Znáte Tatru AM 50? Stometrový most vám postaví na počkání

mao / AutoRoad.cz, 11. ledna 2018, 14:33 Google+

Těžké nákladní vozy Tatra se díky svým vynikajícím vlastnostem dočkaly desítek různých modifikací. Zejména v armádě pak zastávaly a stále zastávají velice důležité role u téměř všech jednotek. Jednou z méně známých ale neméně zajímavých rolí Tatry 813 tak bylo i převážení a sestavování dočasných mostních konstrukcí.

Počet komentářů:  5 komentářů (Poslední 22.01. 14:58) Napište svůj názor
Tatra 813 AM-50

Tatra 813 AM-50 | foto: Ministerstvo obrany

Sdílejte článek

Tatra AM-50 (automobil mostní) byla vyvíjena ke konci šedesátých let a zavedení do služby se dočkala v polovině let sedmdesátých. Základem těchto mostních automobilů byla původně Tatra 813, kterou však následně nahradila modernější Tatra 815. To už ale trochu předbíháme dobu.

Model Tatra 813 8x8 Kolos byl zvolen zejména pro svou vynikající prostupnost terénem a také vysokou nosnost, kterou v případě převozu mostních konstrukcí bohatě využije. Navíc je kabina každého vozu vybavena filtračním zařízením, které mělo v případě přerodu studené války v ostrý konflikt chránit vojáky před působením chemického či radioaktivního zamoření.

Každá Tatra nese na svých "bedrech" speciální mostní konstrukci, kterou dokáže překlenout překážku o šířce 10 až 12,5 metrů. Dohromady je pak možné spojit až 8 těchto mostních konstrukcí a vytvořit tak most o délce 107 metrů. Hloubka překážky se přitom může pohybovat v rozmezí 2 až 5,5 metru, neboť každé mostní pole je vybaveno dvojicí hydraulicky nastavitelných podpěr.

Nejnovější varianta Tatra 815-7 AM-50 EX od českého výrobce Excalibur Army (1:09) | zdroj: youtube.com

V přepravní poloze, tedy na korbě Tatry, má jedno mostní pole délku 8 metrů, šířku 3,1 metru a výšku 2,1 metru. Během rozkládání pak jedno mostní pole naroste na délku 13,5 metru a šířku 4,2 metru. Váha jednoho pole se pohybuje okolo 7,1 tuny a maximální zatížení činí 50 tun pro jedno vozidlo, případně 70 tun pro soupravu. Celá souprava Tatry s mostem měří 12 metrů na délku, 3,8 metru na výšku a 3,1 metru do šířky. Pohotovostní hmotnost je úctyhodných 25,9 tuny. Samotné ovládání a skládání mostu se ovládá elektricky prostřednictvím kabelového dálkového ovladače.

Během let se AM 50 dočkaly úprav a vylepšení, přičemž tím nejvýraznějším byl přechod z Tatry 813 na modernější Tatru 815 8x8. Váha sice povyrostla, nicméně i tak dokáže AM uhánět rychlostí až 85 km/h a poradí si i s brody o hloubce 1,2 metru.

Kromě české a slovenské armády se AM 50 objevily i v řadě zahraničních armád, včetně armády Pákistánu, jak dokazuje fotka na forum.valka.cz. Své využití však mají mostní automobily i v záchranných sborech a minimálně jednu červenou Tatru 813 AM 50 bychom našli u hasičů Moravskoslezkého kraje, kteří se pochlubili na webu Požáry.cz.

Podobně jako vyprošťovací tanky, o kterých jsme psali ke konci minulého roku, patří mostní automobily ke strojům, které své uplatnění najdou i mimo armádu. Mostní automobily se osvědčily například po povodních v roce 2010, kdy zajišťovaly vjezd do průmyslové zóny v Chrastavě. Na YouTube se nám pak podařilo najít záznamy, jak slovenská armáda buduje pomocí AM 50 most v Rabči nad řekou Polhoranka.

Slovenská armáda staví most AM-50 přes řeku Polhoranka (10:00) | zdroj: youtube.com

V redakci jsme se vlastně trochu divili, že město Praha, hasiči nebo armáda nenavrhli stavbu improvizovaného mostu AM 50 v Troji, kde by mohl alespoň dočasně nahradit spadlou lávku. Pokud jsme nalezli správné informace, koryto řeky je zde poměrně mělké a nemělo by mít větší šířku, než 60 metrů. Otázkou je samozřejmě vodní doprava a silný proud, nicméně do toho už my nevidíme.

Google+ Vytisknout

Diskuze: Znáte Tatru AM 50? Stometrový most vám postaví na počkání

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 5, poslední 22.01.2018 14:58 Vložte komentář

Zobrazeno posledních 5 komentářů. Vstupte do diskuze Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Fiat 500

Fait 500 míří do Muzea moderního umění, jeho design ocenili přední odborníci světa

GEV Adventure Truck

GEV Adventure Truck: Další divoká kreace pro snovou dovolenou na konci světa

Big Wind (Youtube/Samida Wendel)

Big Wind: Sovětský tank s motory ze stíhaček fungoval v podmínkách, kam žádný jiný stroj nemohl

Policie ČR má 5 nových mobilních termovizí, speciální vozidla využije především cizinecká policie

Cizinecká policie má nové stroje, mobilní termovize budou hlídat hranice v Česku i zahraničí

Albert Biermann vedl úspěšné uvedení značky N a urychlil zdokonalování provozních vlastností vozidel značek Hyundai, Kia a Genesis.

Divize výzkumu a vývoje Hyundai Motor Group má nového šéfa, dříve vedl divizi BMW M

První nákres modelu Tesla Pickup vznikl úpravou tahače Semi

Nová Tesla již příští rok? Automobilka chystá model, jehož úspěchem si Musk není příliš jistý

reklama
reklama

Doporučujeme

bezmála 80 procent zájemců o Toyotu C-HR volí hybridní pohon

Toyota se chlubí skvělými výsledky hybridů, místy tvoří i více než polovinu…

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. Nabíjení rychlé jako tankování? BMW a Porsche odstraňují největší problém elektromobilů

  2. Losí test prověřil Hyundai Tucson, nošovické SUV však prošlo bez zaváhání

  3. Škoda Kodiaq vs. Kia Sorento a Volkswagen Tiguan Allspace. Jaké 7-místné SUV je nejlepší?

  4. Zimní pneumatiky pouze na hnané nápravě? Podívejte se, jaké nebezpečí tím vzniká

  5. Matra Rancho - Francouzský crossover nastartoval trend už v 70. letech

  6. TEST: Peugeot Traveller 4x4 Dangel - Hodně povedené auto, jen ta cena

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud