Pokud toužíte poznávat nové dálky v pohodlí svého automobilu, ale nechce se vám bivakovat ve stanu, tísnit se po nocích v autě a nebo platit za drahé ubytování, pak pro vás máme skvělý tip: Earthroamer XV-HD. Stroj, který na první pohled připomíná armádní speciál hodný dobývání Aljašky či Sibiře totiž dokáže nabídnout jak neskutečné off-roadové vlastnosti, tak komfort pětihvězdičkového hotelu.
HV-HD je posledním produktem americké společnosti Earthroamer, která se zabývá stavbou offroadových a expedičních speciálů od roku 1998. Jejím doposud nejúspěšnějším počinem byl expediční Ford F-550 v úpravě XV-LTS, ovšem s příchodem XV-HD nastavila zcela novou laťku komfortnímu cestování.
Základem pro stavbu tohoto speciálu se stal Ford model F-750, který už se dá označit za malý tahač. Pod jeho kapotou se totiž ukrývá léty prověřený 6.7 litrový diesel V8, který může být v závislosti na zvolené variantě naladěn až na 440 koní, ale co je důležitější, na 1250 Nm točivého momentu!
Kromě motoru a kabiny však prakticky všechno prošlo úpravou nebo výměnou. Například podvozek pochází od společnosti Fox shocks, v podbězích se ukrývají 46 palcové off-roadové pneumatiky Michelin, v předním nárazníku nalezneme naviják s nosností 13,6 tuny a přídavné LED světlomety.
Uvnitř se pak ukrývá zcela jiný svět. Zatímco zvenčí stroj vypadá jako Off-road připravený na ty nejnáročnější expedice, uvnitř se ukrývá interiér, za který by se nemusel stydět ani pětihvězdičkový hotel. Kombinace dřeva, hliníků, kůže a bavlny je samozřejmostí, stejně jako plně vybavená kuchyň a koupelna. Perličkami jsou pak vyhřívaná podlaha a audiosystém Bose.
Aby však bylo možné udržet tohle hotelové apartmá při životě, je potřeba zajistit mu dostatek energie. O tu se v tomto případě starají solární panely o výkonu 2100 W, které posílají energii do baterií s kapacitou 20.000 W. Pro stav nouze je pak připraven generátor vyrábějící energii přímo díky motoru. Když se bavíme o motoru, pro ten je nachystáno 435 litrů paliva a posádky se může těšit ze zásoby 946 litrů vody ke své spotřebě.
Jak už asi tušíte, tahle legrace není levná sranda. Tenhle americký cestovatelský cvalda totiž vyjde na 1,5 milionu dolarů (33 milionů korun), přičemž při jeho objednávce musíte složit zálohu 375,000 dolarů (8,2 milionu korun). Počítejte ale s tím, že výroba také chvíli trvá. Pokud tedy složíte zálohu nyní, svého vozu se dočkáte možná tak akorát před začátkem letních prázdnin 2017.
Věděli jste, že čtyřkovou Octavii můžete mít s dvoulitrovým benzínovým motorem o výkonu 150 kW a pohonem 4x4? Že ne? Buďte v klidu, v nabídce je tato motorizace poměrně čerstvě, ale dnes ji pořádně proklepneme. Pokud chcete do Octavie kultivovaný benzínový motor a zároveň příjemnou dynamiku, měli byste tento agregát zvážit. Dvoulitr 2,0 TDI o výkonu 110 kW je „traktoroidní“ motor s tupou reakcí na plyn a vedle patnáctistovky 1,5 TSI o stejném výkonu příliš nedává smysl – rozdíl cca jednoho litru ve spotřebě je zanedbatelný. Dnes testovaný benzínový dvoulitr povznesl Octavii na zcela novou úroveň, co ale spotřeba a cena?
Tento oblíbený městský crossover prošel v loňském roce spolu se Scalou drobnou omlazovací kúrou. Dnes se zaměříme na Kamiq a to hned v nejvyšší výbavě Monte Carlo. Proti svým konkurentům boduje vnitřní prostorností, snadným ovládáním a také nízkou spotřebou. Vše má ovšem svou cenu, která v tomto případě není zrovna nízká. Otázka tedy zní, zda-li není lepší volbou Scala, která je ve stejné výbavě a motorizaci levnější.