Není to tak dlouho, co jsme si všichni mysleli, že automobily bez řidičů jsou jen hudbou vzdálené budoucnosti. Během několika posledních let se však situace kompletně otočila a všechny významné automobilky se předhánějí, která představí plně autonomní vůz jako první. Vesmírní meteorologové však varují před novým nebezpečím, které by mohlo vozy vybavené touto technologií doslova smést ze silnic.
Snad všechny významné automobilky už nám slíbily první autonomní model během několika let, ovšem podle agentury Bloomberg by mohly být tyto vozy ohroženy neviditelným nebezpečím, které podle vesmírných meteorologů představují solární bouře.
Tyto bouře se sice objevují pouze jednou za čas, nicméně jejich dopad na naše životy začíná být poslední dobou stále výraznější. Jejich následkem totiž dochází k výrazné geomagnetické aktivitě a nárůstu vesmírné radioaktivity. Pro vozidla bez řidiče, která jsou, která jsou ve velké míře závislá na technologii GPS, by to mohlo znamenat přerušení / narušení spojení se satelity, na což by mohly automobily reagovat různě.
Podle Scotta McIntoshe, ředitele observatoře pro vysoké nadmořské výšky v Národním centru pro výzkum atmosféry v Boulderu (National Center for Atmospheric Research), může být masivní používání GPS při programování automobilů bez řidiče problémem, který by mohl vyústit v řadu nehod.
Naštěstí už ale máme systémy, které by měly podobným katastrofám přecházet. Několik milionů kilometrů od Země se totiž pohybují satelity, které by měly být schopny nás před solárními bouřemi včas varovat. Varování na zem by mělo dorazit s předstihem cca 30 až 60 minut.
Danny Shapiro, ředitel automobilového oddělení ve společnosti Nvidia Corp, uvedl, že automobily bez řidiče jsou vybaveny řadou bezpečnostních opatření, které by měly být schopny automobily bezpečně zastavit i v případě solárních bouří.
Závěrem je pak potřeba dodat, že opravdu velké solární bouře se opakují většinou v jedenáctiletém cyklu, přičemž ta poslední se odehrála v roce 2014. Vývojáři autonomních technologií tak mají dostatek času, aby pokračovali ve vývoji bezpečnostních opatření.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.