Parkování v Praze se v posledních letech stále komplikuje. Ať už se budeme bavit o modrých zónách, absenci záchytných parkovišť nebo minimu parkovacích domů, je to zkrátka bída. Ve srovnání s některými světovými metropolemi na tom ale překvapivě nejsme zas tak zle, ačkoliv situace v Hong Konku už je skutečný extrém.
Hong Kong, region ležící na pobřeží Jihočínského moře, je světově významné ekonomické a obchodní centrum. Zároveň však patří k nejhustěji osídleným oblastem na světě, což zde dělá z kusu pozemku jednu z nejdražších dostupných komodit.
Netýká se to však jen parcel, ale i samotných nemovitostí. Právě v Hong Kongu se prodávají jedny z nejdražších nemovitostí na světě, přičemž ceny některých bytů občas překračují částky 70 milionů dolarů, tedy cca 1,4 miliardy korun.
Absurdní ceny se však netýkají pouze bydlení. Ve čtvrti Kowoloon totiž bylo pronajato parkovací místo, za které musí majitel každý měsíc zaplatit 10 000 hongkongských dolarů, tedy přes 26 000 Kč. Jedná se tak o vůbec nejdražší parkovací místo ve městě a zřejmě i o jedno z nejdražších na světě.
Na parkovacím místě, které má plochu 12.6 m2, přitom není nic extra - tedy s výjimkou jeho lokace. Nachází se totiž v luxusním resortu Ultima, který sídlí v residentní čtvrti Ho Man Tin. Resort o velikosti 527 bytů totiž nabízí pouze 370 parkovacích míst, což žene jejich ceny neúměrně vysoko.
Web South China Morning Post dokonce uvádí, že za stejnou sumu, kterou nájemce měsíčně platí jen za parkovací místo, si lze ve městě pronajmout menší byt. Na území Hong Kongu se však nejedná o poslední absurdně drahou nemovitost. Náklady na život v tomto městě totiž rostou raketovým tempem.
Jak už jsme výše zmínili, některé byty snadno překračují hranici 70 milionů dolarů. Například v listopadu minulého roku koupil neznámý kupec dva byty v luxusním komplexu The Peak za celkových 1.16 miliardy hongkongských dolarů (149 mil. dolarů), což odpovídá částce cca 3 miliardy korun.
Velký podíl na rostoucích cenách nemovitostí má zejména omezený prostor ostrova, ze kterého byla vyhrazena pro bydlení pouze 1/10 celkové rozlohy. Hong Kong je však druhým nejbohatším městem na světě, takže lidé jsou stále ochotni tyto absurdně vysoké částky platit.
Tento oblíbený městský crossover prošel v loňském roce spolu se Scalou drobnou omlazovací kúrou. Dnes se zaměříme na Kamiq a to hned v nejvyšší výbavě Monte Carlo. Proti svým konkurentům boduje vnitřní prostorností, snadným ovládáním a také nízkou spotřebou. Vše má ovšem svou cenu, která v tomto případě není zrovna nízká. Otázka tedy zní, zda-li není lepší volbou Scala, která je ve stejné výbavě a motorizaci levnější.
Zvýšené kombíky jsou fantastickým příkladem toho, jak jsou vlastně všechna SUV zbytečná a právě proto je mám tak rád. Dnes testované Volvo nabídne kvalitnější materiály uvnitř, než minule testovaný Mercedes GLE, světlá výška je vyšší než u Kodiaqu a výbavou dokáže konkurovat luxusním německým limuzínám. To vše za podobnou cenu ekvivalentně ojetého trojkového Superbu Scout, který je o úroveň níž. Má to vůbec nějaký háček?