Pojem "tekuté stěrače" zní možná úsměvně, ovšem přípravky s tímto lidovým označením už se na trhu objevují řadu let a mnoho řidičů na ně nedá dopustit. Zvláště pak v období od podzimu do jara totiž řidičům usnadňují život díky lepšímu výhledu do všech stran a mnohem nižší spotřebě kapaliny do ostřikovačů.
Co se tedy pod pojmem tekuté stěrače vlastně skrývá? Jedná se o speciální hydrofobní povlak, nejčastěji vytvořený z nano-materiálů, který dokáže perfektně odpuzovat vodu z jakýchkoliv prosklených ploch. Díky tomu se voda na sklech automobilu formuje do malých kapiček, které díky rychlosti větru samovolně z povrchu sklouzávají ke stranám.
Řidič by tak měl mít perfektní výhled za všech okolností. I když se vám stane, že vás okolo projíždějící náklaďák ohodí sprškou vody, ještě než zapnete stěrače, voda sama zmizí. Po aplikaci tekutých stěračů se navíc nevytváří silná námraza, takže při aplikaci po celém voze si značně ušetříte ranní škrábání.
Některé teorie dokonce hovoří o tom, že tekuté stěrače dokáží prodloužit životnost čelního skla, neboť ho udržují v permanentní čistotě a dokáží ho ochránit například i před agresivními kartáči myček. Tekuté stěrače se tak dají označit za ekvivalent vosku na lak. Ostatně fungují na podobné bázi a mnohdy se i stejně nanášejí.
Pokud byste se rozhodli, že chcete také těžit z výhod tekutých stěračů, čeká vás volba mezi těmi dražšími, které je lepší nechat aplikovat profesionálně, nebo těmi lacinějšími, které si můžete zakoupit i u některých čerpacích stanic. Zvláště v tomto případě však platí, že za kvalitu se skutečně připlácí.
Internetová fóra jsou plná uživatelů, kteří vsadili na nejlevnější produkt a poté byli značně rozčarovaní. Tekuté stěrače ve formě různých sprejů a kapalin, které údajně stačí pouze nastříkat na sklo, mají jednak omezenou funkčnost a zároveň omezenou životnost, kdy se bavíme klidně jen o týdnech. Navíc u některých produktů musíte dbát na to, aby se látka nedostala na gumová těsnění či karoserii, kde by mohlo dojít k vzniku map, skvrn či fleků, jejichž odstranění by vyžadovalo práci profesionálů.
Mnohem smysluplnější je tak svěřit aplikaci tekutých stěračů profesionálům, kteří vám poradí s volbou vhodného produktu a následně ho aplikují tak, abyste z produktu dostali maximum a nevznikly vám žádné škody. Smysluplná aplikace totiž vyžaduje zdlouhavou přípravu, včetně perfektní vyčištění.
Správně aplikované tekuté stěrače se vám však poté odplatí dlouhou životností, kterou řada profesionálů odhaduje okolo jednoho roku. Samozřejmě v závislosti na tom, jak aktivní řidič jste. Pokud většinu týdne stojíte s autem v garáži, životnost může přesáhnout několik let. Pokud ale každý rok najedete desítky tisíc kilometrů, výrobce se zaručí minimálně za trvanlivost šesti měsíců.
Pamatujte však na to, že tekuté stěrače nejsou všespásné a k jejich fungování je vyžadována vyšší rychlost, ideálně kolem 80 km/h a výše. Nepodceňujte tak ani stav svých běžných stěračů, které zvláště v zimním období velmi trpí. I přes aplikaci tekutých stěračů jim věnujte pozornost a při známkách opotřebení je vyměňte.
Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto představila světu svůj nejnovější crossover, Škoda Epiq. Nejdostupnější elektrické auto značky se dosud ukazovalo pouze jako designová studie, nyní se ale Epiq představil v Mnichově po boku dalších koncernových kompaktních crossoverů koncernu Volkswagen. Přestože detaily ohledně výbavy a cen zůstávají tajemstvím, víme, že cena by měla začínat na částce kolem 600 000 Kč. Sériová výroba započne už příští rok.
Minulý týden nám dělalo společnost velice příjemné SUV, které skvěle vypadá, výborně jezdí, má rozumný nájezd kilometrů a nestojí majlant. Potěší především řidiče, kteří si potrpí na špičkovou ergonomii, nízkou spotřebu a velmi dobré jízdní vlastnosti. Má to vůbec nějaký háček?
Kodiaq druhé generace už nějaký čas brázdí české silnice a tak se na trhu s ojetými vozy začaly objevovat první vlaštovky. Jednu takovou jsme si v nejnižší výbavě Selection vybrali do naší dnešní recenze. Jedná se o roční auto z Mototechny s nájezdem necelých 27 tisíc kilometrů za 940 tisíc, což je proti ceně nového vozu aktuálně úspora přes 250 tisíc korun. Má to nějaký háček?
Do dnešní recenze dorazil Elroq, který si v prodejích vede od uvedení na trh velmi dobře. Většinou testujeme auta v nejvyšších výbavách, ale tentokrát jsme záměrně do testu vzali co možná nejlevnější provedení, abychom zjistili, zda-li základní verze v testu obstojí.