Řeč není o ničem jiném, než o Lotusu Elise. Tenhle malý britský prcek s ohromným nadáním pro motorsport se totiž ukázal být geniální platformou pro projekty, které již zavedly lidi pod vodní hladinu i do vesmíru. Vždy to sice vyžadovalo patřičnou řadu úprav, ovšem pod nimi to byl vždycky Lotus Elise - takže hledání lepšího off-roadu je evidentně plýtváním času.
Možná se teď udiveně škrábete na hlavě a přemýšlíte, proč jste o těchto úspěších malého britského sportovního vozu nikdy neslyšeli. Důvod je přitom jednoduchý - Lotus Elise si ke svým přestavbám vypůjčila jak elektrická Tesla, tak všeobecně bláznivá společnost Rinspeed.
Zpátky ale k samotnému modelu Elise. Právě tenhle stroj se stal pro britskou automobilku zásadní, neboť jeho kvality opět vrátili Lotus na světlo britského automobilového průmyslu. Jeho nízká váha ho pak předurčila jako skvělý základ pro stavbu elektromobilu Tesla Roadster, neboť po přidání těžkých elektrických komponentů se Roadster vyhoupl do váhové kategorie stejně výkonné konkurence.
No a pokud jste posledních pár dnů nestrávili v bezvědomí, nebo na jiné planetě, pak vám rozhodně nemohlo uniknout, že Tesla Roadster se stal prvním osobním automobilem ve vesmíru. To jetedy jedna část velkého úspěchu Lotusu.
Naopak pod hladinu zavedla Lotus společnost RinSpeed, která model Elise kompletně přestavěla a stvořila z něj vozidlo nazvané sQuba - stroj schopný zajet pod vodu a bezproblému se zde pohybovat. Pro posádku to nejspíš příliš komfortní nebude, neboť kabina vodotěsná není, nicméně i tak se jedná o úspěch.
Třešničkou na dortu je pak skutečnost, že sQuba není prvním Lotusem přetvořeným na ponorku. V roce 1977 se totiž na plátnech kin objevila Bondovka "Spy Who Loved Me", tedy "Špion který mě miloval". Ústřední roli si střihl Roger Moore a jeho vozem se stal právě Lotus Elise, který během jedné ze scén skočil z mola do moře, kde se z něj stala ponorka.
Krásnou ironií osudu je pak skutečnost, že jednu z ponorek postavených pro natáčení filmu na základě Lotusu Elise má ve své sbírce Elon Musk. Tahle replika jako ponorka nikdy nesloužila, nicméně Musk měl v plánu ji z ní skutečně vytvořit. Po čase však tento nápad opustil, neboť materiál, ze kterého byl vůz vyroben, není zrovna tím ideálním pro podmořské cestování.
Extrémní výkon přes 1.000 kW byl na běžný provoz až příliš – alespoň podle Xiaomi, které svůj hypersedan SU7 Ultra softwarově omezilo. Po silné kritice uživatelů ale automobilka otočila a výkon hodlá znovu uvolnit. Informoval web Carnewschina.
Do naší recenze tento týden zavítala modernizovaná Toyota ProAce Verso v prodloužené verzi L2, která vychytala drobné nedostatky starší verze. Jedná se o víceúčelového parťáka, který je překvapivě komfortní. Početnější rodiny, které si nemohou dovolit Multivan či Mercedes-Benz třídy V, budou dost možná překvapeni, že se jedná o konkurenceschopného rivala.
S příchodem elekromobility jsme byli svědky vzniku hned několika opravdu rychlých aut na baterky, která na semaforu sice potrápila kde jaký supersport, ale při řízení chyběly emoce a ani v zatáčkách to mnohdy nebyla moc zábava. Rychlost zkrátka neznamená automaticky zábavu a proto vznikl Ioniq 5 N, který se rozhodl zbořit mýty o tom, že elektromobil nemůže být zábavný. Jak se to podařilo?
V závěrečné kapitole naší dlouhodobé recenze se zaměříme především na konkurenty a také na cenu, která je hlavním, ale rozhodně ne jediným trumfem, který DS 7 drží v ruce. Zaslouží si tato akční DS 7 vaší pozornost a nebo je lepší volbou vyhlášené německé trio – Mercedes-Benz, BMW a Audi?
Čínská automobilka Denza, společný podnik značky BYD a Mercedesu, oznámila evropské uvedení svého vrcholného modelu Z9 GT, který vstoupí na trh jako elektrické vozidlo (EV) v říjnu 2025, následované plug-in hybridní verzí (PHEV) v lednu 2026.
Společnost BYD, světový lídr v oblasti vozidel na nové energie, oficiálně vstupuje na český trh. Tuzemským zákazníkům nabídne čistě elektrické i plug-in hybridní vozy s technologiemi, které jsou součástí její rychlé expanze v Evropě.