Znáte ty "fantomové" dopravní zácpy, kdy celá doprava naprosto zkolabuje bez jakéhokoliv zjevného důvodu? S tímto problémem už se v praxi setkal pravděpodobně každý řidič, nicméně hledání viníka si vyžádalo asistenci vědců z prestižní univerzity MIT.
Snad každému z nás už se někdy stalo, že jsme uvízli v dopravní zácpě, která se během chvíle znovu naprosto plynule rozjela, aniž bychom kdekoliv před sebou viděli jakýkoliv důvod k jejímu vzniku. Někdo těmto zácpám říká fantomové a s jejich vysvětlením přišli vědci z MIT.
Jejich důvodem jsou překvapivě a možná i paradoxně spěchající řidiči, kteří nedodržují bezpečnou vzdálenost a nebezpečně se lepí na auta jedoucí před nimi ve snaze donutit je přidat nebo uhnout z cesty. Takové chování je však nejen nepříjemné, ale také velice nebezpečné.
Jak totiž ukázal výzkum techniků z MIT, k plynulé dopravě je bezpodmínečně nutné, aby řidiči udržovali bezpečnou vzdálenost. Jedině tak mohou včas a přiměřeně reagovat na nenadálé situace, aniž by tak ohrozili nejen své zdraví či životy, ale i plynulost provozu, jak pronesl profesor Berthold Horn a jeho kolega Liang Wang.
Pro lepší pochopení si můžeme uvést příklad. Pokud se budete na někoho zbytečně lepit a nenecháte si dostatečnou mezeru, pak pokud toto vozidlo před vámi byť jen lehce přibrzdí, vy nebudete mít čas adekvátně reagovat a budete muset sešlápnout brzdy naplno. Tím váš vůz ztratí dynamiku a vy donutíte brzdit i řidiče za vámi, kteří budou muset bez ohledu na bezpečnou vzdálenost brzdit nouzově - a to až do momentu, než se vy opět rozjedete. V mezidobí však vyvoláte řetězovou reakci, která automobily daleko za vámi donutí dokonce i zastavit a zácpa je na světě.
Zde je tedy prakticky vidět, že nedodržování minimální bezpečné vzdálenosti je nejen nebezpečné, ale zároveň i nepříjemné pro ostatní účastníky provozu. Chceme li tedy začít předcházet dopravním zácpám, je důležité začít u sebe.
Velkým pomocníkem v boji proti těmto fantomovým zácpám mohou být i asistenční systémy, jako je například adaptivní tempomat, který dodržuje nastavenou vzdálenost od vozidel před námi a okamžitě reaguje na jakékoliv změny. Než se však tato technologie masově rozšíří, je potřeba začít u sebe a vyvarovat se potencionálně nebezpečného chování za volantem.
Škoda Scala je na trhu už několik let a vždy byla mezi svými rivaly tak trochu opomíjenou volbou. Není vnímána tak prestižně, jako třeba Golf a ani není extravagantní jako třeba Peugeot 308, ale přesto bychom si v této kategorii vybrali právě Scalu, proč?
Šéf Škody Auto Klaus Zellmer dnes oznámil zásadní redukci pracovních míst, která postihne zhruba 15 % zaměstnanců automobilky v Česku. To by znamenalo ztrátu téměř 6000 pracovních míst, přičemž největší dopad se očekává na agenturní pracovníky, kteří tvoří asi desetinu celkového počtu. Redukce však zasáhne i kmenové zaměstnance. Uvedl to ekonom Lukáš Kovanda.
Prodej Tesly v Evropě dramaticky klesá – jen minulý měsíc se propadl o polovinu. Za útlumem zájmu nemusí stát jen konkurence, ale i kontroverzní výroky a politická angažovanost samotného Elona Muska, upozorňuje The Guardian.
V poslední kapitole naší recenze hybridního modelu DS 4 si vše hezky shrneme. Nebude chybět ani srovnání s Lexusem UX, který by se dal nazvat hlavním rivalem. V čem je lepší DS, jaké má slabší stránky a který crossover bychom si koupili?
Peugeot se vrací do boje! Tým Peugeot TotalEnergies vstupuje do své třetí sezóny FIA WEC a hned na úvod ho čeká výzva v podobě maratonu 1812 km Kataru.
BMW Group posouvá hranice elektromobility a na Tech Days v Landshutu odhaluje detaily nové generace elektrického pohonu. Inovativní 800voltová technologie slibuje rychlejší nabíjení a vyšší efektivitu, přičemž bude součástí všech modelů připravované řady Neue Klasse. První vozy s revolučním pohonem zamíří do výroby ještě letos v maďarském Debrecínu.
V rámci aktuálního trendu oživování retro ikon se na scénu vrací Yugo, bývalý balkánský bestseller, který si vysloužil kultovní status, ale také označení "nejhorší auto na světě". Nyní se objevily první náčrty nového modelu, který by měl spatřit světlo světa v roce 2027. Tento malý vůz s klasickým spalovacím motorem slibuje návrat legendy.
BMW posouvá hranice elektromobility a dokazuje, že extrémní výkon nemusí znamenat nekontrolovatelnou sílu. Na Auto Shanghai představí koncept „Vision Driving Experience“, který ukáže, jak lze obrovský výkon zkrotit pro maximální jízdní dynamiku.
Kia odhalila první snímky svého nového elektromobilu EV4, který přichází jako součást rozšiřujícího se portfolia značky. Tento model je postaven na pokročilé platformě E-GM a 400voltové architektuře, což by mu mělo zajistit dojezd přes 600 km na jedno nabití. Cena modelu se očekává od 40 000 eur (cca 1 milion korun).
Tesla model Y Juniper byla představena teprve nedávno. Už se ale našla společnost, která si ji vzala do parády a přetvořila ji v tento vytuněný klenot. Jde o společnost CarLab(Hong Kong)Detailing & Customization. Jak se vám líbí?
Porsche čelí oslabujícím prodejům a podnikání v Číně, což vedlo k zahájení programu úspor a investic. Firma zároveň oznámila snížení počtu pracovních míst v regionu Stuttgart jako součást své restrukturalizace. Informoval o tom web Auto motor und sport.
Terramar je zcela novým modelem samostatné automobilky Cupra, která za poslední roky výrazně získává na popularitě. Jedná se o SUV s lehce rozdvojenou osobností – snaží se být ekologicky šetrné a zároveň se tváří jako maniak, který v zatáčkách natrhne zadek kde komu. Odvaha mu obzvláště v této fialové metalíze nechybí, nicméně jak obstojí v naší recenzi ? Vyplatil se risk a nebo jde o propadák?