Ne rychlost, ale pravidelnost a co největší přesnost rozhodují o vítězích v tzv. setinových rally veteránů a youngtimerů. K nejoblíbenějším patří Sachsen Classic, které se pro pestré startovní pole i nadšenou diváckou kulisu přezdívá ´Mille Miglia Východu´. Automobily Škoda budou v letošním ročníku zastoupeny hned sedmkrát, chybět nebudou ani nádherné kabriolety Škoda Felicia či atraktivní rallyové kupé Škoda 130 RS. Diváci se mohou těšit na téměř 200 historických vozidel.
„Těší nás, že divákům této atraktivní rallye můžeme představit tolik atraktivních automobilů z bohaté historie značky ŠKODA,“ říká Andrea Frydlová, vedoucí ŠKODA Muzea v Mladé Boleslavi. „Z muzejních sbírek a ve spolupráci s německým dovozcem Škoda Auto Deutschland se na start postaví hned sedm vozů Škoda, na které čeká přes 600 kilometrů půvabnou krajinou národních parků Saské Švýcarsko a České Švýcarsko, ale také řada náročných měřených úseků, které mohou s pořadím vydatně zamíchat,“ dodává Frydlová. Ve startovním poli téměř dvou set vozidel z 20. až 80. let minulého století bude nejstarším českým zástupcem Škoda 1200 Sedan z roku 1955, následovaná efektním typem Škoda 440 „Spartak“ z roku 1957, který u diváků budí nadšení dobovou přídavnou výbavou, například v podobě středového přídavného světlometu.
Dva kabriolety Škoda Felicia(1960 a 1961) zastoupí jednu z nejelegantnějších modelových řad mladoboleslavské automobilky, které se v letech 1959-1964 vyrobilo na 14 863 exemplářů a dnes patří sběrateli k velmi vyhledávaným.
Sytě červená Škoda 100 z roku 1970 využije na trase Sachsen Classic řadu prvků své rallyové úpravy, k magnetům startovního pole bezesporu patří autentická Škoda 130 RS v provedení z roku 1978. Kupé s karoserií odlehčenou částmi z hliníku a laminátu vykazovalo pohotovostní hmotnost jen 825 kg.
Se čtyřválcovým motorem 1,3 l, vybaveným dvěma dvojitými karburátory, dosahovalo největší rychlosti 145 – 210 km/h v závislosti na použitých převodech, odpovídajících charakteru soutěžní či závodní trati. Sedmičku vozů se značkou Škoda uzavírá na Sachsen Classic hatchback Favorit z roku 1991, který je věrnou replikou vozu, startujícího na slavné Rally Monte Carlo. První z takřka 200 posádek rallye Sachsen Classic odstartuje 17. srpna ve 12:01 z německého Cvikova (Zwickau). Čtvrteční etapa, zpestřená šesti měřenými úseky, nevynechá závodní okruh Sachsenring, dějiště závodů Grand Prix. Po absolvování nejméně 115 kilometrů se historické vozy vrátí do Cvikova. V pátek je čeká asi 247 kilometrů, během nichž překonají Krušné hory a z části se budou pohybovat i na území České republiky - v odpoledních hodinách zavítají mimo jiné na mostecký autodrom.
Po odpočinku v malebných lázních Bad Schandau se veterány vydají do závěrečné sobotní etapy, zahrnující mimo jiné barokní zámek Rammenau či závodní trať Rödental. Po více než 235 kilometrech je diváci 19. srpna asi od 15:30 hodin budou vítat v cíli u drážďanské Skleněné manufaktury, jednoho ze špičkových výrobních závodů koncernu Volkswagen.
Účastníci rally historických vozidel a youngtimerů mají za cíl zajíždět v přesně stanoveném čase nejen jednotlivé etapy, ale zejména různě dlouhé testy přesnosti. V nich se za odchylku +/-0,01 s uděluje vždy jeden trestný bod, za 1 sekundu tedy 100 trestných bodů – odtud pojem « Setinová rally ». Posádky mohou používat elektronické stopky či přístroje, anebo se přihlásit do kategorie mechanických stopek (tzv. Sanduhrklasse), kde je užití elektronických pomocníků zakázáno.
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.