Automotoklub ÚAMK pravidelně upozorňuje na chyby, které řidiči a spolucestující dělají, když se špatně poutají, nesprávně nastaví výšku pásu v B sloupku, sedí příliš blízko či daleko od volantu, ten není v případě jeho nastavitelnosti ve správné výšce a tak dále. K takovým do značné míry „fádním“ a přesto z hlediska bezpečnosti důležitým krokům patří i správné nastavení opěrky hlavy, a to všech, kdo sedí v autě. Myslíme na to když usedáme do vozu, umíme si poradit?
Partnerský automotoklub ÚAMK, rakouský ÖAMTC, provedl důležitý test – ověřoval, jak si motoristé umějí s opěrkou hlavy poradit. Ukázalo se, že z celkem 1 185 řidičů a cestujících na předních sedadlech pouze 53 procent mělo nastavenu opěrku správně. Celkem 41 procent je mělo příliš vysoko nebo příliš nízko a 6 procent dokonce v takové poloze, že v zásadě neposkytovaly vůbec žádnou ochranu.
Proč je správné nastavení tak důležité? Při obou typech havárií – zepředu i zezadu, poskytují zásadní ochranu proti poškození krční páteře a dalším poraněním. Následkem pak mohou být poruchy pohybu, ale dokonce i trvalé poškození, včetně ochrnutí. Podstatné je také dodat, že k němu může dojít i v poměrně malé rychlosti, a to například při nárazu do vašeho vozu jiným vozidlem zezadu. Rozhodně tedy stojí za to věnovat několik sekund tomu, abychom si nastavili opěrku hlavy do správné polohy, jak ve vlastním autě, tak i v případě, že jedeme v cizím jen jako pasažéři.
Jaká je to poloha? První pravidlo říká, že by temeno hlavy a opěrky hlavy měly být přibližně v jedné rovině. K tomu stačí si jen položit na hlavu dlaní ruku a prsty bychom se měli dotýkat vrcholu opěrky. Když je to tak, je to v pořádku. Další zásadní parametr je vzdálenost opěrky od naší hlavy. Nesmí být velká, protože jinak třeba při nárazu zezadu do vašeho vozu je pohyb hlavy příliš dlouhý a během něj se těžší hlava pohybuje dozadu rychleji než zbytek těla a krku.
Následek? Zranění krční páteře. Existuje i druhý důvod, a tím je aktivace airbagů v případě havárie. Ty jsou vystřeleny a nafouknuty směrem k vrchní části hrudníku a hlavy. Jestliže by za ní nebyla v přiměřené vzdálenosti opěrka, bezpečnostní nafukovací vak by se minul účinkem a vlastně by se mohl dokonce stát nebezpečím.
Proto je důležité, aby ona vzdálenost hlavy od opěrky, která ji zachytí, byla jen maximálně 4 centimetry. K tomu stačí zkontrolovat, že mezi zádní část hlavy a opěrku, při vašem běžném posedu za volantem, se vejdou asi tři prsty vaší ruky.
Nastavit tuto vzdálenost nám u moderních automobilů umožňuje pohyb samotné opěrky v podélném směru, u starších pak nastavení sklonu opěradla.
Ne vždy a v dostatečné míře je toto možné na zadních sedadlech, kde také bývají rozměrově menší opěrky hlavy. Oba tato fakta tedy napovídají, že v tomto směru je bezpečnější v případě jízdy jen dvou osob, sedět vpředu. To ale nic nemění na tom, že pokud někdo sedí na zadním sedadle, nemá opomíjet možnost výškového nastavení opěrek. Jistě, řidiči mají obvykle zadní opěrky maximálně zasunuty do opěradla, aby měli co nejlepší výhled dozadu přes zadní okénko. To ale není důvod, proč by měli cestující vzadu ponechat opěrky v nevhodné poloze. Podstatnější než výhled dozadu, ten řidiči poskytují také vnější zpětná zrcátka, je zdraví a bezpečnost cestujících. Proto by měli věnovat několik sekund jak zapnutí bezpečnostních pásů, tak nastavení opěrek hlavy. Zvláště důležité je to v případě extrému – lidí vysokého vzrůstu. Mějme na paměti, že automobilky obvykle pracují při konstrukci vozidla s „unifikovaným“ Evropanem, který má hmotnost kolem 80 kg a výšku asi 175 cm. Proto si ti vyšší musí výšku nastavení pečlivěji upravit.
Jak ale ukázal test rakouského ÖAMTC, a potvrzují odborníci ÚAMK, bezmála polovina řidičů a pasažérů nezná nebo zapomíná na zásady použití opěrek hlavy. Proto jsme je připomněli.
Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto představila světu svůj nejnovější crossover, Škoda Epiq. Nejdostupnější elektrické auto značky se dosud ukazovalo pouze jako designová studie, nyní se ale Epiq představil v Mnichově po boku dalších koncernových kompaktních crossoverů koncernu Volkswagen. Přestože detaily ohledně výbavy a cen zůstávají tajemstvím, víme, že cena by měla začínat na částce kolem 600 000 Kč. Sériová výroba započne už příští rok.
Minulý týden nám dělalo společnost velice příjemné SUV, které skvěle vypadá, výborně jezdí, má rozumný nájezd kilometrů a nestojí majlant. Potěší především řidiče, kteří si potrpí na špičkovou ergonomii, nízkou spotřebu a velmi dobré jízdní vlastnosti. Má to vůbec nějaký háček?
Kodiaq druhé generace už nějaký čas brázdí české silnice a tak se na trhu s ojetými vozy začaly objevovat první vlaštovky. Jednu takovou jsme si v nejnižší výbavě Selection vybrali do naší dnešní recenze. Jedná se o roční auto z Mototechny s nájezdem necelých 27 tisíc kilometrů za 940 tisíc, což je proti ceně nového vozu aktuálně úspora přes 250 tisíc korun. Má to nějaký háček?
Do dnešní recenze dorazil Elroq, který si v prodejích vede od uvedení na trh velmi dobře. Většinou testujeme auta v nejvyšších výbavách, ale tentokrát jsme záměrně do testu vzali co možná nejlevnější provedení, abychom zjistili, zda-li základní verze v testu obstojí.