Poškození vozidla díky výmolům na silnicích bohužel není ničím výjimečným. Některé cesty připomínají více než veřejnou komunikaci spíše polygon na testování tlumičů. Tušíte co dělat, pokud na výmolu prorazíte pneumatiku, zničíte disk a nebo vám dokonce upadne kolo?
Pokud najedete do díry, ve které prorazíte pneumatiku, začne dlouhý proces dokazování. Hlavní podmínkou, abyste mohli uplatnit nárok na náhradu škody, je "nepředvídatelnost" závady. Podle zákona se však majitel komunikace může zprostit odpovědnosti, když prokáže, že z objektivních důvodů (hlavně kvůli počasí) nemohl díru nebo výmol opravit.
Často se majitelé komunikací jistí značkou nerovnost na silnici. Nemůžete jet po rozbité cestě a pak žádat odškodnění. Platí totiž, že na silnici musíte přizpůsobit rychlost jízdy jejímu stavu. Takže celkově se dá říci, že abyste dostali náhradu škody, musí jít o díru nečekanou a osamělou.
Situaci na českých silnicích se snaží změnit internetový projekt vymoly.cz. Tam je k nalezení unikátní mapa nejhorších výmolů v Česku. Mapu tvoří sami řidiči tak, že díru vyfotí a umístí ji na stránku. Přidají popisek a přidají ji do mapy.
Jak postupovat při nehodě vzniklé vlivem zničených silnic:
• Zajistěte místo nehody. Ideální je zajistit místo nehody výstražným trojúhelníkem a obléci si výstražnou vestu. Trojúhelník umístěte v dostatečné vzdálenosti od nehody, nejméně 50 metrů.
Zjistěte, zda je na silnici značka; Nerovnost na silnici, Práce na silnici a další. V případě, že místo bude označeno dopravní značkou, pravděpodobně vám pojišťovna ani správce komunikace nic nevyplatí. Pokud však úsek označený značkou nebude, zavolejte ihned policii.
• Zdokumentujte místo nehody. Pokud policii nezavoláte, vyfoťte výmol a poškození na vozidle z co nejvíce stran. Pořízená dokumentace vám poslouží při prokazování škody.
• Vyplňte formulář o nehodě. Každý účastník nehody je povinný (u nehody, která není nahlášena policii) sepsat záznam o dopravní nehodě, který se následně předává pojistiteli. Záznam musí obsahovat identifikační údaje místa a času nehody, účastníky, příčinu a průběh.
• Zjistěte jména a kontakty na svědky.
• Při vyšetřování pomůže i to, když vaše auto odtáhne odtahová služba rovnou do servisu, kde poškozené části vozidla nafotí, spraví a vystaví fakturu.
• Zjistěte vlastníka komunikace. Dejte si pozor na to, že majitelem silnic není Ředitelství silnic a dálnic, ale stát. U menších silnic to není Správa a údržba silnic, ale přímo kraj. Místní komunikace patří městu nebo obci.
• Předložte správci komunikace své důkazy. Pro uplatnění škody zašlete vlastníkovi komunikace písemnou žádost. Žádost by měla obsahovat: údaje o místu nehody, způsobené škodě, technické údaje vozidla (velký technický průkaz), vaše osobní údaje (řidičský průkaz), fotodokumentaci a doklad za opravu.
• Pošlete žádost o odškodnění majiteli komunikace, na které došlo k poškození vozidla. Když svou vinu uzná, předá případ pojišťovně, u níž má sjednáno pojištění odpovědnosti. Pojišťovna je jen takzvaný vedlejší účastník.
• Pojišťovna vám ve většině případů zaplatí poměrnou cenu zničeného kola. Důležité je stáří kola. A to bez ohledu na to, že pak musíte koupit pneumatiku novou.
• V případě, že vlastník komunikace chybu a vámi hlášenou škodu neuzná, vymáhejte náhradu soudní cestou. Počítejte však s finančními náklady na soudní výdaje, které v případě neúspěchu budete muset uhradit.
Elektrifikace postupuje a do měst se kromě velkých SUV začínají tlačit i elektromobily výrazně kompaktnějších rozměrů. Hyundai Inster je jedním z nich – čistě elektrický prcek, který vsází na originální design, užitečnou výbavu a kompaktní rozměry usnadňující městské jízdy. Dokáže však obstát i mimo městské prostředí? A jaká je jeho reálná konkurenceschopnost při ceně, která v našem případě přesáhla hranici 800 tisíc korun?
Tento týden se podíváme na zoubek zánovní Toyotě ProAce. Jedná se o 7 místnou dodávku v nejvyšší výbavě, která je levnější alternativou k Multivanu či Mercedesu třídy V. Mimo bohatou výbavu nabízí také solidní dynamiku i spotřebu a pořádnou porci praktičnosti. Má smysl sáhnout po starší verzi s nízkým nájezdem nebo se vyplatí připlatit si za zcela nové auto?
Společnost Tesla je podle nově podaných regulačních dokumentů v Číně připravena uvést na trh novou verzi svého Modelu 3. Neoficiálně označovaný jako Model 3+ má elektromobil nabídnout rekordní dojezd až 800 kilometrů podle čínského cyklu CLTC, což by z něj učinilo nejdéle jedoucí vůz značky Tesla. Tento údaj výrazně překonává dosavadní verzi Modelu 3 Long Range AWD, která v Číně dosahuje maximálního dojezdu 713 km.
Plug-in hybridy jsou zajímavým kompromisem mezi elektromobily a spalovacími vozy – z obou světů si berou to dobré. Model DS 7 jsme již testovali a to jak v nejvýkonnější verzi s 360 koňmi, tak opak v podobě naftového provedení v základní výbavě Pallas. Do dnešní recenze dorazila akční zvýhodněná verze Edition France se středně silným plug-in hybridním pohonem. Vyplatí se příplatek 400 tisíc za svižný plug-in hybrid proti naftovému základu?
Trh s novými automobily prošel za poslední roky poměrně turbulentním obdobím. Mizí mnoho tradičních modelů, řeší se emise a pozornost se soustředí na vozy typu SUV či elektromobily. Negativem je všeobecný nárůst cen nových aut a proto je skvělá zpráva, že zde existuje velké množství lehce ojetých automobilů, které jsou často o více, než třetinu levnější a nabízí mnoho prostoru za přijatelnou cenu. Přesně to je případ tohoto šikovně postaveného Mercedesu.
Každé vozidlo, se kterým vyrážíte na pozemní komunikace, musí mít sjednané alespoň nějaké pojištění. To se označuje jako povinné ručení a je klíčovou součástí odpovědného provozování motorového vozidla. Jeho sjednání je nejen zákonnou povinností, ale také ochranou před finančními následky potenciálních škod, proto si ho nezapomeňte sjednat a vybrat si nejen to nejvýhodnější, ale i nejlepší. Jak na to?