Těžké nákladní vozy Tatra se díky svým vynikajícím vlastnostem dočkaly desítek různých modifikací. Zejména v armádě pak zastávaly a stále zastávají velice důležité role u téměř všech jednotek. Jednou z méně známých ale neméně zajímavých rolí Tatry 813 tak bylo i převážení a sestavování dočasných mostních konstrukcí.
Tatra AM-50 (automobil mostní) byla vyvíjena ke konci šedesátých let a zavedení do služby se dočkala v polovině let sedmdesátých. Základem těchto mostních automobilů byla původně Tatra 813, kterou však následně nahradila modernější Tatra 815. To už ale trochu předbíháme dobu.
Model Tatra 813 8x8 Kolos byl zvolen zejména pro svou vynikající prostupnost terénem a také vysokou nosnost, kterou v případě převozu mostních konstrukcí bohatě využije. Navíc je kabina každého vozu vybavena filtračním zařízením, které mělo v případě přerodu studené války v ostrý konflikt chránit vojáky před působením chemického či radioaktivního zamoření.
Každá Tatra nese na svých "bedrech" speciální mostní konstrukci, kterou dokáže překlenout překážku o šířce 10 až 12,5 metrů. Dohromady je pak možné spojit až 8 těchto mostních konstrukcí a vytvořit tak most o délce 107 metrů. Hloubka překážky se přitom může pohybovat v rozmezí 2 až 5,5 metru, neboť každé mostní pole je vybaveno dvojicí hydraulicky nastavitelných podpěr.
V přepravní poloze, tedy na korbě Tatry, má jedno mostní pole délku 8 metrů, šířku 3,1 metru a výšku 2,1 metru. Během rozkládání pak jedno mostní pole naroste na délku 13,5 metru a šířku 4,2 metru. Váha jednoho pole se pohybuje okolo 7,1 tuny a maximální zatížení činí 50 tun pro jedno vozidlo, případně 70 tun pro soupravu. Celá souprava Tatry s mostem měří 12 metrů na délku, 3,8 metru na výšku a 3,1 metru do šířky. Pohotovostní hmotnost je úctyhodných 25,9 tuny. Samotné ovládání a skládání mostu se ovládá elektricky prostřednictvím kabelového dálkového ovladače.
Během let se AM 50 dočkaly úprav a vylepšení, přičemž tím nejvýraznějším byl přechod z Tatry 813 na modernější Tatru 815 8x8. Váha sice povyrostla, nicméně i tak dokáže AM uhánět rychlostí až 85 km/h a poradí si i s brody o hloubce 1,2 metru.
Kromě české a slovenské armády se AM 50 objevily i v řadě zahraničních armád, včetně armády Pákistánu, jak dokazuje fotka na forum.valka.cz. Své využití však mají mostní automobily i v záchranných sborech a minimálně jednu červenou Tatru 813 AM 50 bychom našli u hasičů Moravskoslezkého kraje, kteří se pochlubili na webu Požáry.cz.
Podobně jako vyprošťovací tanky, o kterých jsme psali ke konci minulého roku, patří mostní automobily ke strojům, které své uplatnění najdou i mimo armádu. Mostní automobily se osvědčily například po povodních v roce 2010, kdy zajišťovaly vjezd do průmyslové zóny v Chrastavě. Na YouTube se nám pak podařilo najít záznamy, jak slovenská armáda buduje pomocí AM 50 most v Rabči nad řekou Polhoranka.
V redakci jsme se vlastně trochu divili, že město Praha, hasiči nebo armáda nenavrhli stavbu improvizovaného mostu AM 50 v Troji, kde by mohl alespoň dočasně nahradit spadlou lávku. Pokud jsme nalezli správné informace, koryto řeky je zde poměrně mělké a nemělo by mít větší šířku, než 60 metrů. Otázkou je samozřejmě vodní doprava a silný proud, nicméně do toho už my nevidíme.
Škoda Scala je na trhu už několik let a vždy byla mezi svými rivaly tak trochu opomíjenou volbou. Není vnímána tak prestižně, jako třeba Golf a ani není extravagantní jako třeba Peugeot 308, ale přesto bychom si v této kategorii vybrali právě Scalu, proč?
Šéf Škody Auto Klaus Zellmer dnes oznámil zásadní redukci pracovních míst, která postihne zhruba 15 % zaměstnanců automobilky v Česku. To by znamenalo ztrátu téměř 6000 pracovních míst, přičemž největší dopad se očekává na agenturní pracovníky, kteří tvoří asi desetinu celkového počtu. Redukce však zasáhne i kmenové zaměstnance. Uvedl to ekonom Lukáš Kovanda.
Prodej Tesly v Evropě dramaticky klesá – jen minulý měsíc se propadl o polovinu. Za útlumem zájmu nemusí stát jen konkurence, ale i kontroverzní výroky a politická angažovanost samotného Elona Muska, upozorňuje The Guardian.
V poslední kapitole naší recenze hybridního modelu DS 4 si vše hezky shrneme. Nebude chybět ani srovnání s Lexusem UX, který by se dal nazvat hlavním rivalem. V čem je lepší DS, jaké má slabší stránky a který crossover bychom si koupili?
Peugeot se vrací do boje! Tým Peugeot TotalEnergies vstupuje do své třetí sezóny FIA WEC a hned na úvod ho čeká výzva v podobě maratonu 1812 km Kataru.
BMW Group posouvá hranice elektromobility a na Tech Days v Landshutu odhaluje detaily nové generace elektrického pohonu. Inovativní 800voltová technologie slibuje rychlejší nabíjení a vyšší efektivitu, přičemž bude součástí všech modelů připravované řady Neue Klasse. První vozy s revolučním pohonem zamíří do výroby ještě letos v maďarském Debrecínu.
V rámci aktuálního trendu oživování retro ikon se na scénu vrací Yugo, bývalý balkánský bestseller, který si vysloužil kultovní status, ale také označení "nejhorší auto na světě". Nyní se objevily první náčrty nového modelu, který by měl spatřit světlo světa v roce 2027. Tento malý vůz s klasickým spalovacím motorem slibuje návrat legendy.
BMW posouvá hranice elektromobility a dokazuje, že extrémní výkon nemusí znamenat nekontrolovatelnou sílu. Na Auto Shanghai představí koncept „Vision Driving Experience“, který ukáže, jak lze obrovský výkon zkrotit pro maximální jízdní dynamiku.
Kia odhalila první snímky svého nového elektromobilu EV4, který přichází jako součást rozšiřujícího se portfolia značky. Tento model je postaven na pokročilé platformě E-GM a 400voltové architektuře, což by mu mělo zajistit dojezd přes 600 km na jedno nabití. Cena modelu se očekává od 40 000 eur (cca 1 milion korun).
Tesla model Y Juniper byla představena teprve nedávno. Už se ale našla společnost, která si ji vzala do parády a přetvořila ji v tento vytuněný klenot. Jde o společnost CarLab(Hong Kong)Detailing & Customization. Jak se vám líbí?
Porsche čelí oslabujícím prodejům a podnikání v Číně, což vedlo k zahájení programu úspor a investic. Firma zároveň oznámila snížení počtu pracovních míst v regionu Stuttgart jako součást své restrukturalizace. Informoval o tom web Auto motor und sport.
Terramar je zcela novým modelem samostatné automobilky Cupra, která za poslední roky výrazně získává na popularitě. Jedná se o SUV s lehce rozdvojenou osobností – snaží se být ekologicky šetrné a zároveň se tváří jako maniak, který v zatáčkách natrhne zadek kde komu. Odvaha mu obzvláště v této fialové metalíze nechybí, nicméně jak obstojí v naší recenzi ? Vyplatil se risk a nebo jde o propadák?