Není to tak dlouho, co jsme psali o jednom z pouhých pěti originálních Pontiacá Firebird, které filmové studio použilo k natáčení světoznámého seriálu Knight Rider. Už tehdy jsme zmínili, že po celém světě vznikl nespočet replik, nicméně tato je zřejmě ta úplně nejpřesnější. Ostatně její vytvoření trvalo přes 2000 hodin, stálo přes jeden milion korun a míra detailů, na které bral autor ohled, vás nejspíš zaskočí.
Pokud jste vyrůstali v devadesátých letech, fenoménu jménem Knight Rider jste prostě nemohli uniknout. Černý Pontiac Trans Am se zářivě červeným skenerem v předním nárazníku se stal během pár let doslova ikonou a své výsadní postavení si užívá dodnes. Ostatně tento konkrétní kousek z roku 1982 je toho důkazem.
Vlastně se dá říci, že KITT, což byl zkrácený původní název Knight Industries Two Thousand , doslova předběhl dobu. Vždyť teprve nyní pracují automobilky na chytrých automobilech, které za nás dokáží převzít řízení, komunikují s námi, jsou připojené k internetu a dokáží řadu věcí, o kterých si lidé v osmdesátých letech, kdy seriál vznikal, mohli nechat jen zdát.
KITT měl navíc řadu úchvatných hraček, které mu mohl závidět i James Bond. Ať už se jednalo o téměř nezničitelnou karoserii, funkci Turbo Boost, elektrický syntetizátor, pronásledovací režim, tichý režim, pozorovací režim nebo velmi populární vystřelovací sedadlo.
Pontiac Firebird se stal díky jednomu seriálu doslova modlou pro několik generací dětí a dospívajících. A jedním z těch, kteří kouzlu KITTa dokonale podlehli, byl i Chris Blasius, který je v současnosti vlastníkem pravděpodobně nejpřesnější a nejdokonalejší repliky na světě.
Chris vynaložil při stavbě tohoto vozu neskutečné úsilí a těžko uvěřitelnou sumu peněz. Práce na voze ho stály cca 2000 hodin jeho práce a zaplatil něco kolo 50 000 dolarů, tedy něco málo přes milion korun. A co ho k této přestavbě vedlo? Podle jeho slov měl už v šesti letech sen, že bude KITTa jednoho dne vlastnit.
Prosil své rodiče, aby mu koupili nový Trans Am z roku 1982 a schovali ho pro něj, protože tou dobou byly na trhu stále ještě nové kousky. Jeho rodiče ho však odmítli se slovy, že z toho časem vyroste. Tahle replika však jasně dokazuje, že nevyrostl.
Vlastně by se dalo říci, že svému snu naprosto podlehl. Je až neuvěřitelné, jaký důraz kladl Chris na detaily. Například přední nárazník vznikal téměř rok, neboť Chris nebyl spokojen s ničím, co viděl na ostatních replikách. K vytvarování nového nárazníku byl použit Photoshop a záběry ze seriálu, díky čemuž se podařilo dosáhnout téměř identických tvarů. O tom se samozřejmě doslechli i ostatní majitelé replik, takže Chris začal repliku KITTova nárazníku prodávat.
Lak vozidla, jakkoliv se může zdát triviálním, stál 12000 dolarů, tedy cca 245 000 Kč. Aplikovat leskle černou barvu tohoto odstínu totiž není žádná sranda a každá malá nedokonalost by byla vidět. Chris si proto raději najal profesionály, což nebylo levné.
Na své místo putovala i zvláštní železná konstrukce pod předním nárazníkem, která se sice v seriálu objevovala, ovšem nikdy nebyl vidět její pravý účel - a to z prostého důvodu. Jednalo se totiž o konstrukci, na kterou se vůz zavěšoval, když bylo potřeba získat blízké záběry do kabiny. Lidé ze štábu však byli líní tuto konstrukci odstraňovat a tak na vozidle zůstávala i během normálních scén.
Další náročnou částí byl interiér, jehož čalounění vznikalo na zakázku, stejně jako veškerá elektronika v palubní desce. Tu dodala italská společnost, která se zaměřuje přímo na elektroniku pro repliky KITTa. Vše je navíc plně funkční, digitální přístroje ukazují pravdivé údaje a auto umí dokonce komunikovat.
V kabině je totiž umístěn mikrofon, prostřednictvím kterého umí KITT reagovat až na 200 různých frází. Řekne vám třeba vtip, historku z mládí nebo vám rozmluví výlet do kasína ve služebním voze. Hlášky přitom pochází přímo z televize nebo internetu a Chris může prostřednictvím laptopu snadno přidávat další.
Posedlost detailem dokonce zašla tak daleko, že ve voze je 1600 W zesilovač, který je propojen s reproduktory pod zadní částí vozu. Při jízdě tak KITT vydává stejný zvuk turbíny, jako jsme mohli slýchat v seriálu. Navíc i samotné řízení, včetně volantu, prošlo úpravou, takže ovladatelnost vozu je naprosto jedinečná.
Majitel vozu už prý dostal několik nabídek na prodej a žádostí o stavbu další podobného speciálu, nicméně on už by se podruhé do stavby podobně náročného vozu nepouštěl. A nabídku prodeje, kdy mohl za svého KITTa dostat 80000 dolarů (cca 1.6 milionu) rázně odmítl.
Podle jeho slov by nebyl ochoten byť jen znovu uvažovat o prodeji pod částkou 50 000 dolarů, což je lehce přes 2 000 korun. Přihlédneme li však k tomu, jaký je o Kitta zájem, možná brzy u Chrise zastaví někdo, kdo mu na vůz udělá neodmítnutelnou nabídku. Může to znít totiž šíleně, ale při propracovanosti této repliky věříme, že má šanci na prodej i za absurdní sumy.
Škoda Scala je na trhu už několik let a vždy byla mezi svými rivaly tak trochu opomíjenou volbou. Není vnímána tak prestižně, jako třeba Golf a ani není extravagantní jako třeba Peugeot 308, ale přesto bychom si v této kategorii vybrali právě Scalu, proč?
Šéf Škody Auto Klaus Zellmer dnes oznámil zásadní redukci pracovních míst, která postihne zhruba 15 % zaměstnanců automobilky v Česku. To by znamenalo ztrátu téměř 6000 pracovních míst, přičemž největší dopad se očekává na agenturní pracovníky, kteří tvoří asi desetinu celkového počtu. Redukce však zasáhne i kmenové zaměstnance. Uvedl to ekonom Lukáš Kovanda.
Prodej Tesly v Evropě dramaticky klesá – jen minulý měsíc se propadl o polovinu. Za útlumem zájmu nemusí stát jen konkurence, ale i kontroverzní výroky a politická angažovanost samotného Elona Muska, upozorňuje The Guardian.
V poslední kapitole naší recenze hybridního modelu DS 4 si vše hezky shrneme. Nebude chybět ani srovnání s Lexusem UX, který by se dal nazvat hlavním rivalem. V čem je lepší DS, jaké má slabší stránky a který crossover bychom si koupili?
Peugeot se vrací do boje! Tým Peugeot TotalEnergies vstupuje do své třetí sezóny FIA WEC a hned na úvod ho čeká výzva v podobě maratonu 1812 km Kataru.
BMW Group posouvá hranice elektromobility a na Tech Days v Landshutu odhaluje detaily nové generace elektrického pohonu. Inovativní 800voltová technologie slibuje rychlejší nabíjení a vyšší efektivitu, přičemž bude součástí všech modelů připravované řady Neue Klasse. První vozy s revolučním pohonem zamíří do výroby ještě letos v maďarském Debrecínu.
V rámci aktuálního trendu oživování retro ikon se na scénu vrací Yugo, bývalý balkánský bestseller, který si vysloužil kultovní status, ale také označení "nejhorší auto na světě". Nyní se objevily první náčrty nového modelu, který by měl spatřit světlo světa v roce 2027. Tento malý vůz s klasickým spalovacím motorem slibuje návrat legendy.
BMW posouvá hranice elektromobility a dokazuje, že extrémní výkon nemusí znamenat nekontrolovatelnou sílu. Na Auto Shanghai představí koncept „Vision Driving Experience“, který ukáže, jak lze obrovský výkon zkrotit pro maximální jízdní dynamiku.
Kia odhalila první snímky svého nového elektromobilu EV4, který přichází jako součást rozšiřujícího se portfolia značky. Tento model je postaven na pokročilé platformě E-GM a 400voltové architektuře, což by mu mělo zajistit dojezd přes 600 km na jedno nabití. Cena modelu se očekává od 40 000 eur (cca 1 milion korun).
Tesla model Y Juniper byla představena teprve nedávno. Už se ale našla společnost, která si ji vzala do parády a přetvořila ji v tento vytuněný klenot. Jde o společnost CarLab(Hong Kong)Detailing & Customization. Jak se vám líbí?
Porsche čelí oslabujícím prodejům a podnikání v Číně, což vedlo k zahájení programu úspor a investic. Firma zároveň oznámila snížení počtu pracovních míst v regionu Stuttgart jako součást své restrukturalizace. Informoval o tom web Auto motor und sport.
Terramar je zcela novým modelem samostatné automobilky Cupra, která za poslední roky výrazně získává na popularitě. Jedná se o SUV s lehce rozdvojenou osobností – snaží se být ekologicky šetrné a zároveň se tváří jako maniak, který v zatáčkách natrhne zadek kde komu. Odvaha mu obzvláště v této fialové metalíze nechybí, nicméně jak obstojí v naší recenzi ? Vyplatil se risk a nebo jde o propadák?