Celoroční pneu jako univerzální spása? Takhle dopadly v dlouhodobém testu

Ilustrační foto
Ilustrační foto, foto: pixabay.com
Antonín Marek , AutoRoad.cz 6. října 2017 09:15 | akt. 6. října 2017 09:44
Sdílej:

Jak dopadnou celoroční pneumatiky po dlouhodobém testu, přesněji po ujetí 10 tisíc kilometrů? To byla otázka, kterou si položila německá organizace GTÜ, společně s ACE, tedy Auto Clubem Europa.

Začněme tím, co motoristé od celoroční pneumatiky očekávají. Jak napovídá samotné označení pláště, chceme, aby si toto obutí vedlo dobře po celý rok: za deštivého jara, horkého léta, blátivého podzimu i kluzké zimy. A to vše bez nezbytnosti výměny kol před chladným ročním obdobím. Samozřejmě, že je to lákavé, ale jaká je praxe?

Německá společnost GTÜ, společně s ACE testovala Goodyear Vector 4Seasons a Michelin Cross Clima, a to totožných rozměrů 205/55 R16, namontovaných na dvou totožných vozidlech VW Golf. Test začal v listopadu loňského roku a pokračoval i letos. Bylo tedy možné kromě jiného porovnat výsledky zcela nových plášťů a ojetých.   

Výsledky byly překvapující. Při brždění na mokré vozovce použitý Michelin oproti původnímu stavu vykazoval významně delší brzdnou dráhu, zatímco pláště Goodyear předvedly dokonce kratší brzdnou dráhu, než měly nové pneumatiky. Na ledě a sněhu oba použité výrobky nabídly o něco horší výsledek, přesto naprosto adekvátní trakci.

Velkým překvapením se ukázalo brždění na vozovce se sněhovou pokrývkou. Oba testované druhy plášťů si vedly lépe po 10 000 ujetých kilometrů než jako nové. Jaký z toho plyne závěr? V případě těchto dvou celoročních pneumatik není na úkor bezpečnosti jejich použití – alespoň ne po první letní sezóně.

A jak to vypadalo během léta? Oba typy pneumatik za letní období ztratily asi 1,6 mm hloubky dezénu, což je stále odpovídající, aby se nijak výrazněji neprojevil aquaplaning na mokré vozovce. To také test potvrdil.

Takže závěr? Odborníci ÚAMK výsledek komentují: pokud budeme hovořit o těchto dvou typech celoročních pneumatik, žádné vážné faux paux se u nich neprojevilo. Stojí tedy za zvážení. Mají dostatečné bezpečnostní rezervy, dovolí zůstat mobilní i v zimním období, bez nutnosti přezouvání a vyplatí se jejich koupě i z hlediska nákladů. 

Specialisté ÚAMK ale zdůrazňují – řečená není obecná pravda o všech celoročních modelech, ale o těchto dvou, které byly odborně testovány.

Stalo se
Novinky ze světa EV
Zeekr 7x

Nový Zeekr 7X: Kladivo na soupeře Tesla model Y, Kia EV5 nebo Audi Q6 e-tron a BMW iX3?

Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.

Novinky ze světa EV
Alpine crossover A390

Alpine A390: Francouzská odpověď na elektrické SUV. Tři motory, výkon až 470 koní a dojezd přes 550 km

Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.

Novinky ze světa EV
Namísto hatchbacku už spíše crossover.

Škoda Favorit se vrací. Jako povedený elektrický crossover. Retro design míří do budoucnosti

Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.

Novinky ze světa EV
Nissan Micra (2025)

Nový Nissan Micra? Zmatený klon Renaultu 5, který propadl v designu i smyslu. Ale je dobře, že tu je

Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.