Filipínské úřady si k výročí 116 let od založení celního úřadu přichystali poměrně netradiční podívanou. Před hlavou státu a dalšími vysoko postavenými úřadníky bylo totiž buldozerem zlikvidováno přes 30 více či méně luxusních vozidel, jejichž celková hodnota rozhodně nebyla zanedbatelná. Jejich majitelé se však neobtěžovali s placením a tak o auta přišli. A to doslova.
Filipínský prezident Rodrigo Duterte se proslavil zejména svým značně nevybíravým přístupem vůči drogovým dealerům i drogově závislým, se kterými vede skutečně krvavou válku. Kromě toho se však Duterte snaží zbavit zemi i dalšího zločinu, mezi který patří i korupce, pašování nebo neplacení daní.
A právě odstrašujícím případem pro pachatele posledních tří kriminálních činů měla být "veřejná likvidace" 30 policií zabavených vozidel, které byly do země přivezeny ilegálně a jejich majitelé z nich neodvedli státu daně nebo clo. Navíc řada z těchto automobilů patřila lidem, kteří měli na svědomí i další prohřešky, včetně prodeje drog.
Veřejná likvidace automobilů, mezi kterými nechybělo například BMW Z4, Audi S5, Nissan 350Z nebo Mazda Mx-5, se tak měla stát demonstrací síly a jasným vzkazem, že vláda nehodlá v zemi tolerovat žádný zločin. Nám jako milovníkům všeho na čtyřech kolech přijde tento postup poněkud svérázným, nicméně nejedná se o výjimku.
Například v USA, konkrétně v Los Angeles, je ničení zabavených automobilů poměrně běžnou praxí, která dost dlouho trápila milovníky japonských vozů, jejichž dovoz je dovolen až po 25 letech od jejich výroby. Pokud si ale do USA někdo přivezl vůz dřív, případně za něj nezaplatil daně a clo, úřady mu ho zabavily a zlikvidovaly bez ohledu na jeho vzácnost či cenu.
A zatím co v USA se tento přístup dá chápat, ve Filipínách je poněkud kontroverzní. Stát totiž neoplývá zrovna přetékající státní pokladnou, takže spíš než likvidace by nám přišel smysluplnější prodej zabavených aut. Jejich hodnota se totiž odhadovala na cca 2.9 milionu dolarů (cca 59.1 milionu Kč).
Taková částka by se pak poměrně rozumně dala využít jak na financování bezpečnostních složek, tak na léčbu drogově závislých.
Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto představila světu svůj nejnovější crossover, Škoda Epiq. Nejdostupnější elektrické auto značky se dosud ukazovalo pouze jako designová studie, nyní se ale Epiq představil v Mnichově po boku dalších koncernových kompaktních crossoverů koncernu Volkswagen. Přestože detaily ohledně výbavy a cen zůstávají tajemstvím, víme, že cena by měla začínat na částce kolem 600 000 Kč. Sériová výroba započne už příští rok.
Minulý týden nám dělalo společnost velice příjemné SUV, které skvěle vypadá, výborně jezdí, má rozumný nájezd kilometrů a nestojí majlant. Potěší především řidiče, kteří si potrpí na špičkovou ergonomii, nízkou spotřebu a velmi dobré jízdní vlastnosti. Má to vůbec nějaký háček?
Kodiaq druhé generace už nějaký čas brázdí české silnice a tak se na trhu s ojetými vozy začaly objevovat první vlaštovky. Jednu takovou jsme si v nejnižší výbavě Selection vybrali do naší dnešní recenze. Jedná se o roční auto z Mototechny s nájezdem necelých 27 tisíc kilometrů za 940 tisíc, což je proti ceně nového vozu aktuálně úspora přes 250 tisíc korun. Má to nějaký háček?
Do dnešní recenze dorazil Elroq, který si v prodejích vede od uvedení na trh velmi dobře. Většinou testujeme auta v nejvyšších výbavách, ale tentokrát jsme záměrně do testu vzali co možná nejlevnější provedení, abychom zjistili, zda-li základní verze v testu obstojí.