V současných válečných konfliktech se rychlost ukazuje být zásadním faktorem pro úspěšný boj. Armádní jednotky proto stála častěji volají po vozidlech, které je dokáží dostat do místa zásahu i z něj co nejrychleji. Na toto volání zareagovala společnost NIMR se svým RIV
RIV je zkratka z anglického Rapid Intervention Vehicle - tedy vozidlo pro rychlý zásah. V podání NIMR RIV může zásah probíhat v maximální rychlosti až 161 km/h, což je u armádního vozidla až neskutečně rychlé. Navíc má vůz sloužit převážně v nehostinné poušti, což jeho konstrukci značně komplikovalo.
Abychom byli konkrétní, společnost NIMR, sídlící ve Spojených arabských emirátech, stojí jen za výrobou vozidla. Jeho technický návrh vznikal ve Velké Británii pod taktovkou expertů ze společnosti Horriba-MIRA, kteří se zabývají vývojem civilních i armádních vozidel už desítky let. I díky tomu byli schopni postavit první exempláře RIV už za pouhých 12 měsíců.
Pod kapotou vozidla se ukrývá třílitrový naftový motor V6, který byl převzat z vozu Maserati Ghibli. Byl však upraven pro fungování v pouštních podmínkách a pro plnění armádních úkolů. Nyní poskytuje výkon 300 koní a 601 Nm kroutícího momentu. Zrychlení z 0 na 100 kmh/h zvládne za 10,5 vteřiny a maximální rychlost činí 165 km/h. To vše při váze automobilu okolo 4 tun.
Při stavbě vozu byly také brány ohledy na potřebu přepravovat vůz letecky. Déky svým relativně kompaktním rozměrům tak může být přepraven pomocí helikoptéry typu Chinook jak v podvěsu, tak v interiéru. V případě nouze ale RIV zvládne ujet na plnou nádrž až 966 km při rychlosti 100 km/h, což je opět skvělá hodnota.
Podle Jima Hoptona, šéf inženýra celého projektu, bude NIMR RIV nejrychlejším pouštním vozidlem. Navíc díky svému tuhému rámu bez problému zvládne přepravu 4 plně vyzbrojených vojáků včetně dalšího potřebného vybavení.
Celkem byly postaveny 3 vozy typu RIV, které jsou podrobovány zkouškám armádou SAE. Pokud v testech uspějí, budou sloužit u jejich speciálních sil v pouštních oblastech.
Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto představila světu svůj nejnovější crossover, Škoda Epiq. Nejdostupnější elektrické auto značky se dosud ukazovalo pouze jako designová studie, nyní se ale Epiq představil v Mnichově po boku dalších koncernových kompaktních crossoverů koncernu Volkswagen. Přestože detaily ohledně výbavy a cen zůstávají tajemstvím, víme, že cena by měla začínat na částce kolem 600 000 Kč. Sériová výroba započne už příští rok.
Minulý týden nám dělalo společnost velice příjemné SUV, které skvěle vypadá, výborně jezdí, má rozumný nájezd kilometrů a nestojí majlant. Potěší především řidiče, kteří si potrpí na špičkovou ergonomii, nízkou spotřebu a velmi dobré jízdní vlastnosti. Má to vůbec nějaký háček?
Kodiaq druhé generace už nějaký čas brázdí české silnice a tak se na trhu s ojetými vozy začaly objevovat první vlaštovky. Jednu takovou jsme si v nejnižší výbavě Selection vybrali do naší dnešní recenze. Jedná se o roční auto z Mototechny s nájezdem necelých 27 tisíc kilometrů za 940 tisíc, což je proti ceně nového vozu aktuálně úspora přes 250 tisíc korun. Má to nějaký háček?
Do dnešní recenze dorazil Elroq, který si v prodejích vede od uvedení na trh velmi dobře. Většinou testujeme auta v nejvyšších výbavách, ale tentokrát jsme záměrně do testu vzali co možná nejlevnější provedení, abychom zjistili, zda-li základní verze v testu obstojí.