ošetření interiéru je impregnace, a to nejen palubní desky, ale i všech dalších plastových dílů. Ty díky ní změknou, získají opět původní vzhled a navíc do nich budou nečistoty daleko hůře pronikat. 

Dalším vhodným postupem je tepování sedaček. Jde o speciální metodu hloubkového čištění čalounění účinným přístrojem, a to buď mokrou, nebo parní metodou. Z hlediska efektivity a úspory času je vhodnější parní metoda tepování, kdy s autem můžete odjet už po půl hodině od vyčištění. Horká pára navíc bezpečně zničí roztoče, alergeny i plísně.

Mokrá metoda se spíše hodí pro čištění v teplém počasí, protože je nutné auto větrat a nemůžete s ním okamžitě odjet. Horká pára si dokáže poradit i s nepříjemnými pachy v interiéru automobilu. Dokonce i odstraní zápach z cigaretového kouře. Hlavně ale bezpečně zničí alergeny, roztoče, bakterie, viry a plísně v interiéru. Takže ono přirovnání interiéru auta k záchodovému prkénku přestane platit.

img-responsive

Během jarní údržby nezapomeňte ani na vyčištění ventilace a výměnu kabinového filtru | foto: youtube.com

S tím, co všechno se „zahnízdilo“ v našem autě během zimy, souvisí i nezbytnost pravidelného čištění klimatizace, výměny filtru, atd. Rozhodně ne později než jednou za dva roky je na místě tuhle práci přenechat odborníkům.

Nejinak je tomu v případě výměny kapalin, jako je motorový a případně převodový olej. To ostatní zvládneme sami. Jde například o kontrolu dalších kapalin – brzdové, vody v chladiči, ostřikovači… Když budete pod kapotou, rozhodně si všimněte, v jakém stavu jsou hadice, zda někde neprosakují.

Zcela stejně důkladně, jako se budeme dívat pod kapotu, bychom měli nahlédnout pod víko zavazadelníku. Co tam hledat? To, co tam na jaře a létě nepatří - zimní řetězy, lopatka, atd… Tato přebytečná kila musí pryč. A nezapomeňte také na střešní boxy anosiče. Vězte, že za každé kilo navíc platíte vy. Odborníci ÚAMK spočítali, že každých 100 kilogramů navíc zvýší spotřebu paliva až o 0,3 litru/100 km.

Jakkoliv se tento výčet může zdát rozsáhlý, stále není kompletní. Je totiž vhodné ještě překontrolovat tlak v pneumatikách, nebo si nechat změřit napětí akumulátoru, který dostává v létě opět pořádně zabrat. Seznam by vlastně mohl být téměř nekonečný, nicméně pokud motoristé udělají alespoň toto minimum, budou podle odborníků ÚAMK lépe připraveni na jarní a letní cestování.

Google+ Vytisknout

Diskuze: Jarní údržba auta je zbytečná? Víte co si v interiéru po zimě vozíte?

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Rimac C_Two

Chorvatští vizionáři slaví nevídaný úspěch, do jejich projektu už zainvestovalo i Porsche

Nová Audi A1 na detailních záběrech

VIDEO: 15 minut ve společnosti Audi A1: Prohlédněte si nové městské mini do detailu

Britská policie monitoruje překračování rychlosti ze speciálních dodávek

Jak během 0.03 sekundy přijít o 3 000 Kč? Policista se rozpovídal o moderních radarech

Jeremy Clarkson oblékl uniformu dopravního policisty a vydal se zkontrolovat zaparkované automobily

Jeremy Clarkson změnil povolání? V téhle uniformě byste ho rozhodně nečekali

Ilustrační foto

Autem na dovolenou? Kde nejvýhodněji tankovat a jak se změnily poplatky za dálnice?

Nová Audi A1

Nová Audi A1 oficiálně: Co všechno nabídne dokonalý partner pro život ve městě?

reklama
reklama

Doporučujeme

Lada Vesta SW Cross

Češi utřeli. Legendární Ladu koupíte úplně všude, a u nás?

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. Úchvatný off-road Škoda 973? Babeta chtěla do světa, ale z Moskvy přišlo ne

  2. Čelní srážka s kamionem? Volvo opět ukázalo, jak neuvěřitelně bezpečná auta umí postavit

  3. Nejlevnější nová auta na českém trhu? Tohle pořídíte do 250 tisíc

  4. Škoda VOS? Obrněný speciál komunistických papalášů jezdil po kolejích rychleji než na silnici

  5. Jak se stát celosvětovou celebritou za pár hodin? Tahle slečna našla unikátní způsob

  6. Co dokáže napáchat automatická myčka? Tohle je důvod, proč se vždy držet instrukcí

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud