O řízení pod vlivem alkoholu nebo drog už se toho napsalo hodně, nicméně řízení pod "vlivem únavy" je stále poměrně přehlížené, ačkoliv jeho riziko stále stoupá a poslední studie ukazují, že může stát až za každou desátou nehodou.
O tom, že byste neměli sedat za volant když jste unavení, už se mluví dlouho. Největší problémem je však skutečnost, že málokdo si chce nebo dokáže připustit, že vůbec unavený je. I proto se podle studií Americké Automobilové Asociace (AAA) odhaduje, že únava už stojí za každou desátou nehodou.
AAA navíc varuje, že ospalost či únava je jedním z nejpodceňovanějších aspektů, které lidi berou na vědomí když usedají za volant. Díky současnému životnímu stylu už si totiž lidé všeobecně zvykli podceňovat význam spánku a tak si zkrátka ani neuvědomují, že vůbec mohou být unaveni.
Poslední výzkum, jehož výsledky byly zveřejněny v polovině týdne, však pomocí kamer instalovaných na palubní desce analyzoval obličeje různých řidičů těsně před nehodou a poté pomocí analýz pohybu očí zjišťoval, jaký podíl na nehodách může únava mít.
Výsledných 10 % je přitom v markantním rozporu s údaji, které eviduje americká federální vláda, podle které stojí únava jen za cca 2% všech nehod. I to naznačuje, že únava je poměrně podceňovaným ale tichým zabijákem na silnicích.
Některé předešlé výzkumy, které se zabývaly vlivem únavy na řidiče, přitom mimo jiné zjistily, že řízení při nedostatku spánku může být ještě nebezpečnější, než pod vlivem alkoholu. Pokud tedy pociťujete za volantem únavu, zvažte, zda nebude bezpečnější na chvíli zastavit a odpočinout si.
S příchodem elekromobility jsme byli svědky vzniku hned několika opravdu rychlých aut na baterky, které na semaforu sice potrápily kde jaký supersport, ale při řízení chyběly emoce a ani v zatáčkách to mnohdy nebyla moc zábava. Rychlost zkrátka neznamená automaticky zábavu a proto vznikl Ioniq 5 N, který se rozhodl zbořit mýty o tom, že elektromobil nemůže být zábavný. Jak se to podařilo?
V závěrečné kapitole naší dlouhodobé recenze se zaměříme především na konkurenty a také na cenu, která je hlavním, ale rozhodně ne jediným trumfem, který DS 7 drží v ruce. Zaslouží si tato akční DS 7 vaší pozornost a nebo je lepší volbou vyhlášené německé trio – Mercedes-Benz, BMW a Audi?
Čínská automobilka Denza, společný podnik značky BYD a Mercedesu, oznámila evropské uvedení svého vrcholného modelu Z9 GT, který vstoupí na trh jako elektrické vozidlo (EV) v říjnu 2025, následované plug-in hybridní verzí (PHEV) v lednu 2026.
Společnost BYD, světový lídr v oblasti vozidel na nové energie, oficiálně vstupuje na český trh. Tuzemským zákazníkům nabídne čistě elektrické i plug-in hybridní vozy s technologiemi, které jsou součástí její rychlé expanze v Evropě.
V Druhé kapitole naší dlouhodobé recenze se podíváme na zoubek naftovému čtyřválci o objemu 1,5 litrů, který pracuje ve voze, jehož pohotovostní hmotnost činí 1585 kg. Je to důstojná motorizace pro načančané SUV, které o sobě tvrdí, že hraje vysokou hru? A co spotřeba?
Tento týden v naší redakční garáži zaparkoval nejsilnější Superb, který na první pohled vypadá celkem běžně, ale opak je pravdou. Na silnici dokáže být překvapivě svižným autem, které si však stále zachovává svou klidnou povahu, která je nad věcí. Jaká je nová generace ve srovnání s tou předchozí, která nabídla výkon 206 kW ?