Nejrychlejší traktor světa? Zběsilé schopnosti předvedl v extrémních podmínkách

Antonín Marek / AutoRoad.cz, 12. února 2018, 09:58 Aktualizováno 12.2.2018, 10:43 Google+

Většina z nás považuje traktory za čistě pracovní stroje, které mají trávit většinu času na polích. Jakmile se však traktor objeví na silnici, většinou se z něj stává otřesná brzda provozu, která se na mnoha okreskách vlastně ani nedá bezpečně předjet. To ale není případ traktoru Valtra T234, který drží rychlostní rekord mezi traktory.

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
Traktor Valtra T234 během zdolávání rychlostního rekordu

Traktor Valtra T234 během zdolávání rychlostního rekordu | foto: youtube.com

Sdílejte článek

Rychlostní rekordy většinou padají rychleji než vlády v Česku, nicméně občas se najde výjimka (v obou případech), jakou je například Valtra T234. Tenhle finský traktor totiž drží rychlostní rekord již do roku 2015 a zatím se nezdá,že by měl být v brzké době překonán. Zajímavostí přitom je, že tenhle rekord padl při skutečně extrémních podmínkách, jak už tak bývá ve Finsku zvykem.

Devatenáctého února to budou už tři roky, co Juha Kankkunen, čtyřnásobný vítěz závodů rally, usedl za volant tehdy zcela nového a sériového traktoru Valtra T234 a na nouzové přistávací dráze poblíž finského města Sodankylä zajel rychlostní rekord v hodnotě 130.165 km/h. Vše se přitom odehrávalo během tradiční finské zimy, takže všude byly závěje sněhu.

Právě tady se ale hodili zkušenosti, kterými disponuje snad každý finský rally závodník. Kankkunen navíc není jen tak obyčejným závodníkem, neboť během své kariéry vyhrál 23 závodů WRC a stal se čtyřnásobným celkovým vítězem. Kromě toho drží i několik jiných rychlostních rekordů na sněhu, ovšem těch pokaždé dosáhl v silničním automobilu.

Valtra T234 má však k běžnému automobilu skutečně hodně daleko. Výkon sice dosahuje slušných 250 koní a točivý moment až 1000 Nm, nicméně stále se jedná o hřmotný traktor o váze 7.7 tuny. Valtara má však se stavbou traktorů do extrémních podmínek 60 let zkušeností a tento konkrétní model si v roce 2015 dokonce odnesl cenu za stroj roku od Terre-net. Během pokusu o zlomení rekordu byl traktor v sériovém stavu, pouze technici přes počítač upravili výkonovou křivku.

Aby se však stroj na zasněženém povrchu udržel, bylo kromě řidičských schopností potřeba i kvalitní obutí. To v tomhle případě opět dodala zkušená finská společnost Nokian. Konkrétně se jednalo o první zimní pneumatiky pro traktory Nokian Hakkapeliitta TRI, které díky hlubokému vzorku a vysoké přilnavosti poskytovaly dostatečnou přilnavost i ovladatelnost.

Juha Kankkunen a traktor Valtra T234 během stanovování nového světového rekordu (5:49) | zdroj: youtube.com

Lámání rekordu samotné však ani po přípravách nebylo nijak snadné. Nejprve se vyskytla technická závada, kvůli které musel být traktor odvezen na dílnu, a následně se zjistilo, že pa připravené dráze není možné z traktoru dostat více než 109 km/h. Po odstraněné závad a rozšíření trati se však celý tým pustil do nového pokusu a výsledky byly o poznání lepší. Během nejrychlejšího pokusu pak Kankkunen dosáhl průměrné rychlosti 130.165 km/h a ke všem svým rekordům přidal ještě nejrychlejší jízdu s traktorem - a ještě k tomu na sněhu.

Vytisknout

Diskuze: Nejrychlejší traktor světa? Zběsilé schopnosti předvedl v extrémních podmínkách

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Lucie Borhyová je více než rok spojena s DS. Jejím novým strojem je DS 7 Crossback E-TENSE

Lucie Borhyová je spojena s DS. Ukázala zářivý úsměv a svůj nový vůz

Mercedes-Benz C 200 je stále ještě poměrně moderní, dobře vypadající, spolehlivý a za slušné peníze

TEST: Mercedes Benz C 200 kompressor W204 - praktický elegán pro každý den za příznivou cenu

Peugeot 205 GTI

Restaurování ikony malých Hot Hatch

Renault Megane R. S.

Nový Renault Mégane R.S. má výkon 300 koní

Hyundai Ioniq EV

Názor českých podnikatelů a řidičů v rozsáhlém průzkumu. Elektromobilita v celé své "kráse"

Bývalý šampion F1 Nico Rosberg si test elektrického ID.R užil dešti navzdory

Bývalý šampion F1 dal jasný vzkaz, když vystoupil z ID.R po deštivém testu

Škoda představila Enyaq iV, svje první čistě elektrické SUV

Nejslabší Enyaq iV 60 míří do předprodeje. Cena je ale stále nad "magickou" hranicí

Papamobil Toyota Mirai

Papež dostal nový papamobil. Konstrukce nepřekvapí, pohon ale ano

Toyota otevřela nový showroom v Mostě

Toyota rozšiřuje své zastoupení na našem trhu

Hyundai i30 Combi 1.4 T-GDI DCT

Test Hyundai i30 kombi 1,4 T-GDI DTC All Inclusive, oblíbený český kombík se loučí ve vrcholné formě

BMW 4 Cabrio začíná na českém trhu s cenou 1 319 500 Kč s motorem o výkonu 135 kW (184 k)

BMW 4 Cabrio má ceny pro český trh. Mění trochu strategii, na první pohled to ale není znát

HoppyGo

Prodeje nových aut nadále klesají, roste zájem o jejich předplatné

DS3 Crossback 1,5 BlueHDi

Vyplatí se jet po dálnici za kamionem? Pokus číslo 2

Peugeot Partner

Test Peugeot Partner 1,5 BlueHDi 130, užitkáč s výkonem "jedničkové" Fabie RS

Nový Peugeot 208

Britský časopis WHAT CAR? vybral malý elektromobil roku

reklama

Doporučujeme

Renault Kangoo OM606 turbo diesel

Děsivý výkon Renaultu Kangoo. Budete se bát! Co tohle je?

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. Názor českých podnikatelů a řidičů v rozsáhlém průzkumu. Elektromobilita v celé své "kráse"

  2. TEST: Mercedes Benz C 200 kompressor W204 - praktický elegán pro každý den za příznivou cenu

  3. Restaurování ikony malých Hot Hatch

  4. Nový Renault Mégane R.S. má výkon 300 koní

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud