Land Rover s parním strojem místo motoru? Tohle je skutečně alternativní pohon

Parní Land Rover "Mildred"
Parní Land Rover "Mildred", foto: youtube.com
Antonín Marek , AutoRoad.cz 26. ledna 2018 09:00
Sdílej:

Když se řekne alternativní pohon, každého hned začnou napadat elektromobily, hybridy, LPG, CNG a kdo ví co ještě. Jeden šikovný kutil z Velké Británie však přišel se skutečně neokoukanou alternativou, motor svého 50 let starého Land Roveru totiž vyměnil za parní stroj.

A výsledek je skutečně famózní, tedy alespoň od chvíle, než se podíváte na náklady a praktické přínosy této modifikace. Po přestavbě v hodnotě cca 695 000 Kč je totiž automobil mnohem hlučnější, méně kultivovaný a jeho praktičnost se pohybuje někde u bodu mrazu. Vždyť i maximální rychlost se pohybuje jen okolo 24 km/h. I přes to všechno je však výsledek rozhodně famózním.

Za konstrukcí tohoto parního "hybridu" stojí jistý Frank Rothwell, sedmašedesátiletý expert na parní motory, který se celý svůj život zabýval servisem a renovacemi parních strojů silničních i železničních strojů. Teď je ale Frank v důchodu a tak má čas, vědomosti i zdroje na své bláznivé projekty, jako je právě parní Land Rover.

Během 400 hodin, které si přestavba vyžádala, musel Frank vymontovat 2.25 litrový spalovací motor s výkonem 74 koní a místo něj umístil menší parní stroj, který si každou hodinu řekne o cca 45.3 kilogramu uhlí.

Kotel parního stroje byl z většiny schován pod kapotu, nicméně vpředu ho poměrně slušná část s komínem vyčnívá, takže to někomu může připadat, jako když miniaturní parní lokomotiva do Land Roveru nacouval. Na kapotě automobilu jsou pohledům veřejnosti odhaleny pístnice a masivní kolo s řemenem.

Teď si nejspíš říkáte, že se jedná jen o bláznivý projekt, který opustí dveře dílny garáže či kůlny dvakrát do roka, ale to se mýlíte. Frank si užívá zvuky i vůně parního stroje každý den na své cestě do kanceláře. Těžko říct, k čemu potřebuje expert na parní stroje kancelář, ale tu každodenní jízdu do ní mu snad i závidíme, navzdory tomu všemu ne-komfortu.

Abychom nezapomněli, tenhle roztomilý ale absolutní stroj má i vlastní jméno: Mildred. Nehledejte za ním však Frankovu ženu, milenku ani první lásku. Jméno bylo odvozeno od výrazu "mildew", tedy plíseň / plesnivět, který dokonale popisoval stav vozu, než Frank začal s přestavbou. A z videa i fotek je potřeba říci, že odvedl sakra dobrou práci.

Stalo se
Novinky
Kia Sportage (2026)

Kia Sportage (2026): Láká na facelift s Netflixem, hlasovým ovládáním a hybridem s předním náhonem

Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.

Novinky
BMW Speedtop

BMW Speedtop (2025) bere dech. Toto krásné kombi půjde skutečně do výroby

BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.

Novinky
Toyota Aygo X (2025)

Stylovější, silnější, úspornější. Toyota Aygo X z Kolína překvapila hybridem a technikou z Yarisu

Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.

Novinky ze světa EV
Zeekr 7x

Nový Zeekr 7X: Kladivo na soupeře Tesla model Y, Kia EV5 nebo Audi Q6 e-tron a BMW iX3?

Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.