Řeč není o ničem jiném, než o Lotusu Elise. Tenhle malý britský prcek s ohromným nadáním pro motorsport se totiž ukázal být geniální platformou pro projekty, které již zavedly lidi pod vodní hladinu i do vesmíru. Vždy to sice vyžadovalo patřičnou řadu úprav, ovšem pod nimi to byl vždycky Lotus Elise - takže hledání lepšího off-roadu je evidentně plýtváním času.
Možná se teď udiveně škrábete na hlavě a přemýšlíte, proč jste o těchto úspěších malého britského sportovního vozu nikdy neslyšeli. Důvod je přitom jednoduchý - Lotus Elise si ke svým přestavbám vypůjčila jak elektrická Tesla, tak všeobecně bláznivá společnost Rinspeed.
Zpátky ale k samotnému modelu Elise. Právě tenhle stroj se stal pro britskou automobilku zásadní, neboť jeho kvality opět vrátili Lotus na světlo britského automobilového průmyslu. Jeho nízká váha ho pak předurčila jako skvělý základ pro stavbu elektromobilu Tesla Roadster, neboť po přidání těžkých elektrických komponentů se Roadster vyhoupl do váhové kategorie stejně výkonné konkurence.
No a pokud jste posledních pár dnů nestrávili v bezvědomí, nebo na jiné planetě, pak vám rozhodně nemohlo uniknout, že Tesla Roadster se stal prvním osobním automobilem ve vesmíru. To jetedy jedna část velkého úspěchu Lotusu.
Naopak pod hladinu zavedla Lotus společnost RinSpeed, která model Elise kompletně přestavěla a stvořila z něj vozidlo nazvané sQuba - stroj schopný zajet pod vodu a bezproblému se zde pohybovat. Pro posádku to nejspíš příliš komfortní nebude, neboť kabina vodotěsná není, nicméně i tak se jedná o úspěch.
Třešničkou na dortu je pak skutečnost, že sQuba není prvním Lotusem přetvořeným na ponorku. V roce 1977 se totiž na plátnech kin objevila Bondovka "Spy Who Loved Me", tedy "Špion který mě miloval". Ústřední roli si střihl Roger Moore a jeho vozem se stal právě Lotus Elise, který během jedné ze scén skočil z mola do moře, kde se z něj stala ponorka.
Krásnou ironií osudu je pak skutečnost, že jednu z ponorek postavených pro natáčení filmu na základě Lotusu Elise má ve své sbírce Elon Musk. Tahle replika jako ponorka nikdy nesloužila, nicméně Musk měl v plánu ji z ní skutečně vytvořit. Po čase však tento nápad opustil, neboť materiál, ze kterého byl vůz vyroben, není zrovna tím ideálním pro podmořské cestování.
Věděli jste, že čtyřkovou Octavii můžete mít s dvoulitrovým benzínovým motorem o výkonu 150 kW a pohonem 4x4? Že ne? Buďte v klidu, v nabídce je tato motorizace poměrně čerstvě, ale dnes ji pořádně proklepneme. Pokud chcete do Octavie kultivovaný benzínový motor a zároveň příjemnou dynamiku, měli byste tento agregát zvážit. Dvoulitr 2,0 TDI o výkonu 110 kW je „traktoroidní“ motor s tupou reakcí na plyn a vedle patnáctistovky 1,5 TSI o stejném výkonu příliš nedává smysl – rozdíl cca jednoho litru ve spotřebě je zanedbatelný. Dnes testovaný benzínový dvoulitr povznesl Octavii na zcela novou úroveň, co ale spotřeba a cena?
Tento oblíbený městský crossover prošel v loňském roce spolu se Scalou drobnou omlazovací kúrou. Dnes se zaměříme na Kamiq a to hned v nejvyšší výbavě Monte Carlo. Proti svým konkurentům boduje vnitřní prostorností, snadným ovládáním a také nízkou spotřebou. Vše má ovšem svou cenu, která v tomto případě není zrovna nízká. Otázka tedy zní, zda-li není lepší volbou Scala, která je ve stejné výbavě a motorizaci levnější.