V dnešní době levných osobních automobilů a husté sítě zastávek městské dopravy není cestování do práce ani za zábavou žádný problém. V dřívějších letech však museli lidé i podniky čelit problémům, jak efektivně přepravit lidi do práce a zároveň co nejméně mrhat financemi. Odpovědí pak mohly být autobusové návěsy, jakým byl i projekt Karosa NO 80.
Autobusové návěsy vznikají po světě již od dvacátých let dvacátého století, nicméně svůj největší rozmach zažívají až v období během a po druhé světové válce, kdy je nedostatek techniky a lidi je potřeba přepravovat co nejefektivněji. Výroba autobusových návěsů byla navíc jednoduchá, laciná a skýtala mnoho výhod, včetně možnosti návěs jednoduše odstavit a připojit za tahač třeba klasický valník či jiný návěs.
Ke konci čtyřicátých let však popularita autobusových návěsů opadá a to zejména v západních zemích, neboť se stále markantněji projevují jejich neduhy. Mezi ty patřil například nižší komfort, potřeba vícečlenné posádky (řidič v tahači a průvodčí v návěsu), horší manévrovatelnost a několikrát došlo i k samovolnému odpojení.
V jiných částech světa však autobusové návěsy zůstaly populární napříč celým dvacátým stoletím a v některých místech je možné zažít jízdu s nimi i dnes. Například Mnichov si objednal několik návěsů v roce 2013 a je připraven je v případě zhoršené dopravní situace uvést během chvíle do provozu. Jedná se tak o praktickou a ekonomicky výhodnou variantu, kdy k návěsu stačí sehnat pouze tahač.
Snaha o výrobu autobusového návěsu se dá najít i v historii Československa, konkrétně v roce 1958. Tehdy totiž bylo rozhodnuto o vývoji unifikované řady autobusů sestávající z autobusu Škoda SB, autobusu Škoda 706 RTO, kloubového autobusu Škoda RTO-K o délce 16 metrů, autobusového přívěsu Karosa B 50 a právě autobusového návěsu NO 80 (Návěs osobní).
Prototyp autobusového návěsu postaveného na konstrukci autobusu Škoda 706 RTO byl zhotoven ke konci roku 1960, následující rok byl představen odborné veřejnosti a následně nasazen do zkušebního provozu. Návěs byl 10550 mm dlouhý, 2400 mm široký, 2980 mm vysoký a vážil 5500 kilogramů.
V jeho útrobách obložených umakartem se nacházelo místo pro celkem 80 cestujících, přičemž 51 míst bylo určeno k sezení a 29 ke stání. Sedačky čalouněné umělou kůží byly rozmístěny po obou stranách návěsu a dovnitř se nastupovalo jedinými mechanickými dveřmi umístěnými v přední části návěsu. Pro vyšší komfort byl navíc návěs vybaven vlastním naftovým topením a rádiem.
Podobně jako u ostatních autobusových návěsů vyvíjených ve světě, i zde byl největší benefit v podobě univerzálnosti. Počítalo se tak se zájmem zejména ze strany podniků, které by pomocí návěsu svážely zaměstnance na vzdálenější místa a poté by za tahač připojily například návěs s materiálem. V potaz však byla brána i možnost nasazení u armády.
Ve stejné době se však v Karose pracovalo na novém autobusu řady Š, který nakonec dostal přednost a z plánované unifikované řady se tak sériové výroby dočkal pouze autobus Karosa RTO. Z ostatních modelů se dochovaly nanejvýš prototypy.
Podle hesla nic nazmar se však i prototypy nakonec dočkaly plného zapojení do "budování socialismu". Autobusový návěs NO 80 byl nejdříve ve zkušebním provozu několika podniků ČSAD a v roce 1962 byl natrvalo předán ČSAD Bratislava.
Zde se NO 80 osvědčil přesně tak, jak bylo původně zamýšleno. Byl totiž nasazen v okolí města Šaľa, kde vznikly chemické závody na výrobu hnojiv. Dlouhých 17 let tak tahač 706 RTTN nejdříve svážel zaměstnance v návěsu NO 80 a poté byl využíván v klasické nákladní přepravě.
Co se s NO 80 dělo od konce sedmdesátých let nemáme tušení, nicméně na přelomu tisíciletí se podařilo jeho vrak objevit na Slovensku a tak započala poměrně zdlouhavá, náročná a bezpochyby i nákladná renovace jeho celokovové polosamonosné karoserie. Veřejnosti pak byl představen spolu s renovovaným tahačem Škoda 706 RTTN v létě roku 2007 v Praze. V posledních letech se pak objevuje na různých akcích a je možné se s ním svézt v rámci vyhlídkových jízd.
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.