České silnice lemují statisíce dopravních značek, z nichž většina je řidičům dobře známá. Od roku 2016 se však mohou objevovat i dopravní značky, z nichž jsou někteří řidiči zmateni a neznají jejich přesný význam. Ostatně dokázali byste zpaměti říci, jak vypadá značka pro nábřeží či dopravní okruh?
V roce 2016 vstoupila v platnost novela zákona o provozu na pozemních komunikacích 268/2015 Sb., která sebou přinesla řadu změn. Tou pravděpodobně nejvýznamnější bylo omezení maximální povolené rychlosti na silnicích pro motorová vozidla z původních 130 km/h na 110 km/h.
Kromě úprav rychlosti se však dostalo i na úpravy značek. Některé totiž dostaly nový tvar, jiné naprosto zmizely a pár jich naopak přibylo. Například značka pro výše zmíněné silnice pro motorová vozidla tak již není obdélníková, ale čtvercová. Značka pro dálnici pak změnila tvar i barvu a z obdélníkové modré je čtvercová zelená. Tohle byly ale jen ty drobné a pouze estetické úpravy.
Sekali už jste se ale se značkou pro dopravní okruh, která nese označení IP 1a? Dříve byly tyto úseky značeny bílou čtvercovou značkou se zeleným pruhem, nicméně od roku 2016 jsou tyto značky nahrazovány čtvercovou značkou, která zobrazuje ovál (okruh) se šipkou. Značka navíc může být doplněna názvem okruhu či jeho pořadovým číslem a její barva je buď modrá, nebo zelená (v případě dálničního okruhu).
Od roku 2016 se na našich silnicích také objevují značky jako "Nábřeží" (A34), které upozorňují na úsek pozemní komunikace směřující na nechráněné nábřeží nebo břeh vodní plochy. Za zmínku také stojí značky "Bezpečný odstup" (IP31), které poskytují základní orientaci týkající se doporučené bezpečné vzdálenosti za sebou jedoucích vozidel. Značka tak informuje o počtu znaků, které by měl řidič vidět v prostoru za vpředu jedoucím vozidlem.
K poněkud kontroverzním značením patří od roku 2016 i vodorovné značky "Místo pro přecházení" a "Přejezd pro cyklisty", které se od sebe liší jen tloušťkou pruhů. Druhé jmenované značení navíc může být "přimknuto" k přechodu pro chodce, což může nejednoho řidiče zmást.
Jednou z dlouhodobých rarit na našich silnicích je pak značka "Pohyblivý most", se kterou se většina řidičů v Česku ani nesetká. Přesto je ale dobré tuto značku znát, neboť se s ní můžeme setkat při výpravách do zahraničí.
Velmi neobvyklou značkou je také "Únikový pruh," který by mohl řadě řidičů připomínat spíše cílovou rovinku. Pravda je ale taková, že tento úsek je určen především těm, kteří mají problémy svůj vůz zabrzdit. Na takto označených místech tedy naleznete protisvah nebo štěrkové podloží, díky kterému se vám podaří vůz zastavit.
Poslední dvojice dopravních značení bude jistě známá profesionálním řidičům, ale běžní řidiči nad jejich významy často tápou. Řeč je o značkách "Zákaz vjezdu vozidel přepravujících nebezpečný náklad" a "Zákaz vjezdu vozidel přepravující náklad, který může znečistit vodu", které sice mají všeříkající název, nicméně nejdříve si je člověk musí vůbec zapamatovat.
Cestování vlastním autem po Evropě má své kouzlo, ať už je to svoboda, flexibilita nebo možnost vzít s sebou bez obav i větší zavazadla. Ale co když se za hranicemi něco pokazí? Správné pojištění vám zajistí klidnou dovolenou i v nečekaných situacích. Pojďme si projít, na co byste se měli připravit, než se vydáte na silnici za hranice.
Mercedes-Benz oznámil prudký propad zisku za druhé čtvrtletí letošního roku. Automobilka přiznává, že hlavními důvody jsou dodatečná cla v USA a oslabující prodej v Číně. Kvůli tomu německý výrobce luxusních aut přehodnocuje svůj výhled tržeb na celý rok a očekává jejich výrazný pokles. Informují o tom agentury AFP a Reuters.
S bezpečností dětí na cestách není radno experimentovat. Autosedačka je jedním z nejdůležitějších vybavení pro rodiče a výběr té pravé ovlivní ochranu vašich nejmenších během jízdy. Mezi mnoha značkami, které jsou na trhu autosedaček k mání, vynikají tři z nich – RÖMER, CYBEX a RECARO. Proč jsou mezi rodiči i odborníky v oblasti bezpečnosti tak oblíbené? Čtěte dál!
Elektrifikace postupuje a do měst se kromě velkých SUV začínají tlačit i elektromobily výrazně kompaktnějších rozměrů. Hyundai Inster je jedním z nich – čistě elektrický prcek, který vsází na originální design, užitečnou výbavu a kompaktní rozměry usnadňující městské jízdy. Dokáže však obstát i mimo městské prostředí? A jaká je jeho reálná konkurenceschopnost při ceně, která v našem případě přesáhla hranici 800 tisíc korun?
Tento týden se podíváme na zoubek zánovní Toyotě ProAce. Jedná se o 7 místnou dodávku v nejvyšší výbavě, která je levnější alternativou k Multivanu či Mercedesu třídy V. Mimo bohatou výbavu nabízí také solidní dynamiku i spotřebu a pořádnou porci praktičnosti. Má smysl sáhnout po starší verzi s nízkým nájezdem nebo se vyplatí připlatit si za zcela nové auto?
Společnost Tesla je podle nově podaných regulačních dokumentů v Číně připravena uvést na trh novou verzi svého Modelu 3. Neoficiálně označovaný jako Model 3+ má elektromobil nabídnout rekordní dojezd až 800 kilometrů podle čínského cyklu CLTC, což by z něj učinilo nejdéle jedoucí vůz značky Tesla. Tento údaj výrazně překonává dosavadní verzi Modelu 3 Long Range AWD, která v Číně dosahuje maximálního dojezdu 713 km.
Plug-in hybridy jsou zajímavým kompromisem mezi elektromobily a spalovacími vozy – z obou světů si berou to dobré. Model DS 7 jsme již testovali a to jak v nejvýkonnější verzi s 360 koňmi, tak opak v podobě naftového provedení v základní výbavě Pallas. Do dnešní recenze dorazila akční zvýhodněná verze Edition France se středně silným plug-in hybridním pohonem. Vyplatí se příplatek 400 tisíc za svižný plug-in hybrid proti naftovému základu?
Trh s novými automobily prošel za poslední roky poměrně turbulentním obdobím. Mizí mnoho tradičních modelů, řeší se emise a pozornost se soustředí na vozy typu SUV či elektromobily. Negativem je všeobecný nárůst cen nových aut a proto je skvělá zpráva, že zde existuje velké množství lehce ojetých automobilů, které jsou často o více, než třetinu levnější a nabízí mnoho prostoru za přijatelnou cenu. Přesně to je případ tohoto šikovně postaveného Mercedesu.