Znáte Tatru AM 50? Stometrový most vám postaví na počkání

Antonín Marek / AutoRoad.cz, 11. ledna 2018, 14:33 Google+

Těžké nákladní vozy Tatra se díky svým vynikajícím vlastnostem dočkaly desítek různých modifikací. Zejména v armádě pak zastávaly a stále zastávají velice důležité role u téměř všech jednotek. Jednou z méně známých ale neméně zajímavých rolí Tatry 813 tak bylo i převážení a sestavování dočasných mostních konstrukcí.

Počet komentářů:  5 komentářů (Poslední 22.01. 14:58) Napište svůj názor
Tatra 813 AM-50

Tatra 813 AM-50 | foto: Ministerstvo obrany

Sdílejte článek

Tatra AM-50 (automobil mostní) byla vyvíjena ke konci šedesátých let a zavedení do služby se dočkala v polovině let sedmdesátých. Základem těchto mostních automobilů byla původně Tatra 813, kterou však následně nahradila modernější Tatra 815. To už ale trochu předbíháme dobu.

Model Tatra 813 8x8 Kolos byl zvolen zejména pro svou vynikající prostupnost terénem a také vysokou nosnost, kterou v případě převozu mostních konstrukcí bohatě využije. Navíc je kabina každého vozu vybavena filtračním zařízením, které mělo v případě přerodu studené války v ostrý konflikt chránit vojáky před působením chemického či radioaktivního zamoření.

Každá Tatra nese na svých "bedrech" speciální mostní konstrukci, kterou dokáže překlenout překážku o šířce 10 až 12,5 metrů. Dohromady je pak možné spojit až 8 těchto mostních konstrukcí a vytvořit tak most o délce 107 metrů. Hloubka překážky se přitom může pohybovat v rozmezí 2 až 5,5 metru, neboť každé mostní pole je vybaveno dvojicí hydraulicky nastavitelných podpěr.

Nejnovější varianta Tatra 815-7 AM-50 EX od českého výrobce Excalibur Army (1:09) | zdroj: youtube.com

V přepravní poloze, tedy na korbě Tatry, má jedno mostní pole délku 8 metrů, šířku 3,1 metru a výšku 2,1 metru. Během rozkládání pak jedno mostní pole naroste na délku 13,5 metru a šířku 4,2 metru. Váha jednoho pole se pohybuje okolo 7,1 tuny a maximální zatížení činí 50 tun pro jedno vozidlo, případně 70 tun pro soupravu. Celá souprava Tatry s mostem měří 12 metrů na délku, 3,8 metru na výšku a 3,1 metru do šířky. Pohotovostní hmotnost je úctyhodných 25,9 tuny. Samotné ovládání a skládání mostu se ovládá elektricky prostřednictvím kabelového dálkového ovladače.

Během let se AM 50 dočkaly úprav a vylepšení, přičemž tím nejvýraznějším byl přechod z Tatry 813 na modernější Tatru 815 8x8. Váha sice povyrostla, nicméně i tak dokáže AM uhánět rychlostí až 85 km/h a poradí si i s brody o hloubce 1,2 metru.

Kromě české a slovenské armády se AM 50 objevily i v řadě zahraničních armád, včetně armády Pákistánu, jak dokazuje fotka na forum.valka.cz. Své využití však mají mostní automobily i v záchranných sborech a minimálně jednu červenou Tatru 813 AM 50 bychom našli u hasičů Moravskoslezkého kraje, kteří se pochlubili na webu Požáry.cz.

Podobně jako vyprošťovací tanky, o kterých jsme psali ke konci minulého roku, patří mostní automobily ke strojům, které své uplatnění najdou i mimo armádu. Mostní automobily se osvědčily například po povodních v roce 2010, kdy zajišťovaly vjezd do průmyslové zóny v Chrastavě. Na YouTube se nám pak podařilo najít záznamy, jak slovenská armáda buduje pomocí AM 50 most v Rabči nad řekou Polhoranka.

Slovenská armáda staví most AM-50 přes řeku Polhoranka (10:00) | zdroj: youtube.com

V redakci jsme se vlastně trochu divili, že město Praha, hasiči nebo armáda nenavrhli stavbu improvizovaného mostu AM 50 v Troji, kde by mohl alespoň dočasně nahradit spadlou lávku. Pokud jsme nalezli správné informace, koryto řeky je zde poměrně mělké a nemělo by mít větší šířku, než 60 metrů. Otázkou je samozřejmě vodní doprava a silný proud, nicméně do toho už my nevidíme.

Loading...
 
Vytisknout

Diskuze: Znáte Tatru AM 50? Stometrový most vám postaví na počkání

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 5, poslední 22.01.2018 14:58 Vložte komentář

Zobrazeno posledních 5 komentářů. Vstupte do diskuze Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Ilustrační foto

Odborníci spočítali, kolik stojí kupujícího stočený tachometr

Volkswagen T-Roc kablriolet

Nový Volkswagen T-Roc Cabriolet oficiálně: CHÁPETE TO?!

ZLEVNÍ DÁLNIČNÍ ZNÁMKY! Poslanci je schválili. Kdo bude jezdit levněji?

ZLEVNÍ DÁLNIČNÍ ZNÁMKY! Kdo zaplatí za dálnici nejvíc?

Ilustrační foto

Češi ojetá auta milují. Při koupi ale zapomínají na zásadní věc

Tupolev A-3 (foto: Varga Attila)

Tupolev nejsou jen letadla. Tenhle hybrid od stejné firmy měl zachraňovat životy

Telefonování za volantem se může řidičům pořádně prodražit

Jak používat mobil za volantem a nenabourat? Odborníci prozradili pár triků

Skica vozu T50 - duchovního nástupce legendárního McLarenu F1

Konstruktér McLarenu F1 odhaluje tajemství jeho duchovního nástupce

Ilustrační foto

Zámky u dveří jsou s námi 45 let. Jak bude vypadat zamykání budoucnosti?

Vodíkový pohon

Konec benzínových aut? Ministerstvo řeklo, čím budeme jezdit za pár let

Škoda Sentinel (YouTube/Technické muzeum v Brně)

Škoda Sentinel: Český unikát, na který všichni zapomněli, v Evropě neměl obdoby

reklama

Doporučujeme

bezmála 80 procent zájemců o Toyotu C-HR volí hybridní pohon

Toyota se chlubí skvělými výsledky hybridů, místy tvoří i více než polovinu…

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. Škoda Felicia ještě není odepsaná! JDE NA DRAČKU i jako ojetina

  2. Jak moc zvyšuje klimatizace spotřebu?

  3. NEJSKRÁSNĚJŠÍ SUV? Tohle Lamborghini Urus vás dojme k pláči - taková krása!

  4. Test výdrže Tesla Model 3. Předčí Porsche Taycan?

  5. Nové základní Porsche 911 už za necelé TŘI MILIONY!

  6. Češi ojetá auta milují. Při koupi ale zapomínají na zásadní věc

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud