Kolik především mladých nevidíte na silnici jinak, než se sluchátky v uších? Ať už jde o pěší, řidiče nebo cyklisty. Z průzkumu odborníků ÚAMK a dalších evropských automotoklubů vyplývá, že každý desátý v průměru jede na kole se sluchátky na uších. Že je to jejich věc? Ne tak docela, protože jsou v danou chvíli účastníky silničního provozu a se sluchátky na uších rozhodně nemohou dostatečně vnímat vše, co se kolem nich děje. Ohrožují tak bezpečnost svoji, ale i dalších.
V několika českých, stejně jako německých městech proto členové ÚAMK a ADAC ověřovali, jak častý jev to je. Výsledek? Z více než 7 300 žáků a studentů běžně používalo sluchátka zhruba 700 z nich během jízdy na kole. To znamená, že téměř každý desátý mladý cyklista se v zásadě brání tomu, aby k němu děj dopravy pronikl. Mohou tak obtížněji posoudit dopravní situace a reagovat na kritické okamžiky opožděně nebo dokonce vůbec ne.
A zdaleka nejde jen o sluchátka v uších mladých. K tomu se přidává ještě ovládání mobilu za jízdy. Takových bylo sice jen 160, nicméně v součtu je počet nepozorných žáků a studentů ještě vyšší.
Proč je tak důležité, aby právě cyklisté maximálně věnovali pozornost jízdě? Potřebují plnou koncentraci jednoduše proto, že je kromě lehké přilby nechrání žádná „karoserie“. Jejich jedinou záchranou je schopnost brzdit a zastavit bezmála na místě. Ovšem k tomu potřebují mít obě ruce na řídítkách, nikoliv s mobilem v ruce, a maximální soustředění, které zapnutá hudba ve sluchátkách rozhodně neumožňuje.
Proto je zcela na místě, že například v Německu při nedodržení § 23 odst. 1 zákona o silničním provozu za nevěnování se řízení vinou poslechu hlasité hudby hrozí v prvním kroku pokuta 10 eur. Podobně je tomu i v Čechách. Pakliže poslech hlasité hudby a opožděná reakce vedou k nehodě, musí cyklista počítat s mnohem těžšími následky.
Byť cyklistická sezóna končí, je na místě si to připomenout, a zároveň upozornit ty, kdo sesednou nyní z kola a budou chodit pěšky, nebo usednou za volant, že stejná pravidla platí i pro chodce a řidiče – maximálně se věnovat okolní situaci v dopravě a nechat si poslech hlasité hudby i používání sluchátek na doma.
Společnost Tesla je podle nově podaných regulačních dokumentů v Číně připravena uvést na trh novou verzi svého Modelu 3. Neoficiálně označovaný jako Model 3+ má elektromobil nabídnout rekordní dojezd až 800 kilometrů podle čínského cyklu CLTC, což by z něj učinilo nejdéle jedoucí vůz značky Tesla. Tento údaj výrazně překonává dosavadní verzi Modelu 3 Long Range AWD, která v Číně dosahuje maximálního dojezdu 713 km.
Plug-in hybridy jsou zajímavým kompromisem mezi elektromobily a spalovacími vozy – z obou světů si berou to dobré. Model DS 7 jsme již testovali a to jak v nejvýkonnější verzi s 360 koňmi, tak opak v podobě naftového provedení v základní výbavě Pallas. Do dnešní recenze dorazila akční zvýhodněná verze Edition France se středně silným plug-in hybridním pohonem. Vyplatí se příplatek 400 tisíc za svižný plug-in hybrid proti naftovému základu?
Trh s novými automobily prošel za poslední roky poměrně turbulentním obdobím. Mizí mnoho tradičních modelů, řeší se emise a pozornost se soustředí na vozy typu SUV či elektromobily. Negativem je všeobecný nárůst cen nových aut a proto je skvělá zpráva, že zde existuje velké množství lehce ojetých automobilů, které jsou často o více, než třetinu levnější a nabízí mnoho prostoru za přijatelnou cenu. Přesně to je případ tohoto šikovně postaveného Mercedesu.
Každé vozidlo, se kterým vyrážíte na pozemní komunikace, musí mít sjednané alespoň nějaké pojištění. To se označuje jako povinné ručení a je klíčovou součástí odpovědného provozování motorového vozidla. Jeho sjednání je nejen zákonnou povinností, ale také ochranou před finančními následky potenciálních škod, proto si ho nezapomeňte sjednat a vybrat si nejen to nejvýhodnější, ale i nejlepší. Jak na to?