Pojem "tekuté stěrače" zní možná úsměvně, ovšem přípravky s tímto lidovým označením už se na trhu objevují řadu let a mnoho řidičů na ně nedá dopustit. Zvláště pak v období od podzimu do jara totiž řidičům usnadňují život díky lepšímu výhledu do všech stran a mnohem nižší spotřebě kapaliny do ostřikovačů.
Co se tedy pod pojmem tekuté stěrače vlastně skrývá? Jedná se o speciální hydrofobní povlak, nejčastěji vytvořený z nano-materiálů, který dokáže perfektně odpuzovat vodu z jakýchkoliv prosklených ploch. Díky tomu se voda na sklech automobilu formuje do malých kapiček, které díky rychlosti větru samovolně z povrchu sklouzávají ke stranám.
Řidič by tak měl mít perfektní výhled za všech okolností. I když se vám stane, že vás okolo projíždějící náklaďák ohodí sprškou vody, ještě než zapnete stěrače, voda sama zmizí. Po aplikaci tekutých stěračů se navíc nevytváří silná námraza, takže při aplikaci po celém voze si značně ušetříte ranní škrábání.
Některé teorie dokonce hovoří o tom, že tekuté stěrače dokáží prodloužit životnost čelního skla, neboť ho udržují v permanentní čistotě a dokáží ho ochránit například i před agresivními kartáči myček. Tekuté stěrače se tak dají označit za ekvivalent vosku na lak. Ostatně fungují na podobné bázi a mnohdy se i stejně nanášejí.
Pokud byste se rozhodli, že chcete také těžit z výhod tekutých stěračů, čeká vás volba mezi těmi dražšími, které je lepší nechat aplikovat profesionálně, nebo těmi lacinějšími, které si můžete zakoupit i u některých čerpacích stanic. Zvláště v tomto případě však platí, že za kvalitu se skutečně připlácí.
Internetová fóra jsou plná uživatelů, kteří vsadili na nejlevnější produkt a poté byli značně rozčarovaní. Tekuté stěrače ve formě různých sprejů a kapalin, které údajně stačí pouze nastříkat na sklo, mají jednak omezenou funkčnost a zároveň omezenou životnost, kdy se bavíme klidně jen o týdnech. Navíc u některých produktů musíte dbát na to, aby se látka nedostala na gumová těsnění či karoserii, kde by mohlo dojít k vzniku map, skvrn či fleků, jejichž odstranění by vyžadovalo práci profesionálů.
Mnohem smysluplnější je tak svěřit aplikaci tekutých stěračů profesionálům, kteří vám poradí s volbou vhodného produktu a následně ho aplikují tak, abyste z produktu dostali maximum a nevznikly vám žádné škody. Smysluplná aplikace totiž vyžaduje zdlouhavou přípravu, včetně perfektní vyčištění.
Správně aplikované tekuté stěrače se vám však poté odplatí dlouhou životností, kterou řada profesionálů odhaduje okolo jednoho roku. Samozřejmě v závislosti na tom, jak aktivní řidič jste. Pokud většinu týdne stojíte s autem v garáži, životnost může přesáhnout několik let. Pokud ale každý rok najedete desítky tisíc kilometrů, výrobce se zaručí minimálně za trvanlivost šesti měsíců.
Pamatujte však na to, že tekuté stěrače nejsou všespásné a k jejich fungování je vyžadována vyšší rychlost, ideálně kolem 80 km/h a výše. Nepodceňujte tak ani stav svých běžných stěračů, které zvláště v zimním období velmi trpí. I přes aplikaci tekutých stěračů jim věnujte pozornost a při známkách opotřebení je vyměňte.
S příchodem elekromobility jsme byli svědky vzniku hned několika opravdu rychlých aut na baterky, které na semaforu sice potrápily kde jaký supersport, ale při řízení chyběly emoce a ani v zatáčkách to mnohdy nebyla moc zábava. Rychlost zkrátka neznamená automaticky zábavu a proto vznikl Ioniq 5 N, který se rozhodl zbořit mýty o tom, že elektromobil nemůže být zábavný. Jak se to podařilo?
V závěrečné kapitole naší dlouhodobé recenze se zaměříme především na konkurenty a také na cenu, která je hlavním, ale rozhodně ne jediným trumfem, který DS 7 drží v ruce. Zaslouží si tato akční DS 7 vaší pozornost a nebo je lepší volbou vyhlášené německé trio – Mercedes-Benz, BMW a Audi?
Čínská automobilka Denza, společný podnik značky BYD a Mercedesu, oznámila evropské uvedení svého vrcholného modelu Z9 GT, který vstoupí na trh jako elektrické vozidlo (EV) v říjnu 2025, následované plug-in hybridní verzí (PHEV) v lednu 2026.
Společnost BYD, světový lídr v oblasti vozidel na nové energie, oficiálně vstupuje na český trh. Tuzemským zákazníkům nabídne čistě elektrické i plug-in hybridní vozy s technologiemi, které jsou součástí její rychlé expanze v Evropě.
V Druhé kapitole naší dlouhodobé recenze se podíváme na zoubek naftovému čtyřválci o objemu 1,5 litrů, který pracuje ve voze, jehož pohotovostní hmotnost činí 1585 kg. Je to důstojná motorizace pro načančané SUV, které o sobě tvrdí, že hraje vysokou hru? A co spotřeba?
Tento týden v naší redakční garáži zaparkoval nejsilnější Superb, který na první pohled vypadá celkem běžně, ale opak je pravdou. Na silnici dokáže být překvapivě svižným autem, které si však stále zachovává svou klidnou povahu, která je nad věcí. Jaká je nová generace ve srovnání s tou předchozí, která nabídla výkon 206 kW ?