Když v roce 2011 investoval koncern General Motors 30 milionů dolarů do skromného start-upu zabývajícího se elektrickými autobusy, jistě nikdo netušil, jakých úspěchů tato společnost během pár let dosáhne.
V roce 2011 se začínající společnost Proterra prezentovala elektrickým autobusem EcoRide BE-35, jehož nabití na 80 % kapacity baterií sice probíhalo v rekordně krátkém čase, pouhých 10 minut, ovšem energie docházela rekordně brzy - po 64 kilometrech jízdy. I tak ale společnost zaujala koncern General Motors, který do ni investoval 30 milionů dolarů - a investice zřejmě brzy přinese své ovoce.
Tento týden totiž společnost Proterra oznámila, že její poslední elektrický autobus Catalyst E2 Max urazil na jedno nabití rekordní vzdálenost 1.101.2 mil, což v přepočtu odpovídá vzdálenosti 1772 kilometrů. Rekord byl sice stanoven na testovací dráze, ovšem i to stačilo ke stanovení nového rekordu v dojezdu pro čistě elektrický automobil.
Pro Proterru se jedná o obrovský úspěch, nejen že její elektrický autobus s takto vysokým dojezdem osloví obrovské množství zákazníků, ale zároveň se mu povedlo překonat dosavadní rekord v dojezdu elektromobilu, který měl hodnotu 1.013.76 mil a stanovil ho elektromobil, který byl 46-krát lehčí, než elektrický autobus.
V porovnání s běžnými elektromobily ale Proterra Catalyst E2 Max disponuje i o poznání větší baterií, která má kapacitu 660 kWh. S takovou porcí už tedy není problém překonávat ani velké vzdálenosti. Otázkou je samozřejmě nabíjení, ovšem to by mělo probíhat v časech okolo pěti hodin.
Pro osobní auto je to poměrně hodně, ovšem pro autobus, který bývá přes noc zaparkován na parkovišti, se jedná o ideální parametr. Co se týče jízdních výkonů, moc parametrů neznáme, ovšem maximální rychlost by měla být omezena na cca 65 mil za hodinu, tedy cca 104 km/h.
Než se ale autobusy Proterra objeví na silnicích, byť jen v USA, ještě to nějakou dobu potrvá. Model Catalyst E2 Max je stále jen prototypem a do sériové výroby má cestu dlouhou.
Modely úspěšné automobilky Cupra prošly v nedávné době faceliftem, který se týká i pohledného kombíku Leon Sportstourer. Na první pohled by se mohlo zdát, že se jedná jen o lehké omlazení designu, jak to u faceliftů bývá zvykem, jenže to je omyl. Změněna byla jedna velice podstatná věc, která tento sportovní kombík posunula do vyšší ligy.
Extrémní výkon přes 1.000 kW byl na běžný provoz až příliš – alespoň podle Xiaomi, které svůj hypersedan SU7 Ultra softwarově omezilo. Po silné kritice uživatelů ale automobilka otočila a výkon hodlá znovu uvolnit. Informoval web Carnewschina.
Do naší recenze tento týden zavítala modernizovaná Toyota ProAce Verso v prodloužené verzi L2, která vychytala drobné nedostatky starší verze. Jedná se o víceúčelového parťáka, který je překvapivě komfortní. Početnější rodiny, které si nemohou dovolit Multivan či Mercedes-Benz třídy V, budou dost možná překvapeni, že se jedná o konkurenceschopného rivala.
S příchodem elekromobility jsme byli svědky vzniku hned několika opravdu rychlých aut na baterky, která na semaforu sice potrápila kde jaký supersport, ale při řízení chyběly emoce a ani v zatáčkách to mnohdy nebyla moc zábava. Rychlost zkrátka neznamená automaticky zábavu a proto vznikl Ioniq 5 N, který se rozhodl zbořit mýty o tom, že elektromobil nemůže být zábavný. Jak se to podařilo?