Víte, jak nejčastěji vznikají dopravní zácpy? Prestižní vědci přinesli nečekanou odpověď

Antonín Marek / AutoRoad.cz, 19. prosince 2017, 11:15 Aktualizováno 19.12.2017, 12:34 Google+

Znáte ty "fantomové" dopravní zácpy, kdy celá doprava naprosto zkolabuje bez jakéhokoliv zjevného důvodu? S tímto problémem už se v praxi setkal pravděpodobně každý řidič, nicméně hledání viníka si vyžádalo asistenci vědců z prestižní univerzity MIT.

Počet komentářů:  5 komentářů (Poslední 20.12. 16:40) Napište svůj názor
Dodržováním bezpečné vzdálenosti se dá eliminovat velké množství kolon

Dodržováním bezpečné vzdálenosti se dá eliminovat velké množství kolon | foto: pixabay.com

Sdílejte článek

Snad každému z nás už se někdy stalo, že jsme uvízli v dopravní zácpě, která se během chvíle znovu naprosto plynule rozjela, aniž bychom kdekoliv před sebou viděli jakýkoliv důvod k jejímu vzniku. Někdo těmto zácpám říká fantomové a s jejich vysvětlením přišli vědci z MIT.

Jejich důvodem jsou překvapivě a možná i paradoxně spěchající řidiči, kteří nedodržují bezpečnou vzdálenost a nebezpečně se lepí na auta jedoucí před nimi ve snaze donutit je přidat nebo uhnout z cesty. Takové chování je však nejen nepříjemné, ale také velice nebezpečné.

Jak totiž ukázal výzkum techniků z MIT, k plynulé dopravě je bezpodmínečně nutné, aby řidiči udržovali bezpečnou vzdálenost. Jedině tak mohou včas a přiměřeně reagovat na nenadálé situace, aniž by tak ohrozili nejen své zdraví či životy, ale i plynulost provozu, jak pronesl profesor Berthold Horn a jeho kolega Liang Wang.

Pro lepší pochopení si můžeme uvést příklad. Pokud se budete na někoho zbytečně lepit a nenecháte si dostatečnou mezeru, pak pokud toto vozidlo před vámi byť jen lehce přibrzdí, vy nebudete mít čas adekvátně reagovat a budete muset sešlápnout brzdy naplno. Tím váš vůz ztratí dynamiku a vy donutíte brzdit i řidiče za vámi, kteří budou muset bez ohledu na bezpečnou vzdálenost brzdit nouzově - a to až do momentu, než se vy opět rozjedete. V mezidobí však vyvoláte řetězovou reakci, která automobily daleko za vámi donutí dokonce i zastavit a zácpa je na světě.

Zde je tedy prakticky vidět, že nedodržování minimální bezpečné vzdálenosti je nejen nebezpečné, ale zároveň i nepříjemné pro ostatní účastníky provozu. Chceme li tedy začít předcházet dopravním zácpám, je důležité začít u sebe.

img-responsive

Nedodržování bezpečné vzdálenosti je častým důvodem nehod na dálnicích | foto: pixabay.com

Velkým pomocníkem v boji proti těmto fantomovým zácpám mohou být i asistenční systémy, jako je například adaptivní tempomat, který dodržuje nastavenou vzdálenost od vozidel před námi a okamžitě reaguje na jakékoliv změny. Než se však tato technologie masově rozšíří, je potřeba začít u sebe a vyvarovat se potencionálně nebezpečného chování za volantem.

Vytisknout

Diskuze: Víte, jak nejčastěji vznikají dopravní zácpy? Prestižní vědci přinesli nečekanou odpověď

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 5, poslední 20.12.2017 16:40 Vložte komentář

Zobrazeno posledních 5 komentářů. Vstupte do diskuze Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

ford ranger

Nejprodávanější evropský pick-up - Ford Ranger přijíždí v nové luxusní výbavě Platinum

Ilustrační foto

Proč se na mě lepí? Jak mají vypadat rozestupy

Nokian se ve střední Evropě zaměřuje na nabídku celoročních pnaumatik

Češi začínají hledat úspory, tahle volba nemusí být šťastnou

V rámci programu WheelSwap si cyklisté a kamioňáci vyzkoušeli jiný úhel pohledu na britské silnice

S koncem roku se zhoršuje viditelnost, platí to pro řidiče i chodce

on-line prodej

Ceny v bazarech budou dál klesat, ale očekáváme nepříjemnost

Ford Mustang Mach-E

TEST: Ford Mustang Mach-E - elektrická zadokolka se slušným dojezdem umí i pobavit

Volkswagen ID.4 GTX

Média: Volkswagen musí řešit zásadní problém, v Číně

Drako Dragon

Nové SUV Drako Dragon kombinuje výkon 1,47 MW se světlou výškou až 315 mm

Praga Bohema, český supersport s výkonem 700 koní

Praga nabídne nový supersport Bohema s výkonem 700 koní za 30 milionů Kč

Toyota Prius páté generace

Legenda se vrací: Toyota Prius páté generace

Toyota

Toyoty v příkopu a jeden mrtvý. Cvičení v Kolíně bylo až příliš realistické

DS 7 Crossback Louvre

TEST: DS 7 Louvre – stylové SUV, které upoutá jak designem, tak skvělým komfortem

Tesla Model X

Tesla svolává téměř 30 000 vozů Model X

Geely GE11

Základ pro polské elektromobily Izera dodá čínská Geely

Elan 01H - prototyp autobusu na vodíkový pohon

Za každou cenu, nový zákon zvýhodní nízkoemisní vozidla

reklama

Doporučujeme

Range Rover Evoque si poradil s největším zpomalovacím prahem světa bez zaváhání

Největší retardér světa? Tohle SUV si s ním poradilo

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. Ceny v bazarech budou dál klesat, ale očekáváme nepříjemnost

  2. Nové SUV Drako Dragon kombinuje výkon 1,47 MW se světlou výškou až 315 mm

  3. Média: Volkswagen musí řešit zásadní problém, v Číně

  4. TEST: Ford Mustang Mach-E - elektrická zadokolka se slušným dojezdem umí i pobavit

  5. S koncem roku se zhoršuje viditelnost, platí to pro řidiče i chodce

  6. Češi začínají hledat úspory, tahle volba nemusí být šťastnou

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud