Blíží se revoluce v hromadné dopravě. Seznamte se s konceptem Catalyst E2 Max

Elektrické autobusy Proterra
Elektrické autobusy Proterra, foto: Proterra
Antonín Marek , AutoRoad.cz 20. září 2017 14:04
Sdílej:

Když v roce 2011 investoval koncern General Motors 30 milionů dolarů do skromného start-upu zabývajícího se elektrickými autobusy, jistě nikdo netušil, jakých úspěchů tato společnost během pár let dosáhne.

V roce 2011 se začínající společnost Proterra prezentovala elektrickým autobusem EcoRide BE-35, jehož nabití na 80 % kapacity baterií sice probíhalo v rekordně krátkém čase, pouhých 10 minut, ovšem energie docházela rekordně brzy - po 64 kilometrech jízdy. I tak ale společnost zaujala koncern General Motors, který do ni investoval 30 milionů dolarů - a investice zřejmě brzy přinese své ovoce.

Tento týden totiž společnost Proterra oznámila, že její poslední elektrický autobus Catalyst E2 Max urazil na jedno nabití rekordní vzdálenost 1.101.2 mil, což v přepočtu odpovídá vzdálenosti 1772 kilometrů. Rekord byl sice stanoven na testovací dráze, ovšem i to stačilo ke stanovení nového rekordu v dojezdu pro čistě elektrický automobil.

Pro Proterru se jedná o obrovský úspěch, nejen že její elektrický autobus s takto vysokým dojezdem osloví obrovské množství zákazníků, ale zároveň se mu povedlo překonat dosavadní rekord v dojezdu elektromobilu, který měl hodnotu 1.013.76 mil a stanovil ho elektromobil, který byl 46-krát lehčí, než elektrický autobus.

V porovnání s běžnými elektromobily ale Proterra Catalyst E2 Max disponuje i o poznání větší baterií, která má kapacitu 660 kWh. S takovou porcí už tedy není problém překonávat ani velké vzdálenosti. Otázkou je samozřejmě nabíjení, ovšem to by mělo probíhat v časech okolo pěti hodin.

Pro osobní auto je to poměrně hodně, ovšem pro autobus, který bývá přes noc zaparkován na parkovišti, se jedná o ideální parametr. Co se týče jízdních výkonů, moc parametrů neznáme, ovšem maximální rychlost by měla být omezena na cca 65 mil za hodinu, tedy cca 104 km/h.

Než se ale autobusy Proterra objeví na silnicích, byť jen v USA, ještě to nějakou dobu potrvá. Model Catalyst E2 Max je stále jen prototypem a do sériové výroby má cestu dlouhou.

Stalo se
Testy aut
DS3 Performance Line Hybrid

DS3 Performance Line Hybrid – stylovka do města, která mi nesluší

Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?

Novinky
Kia Sportage (2026)

Kia Sportage (2026): Láká na facelift s Netflixem, hlasovým ovládáním a hybridem s předním náhonem

Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.

Novinky
BMW Speedtop

BMW Speedtop (2025) bere dech. Toto krásné kombi půjde skutečně do výroby

BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.

Novinky
Toyota Aygo X (2025)

Stylovější, silnější, úspornější. Toyota Aygo X z Kolína překvapila hybridem a technikou z Yarisu

Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.