Tekuté stěrače mají smysl. Jaké zvolit a jak je správně aplikovat?

Tekuté stěrače vám mohou za volantem hodně pomoci, ovšem jejich aplikaci byste neměli podceňovat
Tekuté stěrače vám mohou za volantem hodně pomoci, ovšem jejich aplikaci byste neměli podceňovat, foto: youtube.com
Antonín Marek , AutoRoad.cz 13. prosince 2017 13:00 | akt. 13. prosince 2017 15:37
Sdílej:

Pojem "tekuté stěrače" zní možná úsměvně, ovšem přípravky s tímto lidovým označením už se na trhu objevují řadu let a mnoho řidičů na ně nedá dopustit. Zvláště pak v období od podzimu do jara totiž řidičům usnadňují život díky lepšímu výhledu do všech stran a mnohem nižší spotřebě kapaliny do ostřikovačů.

Co se tedy pod pojmem tekuté stěrače vlastně skrývá? Jedná se o speciální hydrofobní povlak, nejčastěji vytvořený z nano-materiálů, který dokáže perfektně odpuzovat vodu z jakýchkoliv prosklených ploch. Díky tomu se voda na sklech automobilu formuje do malých kapiček, které díky rychlosti větru samovolně z povrchu sklouzávají ke stranám.

Řidič by tak měl mít perfektní výhled za všech okolností. I když se vám stane, že vás okolo projíždějící náklaďák ohodí sprškou vody, ještě než zapnete stěrače, voda sama zmizí. Po aplikaci tekutých stěračů se navíc nevytváří silná námraza, takže při aplikaci po celém voze si značně ušetříte ranní škrábání.

Některé teorie dokonce hovoří o tom, že tekuté stěrače dokáží prodloužit životnost čelního skla, neboť ho udržují v permanentní čistotě a dokáží ho ochránit například i před agresivními kartáči myček. Tekuté stěrače se tak dají označit za ekvivalent vosku na lak. Ostatně fungují na podobné bázi a mnohdy se i stejně nanášejí.

Pokud byste se rozhodli, že chcete také těžit z výhod tekutých stěračů, čeká vás volba mezi těmi dražšími, které je lepší nechat aplikovat profesionálně, nebo těmi lacinějšími, které si můžete zakoupit i u některých čerpacích stanic. Zvláště v tomto případě však platí, že za kvalitu se skutečně připlácí.

Internetová fóra jsou plná uživatelů, kteří vsadili na nejlevnější produkt a poté byli značně rozčarovaní. Tekuté stěrače ve formě různých sprejů a kapalin, které údajně stačí pouze nastříkat na sklo, mají jednak omezenou funkčnost a zároveň omezenou životnost, kdy se bavíme klidně jen o týdnech. Navíc u některých produktů musíte dbát na to, aby se látka nedostala na gumová těsnění či karoserii, kde by mohlo dojít k vzniku map, skvrn či fleků, jejichž odstranění by vyžadovalo práci profesionálů.

Mnohem smysluplnější je tak svěřit aplikaci tekutých stěračů profesionálům, kteří vám poradí s volbou vhodného produktu a následně ho aplikují tak, abyste z produktu dostali maximum a nevznikly vám žádné škody. Smysluplná aplikace totiž vyžaduje zdlouhavou přípravu, včetně perfektní vyčištění.

Správně aplikované tekuté stěrače se vám však poté odplatí dlouhou životností, kterou řada profesionálů odhaduje okolo jednoho roku. Samozřejmě v závislosti na tom, jak aktivní řidič jste. Pokud většinu týdne stojíte s autem v garáži, životnost může přesáhnout několik let. Pokud ale každý rok najedete desítky tisíc kilometrů, výrobce se zaručí minimálně za trvanlivost šesti měsíců.

Pamatujte však na to, že tekuté stěrače nejsou všespásné a k jejich fungování je vyžadována vyšší rychlost, ideálně kolem 80 km/h a výše. Nepodceňujte tak ani stav svých běžných stěračů, které zvláště v zimním období velmi trpí. I přes aplikaci tekutých stěračů jim věnujte pozornost a při známkách opotřebení je vyměňte. 

Stalo se
Novinky ze světa EV
Zeekr 7x

Nový Zeekr 7X: Kladivo na soupeře Tesla model Y, Kia EV5 nebo Audi Q6 e-tron a BMW iX3?

Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.

Novinky ze světa EV
Alpine crossover A390

Alpine A390: Francouzská odpověď na elektrické SUV. Tři motory, výkon až 470 koní a dojezd přes 550 km

Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.

Novinky ze světa EV
Namísto hatchbacku už spíše crossover.

Škoda Favorit se vrací. Jako povedený elektrický crossover. Retro design míří do budoucnosti

Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.

Novinky ze světa EV
Nissan Micra (2025)

Nový Nissan Micra? Zmatený klon Renaultu 5, který propadl v designu i smyslu. Ale je dobře, že tu je

Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.