Hlavními „hrdiny“ dovolených a prázdnin jsou děti. Toho jsme si vědomi, ale platí to i v praktickém ohledu? Pamatujeme třeba na to, že když potřebujeme v místě pobytu zapůjčit vůz, zda bude vybaven dětskou autosedačkou, bude mít dětskou pojistku? Je mnohem více věcí, na které je třeba s ohledem na bezpečnost a pohodlí dětí o dovolených myslet.
Cesta na letiště, parkování, autopůjčovny Pokud má vaše dítě výšku do 150 centimetrů (případně pod 36 kg), a podle jednotlivých států Evropy je ve věku od 10 do 15 let, je i pro cestu ve voze taxi lepší použít dětskou sedačku. Zdaleka ne všechny taxislužby jsou na takové pasažéry připraveny. Jistě, ve většině zemí není povinností v případě taxi používat autosedačky nebo podsedák. Ovšem většině rodičů nejde o to, držet se předpisů, ale zajistit pro své děti maximální bezpečí. Fakt, že vás taxi odkáže, ať si usadíte dítě na kolena a připásejte se, zdaleka ne všichni akceptují. Například v Praze je dostatek kvalitních taxislužeb, které požadavek na přistavení vozu s autosedačkou akceptují. Obvykle je ale nutné takový vůz objednat s určitým předstihem. Totéž platí pro autopůjčovny na dovolené. Nenechejte se odbýt například delegátem v místě dovolené, že v dané jižní zemi se to tak „nebere“. Jednak to není zdaleka pravda, protože například v Bulharsku jsou dětské sedačky povinné. Děti do 12 let nesmí být na předních sedadlech, v Německu je dětská sedačka povinná pro dítě do 12 let a výšky 150 cm, jinak hrozí pokuta 50 euro. V Rakousku je to do 14 let a pokuta činí 150 euro. Španělsko má povinné sedačky pro děti do 10 let, v Itálii je to do 12 let a výšky 150 cm…
Rada ÚAMK: sesterský rakouský automotoklub ÖAMTC ve spolupráci s dalšími provedl kontrolu v auto půjčovnách a zjistil, že motoristé mají často stížnosti na vysoké poplatky za poskytnutí dětské sedačky. Nenechejte se tedy zneužívat. Pokud míříme do zahraničí letecky, berme ohled na děti, protože pro ně je cesta únavnější. Tudíž se snažme na letiště cestovat zmíněným taxi nebo vlastním vozem. Pak je ale třeba vhodně volit i jeho parkování. A to s ohledem na cenu, ale i zajištěný odvez mikrobusem. Například při letu z Drážďan i dalších destinací existuje pro české turisty možnost zvolit parkoviště, kde v případě letu a následné dovolené nad 10 dnů, získáte parkování zdarma. Tedy, zjistěte si fakta před odletem. Dokumenty pro děti Nejednou mají děti na starosti během léta jejich prarodiče. Protože to nejsou rodiče, je třeba pamatovat na povinnost mít pro každé dítě vlastní pas. V EU je obvyklé, že pas do věku dvou let dítěte má platnost jen 2 roky, od druhých narozenin pak na pět let. Navíc je nutné brát ohled na to, že řada zemí vyžaduje, aby platnost pasu byla delší než 2 nebo 3 měsíce před vstupem do daného státu. Také je pro některé země jako Chorvatsko, Slovinsko nebo Řecko nezbytná ověřená plná moc pro prarodiče, doplněná o kopii rodného listu dítěte. V případě konkrétních zdravotních potíží dětí mějte sebou třeba průkaz diabetika nebo jiné potvrzení o jiných nemocech. Samozřejmě nezapomeneme na důsledné a dostatečně vysoké pojištění pro případ nemoci nebo úrazu.
Co dítěti zabalit? Pokud cestujeme vozem na dovolenou, máme šanci vzít sebou do auta oblíbenou hračku, jídlo, pití, oblečení dítěte. Samozřejmě, že musíme pamatovat na fakt, že dlouhá cesta na jih je nebude dlouho bavit, a tak mají mít sebou svoje oblíbené knížky, hračky. Populární jsou také pro ty větší tablety, video hry, přenosné obrazovky, které dovolí promítat dětem jejich milované pohádky, filmy. Na to je třeba pamatovat, stejně jako zkontrolovat před cestou funkčnost připojení těchto zařízení na přípojku zapalovače nebo speciální zásuvku v autě či jeho zavazadelníku. Při cestě letadlem je vhodné se dopředu informovat u konkrétní letecké společnosti, jak je to s povolenou hmotností zavazadel. Například turecké aerolinie jsou výrazně přívětivější v tomto smyslu, než třeba ČSA. Také je dobré vědět, zda je například skládací kočárek započítáván do povolené maximální hmotnosti bagáže. Kojenecká výživa v příručním zavazadle Do auta máme šanci vzít sebou jídlo nebo pití, které pro dítě potřebujeme. Samozřejmě k tomu, především k ochlazení pití, využijeme například chlazenou schránku před spolujezdcem. Ovšem dopředu musíme vyzkoušet, že se tam daná láhev vejde. Jiné je to na palubě letadla. V zásadě je pro všechny lety v rámci Evropské unie (plus Norsko, Švýcarsko a Island) povoleno přinést na palubu kapalinu v nádobách o obsahu nejvýše 100 ml, balených v uzavíratelném plastovém sáčku. V příručním zavazadle je pak možné přepravovat maximálně 1 litr tekutin zakoupených již po pasové kontrole. A dětská výživa pro ty nejmenší? Měla by být povolena.
Přeprava dětí v letadle V souladu s nařízením EU mohou děti do věku dvou let sedět v letadle na klíně rodičů, kteří použijí prodlužovací pás, který jim vydá na požádání letuška. Nad toto stáří dítěte už chlapec nebo děvče mají sedět na vlastní sedačce. Jen některé letecké společnosti poskytují zdarma dětské sedačky. Opět je na rodičích, aby se dopředu informoval o možnostech dané letecké společnosti.
Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto představila světu svůj nejnovější crossover, Škoda Epiq. Nejdostupnější elektrické auto značky se dosud ukazovalo pouze jako designová studie, nyní se ale Epiq představil v Mnichově po boku dalších koncernových kompaktních crossoverů koncernu Volkswagen. Přestože detaily ohledně výbavy a cen zůstávají tajemstvím, víme, že cena by měla začínat na částce kolem 600 000 Kč. Sériová výroba započne už příští rok.
Minulý týden nám dělalo společnost velice příjemné SUV, které skvěle vypadá, výborně jezdí, má rozumný nájezd kilometrů a nestojí majlant. Potěší především řidiče, kteří si potrpí na špičkovou ergonomii, nízkou spotřebu a velmi dobré jízdní vlastnosti. Má to vůbec nějaký háček?
Kodiaq druhé generace už nějaký čas brázdí české silnice a tak se na trhu s ojetými vozy začaly objevovat první vlaštovky. Jednu takovou jsme si v nejnižší výbavě Selection vybrali do naší dnešní recenze. Jedná se o roční auto z Mototechny s nájezdem necelých 27 tisíc kilometrů za 940 tisíc, což je proti ceně nového vozu aktuálně úspora přes 250 tisíc korun. Má to nějaký háček?
Do dnešní recenze dorazil Elroq, který si v prodejích vede od uvedení na trh velmi dobře. Většinou testujeme auta v nejvyšších výbavách, ale tentokrát jsme záměrně do testu vzali co možná nejlevnější provedení, abychom zjistili, zda-li základní verze v testu obstojí.
Sháníte-li ojeté SUV se silným motorem, tak máte v nabídce sekundárního trhu s auty rozhodně z čeho vybírat. Mnoho lidí má rozpočet na rodinné SUV přibližně milion korun, což na nového Kodiaqa nestačí, na prémiové značky už vůbec ne. Dnešní recenze se podívá na zoubek 6 let staré Audi Q7, kterou za milion pořídíte. To je mimochodem podobná částka, za jakou koupíte modernizovaný Kodiaq RS první generace – co je lepší volba?
Čtyřková Octavia se po pěti letech dočkala faceliftu v rámci kterého přišlo několik inovací. Důležité ovšem je, že byl zachován charakter vozu, který si stále drží velice dobrou kombinaci praktičnosti a zábavy za volantem. Jedná se o nejsilnější Octavii, která kdy vznikla. Měli byste si ji koupit nebo se vyplatí porozhlédnout u sourozenecké Cupry, která nabízí ještě podstatně silnější exempláře?