Většina z nás považuje traktory za čistě pracovní stroje, které mají trávit většinu času na polích. Jakmile se však traktor objeví na silnici, většinou se z něj stává otřesná brzda provozu, která se na mnoha okreskách vlastně ani nedá bezpečně předjet. To ale není případ traktoru Valtra T234, který drží rychlostní rekord mezi traktory.
Rychlostní rekordy většinou padají rychleji než vlády v Česku, nicméně občas se najde výjimka (v obou případech), jakou je například Valtra T234. Tenhle finský traktor totiž drží rychlostní rekord již do roku 2015 a zatím se nezdá,že by měl být v brzké době překonán. Zajímavostí přitom je, že tenhle rekord padl při skutečně extrémních podmínkách, jak už tak bývá ve Finsku zvykem.
Devatenáctého února to budou už tři roky, co Juha Kankkunen, čtyřnásobný vítěz závodů rally, usedl za volant tehdy zcela nového a sériového traktoru Valtra T234 a na nouzové přistávací dráze poblíž finského města Sodankylä zajel rychlostní rekord v hodnotě 130.165 km/h. Vše se přitom odehrávalo během tradiční finské zimy, takže všude byly závěje sněhu.
Právě tady se ale hodili zkušenosti, kterými disponuje snad každý finský rally závodník. Kankkunen navíc není jen tak obyčejným závodníkem, neboť během své kariéry vyhrál 23 závodů WRC a stal se čtyřnásobným celkovým vítězem. Kromě toho drží i několik jiných rychlostních rekordů na sněhu, ovšem těch pokaždé dosáhl v silničním automobilu.
Valtra T234 má však k běžnému automobilu skutečně hodně daleko. Výkon sice dosahuje slušných 250 koní a točivý moment až 1000 Nm, nicméně stále se jedná o hřmotný traktor o váze 7.7 tuny. Valtara má však se stavbou traktorů do extrémních podmínek 60 let zkušeností a tento konkrétní model si v roce 2015 dokonce odnesl cenu za stroj roku od Terre-net. Během pokusu o zlomení rekordu byl traktor v sériovém stavu, pouze technici přes počítač upravili výkonovou křivku.
Aby se však stroj na zasněženém povrchu udržel, bylo kromě řidičských schopností potřeba i kvalitní obutí. To v tomhle případě opět dodala zkušená finská společnost Nokian. Konkrétně se jednalo o první zimní pneumatiky pro traktory Nokian Hakkapeliitta TRI, které díky hlubokému vzorku a vysoké přilnavosti poskytovaly dostatečnou přilnavost i ovladatelnost.
Lámání rekordu samotné však ani po přípravách nebylo nijak snadné. Nejprve se vyskytla technická závada, kvůli které musel být traktor odvezen na dílnu, a následně se zjistilo, že pa připravené dráze není možné z traktoru dostat více než 109 km/h. Po odstraněné závad a rozšíření trati se však celý tým pustil do nového pokusu a výsledky byly o poznání lepší. Během nejrychlejšího pokusu pak Kankkunen dosáhl průměrné rychlosti 130.165 km/h a ke všem svým rekordům přidal ještě nejrychlejší jízdu s traktorem - a ještě k tomu na sněhu.
Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto představila světu svůj nejnovější crossover, Škoda Epiq. Nejdostupnější elektrické auto značky se dosud ukazovalo pouze jako designová studie, nyní se ale Epiq představil v Mnichově po boku dalších koncernových kompaktních crossoverů koncernu Volkswagen. Přestože detaily ohledně výbavy a cen zůstávají tajemstvím, víme, že cena by měla začínat na částce kolem 600 000 Kč. Sériová výroba započne už příští rok.
Minulý týden nám dělalo společnost velice příjemné SUV, které skvěle vypadá, výborně jezdí, má rozumný nájezd kilometrů a nestojí majlant. Potěší především řidiče, kteří si potrpí na špičkovou ergonomii, nízkou spotřebu a velmi dobré jízdní vlastnosti. Má to vůbec nějaký háček?
Kodiaq druhé generace už nějaký čas brázdí české silnice a tak se na trhu s ojetými vozy začaly objevovat první vlaštovky. Jednu takovou jsme si v nejnižší výbavě Selection vybrali do naší dnešní recenze. Jedná se o roční auto z Mototechny s nájezdem necelých 27 tisíc kilometrů za 940 tisíc, což je proti ceně nového vozu aktuálně úspora přes 250 tisíc korun. Má to nějaký háček?
Do dnešní recenze dorazil Elroq, který si v prodejích vede od uvedení na trh velmi dobře. Většinou testujeme auta v nejvyšších výbavách, ale tentokrát jsme záměrně do testu vzali co možná nejlevnější provedení, abychom zjistili, zda-li základní verze v testu obstojí.