Není to tak dlouho, co jsme psali o jednom z pouhých pěti originálních Pontiacá Firebird, které filmové studio použilo k natáčení světoznámého seriálu Knight Rider. Už tehdy jsme zmínili, že po celém světě vznikl nespočet replik, nicméně tato je zřejmě ta úplně nejpřesnější. Ostatně její vytvoření trvalo přes 2000 hodin, stálo přes jeden milion korun a míra detailů, na které bral autor ohled, vás nejspíš zaskočí.
Pokud jste vyrůstali v devadesátých letech, fenoménu jménem Knight Rider jste prostě nemohli uniknout. Černý Pontiac Trans Am se zářivě červeným skenerem v předním nárazníku se stal během pár let doslova ikonou a své výsadní postavení si užívá dodnes. Ostatně tento konkrétní kousek z roku 1982 je toho důkazem.
Vlastně se dá říci, že KITT, což byl zkrácený původní název Knight Industries Two Thousand , doslova předběhl dobu. Vždyť teprve nyní pracují automobilky na chytrých automobilech, které za nás dokáží převzít řízení, komunikují s námi, jsou připojené k internetu a dokáží řadu věcí, o kterých si lidé v osmdesátých letech, kdy seriál vznikal, mohli nechat jen zdát.
KITT měl navíc řadu úchvatných hraček, které mu mohl závidět i James Bond. Ať už se jednalo o téměř nezničitelnou karoserii, funkci Turbo Boost, elektrický syntetizátor, pronásledovací režim, tichý režim, pozorovací režim nebo velmi populární vystřelovací sedadlo.
Pontiac Firebird se stal díky jednomu seriálu doslova modlou pro několik generací dětí a dospívajících. A jedním z těch, kteří kouzlu KITTa dokonale podlehli, byl i Chris Blasius, který je v současnosti vlastníkem pravděpodobně nejpřesnější a nejdokonalejší repliky na světě.
Chris vynaložil při stavbě tohoto vozu neskutečné úsilí a těžko uvěřitelnou sumu peněz. Práce na voze ho stály cca 2000 hodin jeho práce a zaplatil něco kolo 50 000 dolarů, tedy něco málo přes milion korun. A co ho k této přestavbě vedlo? Podle jeho slov měl už v šesti letech sen, že bude KITTa jednoho dne vlastnit.
Prosil své rodiče, aby mu koupili nový Trans Am z roku 1982 a schovali ho pro něj, protože tou dobou byly na trhu stále ještě nové kousky. Jeho rodiče ho však odmítli se slovy, že z toho časem vyroste. Tahle replika však jasně dokazuje, že nevyrostl.
Vlastně by se dalo říci, že svému snu naprosto podlehl. Je až neuvěřitelné, jaký důraz kladl Chris na detaily. Například přední nárazník vznikal téměř rok, neboť Chris nebyl spokojen s ničím, co viděl na ostatních replikách. K vytvarování nového nárazníku byl použit Photoshop a záběry ze seriálu, díky čemuž se podařilo dosáhnout téměř identických tvarů. O tom se samozřejmě doslechli i ostatní majitelé replik, takže Chris začal repliku KITTova nárazníku prodávat.
Lak vozidla, jakkoliv se může zdát triviálním, stál 12000 dolarů, tedy cca 245 000 Kč. Aplikovat leskle černou barvu tohoto odstínu totiž není žádná sranda a každá malá nedokonalost by byla vidět. Chris si proto raději najal profesionály, což nebylo levné.
Na své místo putovala i zvláštní železná konstrukce pod předním nárazníkem, která se sice v seriálu objevovala, ovšem nikdy nebyl vidět její pravý účel - a to z prostého důvodu. Jednalo se totiž o konstrukci, na kterou se vůz zavěšoval, když bylo potřeba získat blízké záběry do kabiny. Lidé ze štábu však byli líní tuto konstrukci odstraňovat a tak na vozidle zůstávala i během normálních scén.
Další náročnou částí byl interiér, jehož čalounění vznikalo na zakázku, stejně jako veškerá elektronika v palubní desce. Tu dodala italská společnost, která se zaměřuje přímo na elektroniku pro repliky KITTa. Vše je navíc plně funkční, digitální přístroje ukazují pravdivé údaje a auto umí dokonce komunikovat.
V kabině je totiž umístěn mikrofon, prostřednictvím kterého umí KITT reagovat až na 200 různých frází. Řekne vám třeba vtip, historku z mládí nebo vám rozmluví výlet do kasína ve služebním voze. Hlášky přitom pochází přímo z televize nebo internetu a Chris může prostřednictvím laptopu snadno přidávat další.
Posedlost detailem dokonce zašla tak daleko, že ve voze je 1600 W zesilovač, který je propojen s reproduktory pod zadní částí vozu. Při jízdě tak KITT vydává stejný zvuk turbíny, jako jsme mohli slýchat v seriálu. Navíc i samotné řízení, včetně volantu, prošlo úpravou, takže ovladatelnost vozu je naprosto jedinečná.
Majitel vozu už prý dostal několik nabídek na prodej a žádostí o stavbu další podobného speciálu, nicméně on už by se podruhé do stavby podobně náročného vozu nepouštěl. A nabídku prodeje, kdy mohl za svého KITTa dostat 80000 dolarů (cca 1.6 milionu) rázně odmítl.
Podle jeho slov by nebyl ochoten byť jen znovu uvažovat o prodeji pod částkou 50 000 dolarů, což je lehce přes 2 000 korun. Přihlédneme li však k tomu, jaký je o Kitta zájem, možná brzy u Chrise zastaví někdo, kdo mu na vůz udělá neodmítnutelnou nabídku. Může to znít totiž šíleně, ale při propracovanosti této repliky věříme, že má šanci na prodej i za absurdní sumy.
Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto představila světu svůj nejnovější crossover, Škoda Epiq. Nejdostupnější elektrické auto značky se dosud ukazovalo pouze jako designová studie, nyní se ale Epiq představil v Mnichově po boku dalších koncernových kompaktních crossoverů koncernu Volkswagen. Přestože detaily ohledně výbavy a cen zůstávají tajemstvím, víme, že cena by měla začínat na částce kolem 600 000 Kč. Sériová výroba započne už příští rok.
Minulý týden nám dělalo společnost velice příjemné SUV, které skvěle vypadá, výborně jezdí, má rozumný nájezd kilometrů a nestojí majlant. Potěší především řidiče, kteří si potrpí na špičkovou ergonomii, nízkou spotřebu a velmi dobré jízdní vlastnosti. Má to vůbec nějaký háček?
Kodiaq druhé generace už nějaký čas brázdí české silnice a tak se na trhu s ojetými vozy začaly objevovat první vlaštovky. Jednu takovou jsme si v nejnižší výbavě Selection vybrali do naší dnešní recenze. Jedná se o roční auto z Mototechny s nájezdem necelých 27 tisíc kilometrů za 940 tisíc, což je proti ceně nového vozu aktuálně úspora přes 250 tisíc korun. Má to nějaký háček?
Do dnešní recenze dorazil Elroq, který si v prodejích vede od uvedení na trh velmi dobře. Většinou testujeme auta v nejvyšších výbavách, ale tentokrát jsme záměrně do testu vzali co možná nejlevnější provedení, abychom zjistili, zda-li základní verze v testu obstojí.
Sháníte-li ojeté SUV se silným motorem, tak máte v nabídce sekundárního trhu s auty rozhodně z čeho vybírat. Mnoho lidí má rozpočet na rodinné SUV přibližně milion korun, což na nového Kodiaqa nestačí, na prémiové značky už vůbec ne. Dnešní recenze se podívá na zoubek 6 let staré Audi Q7, kterou za milion pořídíte. To je mimochodem podobná částka, za jakou koupíte modernizovaný Kodiaq RS první generace – co je lepší volba?
Čtyřková Octavia se po pěti letech dočkala faceliftu v rámci kterého přišlo několik inovací. Důležité ovšem je, že byl zachován charakter vozu, který si stále drží velice dobrou kombinaci praktičnosti a zábavy za volantem. Jedná se o nejsilnější Octavii, která kdy vznikla. Měli byste si ji koupit nebo se vyplatí porozhlédnout u sourozenecké Cupry, která nabízí ještě podstatně silnější exempláře?