Hlavními „hrdiny“ dovolených a prázdnin jsou děti. Toho jsme si vědomi, ale platí to i v praktickém ohledu? Pamatujeme třeba na to, že když potřebujeme v místě pobytu zapůjčit vůz, zda bude vybaven dětskou autosedačkou, bude mít dětskou pojistku? Je mnohem více věcí, na které je třeba s ohledem na bezpečnost a pohodlí dětí o dovolených myslet.
Cesta na letiště, parkování, autopůjčovny Pokud má vaše dítě výšku do 150 centimetrů (případně pod 36 kg), a podle jednotlivých států Evropy je ve věku od 10 do 15 let, je i pro cestu ve voze taxi lepší použít dětskou sedačku. Zdaleka ne všechny taxislužby jsou na takové pasažéry připraveny. Jistě, ve většině zemí není povinností v případě taxi používat autosedačky nebo podsedák. Ovšem většině rodičů nejde o to, držet se předpisů, ale zajistit pro své děti maximální bezpečí. Fakt, že vás taxi odkáže, ať si usadíte dítě na kolena a připásejte se, zdaleka ne všichni akceptují. Například v Praze je dostatek kvalitních taxislužeb, které požadavek na přistavení vozu s autosedačkou akceptují. Obvykle je ale nutné takový vůz objednat s určitým předstihem. Totéž platí pro autopůjčovny na dovolené. Nenechejte se odbýt například delegátem v místě dovolené, že v dané jižní zemi se to tak „nebere“. Jednak to není zdaleka pravda, protože například v Bulharsku jsou dětské sedačky povinné. Děti do 12 let nesmí být na předních sedadlech, v Německu je dětská sedačka povinná pro dítě do 12 let a výšky 150 cm, jinak hrozí pokuta 50 euro. V Rakousku je to do 14 let a pokuta činí 150 euro. Španělsko má povinné sedačky pro děti do 10 let, v Itálii je to do 12 let a výšky 150 cm…
Rada ÚAMK: sesterský rakouský automotoklub ÖAMTC ve spolupráci s dalšími provedl kontrolu v auto půjčovnách a zjistil, že motoristé mají často stížnosti na vysoké poplatky za poskytnutí dětské sedačky. Nenechejte se tedy zneužívat. Pokud míříme do zahraničí letecky, berme ohled na děti, protože pro ně je cesta únavnější. Tudíž se snažme na letiště cestovat zmíněným taxi nebo vlastním vozem. Pak je ale třeba vhodně volit i jeho parkování. A to s ohledem na cenu, ale i zajištěný odvez mikrobusem. Například při letu z Drážďan i dalších destinací existuje pro české turisty možnost zvolit parkoviště, kde v případě letu a následné dovolené nad 10 dnů, získáte parkování zdarma. Tedy, zjistěte si fakta před odletem. Dokumenty pro děti Nejednou mají děti na starosti během léta jejich prarodiče. Protože to nejsou rodiče, je třeba pamatovat na povinnost mít pro každé dítě vlastní pas. V EU je obvyklé, že pas do věku dvou let dítěte má platnost jen 2 roky, od druhých narozenin pak na pět let. Navíc je nutné brát ohled na to, že řada zemí vyžaduje, aby platnost pasu byla delší než 2 nebo 3 měsíce před vstupem do daného státu. Také je pro některé země jako Chorvatsko, Slovinsko nebo Řecko nezbytná ověřená plná moc pro prarodiče, doplněná o kopii rodného listu dítěte. V případě konkrétních zdravotních potíží dětí mějte sebou třeba průkaz diabetika nebo jiné potvrzení o jiných nemocech. Samozřejmě nezapomeneme na důsledné a dostatečně vysoké pojištění pro případ nemoci nebo úrazu.
Co dítěti zabalit? Pokud cestujeme vozem na dovolenou, máme šanci vzít sebou do auta oblíbenou hračku, jídlo, pití, oblečení dítěte. Samozřejmě, že musíme pamatovat na fakt, že dlouhá cesta na jih je nebude dlouho bavit, a tak mají mít sebou svoje oblíbené knížky, hračky. Populární jsou také pro ty větší tablety, video hry, přenosné obrazovky, které dovolí promítat dětem jejich milované pohádky, filmy. Na to je třeba pamatovat, stejně jako zkontrolovat před cestou funkčnost připojení těchto zařízení na přípojku zapalovače nebo speciální zásuvku v autě či jeho zavazadelníku. Při cestě letadlem je vhodné se dopředu informovat u konkrétní letecké společnosti, jak je to s povolenou hmotností zavazadel. Například turecké aerolinie jsou výrazně přívětivější v tomto smyslu, než třeba ČSA. Také je dobré vědět, zda je například skládací kočárek započítáván do povolené maximální hmotnosti bagáže. Kojenecká výživa v příručním zavazadle Do auta máme šanci vzít sebou jídlo nebo pití, které pro dítě potřebujeme. Samozřejmě k tomu, především k ochlazení pití, využijeme například chlazenou schránku před spolujezdcem. Ovšem dopředu musíme vyzkoušet, že se tam daná láhev vejde. Jiné je to na palubě letadla. V zásadě je pro všechny lety v rámci Evropské unie (plus Norsko, Švýcarsko a Island) povoleno přinést na palubu kapalinu v nádobách o obsahu nejvýše 100 ml, balených v uzavíratelném plastovém sáčku. V příručním zavazadle je pak možné přepravovat maximálně 1 litr tekutin zakoupených již po pasové kontrole. A dětská výživa pro ty nejmenší? Měla by být povolena.
Přeprava dětí v letadle V souladu s nařízením EU mohou děti do věku dvou let sedět v letadle na klíně rodičů, kteří použijí prodlužovací pás, který jim vydá na požádání letuška. Nad toto stáří dítěte už chlapec nebo děvče mají sedět na vlastní sedačce. Jen některé letecké společnosti poskytují zdarma dětské sedačky. Opět je na rodičích, aby se dopředu informoval o možnostech dané letecké společnosti.
Škoda měla elektromobily už v roce 1944, podívejte se na unikátní video.
Automotodrom Brno vstupuje do nové závodní sezony s řadou novinek v kalendáři. Hlavním lákadlem je bezesporu návrat světového šampionátu MotoGP™, ale na své si přijdou i příznivci automobilových sérií.
BMW M3 CS Touring přepisuje pravidla sportovních kombíků. Nejostřejší verze legendární M3 přináší nekompromisní výkon, agresivní design a zároveň praktičnost pro každodenní použití. Speciální edice staví na úspěchu modelu M3 Competition Touring, ale přidává ještě větší dávku adrenalinu a emocí. S pohonem M xDrive a vyladěnou dynamikou jde o vůz, který zvládne rodinný výlet i sprint na okruhu. BMW tak znovu dokazuje, že radost z jízdy a praktičnost se mohou dokonale doplňovat.
V zimních měsících se řidiči elektromobilů setkávají se specifickými výhodami i výzvami. Je zkrátka třeba naučit se pár nových věcí a některé dlouhodobé návyky upravit.
Když se řekne off-road, mnozí si představí dobrodružství, náročné podmínky a terén, kde selhávají běžná auta. Společnost Dajbych4x4 se již téměř 30 let specializuje na prodej, úpravy a servis terénních vozů, které nejen splňují, ale často překračují očekávání svých majitelů.
Automobilový svět se dočkal – jeden z nejočekávanějších modelů poslední doby má konečně české ceny. Základní varianta s pohonem zadních kol startuje na částce kolem 1,1 milionu korun, což dává tušit, že půjde o horké zboží pro nadšence i běžné řidiče. Novinka je tak modernější, komfortnější a nabízí dojezd na jedno nabití až 568 kilometrů v ideálních podmínkách.
Škoda Auto potvrzuje svou vedoucí pozici na českém trhu, a to i přes nejistotu v oblasti elektromobility. Vedoucí značky Jiří Maláček věří v růst trhu s elektromobily a zdůrazňuje šance Škody uspět. Přestože Tesla zatím v prodejích elektromobilů vede, Škoda vidí v budoucnosti elektrifikace příležitost k dalšímu posílení.
Situace ve Velké Británii se velmi podobá té v EU. Vláda čelí tlaku ze strany automobilových výrobců, kteří kritizují přísná pravidla podporující elektrická vozidla, jež podle nich narážejí na nízkou poptávku. Informuje o tom BBC.
Škoda Superb přichází s hybridním pohonem, který slibuje revoluci v efektivitě a pohodlí. Velkokapacitní baterie a rychlé nabíjení jsou klíčovými prvky, které tuto novinku odlišují od konkurence. Výroba začíná už tento kvartál, a tak brzy zjistíme, zda papírové hodnoty odpovídají realitě.
Mercedes-Benz třídy E stanovil nový standard automobilové bezpečnosti, když byl v roce 2024 oceněn organizací Euro NCAP jako Best Performer za své výjimečné výsledky v bezpečnostních testech, čímž se stal nejbezpečnějším vozem testovaným v uplynulém roce.
Škoda tradičně, jak jsou už roky zákazníci české automobilky zvyklí, klade důraz na funkčnost a pohodlí, což potvrzuje i nový model Elroq. Velkorysý prostor, chytré úložné prvky a promyšlené detaily zavazadlového prostoru usnadňují každodenní život a zvyšují komfort užívání vozu.
Audi koncem roku 2024 zahájilo předprodej zcela nové plně elektrické řady A6 e-tron, která přichází na platformě PPE. Nabízí se ve dvou karosářských variantách – Sportback a Avant – a čtyřech verzích pohonu. Základní model začíná na ceně 1 659 900 Kč. Nové Audi A6 e-tron překvapuje dlouhým dojezdem až 756 km na jedno nabití a rychlým nabíjením. Tato modelová řada nastavuje nové standardy v oblasti elektromobility.