Jak vypadají nejdelší dálnice světa? Mnohem lépe, než "krátká" česká D1

Ilustrační foto
Ilustrační foto, foto: pixabay.com
Antonín Marek , AutoRoad.cz 22. ledna 2018 12:48
Sdílej:

Dálnice jsou důležitými spojnicemi mezi městy i státy, díky kterým se přeprava lidí, zboží i materiálu zkrátila a zrychlila. V Česku je největší dálnicí D1, která však neustále sklízí ze všech stran posměšky na svou kvalitu i neprůjezdnost. Její délka je přitom ve srovnání s nejdelšími dálnicemi světa vskutku úsměvná.

Dálnice D1 je nejstarší a zároveň nejdelší dálnicí v naší republice. Začíná v Praze a končí v obci Dolní Lutyně, kde na ni navazuje polská dálnice A1. Celková délka dálnice D1 je 376 kilometrů, přičemž v provozu je 352 kilometrů. Z toho je značná část buď ve špatném stavu, nebo rozkopaná.

Pro velkou část řidičů jsou některé úseky dálnice D1 spíše trestem než zkrácením cesty, nicméně po srovnání s nejdelšími dálnicemi světa nám nakonec trable s naší D1 přijdou ještě tragičtější.

Pojďme se podívat do světa na pět nejdelších:

5. Golden Quadrilateral, 5 846 kilometrů (15,5 x delší než D1)

Indická dálniční síť "Golden Quadrilateral", jejíž stavba byla zahájena až v roce 1999, si svůj název vysloužila díky propojení čtyř nejvýznamnějších měst v zemi: Čennaí, Dillí, Kalkata a Bombaj. Její vybudování trvalo celkem 11 let, tvoří pouze 2 % z celkové indické silniční infrastruktury ale bývá spojována se 40 % celkového provozu v zemi.

4. Trans-Canada Highway, 7 821 kilometrů (20,8 x delší než D1)

Kanada možná nepatří k nejlidnatějším zemím světa, nicméně její území se řadí k těm nejrozsáhlejším. Dálnice spojující východ se západem se začala budovat již v roce 1962 a její výstavba vyšla na více než miliardu dolarů. Jejím specifikem jsou nabíjecí stanice pro elektromobily každých 100 až 200 kilometrů, díky čemuž se jedná o "nejekologičtější" dálnici světa.

3. Trans-Siberian Highway, 11 000 kilometrů  (29,3 x delší než D1)

Tzv. "Transsibiřská dálnice", jejíž stavba byla zahájena v roce 1949, je neoficiální název pro několik dálnic, které propojují území napříč celým Ruskem. Od Baltského moře, kde leží město Petrohrad, až po Japonské moře, kde leží přístavní město Vladivostok. Temnou stránkou této dálnice je však skutečnost, že většinu z její rozlohy postavili vězni z gulagů. 

2. Highway 1, 14 500 kilometrů (38,6 x delší než D1)

Podobně jako Kanada, i Austrálie se rozkládá na obrovském území s nízkou hustotou zalidnění. V roce 1955 tak byl zahájen projekt "Dálnice 1", která vede podél pobřeží a spojuje 8 největších měst. Každý den tuto dálniční síť využije zhruba milion lidí.

1. Pan American Highway, 48 000 kilometrů (127,7 x delší než D1)

Nejdelší dálnice světa je ve skutečnosti delší, než čtyři předešlé dohromady. tzv. Panamerická dálnice, jejíž stavba byla zahájena v roce 1937, spojuje severní, střední i jižní část Amerického kontinentu, od Aljašky až po Argentinu. Mezi Panamou a Kolumbií je však dálnice narušena cca 100 mílemi bažin a pralesa. Ostatně celá dálnice je tak dlouhá, že prochází několika podnebními pásy a člověk na ni potká hory, džungle i pouště.

Stalo se
Novinky ze světa EV
Zeekr 7x

Nový Zeekr 7X: Kladivo na soupeře Tesla model Y, Kia EV5 nebo Audi Q6 e-tron a BMW iX3?

Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.

Novinky ze světa EV
Alpine crossover A390

Alpine A390: Francouzská odpověď na elektrické SUV. Tři motory, výkon až 470 koní a dojezd přes 550 km

Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.

Novinky ze světa EV
Namísto hatchbacku už spíše crossover.

Škoda Favorit se vrací. Jako povedený elektrický crossover. Retro design míří do budoucnosti

Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.

Novinky ze světa EV
Nissan Micra (2025)

Nový Nissan Micra? Zmatený klon Renaultu 5, který propadl v designu i smyslu. Ale je dobře, že tu je

Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.