Víte, jak nejčastěji vznikají dopravní zácpy? Prestižní vědci přinesli nečekanou odpověď

Dodržováním bezpečné vzdálenosti se dá eliminovat velké množství kolon
Dodržováním bezpečné vzdálenosti se dá eliminovat velké množství kolon, foto: pixabay.com
Antonín Marek , AutoRoad.cz 19. prosince 2017 11:15 | akt. 19. prosince 2017 12:34
Sdílej:

Znáte ty "fantomové" dopravní zácpy, kdy celá doprava naprosto zkolabuje bez jakéhokoliv zjevného důvodu? S tímto problémem už se v praxi setkal pravděpodobně každý řidič, nicméně hledání viníka si vyžádalo asistenci vědců z prestižní univerzity MIT.

Snad každému z nás už se někdy stalo, že jsme uvízli v dopravní zácpě, která se během chvíle znovu naprosto plynule rozjela, aniž bychom kdekoliv před sebou viděli jakýkoliv důvod k jejímu vzniku. Někdo těmto zácpám říká fantomové a s jejich vysvětlením přišli vědci z MIT.

Jejich důvodem jsou překvapivě a možná i paradoxně spěchající řidiči, kteří nedodržují bezpečnou vzdálenost a nebezpečně se lepí na auta jedoucí před nimi ve snaze donutit je přidat nebo uhnout z cesty. Takové chování je však nejen nepříjemné, ale také velice nebezpečné.

Jak totiž ukázal výzkum techniků z MIT, k plynulé dopravě je bezpodmínečně nutné, aby řidiči udržovali bezpečnou vzdálenost. Jedině tak mohou včas a přiměřeně reagovat na nenadálé situace, aniž by tak ohrozili nejen své zdraví či životy, ale i plynulost provozu, jak pronesl profesor Berthold Horn a jeho kolega Liang Wang.

Pro lepší pochopení si můžeme uvést příklad. Pokud se budete na někoho zbytečně lepit a nenecháte si dostatečnou mezeru, pak pokud toto vozidlo před vámi byť jen lehce přibrzdí, vy nebudete mít čas adekvátně reagovat a budete muset sešlápnout brzdy naplno. Tím váš vůz ztratí dynamiku a vy donutíte brzdit i řidiče za vámi, kteří budou muset bez ohledu na bezpečnou vzdálenost brzdit nouzově - a to až do momentu, než se vy opět rozjedete. V mezidobí však vyvoláte řetězovou reakci, která automobily daleko za vámi donutí dokonce i zastavit a zácpa je na světě.

Zde je tedy prakticky vidět, že nedodržování minimální bezpečné vzdálenosti je nejen nebezpečné, ale zároveň i nepříjemné pro ostatní účastníky provozu. Chceme li tedy začít předcházet dopravním zácpám, je důležité začít u sebe.

Velkým pomocníkem v boji proti těmto fantomovým zácpám mohou být i asistenční systémy, jako je například adaptivní tempomat, který dodržuje nastavenou vzdálenost od vozidel před námi a okamžitě reaguje na jakékoliv změny. Než se však tato technologie masově rozšíří, je potřeba začít u sebe a vyvarovat se potencionálně nebezpečného chování za volantem.

Stalo se
Ze světa
Matteo Doretto

Tragédie před startem Polské rally: Ital Matteo Doretto (†21) zemřel při testovací jízdě

Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.

Elektro
Audi Q5 představuje verze e-hybrid SUV a Sportback

Nové Audi Q5 e-hybrid: Rodina se rozšiřuje o plug-in verzi. Koupíte ho už pod 1,7 milionů

Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).

Testy aut
DS3 Performance Line Hybrid

DS3 Performance Line Hybrid – stylovka do města, která mi nesluší

Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?

Novinky
Kia Sportage (2026)

Kia Sportage (2026): Láká na facelift s Netflixem, hlasovým ovládáním a hybridem s předním náhonem

Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.