Během blížících se letních prázdnin se na silnice vypraví tisíce řidičů, kteří budou vlivem husté dopravy i horkého počasí vystaveni velké námaze za volantem. Mnoho z nich se však místo pravidelných zastávek a odpočinku bude spoléhat na různé mýty, které mohou mít i tragické následky
Každý rok se na silnicích doma i v zahraničí stanou stovky dopravních nehod, které jsou způsobeny únavou nebo přeceněním vlastních sil. S tím se však letos rozhodli bojovat odborníci z ÚAMK, kteří se podívali na nejčastější "zaručené" metody, jak bojovat s únavou za volantem.
Mýtus číslo 1: Káva a energetické nápoje
Účinnou látko obsaženo v kávě a energetických nápojích bývá nejčastěji kofein. Ten sice může mít na lidské tělo povzbuzující účinky, jejich trvání se však počítá spíše v krátkodobém účinku. Kofein začíná na lidské tělo působit asi 30 minut po jeho požití, a v tu chvíli lidský organismus doslova nastartuje. Nejdéle však za tři hodiny kofein přestane náhle působit. Pokud byste však do sebe chtěli lít jednu kávu za druhou, nebude vám to nic platné. Velmi unavený řidič dokáže upadnout do mikro-spánku i s pořádnou dávkou kofeinu v krvi.
Mýtus číslo 2: Dostatek zážitků, vykompenzuje únavu
Pokud chcete zahnat únavu z monotónní jízdy například krátkým úsekem po klikatých silničkách, dávejte si dobrý pozor. Unavení či znudění motoristé mohou mít stejné tendence přeceňovat své síly, jako řidiči pod vlivem alkoholu či drog. Ačkoliv se tedy budete cítit o něco lépe, vaše vjemy a reakce nebudou dostatečně rychlé, abyste dokázal včas reagovat na náhlé krizové situace.
Mýtus číslo 3: Otevřená okna a hlasitá hudba
Ačkoliv oba kroky mohou být po jistou dobu účinné, dlouhodobě se na ně nedá spoléhat. Lidské tělo se po chvíli zvýšenému hluku i foukajícímu větru přizpůsobí a začne ho ignorovat. Řidič se tak může snažit obelhat svou mysl, jeho tělo však zůstane stále stejně unavené.
Věděli jste, že čtyřkovou Octavii můžete mít s dvoulitrovým benzínovým motorem o výkonu 150 kW a pohonem 4x4? Že ne? Buďte v klidu, v nabídce je tato motorizace poměrně čerstvě, ale dnes ji pořádně proklepneme. Pokud chcete do Octavie kultivovaný benzínový motor a zároveň příjemnou dynamiku, měli byste tento agregát zvážit. Dvoulitr 2,0 TDI o výkonu 110 kW je „traktoroidní“ motor s tupou reakcí na plyn a vedle patnáctistovky 1,5 TSI o stejném výkonu příliš nedává smysl – rozdíl cca jednoho litru ve spotřebě je zanedbatelný. Dnes testovaný benzínový dvoulitr povznesl Octavii na zcela novou úroveň, co ale spotřeba a cena?
Tento oblíbený městský crossover prošel v loňském roce spolu se Scalou drobnou omlazovací kúrou. Dnes se zaměříme na Kamiq a to hned v nejvyšší výbavě Monte Carlo. Proti svým konkurentům boduje vnitřní prostorností, snadným ovládáním a také nízkou spotřebou. Vše má ovšem svou cenu, která v tomto případě není zrovna nízká. Otázka tedy zní, zda-li není lepší volbou Scala, která je ve stejné výbavě a motorizaci levnější.