Když se řekne "polský Fiat", každého hned napadne Maluch. Kromě modelu 125p však v Polsku vznikal ještě jeden zajímavý Fiat, který měl dokonce sportovní ambice. Cinquecento Sporting sice není kdovíjak oslnivým modelem, nicméně v zemi plné Maluchů si rychle osvojil přezdívku "polské Mini".
Touhle dobou existují na světě tisíce YouTubových kanálů zabývajících se motoristickou tématikou, nicméně nás dnes bude zajímat "Wybór Kierowców", který vzniká v sousedním Polsku. Kromě řady videí zabývajících se novými automobily či zajímavostmi ze světa motorismu, zde totiž nalezneme i pořad, který se zabývá staršími vozy v hodnotě do 2500 zlotých, což je v přepočtu cca 15 300 Kč.
Většina dílů tohoto pořadu, za kterým stojí jistý Zbigniew Łomnik, je v polštině, nicméně speciální díl s Fiatem Cinquecento Sporting je výjimečně namluven v angličtině, neboť jeho hostem je americký motoristický novinář Kamil Kaluski, který dostal jedinečnou příležitost vyzkoušet si vůz, se kterým se na půdě USA zřejmě nikdy nesetkal a nejspíš ani nesetká.
V Polsku vyráběný Fiat Cinquecento byl představen v roce 1991 jako moderní nástupce dosluhujících modelů 125p a ikonické pětistovky, varianta Sporting dorazila v roce 1994. V nabídce bylo hned několik motorizací, nicméně od žádné z nich se nedaly očekávat jakékoliv výrazné emoce. Dvouválcová sedmistovka produkovala cca 30 koní, zatímco čtyřválec o objemu 0,9 litru nabídl 39 koní. Na vrcholu pak stál čtyřválec o objemu 1.1 litru, který se mohl pochlubit výkonem 54 koní a vstřikováním paliva, zatímco ostatní motory spoléhaly na karburátor.
Kromě vyššího výkonu nabízel vůz i snížený podvozek, přední stabilizátor, 13 palcová hliníková kola a kratší převody. Ačkoliv výkon nebyl nijak oslnivý, do karet hrála Fiatu hlavně váha cca 700 kilogramů. I tak ale trvala akcelerace z 0 na 10 km/h cca 13 sekund. Navzdory nevalným výkonům si však malý sportovní Fiat získal oblibu tisíců mladých řidičů z celého Polska a údajně se stal jakousi domácí alternativou k Mini Cooperu.
Testovaný model v hodnotě 125 dolarů (cca 2650 Kč) pamatoval lepší časy, což je poměrně dobře vidět z jeho různobarevné karoserie i pohledu do interiéru. Za zmínku také stojí vyděšený pohled amerického novináře, kterému zůstal kus orezlé karoserie v ruce (čas 2:24). Hezkým detailem jsou však červené bezpečnostní pásy, podobně jako v Porsche GT3. To by však k představení jistě stačilo, zde je celé video:
A jaké pocity si americký novinář z jízdy se sportovním Fiatem Cinquecento odnesl? Velkým pozitivem je prý výhled za vozidla, neboť sloupky jsou velice tenké a člověk si připadá téměř jako v kabrioletu. Hned na to se však váže celá řada negativ, mezi které patří přímo děsivý pocit z "bezpečnosti" vozu, nízký výkon, slabé brzdy a velice nepřesné řízení.
Na otázku, zda by v tomto automobilu vozil děti do školy, odpověděl americký novinář rezolutní ne, neboť své děti má rád a chce jim dopřát maximální bezpečí, což by v tomto starším Fiatu rozhodně nešlo.
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.