Když se řekne alternativní pohon, každého hned začnou napadat elektromobily, hybridy, LPG, CNG a kdo ví co ještě. Jeden šikovný kutil z Velké Británie však přišel se skutečně neokoukanou alternativou, motor svého 50 let starého Land Roveru totiž vyměnil za parní stroj.
A výsledek je skutečně famózní, tedy alespoň od chvíle, než se podíváte na náklady a praktické přínosy této modifikace. Po přestavbě v hodnotě cca 695 000 Kč je totiž automobil mnohem hlučnější, méně kultivovaný a jeho praktičnost se pohybuje někde u bodu mrazu. Vždyť i maximální rychlost se pohybuje jen okolo 24 km/h. I přes to všechno je však výsledek rozhodně famózním.
Za konstrukcí tohoto parního "hybridu" stojí jistý Frank Rothwell, sedmašedesátiletý expert na parní motory, který se celý svůj život zabýval servisem a renovacemi parních strojů silničních i železničních strojů. Teď je ale Frank v důchodu a tak má čas, vědomosti i zdroje na své bláznivé projekty, jako je právě parní Land Rover.
Během 400 hodin, které si přestavba vyžádala, musel Frank vymontovat 2.25 litrový spalovací motor s výkonem 74 koní a místo něj umístil menší parní stroj, který si každou hodinu řekne o cca 45.3 kilogramu uhlí.
Kotel parního stroje byl z většiny schován pod kapotu, nicméně vpředu ho poměrně slušná část s komínem vyčnívá, takže to někomu může připadat, jako když miniaturní parní lokomotiva do Land Roveru nacouval. Na kapotě automobilu jsou pohledům veřejnosti odhaleny pístnice a masivní kolo s řemenem.
Teď si nejspíš říkáte, že se jedná jen o bláznivý projekt, který opustí dveře dílny garáže či kůlny dvakrát do roka, ale to se mýlíte. Frank si užívá zvuky i vůně parního stroje každý den na své cestě do kanceláře. Těžko říct, k čemu potřebuje expert na parní stroje kancelář, ale tu každodenní jízdu do ní mu snad i závidíme, navzdory tomu všemu ne-komfortu.
Abychom nezapomněli, tenhle roztomilý ale absolutní stroj má i vlastní jméno: Mildred. Nehledejte za ním však Frankovu ženu, milenku ani první lásku. Jméno bylo odvozeno od výrazu "mildew", tedy plíseň / plesnivět, který dokonale popisoval stav vozu, než Frank začal s přestavbou. A z videa i fotek je potřeba říci, že odvedl sakra dobrou práci.
Modely úspěšné automobilky Cupra prošly v nedávné době faceliftem, který se týká i pohledného kombíku Leon Sportstourer. Na první pohled by se mohlo zdát, že se jedná jen o lehké omlazení designu, jak to u faceliftů bývá zvykem, jenže to je omyl. Změněna byla jedna velice podstatná věc, která tento sportovní kombík posunula do vyšší ligy.
Extrémní výkon přes 1.000 kW byl na běžný provoz až příliš – alespoň podle Xiaomi, které svůj hypersedan SU7 Ultra softwarově omezilo. Po silné kritice uživatelů ale automobilka otočila a výkon hodlá znovu uvolnit. Informoval web Carnewschina.
Do naší recenze tento týden zavítala modernizovaná Toyota ProAce Verso v prodloužené verzi L2, která vychytala drobné nedostatky starší verze. Jedná se o víceúčelového parťáka, který je překvapivě komfortní. Početnější rodiny, které si nemohou dovolit Multivan či Mercedes-Benz třídy V, budou dost možná překvapeni, že se jedná o konkurenceschopného rivala.
S příchodem elekromobility jsme byli svědky vzniku hned několika opravdu rychlých aut na baterky, která na semaforu sice potrápila kde jaký supersport, ale při řízení chyběly emoce a ani v zatáčkách to mnohdy nebyla moc zábava. Rychlost zkrátka neznamená automaticky zábavu a proto vznikl Ioniq 5 N, který se rozhodl zbořit mýty o tom, že elektromobil nemůže být zábavný. Jak se to podařilo?
V závěrečné kapitole naší dlouhodobé recenze se zaměříme především na konkurenty a také na cenu, která je hlavním, ale rozhodně ne jediným trumfem, který DS 7 drží v ruce. Zaslouží si tato akční DS 7 vaší pozornost a nebo je lepší volbou vyhlášené německé trio – Mercedes-Benz, BMW a Audi?
Čínská automobilka Denza, společný podnik značky BYD a Mercedesu, oznámila evropské uvedení svého vrcholného modelu Z9 GT, který vstoupí na trh jako elektrické vozidlo (EV) v říjnu 2025, následované plug-in hybridní verzí (PHEV) v lednu 2026.