Hromosvod místo zásuvky? Audi vyzkoušela hodně netradiční experiment

Prototyp Audi e-tron dostal několik zásahů bleskem
Prototyp Audi e-tron dostal několik zásahů bleskem, foto: Audi
Antonín Marek , AutoRoad.cz 20. dubna 2018 14:59 21. dubna 2018 14:17
Sdílej:

Pro značku se čtyřmi kruhy začne nová éra představením sériové verze prototypu Audi e-tron. Společnost prochází transformací z klasického výrobce automobilů na systémového poskytovatele mobility, který bude svým zákazníkům nabízet na míru střižená řešení pro nabíjení doma i na cestách. Jako první automobil na trhu bude možné sériovou verzi prototypu Audi e-tron nabíjet na rychlonabíjecích stanicích s výkonem až 150 kW. Elektrické SUV tak bude během necelých 30 minut připraveno na další etapu dálkové jízdy. Sada lithium-iontových akumulátorů s vysokou kapacitou umožní dojezd více než 400 kilometrů v jízdním cyklu WLTP.

Scénář: tančící světelný blesk a pulzující zvukové efekty nad střechou automobilu

Faradayova klec ve vysokonapěťové zkušebně berlínského závodu Siemens pro výrobu spínačů má rozměry 42 krát 32 krát 25 metrů. Tým elektrikářů a inženýrů v největším závodě pro výrobu spínací techniky na světě zkoumá rázové napětí ve výši až tři miliony voltů, způsobované blesky. V roce 1958 vybudovaná parabolická hala je za tím účelem vybavena velmi vysokým generátorem rázového napětí. Uprostřed haly stojí prototyp Audi e-tron. Světelný blesk tančí s pulzujícími zvukovými efekty po střeše automobilu a osvětluje 25 metrů vysokou halu. Odborníci cíleně přivedli elektrostatický výboj na automobil.

Tento experiment ztělesňuje tisíciletý sen lidstva: chytání blesků a využívání jejich energie. Elektromobily sice ještě ani dnes nelze nabíjet bleskem, avšak inženýři učinili další významný krok k realizaci vize „bleskově rychlého“ nabíjení. Sériovou verzi prototypu Audi e-tron bude možné jako první automobil na trhu nabíjet výkonem až 150 kW.

Nabíjení na cestách: s výkonem až 150 kW na vysokovýkonných nabíjecích stanicích

Na rychlonabíjecích stojanech s evropským standardem nabíjení CCS (Combined Charging System), například v síti Ionity, bude prototyp Audi e-tron připraven pro další etapu dálkové jízdy za méně než půl hodiny. Základem tohoto procesu nabíjení je náročný systém řízení teploty lithium-iontových akumulátorů. Sada akumulátorů, uložená pod podlahou vozidla, pojme 95 kWh energie, a umožňuje tak dojezd více než 400 kilometrů podle realistické zkušební metodiky WLTP. SUV bude díky tomu vhodné pro každodenní provoz. Na konci roku 2018 bude v Evropě téměř 200 vysokovýkonných nabíjecích stanic HPC (High-Power-Charging), každá s šesti nabíjecími stojany. Do roku 2020 se plánuje výstavba 400 stanic na dálnicích a hlavních silničních tazích, vzdálených od sebe 120 kilometrů.

Kromě rychlonabíjení stejnosměrným proudem lze elektricky poháněné SUV nabíjet na cestách také střídavým proudem – sériově s výkonem až 11 kW, na přání s výkonem 22 kW. Zákazníci tak budou mít k dispozici celkem více než 65 000 veřejných nabíjecích stanic v Evropě. Jejich počet v nadcházejících letech ještě výrazně vzroste. Prostřednictvím nové nabíjecí služby Audi poskytne společnost majitelům vozů e-tron v době uvedení na trh zjednodušený přístup k cca 80 procentům uvedených nabíjecích stanic. Spouštění nabíjecího procesu, lhostejno, zda se stejnosměrným nebo střídavým proudem a výkonem 11 kW nebo 150 kW, bude snadnější. Zákazník se za tím účelem jednorázově zaregistruje na portálu myAudi a uzavře individuální smlouvu pro nabíjení. Vyúčtování bude realizováno automaticky bez fyzického placení. Celý proces bude ještě komfortnější od roku 2019 díky funkci Plug & Charge. Autorizace automobilu připojeného k nabíjecímu stojanu proběhne automaticky a po jejím uskutečnění se spustí nabíjení bez nutnosti použít kartu.

Řidič si může naplánovat delší jízdu buď v aplikaci myAudi App, nebo přímo v automobilu. V obou případech zákazník obdrží vhodnou trasu se zobrazením nabíjecích stanic pro nezbytné doplnění elektrické energie. Navigační systém přitom zohlední kromě stavu nabití akumulátorů také dopravní situaci a vypočte dobu příjezdu včetně nezbytné doby nabíjení. Mapové podklady obsahují jak nabíjecí stanice se stejnosměrným proudem, tak i většinu stanic se střídavým proudem v celoevropském měřítku.

Domácí nabíjení: sériově s 11 kW, na přání s 22 kW

Audi nabídne různá řešení pro domácí nabíjení. Servisní organizace, zprostředkovaná místním prodejcem Audi, na přání zákazníka ověří možnosti pro nabíjení ve vlastní garáži a nainstaluje příslušnou techniku. Sériově dodávaný přenosný nabíjecí systém lze využívat dvěma způsoby: připojením k zásuvce domácí elektrické sítě 230 V s nabíjecím výkonem až 2,3 kW, nebo připojením k zásuvce s třífázovým proudem 400 V s nabíjecím výkonem až 11 kW. Při využití druhé uvedené možnosti dojde ke kompletnímu nabití akumulátorů během cca osmi a půl hodiny. Na přání dodávaný nabíjecí systém connect zvýší nabíjecí výkon na 22 kW, pokud bude elektricky poháněné SUV vybaveno nezbytným druhým nabíjecím zařízením. Prodejní síť Audi v České republice bude navíc do roku 2020 vybavena stejnosměrnými dobíjecími stanicemi o výkonu až 150 kW.

Ve spolupráci se systémem řízení využívání energie v domácnosti nabídne nabíjecí systém connect inteligentní funkce nabíjení. Prototyp Audi e-tron bude možné nabíjet maximálním dostupným výkonem, který dovoluje domovní přípojka i automobil, a přitom budou zároveň zohledněny potřeby ostatních spotřebičů v domácnosti.

Tím se zabrání přetížení domovní přípojky. Kromě toho si bude zákazník moci stanovit individuální priority, například nabíjení v době s výhodnějším tarifem. Je-li dům vybaven fotovoltaickým zařízením, může automobil přednostně využívat elektrickou energii z vlastní výroby, přičemž se zohledňují také předpokládané fáze slunečního svitu.

Komfortní ovládání z pohovky umožní myAudi App. Jejím prostřednictvím lze plánovat, dálkově ovládat a sledovat procesy nabíjení a klimatizace interiéru elektricky poháněného SUV před zahájením jízdy. Zákazník může například nastavit časovač pro dobu odjezdu, aby byl prototyp Audi e-tron v požadovaném okamžiku nabitý a/nebo klimatizovaný. Aplikace navíc zobrazuje údaje o nabíjení a jízdách.

Stalo se
Trh s elektromobily
Škoda Elroq

Elektromobily: Škodu doma v Česku poráží v prodejích Tesla

Škoda Auto potvrzuje svou vedoucí pozici na českém trhu, a to i přes nejistotu v oblasti elektromobility. Vedoucí značky Jiří Maláček věří v růst trhu s elektromobily a zdůrazňuje šance Škody uspět. Přestože Tesla zatím v prodejích elektromobilů vede, Škoda vidí v budoucnosti elektrifikace příležitost k dalšímu posílení. 

Trh s elektromobily
Výroba Škody Elroq.

Elektromobily: Jak přesvědčit lidi, aby je kupovali víc?

Situace ve Velké Británii se velmi podobá té v EU. Vláda čelí tlaku ze strany automobilových výrobců, kteří kritizují přísná pravidla podporující elektrická vozidla, jež podle nich narážejí na nízkou poptávku. Informuje o tom BBC.

Novinky ze světa EV
Škoda Superb (2025)

Škoda Superb dostane nový hybrid. Slibuje čistě elektrický dojezd až 120 kilometrů

Škoda Superb přichází s hybridním pohonem, který slibuje revoluci v efektivitě a pohodlí. Velkokapacitní baterie a rychlé nabíjení jsou klíčovými prvky, které tuto novinku odlišují od konkurence. Výroba začíná už tento kvartál, a tak brzy zjistíme, zda papírové hodnoty odpovídají realitě.

Novinky
Mercedes-Benz třídy E

Best Performer 2024: Mercedes-Benz třídy E získal ocenění Euro NCAP za nejbezpečnější testovaný vůz

Mercedes-Benz třídy E stanovil nový standard automobilové bezpečnosti, když byl v roce 2024 oceněn organizací Euro NCAP jako Best Performer za své výjimečné výsledky v bezpečnostních testech, čímž se stal nejbezpečnějším vozem testovaným v uplynulém roce.