Kdo je viníkem dopravních kolon na dálnicích? Jistě ze dvou třetin jsou dány přetížením dopravních tepen, tedy dálnic a dalších hlavních tahů, nebudeme-li hovořit o městech, ale jen o letním cestování na dovolenou. Nicméně zbývající podíl připadá na nás samotné – řadu dopravních kolon vytváříme my sami. Jak tomu předcházet, jak se v nich chovat?
Aktuální změna trestního zákoníku v Německu například zásadně zpřísňuje postih za nesprávné chování řidičů v kolonách, když dostatečně rychle a správně nevytvářejí záchrannou uličku pro záchrannou službu, hasiče a další složky.
Nově za to budou hrozit nejen pokuty, ale dokonce i vězení! Spolková rada nedávno schválila zákon (ještě podléhá dalšímu schvalování), který zavádí v případě takových motoristů trestní ustanovení nazvané „obstrukce při pomoci jiným osobám“. V příslušném zákonu se uvádí: „Zavedením nového § 115 trestního zákona, bude potrestán odnětím svobody až na jeden rok nebo pokutou ten, kdo brání záchranářům z hasičského sboru, civilní obrany nebo záchranné služby při zásahu u nehody nebo situace obecného ohrožení či stavu nouze.“ „Přeloženo“ do běžné mluvy to pro řidiče znamená, že ten, kdo netvoří záchrannou uličku a tím brání záchranářům při jejich zásahu, může v nejhorším případě skončit i ve vězení.
Přičemž pravidlo, jak se chovat, je jasně definováno. Pokud jde o tříproudé dálnice, auta v levém jízdním pruhu se mají řadit na levou stranu, v ostatních na pravou stranu. Jak se chovat na těch, které mají čtyři pruhy? I když podle ADAC tvoří jen asi 100 km z celkového počtu téměř 13 000 kilometrů dálnic v Německu, je nutné to vědět. Pravidlo je totožné a principem je, vytvořit uličku ve středu. Důležité také je, že záchrannou uličku musíme vytvořit nejen za jízdy, když slyšíme za sebou zvukový signál záchranářských vozidel. Připraveni na tuto situaci musíme být i při pomalém provozu nebo dokonce v koloně na dálnici.
Vraťme se ještě k samotným kolonám a jejich vzniku. Odborníci ÚAMK a jejich výzkumy potvrzují, že asi ze dvou třetin jsou dány přetížením dálnic a silnic. Ovšem 10 až 20 procent zaviníme my řidiči sami svým chováním. Jedná se například o typické pozdní řazení se do odbočovacích pruhů. Opožděně, ať už z neznalosti nebo z bezohlednosti a snahy „urvat“ sekundu a ještě rychle někoho předjet, odbočující auta musí přibrzdit, což nutí i ostatní zpomalit, brzdit. Proto je třeba se například na odbočování připravit a začít provádět manévr asi dvě délky auta před daným okamžikem.
Dalším „viníkem“ vytváření kolon je zúžení do nižšího počtu pruhů, a tedy nezbytnost použití systému zipu. Tedy řazení se vozidel v pruhu, který končí, do pruhu který je průběžný a pokračuje. Není nutné předčasně se řadit do průběžného, a tím zahustit tento pruh natolik, že během okamžiku vzniká brzdící kolona. Stejně tak nelze ohrozit při připojování se do průběžného pruhu v něm jedoucí vozidlo. Z druhé strany je řidič v průběžném pruhu povinen, poté co řidič z připojovacího pruhu nechal projet vozidlo v průběžném, umožnit vozidlu z končícího pruhu zařadit se do průběžného. Jinými slovy, jestliže bude řidič v průběžném pruhu bránit zařazení se vozidla z připojovaného a dojde k nehodě, je viníkem on.
Základem chování se v kolonách je ohleduplnost vůči ostatním, stejně jako věnování se řízení. Naprosto fatální jsou případy, kdy řidič nesleduje dostatečně provoz a narazí v plné rychlosti do posledního vozidla stojící kolony.
Stejně tak je zásadní dodržování bezpečné vzdálenosti od vozidla vpředu, aby byl dostatek času v případě potřeby výrazně zpomalit nebo dokonce zabrzdit za kolonou, která je před námi, a o níž nevíme. Jestliže nebudeme dodržovat dostatečný odstup, může dojít při zastavování za kolonou k nehodě. Pokud je zjevné, že jsme tak zvaně „příliš rychlí“, snažíme se pro brzdnou dráhu využít volný odstavný, nouzový pruh.
Jednou z nesprávných reakcí řidičů osobních automobilů, je při dojíždění ke stojící koloně, vpravo s nákladními vozy a kamiony, snaha strhnout řízení doleva a zařadit se na poslední chvíli do zdánlivě volného pruhu vlevo „pro osobní vozy“. V drtivé většině případů, jestliže na dálnici stojí kolona nákladních vozidel vpravo, bude kolona osobních vozidel i v levém pruhu. Jak se říká, nic tím neuspěcháme, ale naopak ještě můžeme svým nenadálým manévrem řazení se vlevo ohrozit nebo omezit auta v tomto jízdním pruhu.
Další zásada, kterou odborníci ÚAMK zdůrazňují, zní: Jakmile dojíždíme nebo stojíme jako poslední v koloně, necháme zapnutá výstražná světla. Zároveň ale ve zpětném zrcátku pozorujeme přijíždějící zezadu auta. Může se stát, že jejich řidiči přehlédnou kolonu, a pak máme šanci vyhnout se srážce rychlým vjezdem na nouzový pruh. Navíc, jak už jsme zmínili, je naší povinností být připraveni i na situaci, kdy by mohla přijet zezadu sanitka, a jí musíme včas zajistili dostatečně široký průjezd.
Zároveň musíme myslet na to, že ani stojící kolona není parkoviště, po kterém se budeme procházet, nechat běhat děti a podobně. Například v Německu za opuštění vozu hrozí základní pokuta 15 euro, a v případě zmíněného nezajištění volného průjezdu záchranářů dokonce až 1 rok vězení.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.