Možná to zní poněkud zvláštně, ovšem těžko to lze nazvat jinak. Po nedávném ohlášeném zrušení nařízení, které ženám v Saudské Arábii zakazovalo řídit automobily, se nyní automobilky z celého světa snaží zaujmout takřka nový trh, na kterém je čeká zhruba 9 milionů nových řidiček.
To je naprosto nová situace, kterou se všechny automobilky snaží chytit za vlasy. Podle prvních odhadů by se totiž zákaznická základna v Saudské Arábii mohla rozrůst o dalších 9 milionů potencionálních zákazníků, což je neskutečné číslo. Automobilky se tak snaží seč mohou, aby si do ledna 2018 získaly maximální pozornost. Právě v lednu příštího roku totiž nařízení o zákazu přestane platit a ženy pravděpodobně vyrazí na nákupy.
Krátce po oznámení o plánovaném zrušení tohoto nařízení se tak na sociálních sítích objevila řada příspěvků od velkých automobilek, přičemž všechny příspěvky nesly označení #SaudiWomenCanDrive.
Jednou z prvních automobilek, která zareagovala, byl Ford. Zveřejnil příspěvek přeložitelný jako "Vítejte na sedadle řidiče" a doprovodil ho fotografií znázorňující ženské oči ve zpětném zrcátku. V dalším příspěvku pak oznámil, že Sahar Nassif, jedna z hlavních aktivistek bojujících za právo žen řídit, dostane Ford Mustang.
Řada dalších příspěvků se pak objevila v několika následujících hodinách, jak oznámila agentura Bloomberg. Například Land Rover zveřejnil animaci, na které se klíček od auta připojuje k řadě jiných věcí, které ženy nosí v kabelkách. Krátce na to zveřejnil svůj příspěvek i Volkswagen, který na fotce vyobrazil ruce držící neviditelný volant a příspěvek doplnil textem "Teď je řada na tobě, usedni na místo řidiče".
Welcome to the driver’s seat. #SaudiWomenMove #SaudiWomenCanDrive pic.twitter.com/oksRbFvLWa
— Ford Middle East (@FordMiddleEast) 27. září 2017
Adventure awaits you. #SaudiWomenCanDrive pic.twitter.com/H1CZKenJEB
— Land Rover MENA (@LandRoverMENA) 27. září 2017
It's your turn, take over the driver's seat.#SaudiWomenDriving #SaudiWomenCanDrive pic.twitter.com/Hlw3Gnc7fW
— Volkswagen ME (@VWMiddleEast) 27. září 2017
#شكراً_للقيادة للسماح بـ #قيادة_المرأة_السعودية_للسيارة ? pic.twitter.com/YLLN1rvmcu
— Toyota Saudi Arabia (@ToyotaALJ) 28. září 2017
نُبارك للمرأة السعودية السماح لها بالقيادة ? #لسماح_للمراه_بالقياده pic.twitter.com/vMeObp96qB
— Nissan Saudi Arabia (@nissansaudi) 26. září 2017
Ke kampani se pak přidala i řada dalších celosvětově významných automobilek, mezi kterými nechyběla Toyota, Nissan nebo Lexus.
Tématu zrušení nařízení zakazujícího ženám řídit, jsme se věnovali již dříve, ovšem za připomínku stojí teorie, podle níž král Salman bin Absulaziz zrušil tento roky trvající zákaz pravděpodobně z ekonomických důvodů. Saudská ekonomika by se totiž ráda odpoutala od závislosti na těžbě ropy a dovolit ženám řídit přinese pozitivní efekt jak na trhu práce, tak co se týče příjmů spojených s provozováním automobilů.
Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto představila světu svůj nejnovější crossover, Škoda Epiq. Nejdostupnější elektrické auto značky se dosud ukazovalo pouze jako designová studie, nyní se ale Epiq představil v Mnichově po boku dalších koncernových kompaktních crossoverů koncernu Volkswagen. Přestože detaily ohledně výbavy a cen zůstávají tajemstvím, víme, že cena by měla začínat na částce kolem 600 000 Kč. Sériová výroba započne už příští rok.
Minulý týden nám dělalo společnost velice příjemné SUV, které skvěle vypadá, výborně jezdí, má rozumný nájezd kilometrů a nestojí majlant. Potěší především řidiče, kteří si potrpí na špičkovou ergonomii, nízkou spotřebu a velmi dobré jízdní vlastnosti. Má to vůbec nějaký háček?
Kodiaq druhé generace už nějaký čas brázdí české silnice a tak se na trhu s ojetými vozy začaly objevovat první vlaštovky. Jednu takovou jsme si v nejnižší výbavě Selection vybrali do naší dnešní recenze. Jedná se o roční auto z Mototechny s nájezdem necelých 27 tisíc kilometrů za 940 tisíc, což je proti ceně nového vozu aktuálně úspora přes 250 tisíc korun. Má to nějaký háček?
Do dnešní recenze dorazil Elroq, který si v prodejích vede od uvedení na trh velmi dobře. Většinou testujeme auta v nejvyšších výbavách, ale tentokrát jsme záměrně do testu vzali co možná nejlevnější provedení, abychom zjistili, zda-li základní verze v testu obstojí.