Jedni na ně nadávají, druzí na ně nedají dopustit. Jen málokdo ale ví, že automatická myčka je jedním z největších robotů, s jakým se během života setkáme
Pokud jste pravidelnými uživateli automatických myček, například u benzínové pumpy, pravděpodobně nad jejím fungováním příliš nepřemýšlíte. Zvolíte si program, zaplatíte, naskenujete/vyťukáte kód, zajedete se špinavým autem do myčky a vyjedete s čistým.
Napadlo vás ale, o jak komplexní stroj jde? Každá mycí linka totiž musí zvládnout nepřeberné množství různých druhů vozidel. Každé má přitom jiné rozměry i jiné tvary. Myčka proto musí být vybavena množstvím senzorů, které spolu neustále komunikují, sledují vás vůz a podle toho se program přizpůsobuje.
To vše v prostředí, kde je vysoká vlhkost vzduchu i teplota. To jsou podmínky, které nesvědčí žádné elektronice. Ani té v čidlech, ani elektromotorům, které se starají o pohyb všech komponent, ať už to jsou kartáče, trysky nebo sušáky. Čemu ale tyto podmínky náramně svědčí, je koroze.
Při konstrukci mycích linek je tak brán velký zřetel na kvalitu materiálu a hlavně na jeho zpracování. Místo železa je tak využíván hliník, který korozi odolává bez problému. Velký důraz je také kladen na přesné svařování celku, neboť materiál bude většinu doby pod velkým zatížením.
Opomenout nesmíme ani čerpadla a trysky na vodu. Ty totiž musí každou minutu přečerpat a rozprášit desítky litrů vodu. Takhle napsané to nezní nikterak náročně, ovšem myčkou projíždí za den desítky aut, což zvyšuje nároky na oba komponenty.
Je toho spousta, co o automatických myčkách nevíme, nebo nedokážeme zpracovat. Jedná se ale o velmi komplexní stroje, které pracují v podmínkách, kde by jiná technika příliš dlouho nevydržela. Ať už tedy myčky pravidelně navštěvujete, nebo jimi pohrdáte, je potřeba si uvědomit, že jejich vývoj dal mnohým konstruktérům mnoho práce, na jejímž konci stojí největší roboti, se kterými se během života dostáváme do styku.
Škoda Scala je na trhu už několik let a vždy byla mezi svými rivaly tak trochu opomíjenou volbou. Není vnímána tak prestižně, jako třeba Golf a ani není extravagantní jako třeba Peugeot 308, ale přesto bychom si v této kategorii vybrali právě Scalu, proč?
Šéf Škody Auto Klaus Zellmer dnes oznámil zásadní redukci pracovních míst, která postihne zhruba 15 % zaměstnanců automobilky v Česku. To by znamenalo ztrátu téměř 6000 pracovních míst, přičemž největší dopad se očekává na agenturní pracovníky, kteří tvoří asi desetinu celkového počtu. Redukce však zasáhne i kmenové zaměstnance. Uvedl to ekonom Lukáš Kovanda.
Prodej Tesly v Evropě dramaticky klesá – jen minulý měsíc se propadl o polovinu. Za útlumem zájmu nemusí stát jen konkurence, ale i kontroverzní výroky a politická angažovanost samotného Elona Muska, upozorňuje The Guardian.
V poslední kapitole naší recenze hybridního modelu DS 4 si vše hezky shrneme. Nebude chybět ani srovnání s Lexusem UX, který by se dal nazvat hlavním rivalem. V čem je lepší DS, jaké má slabší stránky a který crossover bychom si koupili?
Peugeot se vrací do boje! Tým Peugeot TotalEnergies vstupuje do své třetí sezóny FIA WEC a hned na úvod ho čeká výzva v podobě maratonu 1812 km Kataru.
BMW Group posouvá hranice elektromobility a na Tech Days v Landshutu odhaluje detaily nové generace elektrického pohonu. Inovativní 800voltová technologie slibuje rychlejší nabíjení a vyšší efektivitu, přičemž bude součástí všech modelů připravované řady Neue Klasse. První vozy s revolučním pohonem zamíří do výroby ještě letos v maďarském Debrecínu.
V rámci aktuálního trendu oživování retro ikon se na scénu vrací Yugo, bývalý balkánský bestseller, který si vysloužil kultovní status, ale také označení "nejhorší auto na světě". Nyní se objevily první náčrty nového modelu, který by měl spatřit světlo světa v roce 2027. Tento malý vůz s klasickým spalovacím motorem slibuje návrat legendy.
BMW posouvá hranice elektromobility a dokazuje, že extrémní výkon nemusí znamenat nekontrolovatelnou sílu. Na Auto Shanghai představí koncept „Vision Driving Experience“, který ukáže, jak lze obrovský výkon zkrotit pro maximální jízdní dynamiku.
Kia odhalila první snímky svého nového elektromobilu EV4, který přichází jako součást rozšiřujícího se portfolia značky. Tento model je postaven na pokročilé platformě E-GM a 400voltové architektuře, což by mu mělo zajistit dojezd přes 600 km na jedno nabití. Cena modelu se očekává od 40 000 eur (cca 1 milion korun).
Tesla model Y Juniper byla představena teprve nedávno. Už se ale našla společnost, která si ji vzala do parády a přetvořila ji v tento vytuněný klenot. Jde o společnost CarLab(Hong Kong)Detailing & Customization. Jak se vám líbí?
Porsche čelí oslabujícím prodejům a podnikání v Číně, což vedlo k zahájení programu úspor a investic. Firma zároveň oznámila snížení počtu pracovních míst v regionu Stuttgart jako součást své restrukturalizace. Informoval o tom web Auto motor und sport.
Terramar je zcela novým modelem samostatné automobilky Cupra, která za poslední roky výrazně získává na popularitě. Jedná se o SUV s lehce rozdvojenou osobností – snaží se být ekologicky šetrné a zároveň se tváří jako maniak, který v zatáčkách natrhne zadek kde komu. Odvaha mu obzvláště v této fialové metalíze nechybí, nicméně jak obstojí v naší recenzi ? Vyplatil se risk a nebo jde o propadák?