Většina z nás považuje traktory za čistě pracovní stroje, které mají trávit většinu času na polích. Jakmile se však traktor objeví na silnici, většinou se z něj stává otřesná brzda provozu, která se na mnoha okreskách vlastně ani nedá bezpečně předjet. To ale není případ traktoru Valtra T234, který drží rychlostní rekord mezi traktory.
Rychlostní rekordy většinou padají rychleji než vlády v Česku, nicméně občas se najde výjimka (v obou případech), jakou je například Valtra T234. Tenhle finský traktor totiž drží rychlostní rekord již do roku 2015 a zatím se nezdá,že by měl být v brzké době překonán. Zajímavostí přitom je, že tenhle rekord padl při skutečně extrémních podmínkách, jak už tak bývá ve Finsku zvykem.
Devatenáctého února to budou už tři roky, co Juha Kankkunen, čtyřnásobný vítěz závodů rally, usedl za volant tehdy zcela nového a sériového traktoru Valtra T234 a na nouzové přistávací dráze poblíž finského města Sodankylä zajel rychlostní rekord v hodnotě 130.165 km/h. Vše se přitom odehrávalo během tradiční finské zimy, takže všude byly závěje sněhu.
Právě tady se ale hodili zkušenosti, kterými disponuje snad každý finský rally závodník. Kankkunen navíc není jen tak obyčejným závodníkem, neboť během své kariéry vyhrál 23 závodů WRC a stal se čtyřnásobným celkovým vítězem. Kromě toho drží i několik jiných rychlostních rekordů na sněhu, ovšem těch pokaždé dosáhl v silničním automobilu.
Valtra T234 má však k běžnému automobilu skutečně hodně daleko. Výkon sice dosahuje slušných 250 koní a točivý moment až 1000 Nm, nicméně stále se jedná o hřmotný traktor o váze 7.7 tuny. Valtara má však se stavbou traktorů do extrémních podmínek 60 let zkušeností a tento konkrétní model si v roce 2015 dokonce odnesl cenu za stroj roku od Terre-net. Během pokusu o zlomení rekordu byl traktor v sériovém stavu, pouze technici přes počítač upravili výkonovou křivku.
Aby se však stroj na zasněženém povrchu udržel, bylo kromě řidičských schopností potřeba i kvalitní obutí. To v tomhle případě opět dodala zkušená finská společnost Nokian. Konkrétně se jednalo o první zimní pneumatiky pro traktory Nokian Hakkapeliitta TRI, které díky hlubokému vzorku a vysoké přilnavosti poskytovaly dostatečnou přilnavost i ovladatelnost.
Lámání rekordu samotné však ani po přípravách nebylo nijak snadné. Nejprve se vyskytla technická závada, kvůli které musel být traktor odvezen na dílnu, a následně se zjistilo, že pa připravené dráze není možné z traktoru dostat více než 109 km/h. Po odstraněné závad a rozšíření trati se však celý tým pustil do nového pokusu a výsledky byly o poznání lepší. Během nejrychlejšího pokusu pak Kankkunen dosáhl průměrné rychlosti 130.165 km/h a ke všem svým rekordům přidal ještě nejrychlejší jízdu s traktorem - a ještě k tomu na sněhu.
Škoda Scala je na trhu už několik let a vždy byla mezi svými rivaly tak trochu opomíjenou volbou. Není vnímána tak prestižně, jako třeba Golf a ani není extravagantní jako třeba Peugeot 308, ale přesto bychom si v této kategorii vybrali právě Scalu, proč?
Šéf Škody Auto Klaus Zellmer dnes oznámil zásadní redukci pracovních míst, která postihne zhruba 15 % zaměstnanců automobilky v Česku. To by znamenalo ztrátu téměř 6000 pracovních míst, přičemž největší dopad se očekává na agenturní pracovníky, kteří tvoří asi desetinu celkového počtu. Redukce však zasáhne i kmenové zaměstnance. Uvedl to ekonom Lukáš Kovanda.
Prodej Tesly v Evropě dramaticky klesá – jen minulý měsíc se propadl o polovinu. Za útlumem zájmu nemusí stát jen konkurence, ale i kontroverzní výroky a politická angažovanost samotného Elona Muska, upozorňuje The Guardian.
V poslední kapitole naší recenze hybridního modelu DS 4 si vše hezky shrneme. Nebude chybět ani srovnání s Lexusem UX, který by se dal nazvat hlavním rivalem. V čem je lepší DS, jaké má slabší stránky a který crossover bychom si koupili?
Peugeot se vrací do boje! Tým Peugeot TotalEnergies vstupuje do své třetí sezóny FIA WEC a hned na úvod ho čeká výzva v podobě maratonu 1812 km Kataru.
BMW Group posouvá hranice elektromobility a na Tech Days v Landshutu odhaluje detaily nové generace elektrického pohonu. Inovativní 800voltová technologie slibuje rychlejší nabíjení a vyšší efektivitu, přičemž bude součástí všech modelů připravované řady Neue Klasse. První vozy s revolučním pohonem zamíří do výroby ještě letos v maďarském Debrecínu.
V rámci aktuálního trendu oživování retro ikon se na scénu vrací Yugo, bývalý balkánský bestseller, který si vysloužil kultovní status, ale také označení "nejhorší auto na světě". Nyní se objevily první náčrty nového modelu, který by měl spatřit světlo světa v roce 2027. Tento malý vůz s klasickým spalovacím motorem slibuje návrat legendy.
BMW posouvá hranice elektromobility a dokazuje, že extrémní výkon nemusí znamenat nekontrolovatelnou sílu. Na Auto Shanghai představí koncept „Vision Driving Experience“, který ukáže, jak lze obrovský výkon zkrotit pro maximální jízdní dynamiku.
Kia odhalila první snímky svého nového elektromobilu EV4, který přichází jako součást rozšiřujícího se portfolia značky. Tento model je postaven na pokročilé platformě E-GM a 400voltové architektuře, což by mu mělo zajistit dojezd přes 600 km na jedno nabití. Cena modelu se očekává od 40 000 eur (cca 1 milion korun).
Tesla model Y Juniper byla představena teprve nedávno. Už se ale našla společnost, která si ji vzala do parády a přetvořila ji v tento vytuněný klenot. Jde o společnost CarLab(Hong Kong)Detailing & Customization. Jak se vám líbí?
Porsche čelí oslabujícím prodejům a podnikání v Číně, což vedlo k zahájení programu úspor a investic. Firma zároveň oznámila snížení počtu pracovních míst v regionu Stuttgart jako součást své restrukturalizace. Informoval o tom web Auto motor und sport.
Terramar je zcela novým modelem samostatné automobilky Cupra, která za poslední roky výrazně získává na popularitě. Jedná se o SUV s lehce rozdvojenou osobností – snaží se být ekologicky šetrné a zároveň se tváří jako maniak, který v zatáčkách natrhne zadek kde komu. Odvaha mu obzvláště v této fialové metalíze nechybí, nicméně jak obstojí v naší recenzi ? Vyplatil se risk a nebo jde o propadák?