Není to tak dlouho, co jsme psali o jednom z pouhých pěti originálních Pontiacá Firebird, které filmové studio použilo k natáčení světoznámého seriálu Knight Rider. Už tehdy jsme zmínili, že po celém světě vznikl nespočet replik, nicméně tato je zřejmě ta úplně nejpřesnější. Ostatně její vytvoření trvalo přes 2000 hodin, stálo přes jeden milion korun a míra detailů, na které bral autor ohled, vás nejspíš zaskočí.
Pokud jste vyrůstali v devadesátých letech, fenoménu jménem Knight Rider jste prostě nemohli uniknout. Černý Pontiac Trans Am se zářivě červeným skenerem v předním nárazníku se stal během pár let doslova ikonou a své výsadní postavení si užívá dodnes. Ostatně tento konkrétní kousek z roku 1982 je toho důkazem.
Vlastně se dá říci, že KITT, což byl zkrácený původní název Knight Industries Two Thousand , doslova předběhl dobu. Vždyť teprve nyní pracují automobilky na chytrých automobilech, které za nás dokáží převzít řízení, komunikují s námi, jsou připojené k internetu a dokáží řadu věcí, o kterých si lidé v osmdesátých letech, kdy seriál vznikal, mohli nechat jen zdát.
KITT měl navíc řadu úchvatných hraček, které mu mohl závidět i James Bond. Ať už se jednalo o téměř nezničitelnou karoserii, funkci Turbo Boost, elektrický syntetizátor, pronásledovací režim, tichý režim, pozorovací režim nebo velmi populární vystřelovací sedadlo.
Pontiac Firebird se stal díky jednomu seriálu doslova modlou pro několik generací dětí a dospívajících. A jedním z těch, kteří kouzlu KITTa dokonale podlehli, byl i Chris Blasius, který je v současnosti vlastníkem pravděpodobně nejpřesnější a nejdokonalejší repliky na světě.
Chris vynaložil při stavbě tohoto vozu neskutečné úsilí a těžko uvěřitelnou sumu peněz. Práce na voze ho stály cca 2000 hodin jeho práce a zaplatil něco kolo 50 000 dolarů, tedy něco málo přes milion korun. A co ho k této přestavbě vedlo? Podle jeho slov měl už v šesti letech sen, že bude KITTa jednoho dne vlastnit.
Prosil své rodiče, aby mu koupili nový Trans Am z roku 1982 a schovali ho pro něj, protože tou dobou byly na trhu stále ještě nové kousky. Jeho rodiče ho však odmítli se slovy, že z toho časem vyroste. Tahle replika však jasně dokazuje, že nevyrostl.
Vlastně by se dalo říci, že svému snu naprosto podlehl. Je až neuvěřitelné, jaký důraz kladl Chris na detaily. Například přední nárazník vznikal téměř rok, neboť Chris nebyl spokojen s ničím, co viděl na ostatních replikách. K vytvarování nového nárazníku byl použit Photoshop a záběry ze seriálu, díky čemuž se podařilo dosáhnout téměř identických tvarů. O tom se samozřejmě doslechli i ostatní majitelé replik, takže Chris začal repliku KITTova nárazníku prodávat.
Lak vozidla, jakkoliv se může zdát triviálním, stál 12000 dolarů, tedy cca 245 000 Kč. Aplikovat leskle černou barvu tohoto odstínu totiž není žádná sranda a každá malá nedokonalost by byla vidět. Chris si proto raději najal profesionály, což nebylo levné.
Na své místo putovala i zvláštní železná konstrukce pod předním nárazníkem, která se sice v seriálu objevovala, ovšem nikdy nebyl vidět její pravý účel - a to z prostého důvodu. Jednalo se totiž o konstrukci, na kterou se vůz zavěšoval, když bylo potřeba získat blízké záběry do kabiny. Lidé ze štábu však byli líní tuto konstrukci odstraňovat a tak na vozidle zůstávala i během normálních scén.
Další náročnou částí byl interiér, jehož čalounění vznikalo na zakázku, stejně jako veškerá elektronika v palubní desce. Tu dodala italská společnost, která se zaměřuje přímo na elektroniku pro repliky KITTa. Vše je navíc plně funkční, digitální přístroje ukazují pravdivé údaje a auto umí dokonce komunikovat.
V kabině je totiž umístěn mikrofon, prostřednictvím kterého umí KITT reagovat až na 200 různých frází. Řekne vám třeba vtip, historku z mládí nebo vám rozmluví výlet do kasína ve služebním voze. Hlášky přitom pochází přímo z televize nebo internetu a Chris může prostřednictvím laptopu snadno přidávat další.
Posedlost detailem dokonce zašla tak daleko, že ve voze je 1600 W zesilovač, který je propojen s reproduktory pod zadní částí vozu. Při jízdě tak KITT vydává stejný zvuk turbíny, jako jsme mohli slýchat v seriálu. Navíc i samotné řízení, včetně volantu, prošlo úpravou, takže ovladatelnost vozu je naprosto jedinečná.
Majitel vozu už prý dostal několik nabídek na prodej a žádostí o stavbu další podobného speciálu, nicméně on už by se podruhé do stavby podobně náročného vozu nepouštěl. A nabídku prodeje, kdy mohl za svého KITTa dostat 80000 dolarů (cca 1.6 milionu) rázně odmítl.
Podle jeho slov by nebyl ochoten byť jen znovu uvažovat o prodeji pod částkou 50 000 dolarů, což je lehce přes 2 000 korun. Přihlédneme li však k tomu, jaký je o Kitta zájem, možná brzy u Chrise zastaví někdo, kdo mu na vůz udělá neodmítnutelnou nabídku. Může to znít totiž šíleně, ale při propracovanosti této repliky věříme, že má šanci na prodej i za absurdní sumy.
Tento týden se podíváme na zoubek zánovní Toyotě ProAce. Jedná se o 7 místnou dodávku v nejvyšší výbavě, která je levnější alternativou k Multivanu či Mercedesu třídy V. Mimo bohatou výbavu nabízí také solidní dynamiku i spotřebu a pořádnou porci praktičnosti. Má smysl sáhnout po starší verzi s nízkým nájezdem nebo se vyplatí připlatit si za zcela nové auto?
Společnost Tesla je podle nově podaných regulačních dokumentů v Číně připravena uvést na trh novou verzi svého Modelu 3. Neoficiálně označovaný jako Model 3+ má elektromobil nabídnout rekordní dojezd až 800 kilometrů podle čínského cyklu CLTC, což by z něj učinilo nejdéle jedoucí vůz značky Tesla. Tento údaj výrazně překonává dosavadní verzi Modelu 3 Long Range AWD, která v Číně dosahuje maximálního dojezdu 713 km.
Plug-in hybridy jsou zajímavým kompromisem mezi elektromobily a spalovacími vozy – z obou světů si berou to dobré. Model DS 7 jsme již testovali a to jak v nejvýkonnější verzi s 360 koňmi, tak opak v podobě naftového provedení v základní výbavě Pallas. Do dnešní recenze dorazila akční zvýhodněná verze Edition France se středně silným plug-in hybridním pohonem. Vyplatí se příplatek 400 tisíc za svižný plug-in hybrid proti naftovému základu?
Trh s novými automobily prošel za poslední roky poměrně turbulentním obdobím. Mizí mnoho tradičních modelů, řeší se emise a pozornost se soustředí na vozy typu SUV či elektromobily. Negativem je všeobecný nárůst cen nových aut a proto je skvělá zpráva, že zde existuje velké množství lehce ojetých automobilů, které jsou často o více, než třetinu levnější a nabízí mnoho prostoru za přijatelnou cenu. Přesně to je případ tohoto šikovně postaveného Mercedesu.
Každé vozidlo, se kterým vyrážíte na pozemní komunikace, musí mít sjednané alespoň nějaké pojištění. To se označuje jako povinné ručení a je klíčovou součástí odpovědného provozování motorového vozidla. Jeho sjednání je nejen zákonnou povinností, ale také ochranou před finančními následky potenciálních škod, proto si ho nezapomeňte sjednat a vybrat si nejen to nejvýhodnější, ale i nejlepší. Jak na to?
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.