Není to tak dlouho, co jsme psali o jednom z pouhých pěti originálních Pontiacá Firebird, které filmové studio použilo k natáčení světoznámého seriálu Knight Rider. Už tehdy jsme zmínili, že po celém světě vznikl nespočet replik, nicméně tato je zřejmě ta úplně nejpřesnější. Ostatně její vytvoření trvalo přes 2000 hodin, stálo přes jeden milion korun a míra detailů, na které bral autor ohled, vás nejspíš zaskočí.
Pokud jste vyrůstali v devadesátých letech, fenoménu jménem Knight Rider jste prostě nemohli uniknout. Černý Pontiac Trans Am se zářivě červeným skenerem v předním nárazníku se stal během pár let doslova ikonou a své výsadní postavení si užívá dodnes. Ostatně tento konkrétní kousek z roku 1982 je toho důkazem.
Vlastně se dá říci, že KITT, což byl zkrácený původní název Knight Industries Two Thousand , doslova předběhl dobu. Vždyť teprve nyní pracují automobilky na chytrých automobilech, které za nás dokáží převzít řízení, komunikují s námi, jsou připojené k internetu a dokáží řadu věcí, o kterých si lidé v osmdesátých letech, kdy seriál vznikal, mohli nechat jen zdát.
KITT měl navíc řadu úchvatných hraček, které mu mohl závidět i James Bond. Ať už se jednalo o téměř nezničitelnou karoserii, funkci Turbo Boost, elektrický syntetizátor, pronásledovací režim, tichý režim, pozorovací režim nebo velmi populární vystřelovací sedadlo.
Pontiac Firebird se stal díky jednomu seriálu doslova modlou pro několik generací dětí a dospívajících. A jedním z těch, kteří kouzlu KITTa dokonale podlehli, byl i Chris Blasius, který je v současnosti vlastníkem pravděpodobně nejpřesnější a nejdokonalejší repliky na světě.
Chris vynaložil při stavbě tohoto vozu neskutečné úsilí a těžko uvěřitelnou sumu peněz. Práce na voze ho stály cca 2000 hodin jeho práce a zaplatil něco kolo 50 000 dolarů, tedy něco málo přes milion korun. A co ho k této přestavbě vedlo? Podle jeho slov měl už v šesti letech sen, že bude KITTa jednoho dne vlastnit.
Prosil své rodiče, aby mu koupili nový Trans Am z roku 1982 a schovali ho pro něj, protože tou dobou byly na trhu stále ještě nové kousky. Jeho rodiče ho však odmítli se slovy, že z toho časem vyroste. Tahle replika však jasně dokazuje, že nevyrostl.
Vlastně by se dalo říci, že svému snu naprosto podlehl. Je až neuvěřitelné, jaký důraz kladl Chris na detaily. Například přední nárazník vznikal téměř rok, neboť Chris nebyl spokojen s ničím, co viděl na ostatních replikách. K vytvarování nového nárazníku byl použit Photoshop a záběry ze seriálu, díky čemuž se podařilo dosáhnout téměř identických tvarů. O tom se samozřejmě doslechli i ostatní majitelé replik, takže Chris začal repliku KITTova nárazníku prodávat.
Lak vozidla, jakkoliv se může zdát triviálním, stál 12000 dolarů, tedy cca 245 000 Kč. Aplikovat leskle černou barvu tohoto odstínu totiž není žádná sranda a každá malá nedokonalost by byla vidět. Chris si proto raději najal profesionály, což nebylo levné.
Na své místo putovala i zvláštní železná konstrukce pod předním nárazníkem, která se sice v seriálu objevovala, ovšem nikdy nebyl vidět její pravý účel - a to z prostého důvodu. Jednalo se totiž o konstrukci, na kterou se vůz zavěšoval, když bylo potřeba získat blízké záběry do kabiny. Lidé ze štábu však byli líní tuto konstrukci odstraňovat a tak na vozidle zůstávala i během normálních scén.
Další náročnou částí byl interiér, jehož čalounění vznikalo na zakázku, stejně jako veškerá elektronika v palubní desce. Tu dodala italská společnost, která se zaměřuje přímo na elektroniku pro repliky KITTa. Vše je navíc plně funkční, digitální přístroje ukazují pravdivé údaje a auto umí dokonce komunikovat.
V kabině je totiž umístěn mikrofon, prostřednictvím kterého umí KITT reagovat až na 200 různých frází. Řekne vám třeba vtip, historku z mládí nebo vám rozmluví výlet do kasína ve služebním voze. Hlášky přitom pochází přímo z televize nebo internetu a Chris může prostřednictvím laptopu snadno přidávat další.
Posedlost detailem dokonce zašla tak daleko, že ve voze je 1600 W zesilovač, který je propojen s reproduktory pod zadní částí vozu. Při jízdě tak KITT vydává stejný zvuk turbíny, jako jsme mohli slýchat v seriálu. Navíc i samotné řízení, včetně volantu, prošlo úpravou, takže ovladatelnost vozu je naprosto jedinečná.
Majitel vozu už prý dostal několik nabídek na prodej a žádostí o stavbu další podobného speciálu, nicméně on už by se podruhé do stavby podobně náročného vozu nepouštěl. A nabídku prodeje, kdy mohl za svého KITTa dostat 80000 dolarů (cca 1.6 milionu) rázně odmítl.
Podle jeho slov by nebyl ochoten byť jen znovu uvažovat o prodeji pod částkou 50 000 dolarů, což je lehce přes 2 000 korun. Přihlédneme li však k tomu, jaký je o Kitta zájem, možná brzy u Chrise zastaví někdo, kdo mu na vůz udělá neodmítnutelnou nabídku. Může to znít totiž šíleně, ale při propracovanosti této repliky věříme, že má šanci na prodej i za absurdní sumy.
Do naší recenze tento týden zavítala modernizovaná Toyota ProAce Verso v prodloužené verzi L2, která vychytala drobné nedostatky starší verze. Jedná se o víceúčelového parťáka, který je překvapivě komfortní. Početnější rodiny, které si nemohou dovolit Multivan či Mercedes-Benz třídy V, budou dost možná překvapeni, že se jedná o konkurenceschopného rivala.
S příchodem elekromobility jsme byli svědky vzniku hned několika opravdu rychlých aut na baterky, která na semaforu sice potrápila kde jaký supersport, ale při řízení chyběly emoce a ani v zatáčkách to mnohdy nebyla moc zábava. Rychlost zkrátka neznamená automaticky zábavu a proto vznikl Ioniq 5 N, který se rozhodl zbořit mýty o tom, že elektromobil nemůže být zábavný. Jak se to podařilo?
V závěrečné kapitole naší dlouhodobé recenze se zaměříme především na konkurenty a také na cenu, která je hlavním, ale rozhodně ne jediným trumfem, který DS 7 drží v ruce. Zaslouží si tato akční DS 7 vaší pozornost a nebo je lepší volbou vyhlášené německé trio – Mercedes-Benz, BMW a Audi?
Čínská automobilka Denza, společný podnik značky BYD a Mercedesu, oznámila evropské uvedení svého vrcholného modelu Z9 GT, který vstoupí na trh jako elektrické vozidlo (EV) v říjnu 2025, následované plug-in hybridní verzí (PHEV) v lednu 2026.
Společnost BYD, světový lídr v oblasti vozidel na nové energie, oficiálně vstupuje na český trh. Tuzemským zákazníkům nabídne čistě elektrické i plug-in hybridní vozy s technologiemi, které jsou součástí její rychlé expanze v Evropě.
V Druhé kapitole naší dlouhodobé recenze se podíváme na zoubek naftovému čtyřválci o objemu 1,5 litrů, který pracuje ve voze, jehož pohotovostní hmotnost činí 1585 kg. Je to důstojná motorizace pro načančané SUV, které o sobě tvrdí, že hraje vysokou hru? A co spotřeba?