Když v roce 2011 investoval koncern General Motors 30 milionů dolarů do skromného start-upu zabývajícího se elektrickými autobusy, jistě nikdo netušil, jakých úspěchů tato společnost během pár let dosáhne.
V roce 2011 se začínající společnost Proterra prezentovala elektrickým autobusem EcoRide BE-35, jehož nabití na 80 % kapacity baterií sice probíhalo v rekordně krátkém čase, pouhých 10 minut, ovšem energie docházela rekordně brzy - po 64 kilometrech jízdy. I tak ale společnost zaujala koncern General Motors, který do ni investoval 30 milionů dolarů - a investice zřejmě brzy přinese své ovoce.
Tento týden totiž společnost Proterra oznámila, že její poslední elektrický autobus Catalyst E2 Max urazil na jedno nabití rekordní vzdálenost 1.101.2 mil, což v přepočtu odpovídá vzdálenosti 1772 kilometrů. Rekord byl sice stanoven na testovací dráze, ovšem i to stačilo ke stanovení nového rekordu v dojezdu pro čistě elektrický automobil.
Pro Proterru se jedná o obrovský úspěch, nejen že její elektrický autobus s takto vysokým dojezdem osloví obrovské množství zákazníků, ale zároveň se mu povedlo překonat dosavadní rekord v dojezdu elektromobilu, který měl hodnotu 1.013.76 mil a stanovil ho elektromobil, který byl 46-krát lehčí, než elektrický autobus.
V porovnání s běžnými elektromobily ale Proterra Catalyst E2 Max disponuje i o poznání větší baterií, která má kapacitu 660 kWh. S takovou porcí už tedy není problém překonávat ani velké vzdálenosti. Otázkou je samozřejmě nabíjení, ovšem to by mělo probíhat v časech okolo pěti hodin.
Pro osobní auto je to poměrně hodně, ovšem pro autobus, který bývá přes noc zaparkován na parkovišti, se jedná o ideální parametr. Co se týče jízdních výkonů, moc parametrů neznáme, ovšem maximální rychlost by měla být omezena na cca 65 mil za hodinu, tedy cca 104 km/h.
Než se ale autobusy Proterra objeví na silnicích, byť jen v USA, ještě to nějakou dobu potrvá. Model Catalyst E2 Max je stále jen prototypem a do sériové výroby má cestu dlouhou.
Zvýšené kombíky jsou fantastickým příkladem toho, jak jsou vlastně všechna SUV zbytečná a právě proto je mám tak rád. Dnes testované Volvo nabídne kvalitnější materiály uvnitř, než minule testovaný Mercedes GLE, světlá výška je vyšší než u Kodiaqu a výbavou dokáže konkurovat luxusním německým limuzínám. To vše za podobnou cenu ekvivalentně ojetého trojkového Superbu Scout, který je o úroveň níž. Má to vůbec nějaký háček?
Prémiová SUV jsou u nás velice oblíbená a na silnicích jich vídáme opravdu mnoho. Pořizovací ceny ovšem běžně atakují hranici 3 milionů korun, což není úplně málo. Není tak divu, že se lidé rozhlíží i na trhu ojetých automobilů, kde jsou ceny podstatně příznivější. Jak jezdí tento bílý kousek z roku 2020?