Jak vypadají nejdelší dálnice světa? Mnohem lépe, než "krátká" česká D1

Ilustrační foto
Ilustrační foto, foto: pixabay.com
Antonín Marek , AutoRoad.cz 22. ledna 2018 12:48
Sdílej:

Dálnice jsou důležitými spojnicemi mezi městy i státy, díky kterým se přeprava lidí, zboží i materiálu zkrátila a zrychlila. V Česku je největší dálnicí D1, která však neustále sklízí ze všech stran posměšky na svou kvalitu i neprůjezdnost. Její délka je přitom ve srovnání s nejdelšími dálnicemi světa vskutku úsměvná.

Dálnice D1 je nejstarší a zároveň nejdelší dálnicí v naší republice. Začíná v Praze a končí v obci Dolní Lutyně, kde na ni navazuje polská dálnice A1. Celková délka dálnice D1 je 376 kilometrů, přičemž v provozu je 352 kilometrů. Z toho je značná část buď ve špatném stavu, nebo rozkopaná.

Pro velkou část řidičů jsou některé úseky dálnice D1 spíše trestem než zkrácením cesty, nicméně po srovnání s nejdelšími dálnicemi světa nám nakonec trable s naší D1 přijdou ještě tragičtější.

Pojďme se podívat do světa na pět nejdelších:

5. Golden Quadrilateral, 5 846 kilometrů (15,5 x delší než D1)

Indická dálniční síť "Golden Quadrilateral", jejíž stavba byla zahájena až v roce 1999, si svůj název vysloužila díky propojení čtyř nejvýznamnějších měst v zemi: Čennaí, Dillí, Kalkata a Bombaj. Její vybudování trvalo celkem 11 let, tvoří pouze 2 % z celkové indické silniční infrastruktury ale bývá spojována se 40 % celkového provozu v zemi.

4. Trans-Canada Highway, 7 821 kilometrů (20,8 x delší než D1)

Kanada možná nepatří k nejlidnatějším zemím světa, nicméně její území se řadí k těm nejrozsáhlejším. Dálnice spojující východ se západem se začala budovat již v roce 1962 a její výstavba vyšla na více než miliardu dolarů. Jejím specifikem jsou nabíjecí stanice pro elektromobily každých 100 až 200 kilometrů, díky čemuž se jedná o "nejekologičtější" dálnici světa.

3. Trans-Siberian Highway, 11 000 kilometrů  (29,3 x delší než D1)

Tzv. "Transsibiřská dálnice", jejíž stavba byla zahájena v roce 1949, je neoficiální název pro několik dálnic, které propojují území napříč celým Ruskem. Od Baltského moře, kde leží město Petrohrad, až po Japonské moře, kde leží přístavní město Vladivostok. Temnou stránkou této dálnice je však skutečnost, že většinu z její rozlohy postavili vězni z gulagů. 

2. Highway 1, 14 500 kilometrů (38,6 x delší než D1)

Podobně jako Kanada, i Austrálie se rozkládá na obrovském území s nízkou hustotou zalidnění. V roce 1955 tak byl zahájen projekt "Dálnice 1", která vede podél pobřeží a spojuje 8 největších měst. Každý den tuto dálniční síť využije zhruba milion lidí.

1. Pan American Highway, 48 000 kilometrů (127,7 x delší než D1)

Nejdelší dálnice světa je ve skutečnosti delší, než čtyři předešlé dohromady. tzv. Panamerická dálnice, jejíž stavba byla zahájena v roce 1937, spojuje severní, střední i jižní část Amerického kontinentu, od Aljašky až po Argentinu. Mezi Panamou a Kolumbií je však dálnice narušena cca 100 mílemi bažin a pralesa. Ostatně celá dálnice je tak dlouhá, že prochází několika podnebními pásy a člověk na ni potká hory, džungle i pouště.

Stalo se
Novinky ze světa EV
Koncept vozu Tesla Model 3+

Tesla vytře evropským automobilkám zrak. Představí Model 3+ s dojezdem až 800 km

Společnost Tesla je podle nově podaných regulačních dokumentů v Číně připravena uvést na trh novou verzi svého Modelu 3. Neoficiálně označovaný jako Model 3+ má elektromobil nabídnout rekordní dojezd až 800 kilometrů podle čínského cyklu CLTC, což by z něj učinilo nejdéle jedoucí vůz značky Tesla. Tento údaj výrazně překonává dosavadní verzi Modelu 3 Long Range AWD, která v Číně dosahuje maximálního dojezdu 713 km.

Testy aut
DS 7 PHEV 300 AWD Edition France

DS 7 PHEV 300 AWD Edition France – šmrncovní plug-in hybrid za zvýhodněnou cenu

Plug-in hybridy jsou zajímavým kompromisem mezi elektromobily a spalovacími vozy – z obou světů si berou to dobré. Model DS 7 jsme již testovali a to jak v nejvýkonnější verzi s 360 koňmi, tak opak v podobě naftového provedení v základní výbavě Pallas. Do dnešní recenze dorazila akční zvýhodněná verze Edition France se středně silným plug-in hybridním pohonem. Vyplatí se příplatek 400 tisíc za svižný plug-in hybrid proti naftovému základu?

Testy aut
Mercedes-Benz GLB

Test ojetiny: Mercedes-Benz GLB 250 4MATIC – prémiový všeuměl o více než třetinu levněji

Trh s novými automobily prošel za poslední roky poměrně turbulentním obdobím. Mizí mnoho tradičních modelů, řeší se emise a pozornost se soustředí na vozy typu SUV či elektromobily. Negativem je všeobecný nárůst cen nových aut a proto je skvělá zpráva, že zde existuje velké množství lehce ojetých automobilů, které jsou často o více, než třetinu levnější a nabízí mnoho prostoru za přijatelnou cenu. Přesně to je případ tohoto šikovně postaveného Mercedesu.