Americký novinář si vyzkoušel ojetý Fiat Cinquecento Sporting. Co si myslí o "polském Mini"?

Fiat Cinquecento Sporting
Fiat Cinquecento Sporting, foto: youtube.com
Antonín Marek , AutoRoad.cz 2. ledna 2018 10:58
Sdílej:

Když se řekne "polský Fiat", každého hned napadne Maluch. Kromě modelu 125p však v Polsku vznikal ještě jeden zajímavý Fiat, který měl dokonce sportovní ambice. Cinquecento Sporting sice není kdovíjak oslnivým modelem, nicméně v zemi plné Maluchů si rychle osvojil přezdívku "polské Mini".

Touhle dobou existují na světě tisíce YouTubových kanálů zabývajících se motoristickou tématikou, nicméně nás dnes bude zajímat "Wybór Kierowców", který vzniká v sousedním Polsku. Kromě řady videí zabývajících se novými automobily či zajímavostmi ze světa motorismu, zde totiž nalezneme i pořad, který se zabývá staršími vozy v hodnotě do 2500 zlotých, což je v přepočtu cca 15 300 Kč. 

Většina dílů tohoto pořadu, za kterým stojí jistý Zbigniew Łomnik, je v polštině, nicméně speciální díl s Fiatem  Cinquecento Sporting je výjimečně namluven v angličtině, neboť jeho hostem je americký motoristický novinář Kamil Kaluski, který dostal jedinečnou příležitost vyzkoušet si vůz, se kterým se na půdě USA zřejmě nikdy nesetkal a nejspíš ani nesetká.

V Polsku vyráběný Fiat Cinquecento byl představen v roce 1991 jako moderní nástupce dosluhujících modelů 125p a ikonické pětistovky, varianta Sporting dorazila v roce 1994. V nabídce bylo hned několik motorizací, nicméně od žádné z nich se nedaly očekávat jakékoliv výrazné emoce. Dvouválcová sedmistovka produkovala cca 30 koní, zatímco čtyřválec o objemu 0,9 litru nabídl 39 koní. Na vrcholu pak stál čtyřválec o objemu 1.1 litru, který se mohl pochlubit výkonem 54 koní a vstřikováním paliva, zatímco ostatní motory spoléhaly na karburátor.

Kromě vyššího výkonu nabízel vůz i snížený podvozek, přední stabilizátor, 13 palcová hliníková kola a kratší převody. Ačkoliv výkon nebyl nijak oslnivý, do karet hrála Fiatu hlavně váha cca 700 kilogramů. I tak ale trvala akcelerace z 0 na 10 km/h cca 13 sekund. Navzdory nevalným výkonům si však malý sportovní Fiat získal oblibu tisíců mladých řidičů z celého Polska a údajně se stal jakousi domácí alternativou k Mini Cooperu.

Testovaný model v hodnotě 125 dolarů (cca 2650 Kč) pamatoval lepší časy, což je poměrně dobře vidět z jeho různobarevné karoserie i pohledu do interiéru. Za zmínku také stojí vyděšený pohled amerického novináře, kterému zůstal kus orezlé karoserie v ruce (čas 2:24). Hezkým detailem jsou však červené bezpečnostní pásy, podobně jako v Porsche GT3.  To by však k představení jistě stačilo, zde je celé video:

A jaké pocity si americký novinář z jízdy se sportovním Fiatem Cinquecento odnesl? Velkým pozitivem je prý výhled za vozidla, neboť sloupky jsou velice tenké a člověk si připadá téměř jako v kabrioletu. Hned na to se však váže celá řada negativ, mezi které patří přímo děsivý pocit z "bezpečnosti" vozu, nízký výkon, slabé brzdy a velice nepřesné řízení. 

Na otázku, zda by v tomto automobilu vozil děti do školy, odpověděl americký novinář rezolutní ne, neboť své děti má rád a chce jim dopřát maximální bezpečí, což by v tomto starším Fiatu rozhodně nešlo.

Stalo se
Novinky ze světa EV
Xiaomi SU7 Ultra

Xiaomi SU7 Ultra v prodeji. Žlutého ďábla lze koupit za 1,7 milionu korun

Xiaomi, známý především jako výrobce mobilních telefonů a elektroniky, se loni odvážně pustil do automobilového průmyslu se sedanem SU7. Jeho ambice ale nezůstaly u prvního kroku – brzy následovala prémiová verze Ultra, která se právě dostala do prodeje. Nový model překvapil trh svou výrazně nižší cenou, než se původně očekávalo.

Ekonomika
NISSAN

Fúze Nissan - Honda bude? Situace se mění

Společnost Nissan potvrdila, že k 1. dubnu letošního roku skončí ve funkci generálního ředitele Makoto Uchida. Jeho nástupcem se stane Ivan Espinosa, dosavadní ředitel plánování, který se tímto krokem stane čtvrtým generálním ředitelem společnosti za posledních osm let.

Testy aut
Škoda Octavia 4

Škoda Octavia Style 2.0 TDI – dieselový etalon mezi služebními vozy

Po delší době se do našeho testu dostala čtvrtá generace Škody Octavia v oblíbené konfiguraci s dvoulitrovým turbodieselem o výkonu 110 kW a automatickou převodovkou DSG. Oproti verzi před modernizací přináší osvěžený design, nové motorizace, lepší infotainment a pár dalších detailů. Je dieselová verze optimální volbou nebo má smysl sáhnout spíše po levnější benzínové variantě 1.5 eTSI s totožným výkonem?

Novinky
Audi A6 Avant (2025)

Nové Audi A6 Avant odhaleno. Skvělá aerodynamika, má diesel i šestiválec a nejmodernější technologie

Audi A6 e-tron, čistě elektrická verze, byla loni v létě jedním z nových přírůstků do portfolia, ale to neznamená konec spalovacích motorů. K elektrické variantě se nyní připojuje nový model A6 Avant, který stále využívá tradiční naftové a benzínové motory. I když je vybaven mild-hybridním systémem, stále patří k nejtradičnějším pohonům, které si můžete pořídit v segmentu prémiových vozů.