Jedni na ně nadávají, druzí na ně nedají dopustit. Jen málokdo ale ví, že automatická myčka je jedním z největších robotů, s jakým se během života setkáme
Pokud jste pravidelnými uživateli automatických myček, například u benzínové pumpy, pravděpodobně nad jejím fungováním příliš nepřemýšlíte. Zvolíte si program, zaplatíte, naskenujete/vyťukáte kód, zajedete se špinavým autem do myčky a vyjedete s čistým.
Napadlo vás ale, o jak komplexní stroj jde? Každá mycí linka totiž musí zvládnout nepřeberné množství různých druhů vozidel. Každé má přitom jiné rozměry i jiné tvary. Myčka proto musí být vybavena množstvím senzorů, které spolu neustále komunikují, sledují vás vůz a podle toho se program přizpůsobuje.
To vše v prostředí, kde je vysoká vlhkost vzduchu i teplota. To jsou podmínky, které nesvědčí žádné elektronice. Ani té v čidlech, ani elektromotorům, které se starají o pohyb všech komponent, ať už to jsou kartáče, trysky nebo sušáky. Čemu ale tyto podmínky náramně svědčí, je koroze.
Při konstrukci mycích linek je tak brán velký zřetel na kvalitu materiálu a hlavně na jeho zpracování. Místo železa je tak využíván hliník, který korozi odolává bez problému. Velký důraz je také kladen na přesné svařování celku, neboť materiál bude většinu doby pod velkým zatížením.
Opomenout nesmíme ani čerpadla a trysky na vodu. Ty totiž musí každou minutu přečerpat a rozprášit desítky litrů vodu. Takhle napsané to nezní nikterak náročně, ovšem myčkou projíždí za den desítky aut, což zvyšuje nároky na oba komponenty.
Je toho spousta, co o automatických myčkách nevíme, nebo nedokážeme zpracovat. Jedná se ale o velmi komplexní stroje, které pracují v podmínkách, kde by jiná technika příliš dlouho nevydržela. Ať už tedy myčky pravidelně navštěvujete, nebo jimi pohrdáte, je potřeba si uvědomit, že jejich vývoj dal mnohým konstruktérům mnoho práce, na jejímž konci stojí největší roboti, se kterými se během života dostáváme do styku.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.