Hlavními „hrdiny“ dovolených a prázdnin jsou děti. Toho jsme si vědomi, ale platí to i v praktickém ohledu? Pamatujeme třeba na to, že když potřebujeme v místě pobytu zapůjčit vůz, zda bude vybaven dětskou autosedačkou, bude mít dětskou pojistku? Je mnohem více věcí, na které je třeba s ohledem na bezpečnost a pohodlí dětí o dovolených myslet.
Cesta na letiště, parkování, autopůjčovny Pokud má vaše dítě výšku do 150 centimetrů (případně pod 36 kg), a podle jednotlivých států Evropy je ve věku od 10 do 15 let, je i pro cestu ve voze taxi lepší použít dětskou sedačku. Zdaleka ne všechny taxislužby jsou na takové pasažéry připraveny. Jistě, ve většině zemí není povinností v případě taxi používat autosedačky nebo podsedák. Ovšem většině rodičů nejde o to, držet se předpisů, ale zajistit pro své děti maximální bezpečí. Fakt, že vás taxi odkáže, ať si usadíte dítě na kolena a připásejte se, zdaleka ne všichni akceptují. Například v Praze je dostatek kvalitních taxislužeb, které požadavek na přistavení vozu s autosedačkou akceptují. Obvykle je ale nutné takový vůz objednat s určitým předstihem. Totéž platí pro autopůjčovny na dovolené. Nenechejte se odbýt například delegátem v místě dovolené, že v dané jižní zemi se to tak „nebere“. Jednak to není zdaleka pravda, protože například v Bulharsku jsou dětské sedačky povinné. Děti do 12 let nesmí být na předních sedadlech, v Německu je dětská sedačka povinná pro dítě do 12 let a výšky 150 cm, jinak hrozí pokuta 50 euro. V Rakousku je to do 14 let a pokuta činí 150 euro. Španělsko má povinné sedačky pro děti do 10 let, v Itálii je to do 12 let a výšky 150 cm…
Rada ÚAMK: sesterský rakouský automotoklub ÖAMTC ve spolupráci s dalšími provedl kontrolu v auto půjčovnách a zjistil, že motoristé mají často stížnosti na vysoké poplatky za poskytnutí dětské sedačky. Nenechejte se tedy zneužívat. Pokud míříme do zahraničí letecky, berme ohled na děti, protože pro ně je cesta únavnější. Tudíž se snažme na letiště cestovat zmíněným taxi nebo vlastním vozem. Pak je ale třeba vhodně volit i jeho parkování. A to s ohledem na cenu, ale i zajištěný odvez mikrobusem. Například při letu z Drážďan i dalších destinací existuje pro české turisty možnost zvolit parkoviště, kde v případě letu a následné dovolené nad 10 dnů, získáte parkování zdarma. Tedy, zjistěte si fakta před odletem. Dokumenty pro děti Nejednou mají děti na starosti během léta jejich prarodiče. Protože to nejsou rodiče, je třeba pamatovat na povinnost mít pro každé dítě vlastní pas. V EU je obvyklé, že pas do věku dvou let dítěte má platnost jen 2 roky, od druhých narozenin pak na pět let. Navíc je nutné brát ohled na to, že řada zemí vyžaduje, aby platnost pasu byla delší než 2 nebo 3 měsíce před vstupem do daného státu. Také je pro některé země jako Chorvatsko, Slovinsko nebo Řecko nezbytná ověřená plná moc pro prarodiče, doplněná o kopii rodného listu dítěte. V případě konkrétních zdravotních potíží dětí mějte sebou třeba průkaz diabetika nebo jiné potvrzení o jiných nemocech. Samozřejmě nezapomeneme na důsledné a dostatečně vysoké pojištění pro případ nemoci nebo úrazu.
Co dítěti zabalit? Pokud cestujeme vozem na dovolenou, máme šanci vzít sebou do auta oblíbenou hračku, jídlo, pití, oblečení dítěte. Samozřejmě, že musíme pamatovat na fakt, že dlouhá cesta na jih je nebude dlouho bavit, a tak mají mít sebou svoje oblíbené knížky, hračky. Populární jsou také pro ty větší tablety, video hry, přenosné obrazovky, které dovolí promítat dětem jejich milované pohádky, filmy. Na to je třeba pamatovat, stejně jako zkontrolovat před cestou funkčnost připojení těchto zařízení na přípojku zapalovače nebo speciální zásuvku v autě či jeho zavazadelníku. Při cestě letadlem je vhodné se dopředu informovat u konkrétní letecké společnosti, jak je to s povolenou hmotností zavazadel. Například turecké aerolinie jsou výrazně přívětivější v tomto smyslu, než třeba ČSA. Také je dobré vědět, zda je například skládací kočárek započítáván do povolené maximální hmotnosti bagáže. Kojenecká výživa v příručním zavazadle Do auta máme šanci vzít sebou jídlo nebo pití, které pro dítě potřebujeme. Samozřejmě k tomu, především k ochlazení pití, využijeme například chlazenou schránku před spolujezdcem. Ovšem dopředu musíme vyzkoušet, že se tam daná láhev vejde. Jiné je to na palubě letadla. V zásadě je pro všechny lety v rámci Evropské unie (plus Norsko, Švýcarsko a Island) povoleno přinést na palubu kapalinu v nádobách o obsahu nejvýše 100 ml, balených v uzavíratelném plastovém sáčku. V příručním zavazadle je pak možné přepravovat maximálně 1 litr tekutin zakoupených již po pasové kontrole. A dětská výživa pro ty nejmenší? Měla by být povolena.
Přeprava dětí v letadle V souladu s nařízením EU mohou děti do věku dvou let sedět v letadle na klíně rodičů, kteří použijí prodlužovací pás, který jim vydá na požádání letuška. Nad toto stáří dítěte už chlapec nebo děvče mají sedět na vlastní sedačce. Jen některé letecké společnosti poskytují zdarma dětské sedačky. Opět je na rodičích, aby se dopředu informoval o možnostech dané letecké společnosti.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.