Ne rychlost, ale pravidelnost a co největší přesnost rozhodují o vítězích v tzv. setinových rally veteránů a youngtimerů. K nejoblíbenějším patří Sachsen Classic, které se pro pestré startovní pole i nadšenou diváckou kulisu přezdívá ´Mille Miglia Východu´. Automobily Škoda budou v letošním ročníku zastoupeny hned sedmkrát, chybět nebudou ani nádherné kabriolety Škoda Felicia či atraktivní rallyové kupé Škoda 130 RS. Diváci se mohou těšit na téměř 200 historických vozidel.
„Těší nás, že divákům této atraktivní rallye můžeme představit tolik atraktivních automobilů z bohaté historie značky ŠKODA,“ říká Andrea Frydlová, vedoucí ŠKODA Muzea v Mladé Boleslavi. „Z muzejních sbírek a ve spolupráci s německým dovozcem Škoda Auto Deutschland se na start postaví hned sedm vozů Škoda, na které čeká přes 600 kilometrů půvabnou krajinou národních parků Saské Švýcarsko a České Švýcarsko, ale také řada náročných měřených úseků, které mohou s pořadím vydatně zamíchat,“ dodává Frydlová. Ve startovním poli téměř dvou set vozidel z 20. až 80. let minulého století bude nejstarším českým zástupcem Škoda 1200 Sedan z roku 1955, následovaná efektním typem Škoda 440 „Spartak“ z roku 1957, který u diváků budí nadšení dobovou přídavnou výbavou, například v podobě středového přídavného světlometu.
Dva kabriolety Škoda Felicia(1960 a 1961) zastoupí jednu z nejelegantnějších modelových řad mladoboleslavské automobilky, které se v letech 1959-1964 vyrobilo na 14 863 exemplářů a dnes patří sběrateli k velmi vyhledávaným.
Sytě červená Škoda 100 z roku 1970 využije na trase Sachsen Classic řadu prvků své rallyové úpravy, k magnetům startovního pole bezesporu patří autentická Škoda 130 RS v provedení z roku 1978. Kupé s karoserií odlehčenou částmi z hliníku a laminátu vykazovalo pohotovostní hmotnost jen 825 kg.
Se čtyřválcovým motorem 1,3 l, vybaveným dvěma dvojitými karburátory, dosahovalo největší rychlosti 145 – 210 km/h v závislosti na použitých převodech, odpovídajících charakteru soutěžní či závodní trati. Sedmičku vozů se značkou Škoda uzavírá na Sachsen Classic hatchback Favorit z roku 1991, který je věrnou replikou vozu, startujícího na slavné Rally Monte Carlo. První z takřka 200 posádek rallye Sachsen Classic odstartuje 17. srpna ve 12:01 z německého Cvikova (Zwickau). Čtvrteční etapa, zpestřená šesti měřenými úseky, nevynechá závodní okruh Sachsenring, dějiště závodů Grand Prix. Po absolvování nejméně 115 kilometrů se historické vozy vrátí do Cvikova. V pátek je čeká asi 247 kilometrů, během nichž překonají Krušné hory a z části se budou pohybovat i na území České republiky - v odpoledních hodinách zavítají mimo jiné na mostecký autodrom.
Po odpočinku v malebných lázních Bad Schandau se veterány vydají do závěrečné sobotní etapy, zahrnující mimo jiné barokní zámek Rammenau či závodní trať Rödental. Po více než 235 kilometrech je diváci 19. srpna asi od 15:30 hodin budou vítat v cíli u drážďanské Skleněné manufaktury, jednoho ze špičkových výrobních závodů koncernu Volkswagen.
Účastníci rally historických vozidel a youngtimerů mají za cíl zajíždět v přesně stanoveném čase nejen jednotlivé etapy, ale zejména různě dlouhé testy přesnosti. V nich se za odchylku +/-0,01 s uděluje vždy jeden trestný bod, za 1 sekundu tedy 100 trestných bodů – odtud pojem « Setinová rally ». Posádky mohou používat elektronické stopky či přístroje, anebo se přihlásit do kategorie mechanických stopek (tzv. Sanduhrklasse), kde je užití elektronických pomocníků zakázáno.
Společnost Tesla je podle nově podaných regulačních dokumentů v Číně připravena uvést na trh novou verzi svého Modelu 3. Neoficiálně označovaný jako Model 3+ má elektromobil nabídnout rekordní dojezd až 800 kilometrů podle čínského cyklu CLTC, což by z něj učinilo nejdéle jedoucí vůz značky Tesla. Tento údaj výrazně překonává dosavadní verzi Modelu 3 Long Range AWD, která v Číně dosahuje maximálního dojezdu 713 km.
Plug-in hybridy jsou zajímavým kompromisem mezi elektromobily a spalovacími vozy – z obou světů si berou to dobré. Model DS 7 jsme již testovali a to jak v nejvýkonnější verzi s 360 koňmi, tak opak v podobě naftového provedení v základní výbavě Pallas. Do dnešní recenze dorazila akční zvýhodněná verze Edition France se středně silným plug-in hybridním pohonem. Vyplatí se příplatek 400 tisíc za svižný plug-in hybrid proti naftovému základu?
Trh s novými automobily prošel za poslední roky poměrně turbulentním obdobím. Mizí mnoho tradičních modelů, řeší se emise a pozornost se soustředí na vozy typu SUV či elektromobily. Negativem je všeobecný nárůst cen nových aut a proto je skvělá zpráva, že zde existuje velké množství lehce ojetých automobilů, které jsou často o více, než třetinu levnější a nabízí mnoho prostoru za přijatelnou cenu. Přesně to je případ tohoto šikovně postaveného Mercedesu.
Každé vozidlo, se kterým vyrážíte na pozemní komunikace, musí mít sjednané alespoň nějaké pojištění. To se označuje jako povinné ručení a je klíčovou součástí odpovědného provozování motorového vozidla. Jeho sjednání je nejen zákonnou povinností, ale také ochranou před finančními následky potenciálních škod, proto si ho nezapomeňte sjednat a vybrat si nejen to nejvýhodnější, ale i nejlepší. Jak na to?