Fotbal nebo jízda po okruhu? Vědci zjišťovali, co přináší větší vzrušení

AutoRoad.cz, 1. června 2017, 11:18 Aktualizováno 1.6.2017, 11:45 Google+

Automobilka Nissan se rozhodla podpořit jeden velice neobvyklý vědecký experiment, který zkoumá míru vzrušení. Jelikož je Nissan jedním z hlavních sponzorů UEFA Champions League a zároveň vyrábí jeden z nejzajímavějších sportovních vozů na světě, typ experimentu se přímo nabízel.

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
Nissan provedl zajímavý experiment, kdy porovnával zážitek z jízdy na okruhu se sledováním zápasu UEFA

Nissan provedl zajímavý experiment, kdy porovnával zážitek z jízdy na okruhu se sledováním zápasu UEFA | foto: Nissan

Sdílejte článek

Ve spolupráci s odborníky na sportovní vědy z univerzity v Loughborough vybavil Nissan účastníky testování senzory, které sledují rychlost srdečního pulsu, rychlost dýchání a elektrodermální aktivitu. Díky tomu bylo možné sledovat fyziologický efekt, který vzrušení vyvolává, a zjistit, která aktivita přináší více vzrušení.

Celý experiment byl rozdělen na dvě části. První probíhala během živých zápasů při vyřazovacích utkáních UEFA Champions League. Druhá část se odehrávala na závodním okruhu ve Spa, kde se účastníci experimentu svezli na místě spolujezdce legendárním Nissanem GT-R, za jehož volantem seděl profesionální závodník. 

Na výsledky se můžete podívat buď v přiloženém videu, nebo v následující tabulce:

Fyzické reakce Zápasy UEFA Champions League Den na okruhu s GT-R
Průměrný nárůst srdeční frekvence 39% 37%
Průměrná srdečné frekvence 91 pulsů za minutu 100 pulsů za minutu
Nejvyšší průměrná srdeční frekvence 124 pulsů za minutu

136 pulsů za minutu

Průměrný nárůst dechové frekvence 140% 144%
Průměrná dechová frekvence 15 dechů za minutu 15 dechů za minutu
Nejvyšší průměrná dechová frekvence 35 dechů za minutu 35 dechů za minutu

K výsledkům a porovnání obou měření se vyjádřil Dr. Dale Esliger z univerzity v Loughborough těmito slovy: „Dříve jsme mohli pouze subjektivně posoudit, jak vzrušující je vyřazovací fotbalový zápas nebo možnost projet se jako spolujezdec v úžasném supersportu, jako je Nissan GT-R. Výzkum, prováděný jako součást Indexu vzrušení Nissan, nám umožnil využít inovativní senzorické údaje, abychom porozuměli fyzické reakci účastníků během vzrušujících okamžiků a pokusili se zjistit, které aspekty přinášejí největší vzrušení.

V průběhu obou sérií experimentů byla srdeční frekvence fotbalových fanoušků a spolujezdců v Nissanu GT-R srovnatelná a nejvyšších hodnot dosahovala v předpokládaných situacích, například když padl gól nebo při jízdě v úzké zatáčce.

img-responsive

Nissan GT-R | foto: Nissan

Hlavní rozdíly jsme pozorovali ve fyziologických reakcích spolujezdců a dechové frekvenci fotbalových fanoušků. Dechová frekvence při fotbalových zápasech vzrůstala a klesala, jak fanoušci během klíčových momentů očekávání zadržovali dech. Z toho je patrné, že model jejich vzrušení má za těch 90 minut spíše podobu emoční horské dráhy. Naopak u spolujezdců v GT-R dechová frekvence průběžně stoupá, což naznačuje trvalejší pocit vzrušení.

Vytisknout

Diskuze: Fotbal nebo jízda po okruhu? Vědci zjišťovali, co přináší větší vzrušení

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

subaru brz

TEST Subaru BRZ – zábava na prvním místě

Model bZ4X je prvním vozem od Toyoty od počátku koncipovaným jako elektromobil s bateriovým pohonem

Toyota intenzivně pracuje na zcela nových bateriích pro elektromobily

Extrémní testy nových modelů Kodiaq a Superb úspěšné

Extrémní testy nových modelů Kodiaq a Superb úspěšné

Toyota GR Supra

TEST Toyota GR Supra - naštvaný kříženec s manuální převodovkou

on-line prodej

Zdarma ověření najetých kilometrů ojetých aut v Česku

Volkswagen představil zcela nový Tiguan

Volkswagen představil zcela nový Tiguan. TDI ano, na manuál zapomeňte

Suzuki Vitara Mild Hybrid

Bonusovka od Suzuki, slevy až 270 000 Kč

peugeot 408

Stellantis již otestoval použití syntetických paliv

MG HS

TEST: MG HS 1.5 TGI Emotion – nové SUV za 600 tisíc, má to háček?

Nejběžnější problémy brzdového systému a jejich možné řešení

Nejběžnější problémy brzdového systému a jejich možné řešení

ceny pohonných hmot

Pět zásadních změn pro české řidiče

Ilustrační foto

Novela zákona o povinném ručení - nejdůležitější změny

Volkswagen ID. GTI Concept

Volkswagen představuje ID. GTI Concept

Lexus LC 500 Convertible

TEST Lexus LC 500 CV Hokkaido Edition - japonský samuraj nahoře bez

MINI Cooper SE Countryman ALL4 v edici Untamed

Tvrdá rána elektromobilitě možná už za 2 roky? Optimismus přesto vládne dál...

reklama

Doporučujeme

Počítačová animace Volkswagenu Arteon Variant od X-Tomi Design

Dočkáme se Arteonu kombi? Automobilka přiživila spekulace

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. TEST Subaru BRZ – zábava na prvním místě

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud