Hmyz jménem Kněžice mramorovaná si v anglicky hovořících zemích vysloužil poměrně nelichotivé označení Stink bug, tedy zapáchající brouk. Větším rizikem než zápach, který vydává v případě ohrožení, je však jeho masivní a nekontrolovatelné šíření po celém světě, kde má jen minimum predátorů. V rámci boje proti jeho přemnožení tak některé státy vyhlásily tomuto druhu hmyzu otevřenou válku, na kterou však doplácí i někteří lidé a společnosti.
Před pár dny totiž CNN informovala, že úřady na Novém Zélandu odmítli vpustit do země tři lodě, které měly na palubě tisíce osobních automobilů a průmyslové vybavení. Důvodem k tomuto rozhodnutí měly být doslova hordy těchto "nenažraných brouků", kteří s loděmi přicestovali až z dalekého Japonska.
Úřady se tak snaží chránit křehký eko-systém, který by mohl být poměrně rychle a snadno narušen. Tito brouci se totiž množí extrémní rychlostí a bez přirozených nepřátel jsou schopni výrazným způsobem narušit zemědělskou produkci. Navíc jsou odolní proti pesticidům, což z nich činí těžkého nepřítele. Zemědělství tak nakonec dostalo přednost před automobilovým průmyslem.
Kromě 10 000 nových a zánovních automobilů již naložených na lodích totiž dalších 8 000 automobilů čekalo v Japonsku na další transport. David Vinsen, výkonný ředitel Novozélandské asociace importovaných motorových vozidel, v rozhovoru pro CNN uvedl, že za 15 let na své pozici a 30 let v tomto průmyslu nepamatuje podobnou situaci. Kvůli krizi byl dokonce donucen přerušit dovolenou a co nejrychleji se vrátit domů
Novozélandský ministr zemědělství uvedl, že zemi hrozilo nevídané zamoření těmito brouky. Dosud není jasné, jak mohlo k zamoření lodí dojít. Na jejich palubách totiž byly tisíce automobilů předních japonských automobilek, včetně Toyoty, Nissanu nebo Hondy.
Ekologickou pohromu se tedy odvrátit podařilo, ovšem nyní hrozí pohroma pro zaměstnance pracující v importu vozidel. Někteří z nich si budou muset udělat "neplánovanou dovolenou", zatím co jiní pak budou čelit seškrtání pracovních hodin. Lidé se navíc začínají bát o svá místa.
Aby Novozélandská vláda předešla podobným "krizím", bylo rozhodnuto o přijetí několika nových zákonů. Jedním z nich je povinnost kompletně vyčistit všechny automobily importované z Japonska a umožnit jejich inspekci v předem určených prostorech ještě před exportem.
Věděli jste, že čtyřkovou Octavii můžete mít s dvoulitrovým benzínovým motorem o výkonu 150 kW a pohonem 4x4? Že ne? Buďte v klidu, v nabídce je tato motorizace poměrně čerstvě, ale dnes ji pořádně proklepneme. Pokud chcete do Octavie kultivovaný benzínový motor a zároveň příjemnou dynamiku, měli byste tento agregát zvážit. Dvoulitr 2,0 TDI o výkonu 110 kW je „traktoroidní“ motor s tupou reakcí na plyn a vedle patnáctistovky 1,5 TSI o stejném výkonu příliš nedává smysl – rozdíl cca jednoho litru ve spotřebě je zanedbatelný. Dnes testovaný benzínový dvoulitr povznesl Octavii na zcela novou úroveň, co ale spotřeba a cena?
Tento oblíbený městský crossover prošel v loňském roce spolu se Scalou drobnou omlazovací kúrou. Dnes se zaměříme na Kamiq a to hned v nejvyšší výbavě Monte Carlo. Proti svým konkurentům boduje vnitřní prostorností, snadným ovládáním a také nízkou spotřebou. Vše má ovšem svou cenu, která v tomto případě není zrovna nízká. Otázka tedy zní, zda-li není lepší volbou Scala, která je ve stejné výbavě a motorizaci levnější.