Pro značku se čtyřmi kruhy začne nová éra představením sériové verze prototypu Audi e-tron. Společnost prochází transformací z klasického výrobce automobilů na systémového poskytovatele mobility, který bude svým zákazníkům nabízet na míru střižená řešení pro nabíjení doma i na cestách. Jako první automobil na trhu bude možné sériovou verzi prototypu Audi e-tron nabíjet na rychlonabíjecích stanicích s výkonem až 150 kW. Elektrické SUV tak bude během necelých 30 minut připraveno na další etapu dálkové jízdy. Sada lithium-iontových akumulátorů s vysokou kapacitou umožní dojezd více než 400 kilometrů v jízdním cyklu WLTP.
Scénář: tančící světelný blesk a pulzující zvukové efekty nad střechou automobilu
Faradayova klec ve vysokonapěťové zkušebně berlínského závodu Siemens pro výrobu spínačů má rozměry 42 krát 32 krát 25 metrů. Tým elektrikářů a inženýrů v největším závodě pro výrobu spínací techniky na světě zkoumá rázové napětí ve výši až tři miliony voltů, způsobované blesky. V roce 1958 vybudovaná parabolická hala je za tím účelem vybavena velmi vysokým generátorem rázového napětí. Uprostřed haly stojí prototyp Audi e-tron. Světelný blesk tančí s pulzujícími zvukovými efekty po střeše automobilu a osvětluje 25 metrů vysokou halu. Odborníci cíleně přivedli elektrostatický výboj na automobil.
Tento experiment ztělesňuje tisíciletý sen lidstva: chytání blesků a využívání jejich energie. Elektromobily sice ještě ani dnes nelze nabíjet bleskem, avšak inženýři učinili další významný krok k realizaci vize „bleskově rychlého“ nabíjení. Sériovou verzi prototypu Audi e-tron bude možné jako první automobil na trhu nabíjet výkonem až 150 kW.
Nabíjení na cestách: s výkonem až 150 kW na vysokovýkonných nabíjecích stanicích
Na rychlonabíjecích stojanech s evropským standardem nabíjení CCS (Combined Charging System), například v síti Ionity, bude prototyp Audi e-tron připraven pro další etapu dálkové jízdy za méně než půl hodiny. Základem tohoto procesu nabíjení je náročný systém řízení teploty lithium-iontových akumulátorů. Sada akumulátorů, uložená pod podlahou vozidla, pojme 95 kWh energie, a umožňuje tak dojezd více než 400 kilometrů podle realistické zkušební metodiky WLTP. SUV bude díky tomu vhodné pro každodenní provoz. Na konci roku 2018 bude v Evropě téměř 200 vysokovýkonných nabíjecích stanic HPC (High-Power-Charging), každá s šesti nabíjecími stojany. Do roku 2020 se plánuje výstavba 400 stanic na dálnicích a hlavních silničních tazích, vzdálených od sebe 120 kilometrů.
Kromě rychlonabíjení stejnosměrným proudem lze elektricky poháněné SUV nabíjet na cestách také střídavým proudem – sériově s výkonem až 11 kW, na přání s výkonem 22 kW. Zákazníci tak budou mít k dispozici celkem více než 65 000 veřejných nabíjecích stanic v Evropě. Jejich počet v nadcházejících letech ještě výrazně vzroste. Prostřednictvím nové nabíjecí služby Audi poskytne společnost majitelům vozů e-tron v době uvedení na trh zjednodušený přístup k cca 80 procentům uvedených nabíjecích stanic. Spouštění nabíjecího procesu, lhostejno, zda se stejnosměrným nebo střídavým proudem a výkonem 11 kW nebo 150 kW, bude snadnější. Zákazník se za tím účelem jednorázově zaregistruje na portálu myAudi a uzavře individuální smlouvu pro nabíjení. Vyúčtování bude realizováno automaticky bez fyzického placení. Celý proces bude ještě komfortnější od roku 2019 díky funkci Plug & Charge. Autorizace automobilu připojeného k nabíjecímu stojanu proběhne automaticky a po jejím uskutečnění se spustí nabíjení bez nutnosti použít kartu.
Řidič si může naplánovat delší jízdu buď v aplikaci myAudi App, nebo přímo v automobilu. V obou případech zákazník obdrží vhodnou trasu se zobrazením nabíjecích stanic pro nezbytné doplnění elektrické energie. Navigační systém přitom zohlední kromě stavu nabití akumulátorů také dopravní situaci a vypočte dobu příjezdu včetně nezbytné doby nabíjení. Mapové podklady obsahují jak nabíjecí stanice se stejnosměrným proudem, tak i většinu stanic se střídavým proudem v celoevropském měřítku.
Domácí nabíjení: sériově s 11 kW, na přání s 22 kW
Audi nabídne různá řešení pro domácí nabíjení. Servisní organizace, zprostředkovaná místním prodejcem Audi, na přání zákazníka ověří možnosti pro nabíjení ve vlastní garáži a nainstaluje příslušnou techniku. Sériově dodávaný přenosný nabíjecí systém lze využívat dvěma způsoby: připojením k zásuvce domácí elektrické sítě 230 V s nabíjecím výkonem až 2,3 kW, nebo připojením k zásuvce s třífázovým proudem 400 V s nabíjecím výkonem až 11 kW. Při využití druhé uvedené možnosti dojde ke kompletnímu nabití akumulátorů během cca osmi a půl hodiny. Na přání dodávaný nabíjecí systém connect zvýší nabíjecí výkon na 22 kW, pokud bude elektricky poháněné SUV vybaveno nezbytným druhým nabíjecím zařízením. Prodejní síť Audi v České republice bude navíc do roku 2020 vybavena stejnosměrnými dobíjecími stanicemi o výkonu až 150 kW.
Ve spolupráci se systémem řízení využívání energie v domácnosti nabídne nabíjecí systém connect inteligentní funkce nabíjení. Prototyp Audi e-tron bude možné nabíjet maximálním dostupným výkonem, který dovoluje domovní přípojka i automobil, a přitom budou zároveň zohledněny potřeby ostatních spotřebičů v domácnosti.
Tím se zabrání přetížení domovní přípojky. Kromě toho si bude zákazník moci stanovit individuální priority, například nabíjení v době s výhodnějším tarifem. Je-li dům vybaven fotovoltaickým zařízením, může automobil přednostně využívat elektrickou energii z vlastní výroby, přičemž se zohledňují také předpokládané fáze slunečního svitu.
Komfortní ovládání z pohovky umožní myAudi App. Jejím prostřednictvím lze plánovat, dálkově ovládat a sledovat procesy nabíjení a klimatizace interiéru elektricky poháněného SUV před zahájením jízdy. Zákazník může například nastavit časovač pro dobu odjezdu, aby byl prototyp Audi e-tron v požadovaném okamžiku nabitý a/nebo klimatizovaný. Aplikace navíc zobrazuje údaje o nabíjení a jízdách.
Modely úspěšné automobilky Cupra prošly v nedávné době faceliftem, který se týká i pohledného kombíku Leon Sportstourer. Na první pohled by se mohlo zdát, že se jedná jen o lehké omlazení designu, jak to u faceliftů bývá zvykem, jenže to je omyl. Změněna byla jedna velice podstatná věc, která tento sportovní kombík posunula do vyšší ligy.
Extrémní výkon přes 1.000 kW byl na běžný provoz až příliš – alespoň podle Xiaomi, které svůj hypersedan SU7 Ultra softwarově omezilo. Po silné kritice uživatelů ale automobilka otočila a výkon hodlá znovu uvolnit. Informoval web Carnewschina.
Do naší recenze tento týden zavítala modernizovaná Toyota ProAce Verso v prodloužené verzi L2, která vychytala drobné nedostatky starší verze. Jedná se o víceúčelového parťáka, který je překvapivě komfortní. Početnější rodiny, které si nemohou dovolit Multivan či Mercedes-Benz třídy V, budou dost možná překvapeni, že se jedná o konkurenceschopného rivala.
S příchodem elekromobility jsme byli svědky vzniku hned několika opravdu rychlých aut na baterky, která na semaforu sice potrápila kde jaký supersport, ale při řízení chyběly emoce a ani v zatáčkách to mnohdy nebyla moc zábava. Rychlost zkrátka neznamená automaticky zábavu a proto vznikl Ioniq 5 N, který se rozhodl zbořit mýty o tom, že elektromobil nemůže být zábavný. Jak se to podařilo?
V závěrečné kapitole naší dlouhodobé recenze se zaměříme především na konkurenty a také na cenu, která je hlavním, ale rozhodně ne jediným trumfem, který DS 7 drží v ruce. Zaslouží si tato akční DS 7 vaší pozornost a nebo je lepší volbou vyhlášené německé trio – Mercedes-Benz, BMW a Audi?
Čínská automobilka Denza, společný podnik značky BYD a Mercedesu, oznámila evropské uvedení svého vrcholného modelu Z9 GT, který vstoupí na trh jako elektrické vozidlo (EV) v říjnu 2025, následované plug-in hybridní verzí (PHEV) v lednu 2026.