Automotoklub ÚAMK pravidelně upozorňuje na chyby, které řidiči a spolucestující dělají, když se špatně poutají, nesprávně nastaví výšku pásu v B sloupku, sedí příliš blízko či daleko od volantu, ten není v případě jeho nastavitelnosti ve správné výšce a tak dále. K takovým do značné míry „fádním“ a přesto z hlediska bezpečnosti důležitým krokům patří i správné nastavení opěrky hlavy, a to všech, kdo sedí v autě. Myslíme na to když usedáme do vozu, umíme si poradit?
Partnerský automotoklub ÚAMK, rakouský ÖAMTC, provedl důležitý test – ověřoval, jak si motoristé umějí s opěrkou hlavy poradit. Ukázalo se, že z celkem 1 185 řidičů a cestujících na předních sedadlech pouze 53 procent mělo nastavenu opěrku správně. Celkem 41 procent je mělo příliš vysoko nebo příliš nízko a 6 procent dokonce v takové poloze, že v zásadě neposkytovaly vůbec žádnou ochranu.
Proč je správné nastavení tak důležité? Při obou typech havárií – zepředu i zezadu, poskytují zásadní ochranu proti poškození krční páteře a dalším poraněním. Následkem pak mohou být poruchy pohybu, ale dokonce i trvalé poškození, včetně ochrnutí. Podstatné je také dodat, že k němu může dojít i v poměrně malé rychlosti, a to například při nárazu do vašeho vozu jiným vozidlem zezadu. Rozhodně tedy stojí za to věnovat několik sekund tomu, abychom si nastavili opěrku hlavy do správné polohy, jak ve vlastním autě, tak i v případě, že jedeme v cizím jen jako pasažéři.
Jaká je to poloha? První pravidlo říká, že by temeno hlavy a opěrky hlavy měly být přibližně v jedné rovině. K tomu stačí si jen položit na hlavu dlaní ruku a prsty bychom se měli dotýkat vrcholu opěrky. Když je to tak, je to v pořádku. Další zásadní parametr je vzdálenost opěrky od naší hlavy. Nesmí být velká, protože jinak třeba při nárazu zezadu do vašeho vozu je pohyb hlavy příliš dlouhý a během něj se těžší hlava pohybuje dozadu rychleji než zbytek těla a krku.
Následek? Zranění krční páteře. Existuje i druhý důvod, a tím je aktivace airbagů v případě havárie. Ty jsou vystřeleny a nafouknuty směrem k vrchní části hrudníku a hlavy. Jestliže by za ní nebyla v přiměřené vzdálenosti opěrka, bezpečnostní nafukovací vak by se minul účinkem a vlastně by se mohl dokonce stát nebezpečím.
Proto je důležité, aby ona vzdálenost hlavy od opěrky, která ji zachytí, byla jen maximálně 4 centimetry. K tomu stačí zkontrolovat, že mezi zádní část hlavy a opěrku, při vašem běžném posedu za volantem, se vejdou asi tři prsty vaší ruky.
Nastavit tuto vzdálenost nám u moderních automobilů umožňuje pohyb samotné opěrky v podélném směru, u starších pak nastavení sklonu opěradla.
Ne vždy a v dostatečné míře je toto možné na zadních sedadlech, kde také bývají rozměrově menší opěrky hlavy. Oba tato fakta tedy napovídají, že v tomto směru je bezpečnější v případě jízdy jen dvou osob, sedět vpředu. To ale nic nemění na tom, že pokud někdo sedí na zadním sedadle, nemá opomíjet možnost výškového nastavení opěrek. Jistě, řidiči mají obvykle zadní opěrky maximálně zasunuty do opěradla, aby měli co nejlepší výhled dozadu přes zadní okénko. To ale není důvod, proč by měli cestující vzadu ponechat opěrky v nevhodné poloze. Podstatnější než výhled dozadu, ten řidiči poskytují také vnější zpětná zrcátka, je zdraví a bezpečnost cestujících. Proto by měli věnovat několik sekund jak zapnutí bezpečnostních pásů, tak nastavení opěrek hlavy. Zvláště důležité je to v případě extrému – lidí vysokého vzrůstu. Mějme na paměti, že automobilky obvykle pracují při konstrukci vozidla s „unifikovaným“ Evropanem, který má hmotnost kolem 80 kg a výšku asi 175 cm. Proto si ti vyšší musí výšku nastavení pečlivěji upravit.
Jak ale ukázal test rakouského ÖAMTC, a potvrzují odborníci ÚAMK, bezmála polovina řidičů a pasažérů nezná nebo zapomíná na zásady použití opěrek hlavy. Proto jsme je připomněli.
Každé vozidlo, se kterým vyrážíte na pozemní komunikace, musí mít sjednané alespoň nějaké pojištění. To se označuje jako povinné ručení a je klíčovou součástí odpovědného provozování motorového vozidla. Jeho sjednání je nejen zákonnou povinností, ale také ochranou před finančními následky potenciálních škod, proto si ho nezapomeňte sjednat a vybrat si nejen to nejvýhodnější, ale i nejlepší. Jak na to?
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.