Parkování v Praze se v posledních letech stále komplikuje. Ať už se budeme bavit o modrých zónách, absenci záchytných parkovišť nebo minimu parkovacích domů, je to zkrátka bída. Ve srovnání s některými světovými metropolemi na tom ale překvapivě nejsme zas tak zle, ačkoliv situace v Hong Konku už je skutečný extrém.
Hong Kong, region ležící na pobřeží Jihočínského moře, je světově významné ekonomické a obchodní centrum. Zároveň však patří k nejhustěji osídleným oblastem na světě, což zde dělá z kusu pozemku jednu z nejdražších dostupných komodit.
Netýká se to však jen parcel, ale i samotných nemovitostí. Právě v Hong Kongu se prodávají jedny z nejdražších nemovitostí na světě, přičemž ceny některých bytů občas překračují částky 70 milionů dolarů, tedy cca 1,4 miliardy korun.
Absurdní ceny se však netýkají pouze bydlení. Ve čtvrti Kowoloon totiž bylo pronajato parkovací místo, za které musí majitel každý měsíc zaplatit 10 000 hongkongských dolarů, tedy přes 26 000 Kč. Jedná se tak o vůbec nejdražší parkovací místo ve městě a zřejmě i o jedno z nejdražších na světě.
Na parkovacím místě, které má plochu 12.6 m2, přitom není nic extra - tedy s výjimkou jeho lokace. Nachází se totiž v luxusním resortu Ultima, který sídlí v residentní čtvrti Ho Man Tin. Resort o velikosti 527 bytů totiž nabízí pouze 370 parkovacích míst, což žene jejich ceny neúměrně vysoko.
Web South China Morning Post dokonce uvádí, že za stejnou sumu, kterou nájemce měsíčně platí jen za parkovací místo, si lze ve městě pronajmout menší byt. Na území Hong Kongu se však nejedná o poslední absurdně drahou nemovitost. Náklady na život v tomto městě totiž rostou raketovým tempem.
Jak už jsme výše zmínili, některé byty snadno překračují hranici 70 milionů dolarů. Například v listopadu minulého roku koupil neznámý kupec dva byty v luxusním komplexu The Peak za celkových 1.16 miliardy hongkongských dolarů (149 mil. dolarů), což odpovídá částce cca 3 miliardy korun.
Velký podíl na rostoucích cenách nemovitostí má zejména omezený prostor ostrova, ze kterého byla vyhrazena pro bydlení pouze 1/10 celkové rozlohy. Hong Kong je však druhým nejbohatším městem na světě, takže lidé jsou stále ochotni tyto absurdně vysoké částky platit.
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.