Výkonná SUV byla dlouhou dobu doménou především evropských automobilek, nicméně Jeep Grand Cherokee Trackhawk nastolil zcela nová pravidla. S výkonem 707 koní tak není divu, že se jeho řidiči nebojí závodů ani s takovými vozy, jako je například britský čistokrevný sporťák McLaren 570S.
Srovnání těchto dvou vozů může někomu přijít úplně nesmyslné, ovšem papírově to zas taková pošetilost není. Jeep Grand Cherokee Trackhawk je totiž poháněn motorem z vozů Hellcat, což znamená, že na všechny čtyři kola proudí výkon ohromujících 707 koní a v kategorii SUV najdete jen málo podobných "sportovců".
Britský zástupce McLaren 570S zůstává ve výkonu vcelku pozadu, navíc jeho 560 koní proudí pouze na zadní nápravu, takže poněkud ztrácí i v trakci. Na druhou stranu se však může pochlubit téměř muší váhou, neboť Jeep je téměř dvakrát těžší.
Když se pak podíváme na technické údaje, Jeep slibuje díky ohromnému výkonu a pohonu všech kol akceleraci z 0 na 97 km/h za 3.5 sekundy, což je na tuhle horu železa skvělý údaj. McLarenu však pomáhá hlavně jeho nízká váha, díky čemuž by měl sprintovat na stejnou rychlost o 4 desetiny sekundy rychleji.
Jak ale dopadl závod v praxi? Zejména začátek byl naprosto neuvěřitelný. Když totiž McLaren odstartoval bez použití Launch Control, Jeep ho nechal daleko za sebou a řidič britského sporťáku měl co dělat, aby nadupané SUV dotáhl.
Během druhé jízdy pak řidič McLarenu Launch Control použil a jeho efektivita se projevila téměř okamžitě. Jeep sice i tak odstartoval nepatrně rychleji, nicméně McLaren se během chvíle dotáhl a pak už nechával Jeep daleko za sebou.
Svým způsobem se tak dá říci, že vítězem je každý. Majitelé sportovních McLarenů sice budou i nadále rychlejší než majitelé nadupaných SUV, ovšem ti budou těžit z ohromné praktičnosti, každodenní využitelnosti a hlavně schopnosti "vypráskat" většinu sportovních aut alespoň na prvních pár desítkách metrů za semaforem.
Zvýšené kombíky jsou fantastickým příkladem toho, jak jsou vlastně všechna SUV zbytečná a právě proto je mám tak rád. Dnes testované Volvo nabídne kvalitnější materiály uvnitř, než minule testovaný Mercedes GLE, světlá výška je vyšší než u Kodiaqu a výbavou dokáže konkurovat luxusním německým limuzínám. To vše za podobnou cenu ekvivalentně ojetého trojkového Superbu Scout, který je o úroveň níž. Má to vůbec nějaký háček?
Prémiová SUV jsou u nás velice oblíbená a na silnicích jich vídáme opravdu mnoho. Pořizovací ceny ovšem běžně atakují hranici 3 milionů korun, což není úplně málo. Není tak divu, že se lidé rozhlíží i na trhu ojetých automobilů, kde jsou ceny podstatně příznivější. Jak jezdí tento bílý kousek z roku 2020?