Když se na internetu objevila modrá Škoda Fabia s úctyhodným nájezdem více než 1,2 milionu kilometrů, lidé smekali před její odolnou a spolehlivou technikou. Pokud se ale podíváme do zahraničí, rázem zjistíme, že některá auta nemají problém ani s dvojnásobkem této porce kilometrů. Tohle jsou ti nejstatečnější a nejodolnější z nich.
4. Plymouth Fury z roku 1963
Ujet s jediným automobilem více než 2,6 milionu kilometrů, to chce samozřejmě kvalitní servis ale také notnou dávku štěstí. A protože kanadský taxikář Joseph Vaillancourt z Montrealu svému vozu kvalitní servis vždy zajišťoval, stále při něm štěstí tak dlouho, že svůj vůz v roce 1999 málem dovedl až k zápisu do Guinessovy knihy rekordů.
Pouhých pár stovek kilometrů před splněním si tohoto snu mu ale kamion nedal přednost na světelné křižovatce a jeho milovaný Plymouth Furry skončil na vrakovišti. Taxikáři samotnému se naštěstí nic nestalo, ovšem už asi navždy ho bude mrzet, že k zápisu do knihy rekordů mu chybělo pouhých 264 kilometrů.
3. Volvo 245 GL z roku 1979
Cesty tohoto hranatého Volva z roku 1979 nedoprovází žádný "Hluboký lidský příběh", neboť jde o služební vůz finské přepravní společnosti S.E. Makinen, jeho příběh je přesto zajímavý. Když v roce 1984 vyřazovala společnost Volvo 145, všiml si ředitel společnosti, že vůz má najeto 1,041,000 kilometrů a zřejmě z legrace se svých podřízených zeptal, proč nemá najeto rovno miliony dva? Jeden z jeho podřízených na to prý reagoval slovy, že s příštím vozem se to povede - a měl pravdu.
Nové Volvo 245 tak bylo takřka permanentně v chodu, za jeho volantem se střídala řada řidičů a jeho obvyklá trasa měřila necelých 440 kilometrů. V roce 2014 tak z tachometru Volva odečetli hodnotu 2,650,000 kilometrů. Vůz samozřejmě dostával pečlivý servis, ale i přesto zažil 3 výměny motoru, a po nájezdu 2 milionů km si o výměnu řekla i převodovka. Nyní je vůz vystaven ve společnosti.
2.Mercedes-Benz 240D z roku 1976
Najet za život víc jak čtyři miliony kilometrů se zřejmě nepoštěstí úplně každému, ovšem najet víc jak 4 miliony kilometrů za volantem jednoho vozu, to už je skutečně výjimečné. Přesto našli minimálně dva takoví muži, kteří svůj vůz zkrátka vyměnit nechtějí.
Tím prvním je řecký taxikář Gregorios Sachinidis, který se svým vozem jen potvrzuje legendární nezničitelnost starších Mercedesů. Se svým Mercedesem 240D totiž mezi lety 1981 až 2004 najezdil více než 4.6 milionu kilometrů. Toho si nemohla nevšimnout ani samotná automobilka, která s taxikářem vyměnila postarší Mercedes za zcela nový vůz řady C.
1. Volvo P1800 z roku 1966
Na pomyslném vrcholu pak nemůže být nic jiného, než legendární červené Volvo P1800D z roku 1966, které se v roce 2014 zapsalo do Guinessovy knihy rekordů s nájezdem 3.04 milionu mil, tedy takřka 4,9 milionu kilometrů. Za jeho volantem přitom celou dobu usedá jistý Irv Gordon z Long Islandu, který s vozem procestoval takřka celé Spojené státy.
Jak se mu taková porce kilometrů povedla? Gordon v několika rozhovorech zmínil, že stačí řídit se radami výrobce, tedy: pravidelně měnit olej, pravidelně auto čistit, nezanedbávat pravidelnou údržbu a používat pouze originální náhradní díly.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.
Korejská automobilka Kia rozšiřuje svou elektrickou flotilu. Na veletrhu IAA Mobility v Mnichově představí nový model EV5, který se v Evropě začne prodávat začátkem roku 2026. Elektromobil nabídne dojezd až 720 kilometrů a dva typy pohonu.
Americká Tesla se po dramatickém ústupů registrací v Evropě propadla mimo první desítku nejúspěšnějších značek elektromobilů. Její místo zaujal čínský konkurent BYD, který na evropském trhu prudce roste. Vyplývá to z aktuálních dat poradenské společnosti Jato.
Zemský soud v Braunschweigu vynesl rozsudek v jednom z hlavních trestních procesů spojených s emisní aférou Volkswagenu. Čtyři bývalí manažeři byli uznáni vinnými z podvodu, dva z nich dostali nepodmíněné tresty. Verdikt však není pravomocný a soudní dohru skandálu z roku 2015 tak ještě zdaleka neukončuje. Uvedla to agentura DPA.