Konečně rozum? Šestiválcová BMW M jen tak nezmizí. Kde bereme jistotu?

Ilustrašní foto: BMW M3 CSL
Ilustrašní foto: BMW M3 CSL, foto: Classic Driver
Antonín Marek , AutoRoad.cz 22. září 2017 09:00
Sdílej:

Když Mercedes-AMG představil své sportovní modely se čtyřválcovými motory, začali se všichni fanoušci ostrých německých vozů obávat podobného kroku i ze strany BMW, které je tradičním konkurentem Mercedesu již desítky let.

Všem spekulacím ale udělal přítrž Frank Van Meel, současný šéf divize BMW M, který podobné spekulace jednoznačně zamítl hned z několika pádných důvodů. Jedním je tradice, druhým výkon a třetím pak technologická vyspělost současného automobilového průmyslu.

Co se týče tradice, Van Meel ve svém rozhovoru pro CarAdvice zmínil, že řadové šestiválcové motory provází divizi M již od legendárního modelu M1, který vznikl v roce 1978 a založil tak nový kult. Dle jeho slov je tento motor vlastně jakýmsi dědictvím a rodovým znakem ostrých BMW M.

Dalším aspektem je výkon, zejména tedy točivý moment. Čtyřválcové motory už dnes díky přeplňování dokáží nabídnout ohromná stáda koní, ovšem v nízkých otáčkách postrádají točivý moment a jsou líné - a takové chování motoru ve vozech BMW M nikdo nechce.

Tento problém by se sice dal vyřešit hybridní pohonnou jednotkou, ale tím se dostáváme k limitům technologickým. Hybridní jednotky už sice nejsou ničím nedostupným, ovšem stále jsou velice těžké, což by výrazně negativním způsobem ovlivnilo chování vozu. 

Pokud se podíváme na současné hybridní technologie, které má BMW k dispozici, pak by hybridizace modelu M3 nebo M4 mohla podle Van Meela přidat automobilu na váze cca 200 až 300 kilogramů, což by negativně ovlivnilo nejen výkon, ale také jízdní vlastnosti.

V současnosti tak starosti o osud šestiválcových BMW řady M mít nemusíme, ovšem jak se bude vyvíjet situace do budoucnosti zůstává otázkou. Spíš než hybridizace BMW M bychom se ale mohli dočkat dalších ostrých hybridních BMW s označením i, jako je například BMW i8.

Stalo se
Novinky
Toyota RAV4 (2026)

Proč je nová Toyota RAV4 větší novinkou, než si myslíte?

Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.

Novinky ze světa EV
Xiaomi YU7

Xiaomi YU7 vypadá jako Ferrari, ujede přes 800 km a chce zničit "bestseller" Tesla Model Y

Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.

Novinky
Toyota RAV4 (2026)

Toyota RAV4 (2026): Chytřejší hybrid, až 100 km na elektřinu a technologie budoucnosti

Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.

Novinky ze světa EV
Na mnichovském veletrhu IAA Mobility odhalí Kia svůj nejnovější model v segmentu elektromobilů.

Nová Kia EV5: Elektrické SUV s dojezdem až 720 km přijde v roce 2026

Korejská automobilka Kia rozšiřuje svou elektrickou flotilu. Na veletrhu IAA Mobility v Mnichově představí nový model EV5, který se v Evropě začne prodávat začátkem roku 2026. Elektromobil nabídne dojezd až 720 kilometrů a dva typy pohonu.