Jaká bude letošní zima? Plná sněhu? Kolik ho napadne? Jaké budou teploty? To bohužel neví ani meteorologové, kteří stejně nikdy nemají absolutní jistotu, že se jejich předpovědi naplní. Takže motoristům nezbývá nic jiného, než se prostě spolehnout na to, že je místo mírné zimy zachrání jedině dobré zimní pláště.
Proto je tak důležité, abychom pro vozidlo zvolili vhodné zimní pláště. Které to jsou? To v mnoha ohledech napoví aktuální test 32 zimních pneumatik rozměrů 195/65 R 15 T, 215/65 R16 H a 235/55 R17, které uspořádali partnerské automotokluby ÚAMK – německý ADAC, rakouský ÖAMTC, švýcarský TCS a další partneři.
Test měl klasické parametry, kdy se během něho kontrolovaly vlastnosti zimních pneumatik na suché i mokré vozovce, na sněhu a ledu, ověřeno bylo rovněž opotřebení plášťů, porovnána byla spotřeba paliva v závislosti od použitých pneu. Ze součtu těchto individuálních hodnocení vyplynulo závěrečné, stejně jako doporučení odborníků. Právě díky náročnosti a nezávislosti hodnocení jsou tyto testy považovány za nejvíce důvěryhodné. Všechny pneumatiky pro test byly navíc zakoupeny v běžném prodeji.
Obecná rada odborníků ÚAMK říká, že je na místě volit pouze zimní pneumatiky vysoké kvality, protože jak jsme uvedli – nikdy nevíte jaká zima nás čeká, a vyjet do sněhu a na led na špatných pláštích je jako chodit v sandálech po sněhu.
Rozměr 235/55/R 17
Tetno test prováděla německá testovací společnost GTÜ pomocí jiné metodiky než následující testy. Osm pneumatik o rozměru 235/55 R17 bylo podrobeno náročným disciplínám na vozidle Ford Kuga ve Švédsku za typických zimních podmínek se sněhem a ledem a navíc v Německu na Contidromu v 15 disciplínách.
Testovacím vítězem s hodnocením "vysoce doporučený" byl Dunlop Wintersport 5 SUV. Druhé místo obsadila pneumatika Goodyear UltraGrip Performance Gen-1, která byla zvláště přesvědčivá při brzdění na mokrých silnicích - což je kvalita, která je zvláště důležitá. Continental Winter contakt TS 850 P získal bronzovou pozici v tomto testu. Na čtvrtém místě je pneumatika Pirelli Winter Sottozero 3. Slabiny měla pneumatika Nokian WR A4 v kategorii "bezpečnost na mokré vozovce".
Při brzdění na sněhu a na suché silnici neexistují prakticky žádné rozdíly mezi testovanými zimními pneumatikami. Výsledky jsou dobré. Hans-Jürgen Götz z GTÜ však zdůrazňuje: "Řidiči SUV by měli vědět, že brzdná dráha v rychlosti 100 km/h se zimními pneumatikami je mezi 45,7 a 48,2 metry na suché vozovce. Proto je třeba zvážit sportovní styl jízdy."
Gunnar Beer, odborník na pneumatiky ACE: "Ve skutečnosti je fyzická mez pohonu všech kol mnohem vyšší než u vozidel s pohonem dvou kol. Řidiči SUV by proto měli věnovat zvláštní pozornost kvalitě zimních pneumatik. Každé celoroční pneumatiky nejsou pro tyto vozy vhodné."
Rozměr 195/65 R 15 T
Právě tento rozměr je typický pro nejprodávanější evropskou kategorii vozů, tedy nižší střední třídu, nebo chcete-li „třídu Golf“. Celkem bylo testováno 16 plášťů těch nejznámějších značek: Continental, Dunlop, Goodyear, Hankook, ale i Kleber, Falkon, Aeolus, Sava…
Závěry jsou jednoznačné, jen tři byly hodnoceny dobře, získaly 4 hvězdičky a jejich použití je tedy odborníky ÚAMK vysoce doporučeno. Nabízejí totiž vyvážené vlastnosti. Dalších 12 pneumatik bylo hodnoceno jako uspokojivé a jejich použití se doporučuje, protože se jedná o vysoce kvalitní pneumatiky, které mají vlastnosti jen mírně horší než nejlepší trojice. Pouze jedna pneumatika byla hodnocena špatně, a to dvěma hvězdičkami. Žádná pneumatika nebyla hodnocena velmi špatně. Odborníci ale zdůrazňují, že to neznamená, že na trhu nejsou špatné pneumatiky, které není vůbec vhodné používat.
Pokud budeme hovořit konkrétně, pak nejlepších výsledků dosáhl model Continental WinterContact TS 860, následují Esa- Tecar Super Grip 9 a „bronzovou“ medaili si zaslouží Kleber Krisalp HP 3. O vítězi se dá říct, že pokračuje v tradici svého předchůdce. „Stříbrný“ Super Grip 9 se ukázal být lepší než Goodyear a Dunlop. Byl přesvědčivější i než Alpine 5 společnosti Michelin, přičemž rozdíl byl zvláště patrný na sněhu.
V případě následujících 12 pneumatik s uspokojivým hodnocením dva pláště: Dunlop Winter Response 2 a Goodyear UltraGrip 9 přišly o čtvrtou hvězdičku proto, že v jednom ze sedmi hodnocení měly hodnocení slabší. První na suché vozovce a druhé na sněhu.
Všech dalších deset pneumatik má nejméně dvě „slabiny“. Mezi nimi byla nejslabší Sava Eskimo S3 +, která vykazovala mírně horší vlastnosti na suchých a mokrých silnicích, ale naopak velmi dobré vlastnosti na sněhu. Celkově jedničkou na sněhu byl Nokian WR D4. Výrobce pro tento plášť změnil pryžovou směs a optimalizoval vzorek pro záběr na sněhu, zjevně i s vědomím, že bude mírně slabší výkon za mokra. Michelin Alpin 5 se zase osvědčil svým minimálním opotřebením.
Překvapivě velké rozdíly vykazovaly jednotlivé pneu, pokud jde o spotřebu paliva. Rozdíl mezi nejlepšími v tomto směru a nejslabšími představoval 0,3 litru na 100 km, nebo-li 5 %.
A jak dopadly čínské pláště? To je příklad značky Aeolus, která nyní vlastní Pirelli a přenos technologií, je již viditelný, protože pneumatika Aeolus se ukázala jako solidní. A tak možná trochu překvapivě na posledním místě neskončil čínský výrobek, ale plášť Semperit Master-Grip 2, který získal špatné hodnocení na suché vozovce.
Rozměr 215/65 R 16 H
Také těch odborníci testovali 16. Jde o rozměr, který používá řada vozů jako například Volkswagen Tiguan, který byl také zkušebním vozem.
V této skupině byla pouze jediná pneumatika hodnocena dobře (4 hvězdičky) a její použití bylo vysoce doporučeno. 14 jich bylo hodnoceno uspokojivě a jedna pneumatika dopadla špatně, s tím, že její použití nebylo doporučeno. Tedy získala jedinou hvězdičku z pěti maximálně možných.
Vítězem se stal Dunlop Winter Sport 5. Má vyváženou kvalitu ve všech oblastech. Je obzvláště dobrý na mokru, kde se ukázal nejlepší ze všech, zároveň má poměrně nízké opotřebení a nízkou spotřebu paliva. Na ledu a sněhu také získal dobré hodnocení.
Pneumatika BF Goodrich g-Force Winter 2 se ocitla těsně pod špičkou s velmi dobrými vlastnostmi na sněhu, s malými nedostatky na suché a mokré silnici. BF Goodrich patří do skupiny Michelin a pneumatika vstoupila na trh s novým vzorem běhounu.
Celkem 14 pneumatik si zasloužilo uspokojivé skóre (3 hvězdičky), přičemž ovšem 8 výrobků mělo slabší výsledky ve více než jedné oblasti. Naopak 6 pneumatik mělo jen jednu slabší stránku. To platí například pro Sava Eskimo HP2. Plášť získal jen uspokojivé hodnocení na mokré vozovce, ale ukázal se nejlepší na ledě a zároveň vykazoval velmi malé opotřebení. Michelin Alpine 5 si zaslouží pochvalu vzhledem k charakteristikám na sněhu, Hankook na mokru.
Na samém konci s jedinou hvězdičkou a názorem odborníků, že ji nelze doporučit, skončila pneumatika Nankang Snow SV-2, která si vedla špatně na mokru i sněhu. Ukázalo se, že dokonce i některé letní pneumatiky jsou na sněhu lepší, než zimní plášť Nankang. Důkaz, že nelze věřit etiketám.
A opět až nezvykle velké rozdíly byly ve spotřebě paliva mezi jednotlivými výrobky. Až o 8 procent, nebo-li půl litru na 100 km. Opět není na místě věřit eko-štítkům, které povinně udávají, jak jsou pláště úsporné. Byť někteří výrobci hodnotí své výrobky poměrně solidně, v testu měly zásadně vyšší spotřebu. To se týkalo například výrobků Sava a Nokian.
Přestože výsledky drtivé většiny výrobků byly dobré, musíme vzít v potaz, že test se odehrával na okruhu, ale průměrná vzdálenost, kterou na zimních pláštích ujedou motoristé činí 44 400 kilometrů. Během nich se mnohem zásadněji projeví jak styl jízdy, druh hnací nápravy, zatížení vozu, druh vozovky, po nichž většinou motoristé jezdí, a mnohé další faktory. Takže rozdíly mezi nejlepšími a nejhoršími se zásadně zvětší a v průměru dosahují rozdílu až 40 % . A to je vskutku vysoké číslo. Proto stojí za to volit jen ty nejlepší výrobky.
Odborníci ÚAMK také upozorňují na fakt, že každý motorista by měl přihlížet k tomu, v jakých podmínkách bude většinou jezdit. Jestliže žije ve vyšší polohách, požadovat bude od plášťů něco jiného než motorista ve městě.
Každé vozidlo, se kterým vyrážíte na pozemní komunikace, musí mít sjednané alespoň nějaké pojištění. To se označuje jako povinné ručení a je klíčovou součástí odpovědného provozování motorového vozidla. Jeho sjednání je nejen zákonnou povinností, ale také ochranou před finančními následky potenciálních škod, proto si ho nezapomeňte sjednat a vybrat si nejen to nejvýhodnější, ale i nejlepší. Jak na to?
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.