Nový nepřítel autonomních aut? Poměrně běžná drobnost by mohla způsobit katastrofu, obrana proti ní neexistuje

Koncept elektrického a plně autonomního SUV Nissan IMx
Koncept elektrického a plně autonomního SUV Nissan IMx, foto: Nissan
Antonín Marek , AutoRoad.cz 18. března 2018 19:20 | akt. 19. března 2018 10:18
Sdílej:

Není to tak dlouho, co jsme si všichni mysleli, že automobily bez řidičů jsou jen hudbou vzdálené budoucnosti. Během několika posledních let se však situace kompletně otočila a všechny významné automobilky se předhánějí, která představí plně autonomní vůz jako první. Vesmírní meteorologové však varují před novým nebezpečím, které by mohlo vozy vybavené touto technologií doslova smést ze silnic.

Snad všechny významné automobilky už nám slíbily první autonomní model během několika let, ovšem podle agentury Bloomberg by mohly být tyto vozy ohroženy neviditelným nebezpečím, které podle vesmírných meteorologů představují solární bouře.

Tyto bouře se sice objevují pouze jednou za čas, nicméně jejich dopad na naše životy začíná být poslední dobou stále výraznější. Jejich následkem totiž dochází k výrazné geomagnetické aktivitě a nárůstu vesmírné radioaktivity. Pro vozidla bez řidiče, která jsou, která jsou ve velké míře závislá na technologii GPS, by to mohlo znamenat přerušení / narušení spojení se satelity, na což by mohly automobily reagovat různě.

Podle Scotta McIntoshe, ředitele observatoře pro vysoké nadmořské výšky v Národním centru pro výzkum atmosféry v Boulderu (National Center for Atmospheric Research), může být masivní používání GPS při programování automobilů bez řidiče problémem, který by mohl vyústit v řadu nehod.

Naštěstí už ale máme systémy, které by měly podobným katastrofám přecházet. Několik milionů kilometrů od Země se totiž pohybují satelity, které by měly být schopny nás před solárními bouřemi včas varovat. Varování na zem by mělo dorazit s předstihem cca 30 až 60 minut.

Danny Shapiro, ředitel automobilového oddělení ve společnosti Nvidia Corp, uvedl, že automobily bez řidiče jsou vybaveny řadou bezpečnostních opatření, které by měly být schopny automobily bezpečně zastavit i v případě solárních bouří.

Závěrem je pak potřeba dodat, že opravdu velké solární bouře se opakují většinou v jedenáctiletém cyklu, přičemž ta poslední se odehrála v roce 2014. Vývojáři autonomních technologií tak mají dostatek času, aby pokračovali ve vývoji bezpečnostních opatření.

Stalo se
Testy aut
DS3 Performance Line Hybrid

DS3 Performance Line Hybrid – stylovka do města, která mi nesluší

Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?

Novinky
Kia Sportage (2026)

Kia Sportage (2026): Láká na facelift s Netflixem, hlasovým ovládáním a hybridem s předním náhonem

Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.

Novinky
BMW Speedtop

BMW Speedtop (2025) bere dech. Toto krásné kombi půjde skutečně do výroby

BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.

Novinky
Toyota Aygo X (2025)

Stylovější, silnější, úspornější. Toyota Aygo X z Kolína překvapila hybridem a technikou z Yarisu

Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.