Patníky u silnic nemají jen bílou barvu. V posledních letech se rovněž setkáváme se směrovými sloupky, jak se patníkům odborně říká, v červené, modré nebo zelené barvě.
Patníky jsou při jízdě velmi důležitým bezpečnostním prvkem, jejichž přínos oceníme zejména za snížené viditelnosti. Varianty směrových sloupků jednoznačně definuje příloha vyhlášky č. 294/2015 Sb., která provádí pravidla silničního provozu na pozemních komunikacích.
Směrový sloupek bílý označuje okraj pozemní komunikace.
Sloupky v červené barvě vyznačují vyústění účelové komunikace na jinou pozemní komunikaci.
Sloupky v modré barvě pak označují úsek pozemní komunikace, kde hrozí zvýšené nebezpečí námrazy. Ve zmenšeném provedení se také používají na svodidlech nebo zábradlích mostů.
Patníky se běžně vyrábějí v pravém či levém provedení, přičemž to levé se nachází ve směru jídy vozidla a pravé v protisměru. Červený sloupek existuje i v kulaté variantě, která slouží jako náhrada za levé a pravé červené směrové sloupky k vyznačení vyústění účelové komunikace.
Na silnicích se můžeme setkat i se směrovým sloupkem zeleným kulatým - balisetou. Tento sloupek se používá při usměrňování provozu a pro zdůraznění podélné čáry souvislé vodorovného dopravního značení.
Modely úspěšné automobilky Cupra prošly v nedávné době faceliftem, který se týká i pohledného kombíku Leon Sportstourer. Na první pohled by se mohlo zdát, že se jedná jen o lehké omlazení designu, jak to u faceliftů bývá zvykem, jenže to je omyl. Změněna byla jedna velice podstatná věc, která tento sportovní kombík posunula do vyšší ligy.
Extrémní výkon přes 1.000 kW byl na běžný provoz až příliš – alespoň podle Xiaomi, které svůj hypersedan SU7 Ultra softwarově omezilo. Po silné kritice uživatelů ale automobilka otočila a výkon hodlá znovu uvolnit. Informoval web Carnewschina.
Do naší recenze tento týden zavítala modernizovaná Toyota ProAce Verso v prodloužené verzi L2, která vychytala drobné nedostatky starší verze. Jedná se o víceúčelového parťáka, který je překvapivě komfortní. Početnější rodiny, které si nemohou dovolit Multivan či Mercedes-Benz třídy V, budou dost možná překvapeni, že se jedná o konkurenceschopného rivala.
S příchodem elekromobility jsme byli svědky vzniku hned několika opravdu rychlých aut na baterky, která na semaforu sice potrápila kde jaký supersport, ale při řízení chyběly emoce a ani v zatáčkách to mnohdy nebyla moc zábava. Rychlost zkrátka neznamená automaticky zábavu a proto vznikl Ioniq 5 N, který se rozhodl zbořit mýty o tom, že elektromobil nemůže být zábavný. Jak se to podařilo?