Když se řekne "polský Fiat", každého hned napadne Maluch. Kromě modelu 125p však v Polsku vznikal ještě jeden zajímavý Fiat, který měl dokonce sportovní ambice. Cinquecento Sporting sice není kdovíjak oslnivým modelem, nicméně v zemi plné Maluchů si rychle osvojil přezdívku "polské Mini".
Touhle dobou existují na světě tisíce YouTubových kanálů zabývajících se motoristickou tématikou, nicméně nás dnes bude zajímat "Wybór Kierowców", který vzniká v sousedním Polsku. Kromě řady videí zabývajících se novými automobily či zajímavostmi ze světa motorismu, zde totiž nalezneme i pořad, který se zabývá staršími vozy v hodnotě do 2500 zlotých, což je v přepočtu cca 15 300 Kč.
Většina dílů tohoto pořadu, za kterým stojí jistý Zbigniew Łomnik, je v polštině, nicméně speciální díl s Fiatem Cinquecento Sporting je výjimečně namluven v angličtině, neboť jeho hostem je americký motoristický novinář Kamil Kaluski, který dostal jedinečnou příležitost vyzkoušet si vůz, se kterým se na půdě USA zřejmě nikdy nesetkal a nejspíš ani nesetká.
V Polsku vyráběný Fiat Cinquecento byl představen v roce 1991 jako moderní nástupce dosluhujících modelů 125p a ikonické pětistovky, varianta Sporting dorazila v roce 1994. V nabídce bylo hned několik motorizací, nicméně od žádné z nich se nedaly očekávat jakékoliv výrazné emoce. Dvouválcová sedmistovka produkovala cca 30 koní, zatímco čtyřválec o objemu 0,9 litru nabídl 39 koní. Na vrcholu pak stál čtyřválec o objemu 1.1 litru, který se mohl pochlubit výkonem 54 koní a vstřikováním paliva, zatímco ostatní motory spoléhaly na karburátor.
Kromě vyššího výkonu nabízel vůz i snížený podvozek, přední stabilizátor, 13 palcová hliníková kola a kratší převody. Ačkoliv výkon nebyl nijak oslnivý, do karet hrála Fiatu hlavně váha cca 700 kilogramů. I tak ale trvala akcelerace z 0 na 10 km/h cca 13 sekund. Navzdory nevalným výkonům si však malý sportovní Fiat získal oblibu tisíců mladých řidičů z celého Polska a údajně se stal jakousi domácí alternativou k Mini Cooperu.
Testovaný model v hodnotě 125 dolarů (cca 2650 Kč) pamatoval lepší časy, což je poměrně dobře vidět z jeho různobarevné karoserie i pohledu do interiéru. Za zmínku také stojí vyděšený pohled amerického novináře, kterému zůstal kus orezlé karoserie v ruce (čas 2:24). Hezkým detailem jsou však červené bezpečnostní pásy, podobně jako v Porsche GT3. To by však k představení jistě stačilo, zde je celé video:
A jaké pocity si americký novinář z jízdy se sportovním Fiatem Cinquecento odnesl? Velkým pozitivem je prý výhled za vozidla, neboť sloupky jsou velice tenké a člověk si připadá téměř jako v kabrioletu. Hned na to se však váže celá řada negativ, mezi které patří přímo děsivý pocit z "bezpečnosti" vozu, nízký výkon, slabé brzdy a velice nepřesné řízení.
Na otázku, zda by v tomto automobilu vozil děti do školy, odpověděl americký novinář rezolutní ne, neboť své děti má rád a chce jim dopřát maximální bezpečí, což by v tomto starším Fiatu rozhodně nešlo.
Modely úspěšné automobilky Cupra prošly v nedávné době faceliftem, který se týká i pohledného kombíku Leon Sportstourer. Na první pohled by se mohlo zdát, že se jedná jen o lehké omlazení designu, jak to u faceliftů bývá zvykem, jenže to je omyl. Změněna byla jedna velice podstatná věc, která tento sportovní kombík posunula do vyšší ligy.
Extrémní výkon přes 1.000 kW byl na běžný provoz až příliš – alespoň podle Xiaomi, které svůj hypersedan SU7 Ultra softwarově omezilo. Po silné kritice uživatelů ale automobilka otočila a výkon hodlá znovu uvolnit. Informoval web Carnewschina.
Do naší recenze tento týden zavítala modernizovaná Toyota ProAce Verso v prodloužené verzi L2, která vychytala drobné nedostatky starší verze. Jedná se o víceúčelového parťáka, který je překvapivě komfortní. Početnější rodiny, které si nemohou dovolit Multivan či Mercedes-Benz třídy V, budou dost možná překvapeni, že se jedná o konkurenceschopného rivala.
S příchodem elekromobility jsme byli svědky vzniku hned několika opravdu rychlých aut na baterky, která na semaforu sice potrápila kde jaký supersport, ale při řízení chyběly emoce a ani v zatáčkách to mnohdy nebyla moc zábava. Rychlost zkrátka neznamená automaticky zábavu a proto vznikl Ioniq 5 N, který se rozhodl zbořit mýty o tom, že elektromobil nemůže být zábavný. Jak se to podařilo?