Filipínské úřady si k výročí 116 let od založení celního úřadu přichystali poměrně netradiční podívanou. Před hlavou státu a dalšími vysoko postavenými úřadníky bylo totiž buldozerem zlikvidováno přes 30 více či méně luxusních vozidel, jejichž celková hodnota rozhodně nebyla zanedbatelná. Jejich majitelé se však neobtěžovali s placením a tak o auta přišli. A to doslova.
Filipínský prezident Rodrigo Duterte se proslavil zejména svým značně nevybíravým přístupem vůči drogovým dealerům i drogově závislým, se kterými vede skutečně krvavou válku. Kromě toho se však Duterte snaží zbavit zemi i dalšího zločinu, mezi který patří i korupce, pašování nebo neplacení daní.
A právě odstrašujícím případem pro pachatele posledních tří kriminálních činů měla být "veřejná likvidace" 30 policií zabavených vozidel, které byly do země přivezeny ilegálně a jejich majitelé z nich neodvedli státu daně nebo clo. Navíc řada z těchto automobilů patřila lidem, kteří měli na svědomí i další prohřešky, včetně prodeje drog.
Veřejná likvidace automobilů, mezi kterými nechybělo například BMW Z4, Audi S5, Nissan 350Z nebo Mazda Mx-5, se tak měla stát demonstrací síly a jasným vzkazem, že vláda nehodlá v zemi tolerovat žádný zločin. Nám jako milovníkům všeho na čtyřech kolech přijde tento postup poněkud svérázným, nicméně nejedná se o výjimku.
Například v USA, konkrétně v Los Angeles, je ničení zabavených automobilů poměrně běžnou praxí, která dost dlouho trápila milovníky japonských vozů, jejichž dovoz je dovolen až po 25 letech od jejich výroby. Pokud si ale do USA někdo přivezl vůz dřív, případně za něj nezaplatil daně a clo, úřady mu ho zabavily a zlikvidovaly bez ohledu na jeho vzácnost či cenu.
A zatím co v USA se tento přístup dá chápat, ve Filipínách je poněkud kontroverzní. Stát totiž neoplývá zrovna přetékající státní pokladnou, takže spíš než likvidace by nám přišel smysluplnější prodej zabavených aut. Jejich hodnota se totiž odhadovala na cca 2.9 milionu dolarů (cca 59.1 milionu Kč).
Taková částka by se pak poměrně rozumně dala využít jak na financování bezpečnostních složek, tak na léčbu drogově závislých.
Největším trendem za posledních 10 let jsou jednoznačně vozy typu SUV. Lidé je mají rádi pro svou robustní karoserii, zvýšení podvozek a dostatek prostoru, jenže mají i nějaká negativa. Proti klasickým kombíkům mívají horší jízdní vlastnosti a také vyšší spotřebu. Vezmeme-li z obou světů to dobré, vznikne zvýšený kombík s pohonem 4x4 a přesně takové auto máme v dnešní recenzi.
Ford Mustang je už desítky let ikonou, kterou pozná asi každý. Tentokrát se podíváme na ojetý kus z roku 2022, který nabízí to nejlepší z klasického amerického receptu - karoserii typu kupé, atmosférický pětilitrový osmiválec, manuální převodovku a v tomto případě i sportovní sedadla Recaro. Je to lepší volba než posledně testovaný kabriolet s automatem?