Nový nepřítel autonomních aut? Poměrně běžná drobnost by mohla způsobit katastrofu, obrana proti ní neexistuje

Koncept elektrického a plně autonomního SUV Nissan IMx
Koncept elektrického a plně autonomního SUV Nissan IMx, foto: Nissan
Antonín Marek , AutoRoad.cz 18. března 2018 19:20 | akt. 19. března 2018 10:18
Sdílej:

Není to tak dlouho, co jsme si všichni mysleli, že automobily bez řidičů jsou jen hudbou vzdálené budoucnosti. Během několika posledních let se však situace kompletně otočila a všechny významné automobilky se předhánějí, která představí plně autonomní vůz jako první. Vesmírní meteorologové však varují před novým nebezpečím, které by mohlo vozy vybavené touto technologií doslova smést ze silnic.

Snad všechny významné automobilky už nám slíbily první autonomní model během několika let, ovšem podle agentury Bloomberg by mohly být tyto vozy ohroženy neviditelným nebezpečím, které podle vesmírných meteorologů představují solární bouře.

Tyto bouře se sice objevují pouze jednou za čas, nicméně jejich dopad na naše životy začíná být poslední dobou stále výraznější. Jejich následkem totiž dochází k výrazné geomagnetické aktivitě a nárůstu vesmírné radioaktivity. Pro vozidla bez řidiče, která jsou, která jsou ve velké míře závislá na technologii GPS, by to mohlo znamenat přerušení / narušení spojení se satelity, na což by mohly automobily reagovat různě.

Podle Scotta McIntoshe, ředitele observatoře pro vysoké nadmořské výšky v Národním centru pro výzkum atmosféry v Boulderu (National Center for Atmospheric Research), může být masivní používání GPS při programování automobilů bez řidiče problémem, který by mohl vyústit v řadu nehod.

Naštěstí už ale máme systémy, které by měly podobným katastrofám přecházet. Několik milionů kilometrů od Země se totiž pohybují satelity, které by měly být schopny nás před solárními bouřemi včas varovat. Varování na zem by mělo dorazit s předstihem cca 30 až 60 minut.

Danny Shapiro, ředitel automobilového oddělení ve společnosti Nvidia Corp, uvedl, že automobily bez řidiče jsou vybaveny řadou bezpečnostních opatření, které by měly být schopny automobily bezpečně zastavit i v případě solárních bouří.

Závěrem je pak potřeba dodat, že opravdu velké solární bouře se opakují většinou v jedenáctiletém cyklu, přičemž ta poslední se odehrála v roce 2014. Vývojáři autonomních technologií tak mají dostatek času, aby pokračovali ve vývoji bezpečnostních opatření.

Stalo se
Pit Lane
Peugeot 9X8 verze Evolution 2024

1812 km Kataru: Tým Peugeot TotalEnergies zahajuje sezónu 2025

Peugeot se vrací do boje! Tým Peugeot TotalEnergies vstupuje do své třetí sezóny FIA WEC a hned na úvod ho čeká výzva v podobě maratonu 1812 km Kataru.

Novinky ze světa EV
BMW Vision Driving Experience (VDX)

BMW posouvá hranice: Revoluční 800voltová technologie pro Neue Klasse slibuje rychlejší nabíjení i delší dojezd

BMW Group posouvá hranice elektromobility a na Tech Days v Landshutu odhaluje detaily nové generace elektrického pohonu. Inovativní 800voltová technologie slibuje rychlejší nabíjení a vyšší efektivitu, přičemž bude součástí všech modelů připravované řady Neue Klasse. První vozy s revolučním pohonem zamíří do výroby ještě letos v maďarském Debrecínu.

Novinky
Zřejmě nejde o aprílový žert: Yugo má být znovu postaveno pod srbsko-německým vedením. Autorem návrhu je srbský designér Darko Marčeta. Počáteční návrhy ukazují vůz s klasickými prvky Yugo v moderním stylu.

Legenda se vrací: Yugo chystá velký comeback?

V rámci aktuálního trendu oživování retro ikon se na scénu vrací Yugo, bývalý balkánský bestseller, který si vysloužil kultovní status, ale také označení "nejhorší auto na světě". Nyní se objevily první náčrty nového modelu, který by měl spatřit světlo světa v roce 2027. Tento malý vůz s klasickým spalovacím motorem slibuje návrat legendy.

Novinky ze světa EV
BMW Vision Driving Experience (VDX)

BMW VDX: Elektrická bestie s více než 1 000 koňmi se už testuje? +VIDEO

BMW posouvá hranice elektromobility a dokazuje, že extrémní výkon nemusí znamenat nekontrolovatelnou sílu. Na Auto Shanghai představí koncept „Vision Driving Experience“, který ukáže, jak lze obrovský výkon zkrotit pro maximální jízdní dynamiku.