Není to tak dlouho, co jsme psali o jednom z pouhých pěti originálních Pontiacá Firebird, které filmové studio použilo k natáčení světoznámého seriálu Knight Rider. Už tehdy jsme zmínili, že po celém světě vznikl nespočet replik, nicméně tato je zřejmě ta úplně nejpřesnější. Ostatně její vytvoření trvalo přes 2000 hodin, stálo přes jeden milion korun a míra detailů, na které bral autor ohled, vás nejspíš zaskočí.
Pokud jste vyrůstali v devadesátých letech, fenoménu jménem Knight Rider jste prostě nemohli uniknout. Černý Pontiac Trans Am se zářivě červeným skenerem v předním nárazníku se stal během pár let doslova ikonou a své výsadní postavení si užívá dodnes. Ostatně tento konkrétní kousek z roku 1982 je toho důkazem.
Vlastně se dá říci, že KITT, což byl zkrácený původní název Knight Industries Two Thousand , doslova předběhl dobu. Vždyť teprve nyní pracují automobilky na chytrých automobilech, které za nás dokáží převzít řízení, komunikují s námi, jsou připojené k internetu a dokáží řadu věcí, o kterých si lidé v osmdesátých letech, kdy seriál vznikal, mohli nechat jen zdát.
KITT měl navíc řadu úchvatných hraček, které mu mohl závidět i James Bond. Ať už se jednalo o téměř nezničitelnou karoserii, funkci Turbo Boost, elektrický syntetizátor, pronásledovací režim, tichý režim, pozorovací režim nebo velmi populární vystřelovací sedadlo.
Pontiac Firebird se stal díky jednomu seriálu doslova modlou pro několik generací dětí a dospívajících. A jedním z těch, kteří kouzlu KITTa dokonale podlehli, byl i Chris Blasius, který je v současnosti vlastníkem pravděpodobně nejpřesnější a nejdokonalejší repliky na světě.
Chris vynaložil při stavbě tohoto vozu neskutečné úsilí a těžko uvěřitelnou sumu peněz. Práce na voze ho stály cca 2000 hodin jeho práce a zaplatil něco kolo 50 000 dolarů, tedy něco málo přes milion korun. A co ho k této přestavbě vedlo? Podle jeho slov měl už v šesti letech sen, že bude KITTa jednoho dne vlastnit.
Prosil své rodiče, aby mu koupili nový Trans Am z roku 1982 a schovali ho pro něj, protože tou dobou byly na trhu stále ještě nové kousky. Jeho rodiče ho však odmítli se slovy, že z toho časem vyroste. Tahle replika však jasně dokazuje, že nevyrostl.
Vlastně by se dalo říci, že svému snu naprosto podlehl. Je až neuvěřitelné, jaký důraz kladl Chris na detaily. Například přední nárazník vznikal téměř rok, neboť Chris nebyl spokojen s ničím, co viděl na ostatních replikách. K vytvarování nového nárazníku byl použit Photoshop a záběry ze seriálu, díky čemuž se podařilo dosáhnout téměř identických tvarů. O tom se samozřejmě doslechli i ostatní majitelé replik, takže Chris začal repliku KITTova nárazníku prodávat.
Lak vozidla, jakkoliv se může zdát triviálním, stál 12000 dolarů, tedy cca 245 000 Kč. Aplikovat leskle černou barvu tohoto odstínu totiž není žádná sranda a každá malá nedokonalost by byla vidět. Chris si proto raději najal profesionály, což nebylo levné.
Na své místo putovala i zvláštní železná konstrukce pod předním nárazníkem, která se sice v seriálu objevovala, ovšem nikdy nebyl vidět její pravý účel - a to z prostého důvodu. Jednalo se totiž o konstrukci, na kterou se vůz zavěšoval, když bylo potřeba získat blízké záběry do kabiny. Lidé ze štábu však byli líní tuto konstrukci odstraňovat a tak na vozidle zůstávala i během normálních scén.
Další náročnou částí byl interiér, jehož čalounění vznikalo na zakázku, stejně jako veškerá elektronika v palubní desce. Tu dodala italská společnost, která se zaměřuje přímo na elektroniku pro repliky KITTa. Vše je navíc plně funkční, digitální přístroje ukazují pravdivé údaje a auto umí dokonce komunikovat.
V kabině je totiž umístěn mikrofon, prostřednictvím kterého umí KITT reagovat až na 200 různých frází. Řekne vám třeba vtip, historku z mládí nebo vám rozmluví výlet do kasína ve služebním voze. Hlášky přitom pochází přímo z televize nebo internetu a Chris může prostřednictvím laptopu snadno přidávat další.
Posedlost detailem dokonce zašla tak daleko, že ve voze je 1600 W zesilovač, který je propojen s reproduktory pod zadní částí vozu. Při jízdě tak KITT vydává stejný zvuk turbíny, jako jsme mohli slýchat v seriálu. Navíc i samotné řízení, včetně volantu, prošlo úpravou, takže ovladatelnost vozu je naprosto jedinečná.
Majitel vozu už prý dostal několik nabídek na prodej a žádostí o stavbu další podobného speciálu, nicméně on už by se podruhé do stavby podobně náročného vozu nepouštěl. A nabídku prodeje, kdy mohl za svého KITTa dostat 80000 dolarů (cca 1.6 milionu) rázně odmítl.
Podle jeho slov by nebyl ochoten byť jen znovu uvažovat o prodeji pod částkou 50 000 dolarů, což je lehce přes 2 000 korun. Přihlédneme li však k tomu, jaký je o Kitta zájem, možná brzy u Chrise zastaví někdo, kdo mu na vůz udělá neodmítnutelnou nabídku. Může to znít totiž šíleně, ale při propracovanosti této repliky věříme, že má šanci na prodej i za absurdní sumy.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.