Automobilka Nissan se rozhodla podpořit jeden velice neobvyklý vědecký experiment, který zkoumá míru vzrušení. Jelikož je Nissan jedním z hlavních sponzorů UEFA Champions League a zároveň vyrábí jeden z nejzajímavějších sportovních vozů na světě, typ experimentu se přímo nabízel.
Ve spolupráci s odborníky na sportovní vědy z univerzity v Loughborough vybavil Nissan účastníky testování senzory, které sledují rychlost srdečního pulsu, rychlost dýchání a elektrodermální aktivitu. Díky tomu bylo možné sledovat fyziologický efekt, který vzrušení vyvolává, a zjistit, která aktivita přináší více vzrušení.
Celý experiment byl rozdělen na dvě části. První probíhala během živých zápasů při vyřazovacích utkáních UEFA Champions League. Druhá část se odehrávala na závodním okruhu ve Spa, kde se účastníci experimentu svezli na místě spolujezdce legendárním Nissanem GT-R, za jehož volantem seděl profesionální závodník.
Na výsledky se můžete podívat buď v přiloženém videu, nebo v následující tabulce:
Fyzické reakce Zápasy UEFA Champions League Den na okruhu s GT-R Průměrný nárůst srdeční frekvence 39% 37% Průměrná srdečné frekvence 91 pulsů za minutu 100 pulsů za minutu Nejvyšší průměrná srdeční frekvence 124 pulsů za minutu136 pulsů za minutu
Průměrný nárůst dechové frekvence 140% 144% Průměrná dechová frekvence 15 dechů za minutu 15 dechů za minutu Nejvyšší průměrná dechová frekvence 35 dechů za minutu 35 dechů za minutuK výsledkům a porovnání obou měření se vyjádřil Dr. Dale Esliger z univerzity v Loughborough těmito slovy: „Dříve jsme mohli pouze subjektivně posoudit, jak vzrušující je vyřazovací fotbalový zápas nebo možnost projet se jako spolujezdec v úžasném supersportu, jako je Nissan GT-R. Výzkum, prováděný jako součást Indexu vzrušení Nissan, nám umožnil využít inovativní senzorické údaje, abychom porozuměli fyzické reakci účastníků během vzrušujících okamžiků a pokusili se zjistit, které aspekty přinášejí největší vzrušení.
V průběhu obou sérií experimentů byla srdeční frekvence fotbalových fanoušků a spolujezdců v Nissanu GT-R srovnatelná a nejvyšších hodnot dosahovala v předpokládaných situacích, například když padl gól nebo při jízdě v úzké zatáčce.
Hlavní rozdíly jsme pozorovali ve fyziologických reakcích spolujezdců a dechové frekvenci fotbalových fanoušků. Dechová frekvence při fotbalových zápasech vzrůstala a klesala, jak fanoušci během klíčových momentů očekávání zadržovali dech. Z toho je patrné, že model jejich vzrušení má za těch 90 minut spíše podobu emoční horské dráhy. Naopak u spolujezdců v GT-R dechová frekvence průběžně stoupá, což naznačuje trvalejší pocit vzrušení.“
Věděli jste, že čtyřkovou Octavii můžete mít s dvoulitrovým benzínovým motorem o výkonu 150 kW a pohonem 4x4? Že ne? Buďte v klidu, v nabídce je tato motorizace poměrně čerstvě, ale dnes ji pořádně proklepneme. Pokud chcete do Octavie kultivovaný benzínový motor a zároveň příjemnou dynamiku, měli byste tento agregát zvážit. Dvoulitr 2,0 TDI o výkonu 110 kW je „traktoroidní“ motor s tupou reakcí na plyn a vedle patnáctistovky 1,5 TSI o stejném výkonu příliš nedává smysl – rozdíl cca jednoho litru ve spotřebě je zanedbatelný. Dnes testovaný benzínový dvoulitr povznesl Octavii na zcela novou úroveň, co ale spotřeba a cena?
Tento oblíbený městský crossover prošel v loňském roce spolu se Scalou drobnou omlazovací kúrou. Dnes se zaměříme na Kamiq a to hned v nejvyšší výbavě Monte Carlo. Proti svým konkurentům boduje vnitřní prostorností, snadným ovládáním a také nízkou spotřebou. Vše má ovšem svou cenu, která v tomto případě není zrovna nízká. Otázka tedy zní, zda-li není lepší volbou Scala, která je ve stejné výbavě a motorizaci levnější.