Když se řekne alternativní pohon, každého hned začnou napadat elektromobily, hybridy, LPG, CNG a kdo ví co ještě. Jeden šikovný kutil z Velké Británie však přišel se skutečně neokoukanou alternativou, motor svého 50 let starého Land Roveru totiž vyměnil za parní stroj.
A výsledek je skutečně famózní, tedy alespoň od chvíle, než se podíváte na náklady a praktické přínosy této modifikace. Po přestavbě v hodnotě cca 695 000 Kč je totiž automobil mnohem hlučnější, méně kultivovaný a jeho praktičnost se pohybuje někde u bodu mrazu. Vždyť i maximální rychlost se pohybuje jen okolo 24 km/h. I přes to všechno je však výsledek rozhodně famózním.
Za konstrukcí tohoto parního "hybridu" stojí jistý Frank Rothwell, sedmašedesátiletý expert na parní motory, který se celý svůj život zabýval servisem a renovacemi parních strojů silničních i železničních strojů. Teď je ale Frank v důchodu a tak má čas, vědomosti i zdroje na své bláznivé projekty, jako je právě parní Land Rover.
Během 400 hodin, které si přestavba vyžádala, musel Frank vymontovat 2.25 litrový spalovací motor s výkonem 74 koní a místo něj umístil menší parní stroj, který si každou hodinu řekne o cca 45.3 kilogramu uhlí.
Kotel parního stroje byl z většiny schován pod kapotu, nicméně vpředu ho poměrně slušná část s komínem vyčnívá, takže to někomu může připadat, jako když miniaturní parní lokomotiva do Land Roveru nacouval. Na kapotě automobilu jsou pohledům veřejnosti odhaleny pístnice a masivní kolo s řemenem.
Teď si nejspíš říkáte, že se jedná jen o bláznivý projekt, který opustí dveře dílny garáže či kůlny dvakrát do roka, ale to se mýlíte. Frank si užívá zvuky i vůně parního stroje každý den na své cestě do kanceláře. Těžko říct, k čemu potřebuje expert na parní stroje kancelář, ale tu každodenní jízdu do ní mu snad i závidíme, navzdory tomu všemu ne-komfortu.
Abychom nezapomněli, tenhle roztomilý ale absolutní stroj má i vlastní jméno: Mildred. Nehledejte za ním však Frankovu ženu, milenku ani první lásku. Jméno bylo odvozeno od výrazu "mildew", tedy plíseň / plesnivět, který dokonale popisoval stav vozu, než Frank začal s přestavbou. A z videa i fotek je potřeba říci, že odvedl sakra dobrou práci.
Minulý týden nám dělalo společnost velice příjemné SUV, které skvěle vypadá, výborně jezdí, má rozumný nájezd kilometrů a nestojí majlant. Potěší především řidiče, kteří si potrpí na špičkovou ergonomii, nízkou spotřebu a velmi dobré jízdní vlastnosti. Má to vůbec nějaký háček?
Kodiaq druhé generace už nějaký čas brázdí české silnice a tak se na trhu s ojetými vozy začaly objevovat první vlaštovky. Jednu takovou jsme si v nejnižší výbavě Selection vybrali do naší dnešní recenze. Jedná se o roční auto z Mototechny s nájezdem necelých 27 tisíc kilometrů za 940 tisíc, což je proti ceně nového vozu aktuálně úspora přes 250 tisíc korun. Má to nějaký háček?
Do dnešní recenze dorazil Elroq, který si v prodejích vede od uvedení na trh velmi dobře. Většinou testujeme auta v nejvyšších výbavách, ale tentokrát jsme záměrně do testu vzali co možná nejlevnější provedení, abychom zjistili, zda-li základní verze v testu obstojí.
Sháníte-li ojeté SUV se silným motorem, tak máte v nabídce sekundárního trhu s auty rozhodně z čeho vybírat. Mnoho lidí má rozpočet na rodinné SUV přibližně milion korun, což na nového Kodiaqa nestačí, na prémiové značky už vůbec ne. Dnešní recenze se podívá na zoubek 6 let staré Audi Q7, kterou za milion pořídíte. To je mimochodem podobná částka, za jakou koupíte modernizovaný Kodiaq RS první generace – co je lepší volba?