Dálnice jsou důležitými spojnicemi mezi městy i státy, díky kterým se přeprava lidí, zboží i materiálu zkrátila a zrychlila. V Česku je největší dálnicí D1, která však neustále sklízí ze všech stran posměšky na svou kvalitu i neprůjezdnost. Její délka je přitom ve srovnání s nejdelšími dálnicemi světa vskutku úsměvná.
Dálnice D1 je nejstarší a zároveň nejdelší dálnicí v naší republice. Začíná v Praze a končí v obci Dolní Lutyně, kde na ni navazuje polská dálnice A1. Celková délka dálnice D1 je 376 kilometrů, přičemž v provozu je 352 kilometrů. Z toho je značná část buď ve špatném stavu, nebo rozkopaná.
Pro velkou část řidičů jsou některé úseky dálnice D1 spíše trestem než zkrácením cesty, nicméně po srovnání s nejdelšími dálnicemi světa nám nakonec trable s naší D1 přijdou ještě tragičtější.
Pojďme se podívat do světa na pět nejdelších:
5. Golden Quadrilateral, 5 846 kilometrů (15,5 x delší než D1)
Indická dálniční síť "Golden Quadrilateral", jejíž stavba byla zahájena až v roce 1999, si svůj název vysloužila díky propojení čtyř nejvýznamnějších měst v zemi: Čennaí, Dillí, Kalkata a Bombaj. Její vybudování trvalo celkem 11 let, tvoří pouze 2 % z celkové indické silniční infrastruktury ale bývá spojována se 40 % celkového provozu v zemi.
4. Trans-Canada Highway, 7 821 kilometrů (20,8 x delší než D1)
Kanada možná nepatří k nejlidnatějším zemím světa, nicméně její území se řadí k těm nejrozsáhlejším. Dálnice spojující východ se západem se začala budovat již v roce 1962 a její výstavba vyšla na více než miliardu dolarů. Jejím specifikem jsou nabíjecí stanice pro elektromobily každých 100 až 200 kilometrů, díky čemuž se jedná o "nejekologičtější" dálnici světa.
3. Trans-Siberian Highway, 11 000 kilometrů (29,3 x delší než D1)
Tzv. "Transsibiřská dálnice", jejíž stavba byla zahájena v roce 1949, je neoficiální název pro několik dálnic, které propojují území napříč celým Ruskem. Od Baltského moře, kde leží město Petrohrad, až po Japonské moře, kde leží přístavní město Vladivostok. Temnou stránkou této dálnice je však skutečnost, že většinu z její rozlohy postavili vězni z gulagů.
2. Highway 1, 14 500 kilometrů (38,6 x delší než D1)
Podobně jako Kanada, i Austrálie se rozkládá na obrovském území s nízkou hustotou zalidnění. V roce 1955 tak byl zahájen projekt "Dálnice 1", která vede podél pobřeží a spojuje 8 největších měst. Každý den tuto dálniční síť využije zhruba milion lidí.
1. Pan American Highway, 48 000 kilometrů (127,7 x delší než D1)
Nejdelší dálnice světa je ve skutečnosti delší, než čtyři předešlé dohromady. tzv. Panamerická dálnice, jejíž stavba byla zahájena v roce 1937, spojuje severní, střední i jižní část Amerického kontinentu, od Aljašky až po Argentinu. Mezi Panamou a Kolumbií je však dálnice narušena cca 100 mílemi bažin a pralesa. Ostatně celá dálnice je tak dlouhá, že prochází několika podnebními pásy a člověk na ni potká hory, džungle i pouště.
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.