Pokud toužíte poznávat nové dálky v pohodlí svého automobilu, ale nechce se vám bivakovat ve stanu, tísnit se po nocích v autě a nebo platit za drahé ubytování, pak pro vás máme skvělý tip: Earthroamer XV-HD. Stroj, který na první pohled připomíná armádní speciál hodný dobývání Aljašky či Sibiře totiž dokáže nabídnout jak neskutečné off-roadové vlastnosti, tak komfort pětihvězdičkového hotelu.
HV-HD je posledním produktem americké společnosti Earthroamer, která se zabývá stavbou offroadových a expedičních speciálů od roku 1998. Jejím doposud nejúspěšnějším počinem byl expediční Ford F-550 v úpravě XV-LTS, ovšem s příchodem XV-HD nastavila zcela novou laťku komfortnímu cestování.
Základem pro stavbu tohoto speciálu se stal Ford model F-750, který už se dá označit za malý tahač. Pod jeho kapotou se totiž ukrývá léty prověřený 6.7 litrový diesel V8, který může být v závislosti na zvolené variantě naladěn až na 440 koní, ale co je důležitější, na 1250 Nm točivého momentu!
Kromě motoru a kabiny však prakticky všechno prošlo úpravou nebo výměnou. Například podvozek pochází od společnosti Fox shocks, v podbězích se ukrývají 46 palcové off-roadové pneumatiky Michelin, v předním nárazníku nalezneme naviják s nosností 13,6 tuny a přídavné LED světlomety.
Uvnitř se pak ukrývá zcela jiný svět. Zatímco zvenčí stroj vypadá jako Off-road připravený na ty nejnáročnější expedice, uvnitř se ukrývá interiér, za který by se nemusel stydět ani pětihvězdičkový hotel. Kombinace dřeva, hliníků, kůže a bavlny je samozřejmostí, stejně jako plně vybavená kuchyň a koupelna. Perličkami jsou pak vyhřívaná podlaha a audiosystém Bose.
Aby však bylo možné udržet tohle hotelové apartmá při životě, je potřeba zajistit mu dostatek energie. O tu se v tomto případě starají solární panely o výkonu 2100 W, které posílají energii do baterií s kapacitou 20.000 W. Pro stav nouze je pak připraven generátor vyrábějící energii přímo díky motoru. Když se bavíme o motoru, pro ten je nachystáno 435 litrů paliva a posádky se může těšit ze zásoby 946 litrů vody ke své spotřebě.
Jak už asi tušíte, tahle legrace není levná sranda. Tenhle americký cestovatelský cvalda totiž vyjde na 1,5 milionu dolarů (33 milionů korun), přičemž při jeho objednávce musíte složit zálohu 375,000 dolarů (8,2 milionu korun). Počítejte ale s tím, že výroba také chvíli trvá. Pokud tedy složíte zálohu nyní, svého vozu se dočkáte možná tak akorát před začátkem letních prázdnin 2017.
Zvýšené kombíky jsou fantastickým příkladem toho, jak jsou vlastně všechna SUV zbytečná a právě proto je mám tak rád. Dnes testované Volvo nabídne kvalitnější materiály uvnitř, než minule testovaný Mercedes GLE, světlá výška je vyšší než u Kodiaqu a výbavou dokáže konkurovat luxusním německým limuzínám. To vše za podobnou cenu ekvivalentně ojetého trojkového Superbu Scout, který je o úroveň níž. Má to vůbec nějaký háček?
Prémiová SUV jsou u nás velice oblíbená a na silnicích jich vídáme opravdu mnoho. Pořizovací ceny ovšem běžně atakují hranici 3 milionů korun, což není úplně málo. Není tak divu, že se lidé rozhlíží i na trhu ojetých automobilů, kde jsou ceny podstatně příznivější. Jak jezdí tento bílý kousek z roku 2020?