Není to tak dlouho, co jsme si všichni mysleli, že automobily bez řidičů jsou jen hudbou vzdálené budoucnosti. Během několika posledních let se však situace kompletně otočila a všechny významné automobilky se předhánějí, která představí plně autonomní vůz jako první. Vesmírní meteorologové však varují před novým nebezpečím, které by mohlo vozy vybavené touto technologií doslova smést ze silnic.
Snad všechny významné automobilky už nám slíbily první autonomní model během několika let, ovšem podle agentury Bloomberg by mohly být tyto vozy ohroženy neviditelným nebezpečím, které podle vesmírných meteorologů představují solární bouře.
Tyto bouře se sice objevují pouze jednou za čas, nicméně jejich dopad na naše životy začíná být poslední dobou stále výraznější. Jejich následkem totiž dochází k výrazné geomagnetické aktivitě a nárůstu vesmírné radioaktivity. Pro vozidla bez řidiče, která jsou, která jsou ve velké míře závislá na technologii GPS, by to mohlo znamenat přerušení / narušení spojení se satelity, na což by mohly automobily reagovat různě.
Podle Scotta McIntoshe, ředitele observatoře pro vysoké nadmořské výšky v Národním centru pro výzkum atmosféry v Boulderu (National Center for Atmospheric Research), může být masivní používání GPS při programování automobilů bez řidiče problémem, který by mohl vyústit v řadu nehod.
Naštěstí už ale máme systémy, které by měly podobným katastrofám přecházet. Několik milionů kilometrů od Země se totiž pohybují satelity, které by měly být schopny nás před solárními bouřemi včas varovat. Varování na zem by mělo dorazit s předstihem cca 30 až 60 minut.
Danny Shapiro, ředitel automobilového oddělení ve společnosti Nvidia Corp, uvedl, že automobily bez řidiče jsou vybaveny řadou bezpečnostních opatření, které by měly být schopny automobily bezpečně zastavit i v případě solárních bouří.
Závěrem je pak potřeba dodat, že opravdu velké solární bouře se opakují většinou v jedenáctiletém cyklu, přičemž ta poslední se odehrála v roce 2014. Vývojáři autonomních technologií tak mají dostatek času, aby pokračovali ve vývoji bezpečnostních opatření.
Ford Mustang je už desítky let ikonou, kterou pozná asi každý. Tentokrát se podíváme na ojetý kus z roku 2022, který nabízí to nejlepší z klasického amerického receptu - karoserii typu kupé, atmosférický pětilitrový osmiválec, manuální převodovku a v tomto případě i sportovní sedadla Recaro. Je to lepší volba než posledně testovaný kabriolet s automatem?
Máte-li rádi řízení a sportovní vozy, jistě dříve či později narazíte na otázku, jak skloubit tuto vášeň s tím, že čas od času potřebujete také prostornější auto. Toto BMW by mohlo být řešením, jedná se o velice schopný a rychlý stroj, který díky karoserii typu liftback hravě odveze i větší předměty či dvě děti. Jako vždy to však není tak jednoduché a je nutné dělat mírné kompromisy, jaké?