Jedni na ně nadávají, druzí na ně nedají dopustit. Jen málokdo ale ví, že automatická myčka je jedním z největších robotů, s jakým se během života setkáme
Pokud jste pravidelnými uživateli automatických myček, například u benzínové pumpy, pravděpodobně nad jejím fungováním příliš nepřemýšlíte. Zvolíte si program, zaplatíte, naskenujete/vyťukáte kód, zajedete se špinavým autem do myčky a vyjedete s čistým.
Napadlo vás ale, o jak komplexní stroj jde? Každá mycí linka totiž musí zvládnout nepřeberné množství různých druhů vozidel. Každé má přitom jiné rozměry i jiné tvary. Myčka proto musí být vybavena množstvím senzorů, které spolu neustále komunikují, sledují vás vůz a podle toho se program přizpůsobuje.
To vše v prostředí, kde je vysoká vlhkost vzduchu i teplota. To jsou podmínky, které nesvědčí žádné elektronice. Ani té v čidlech, ani elektromotorům, které se starají o pohyb všech komponent, ať už to jsou kartáče, trysky nebo sušáky. Čemu ale tyto podmínky náramně svědčí, je koroze.
Při konstrukci mycích linek je tak brán velký zřetel na kvalitu materiálu a hlavně na jeho zpracování. Místo železa je tak využíván hliník, který korozi odolává bez problému. Velký důraz je také kladen na přesné svařování celku, neboť materiál bude většinu doby pod velkým zatížením.
Opomenout nesmíme ani čerpadla a trysky na vodu. Ty totiž musí každou minutu přečerpat a rozprášit desítky litrů vodu. Takhle napsané to nezní nikterak náročně, ovšem myčkou projíždí za den desítky aut, což zvyšuje nároky na oba komponenty.
Je toho spousta, co o automatických myčkách nevíme, nebo nedokážeme zpracovat. Jedná se ale o velmi komplexní stroje, které pracují v podmínkách, kde by jiná technika příliš dlouho nevydržela. Ať už tedy myčky pravidelně navštěvujete, nebo jimi pohrdáte, je potřeba si uvědomit, že jejich vývoj dal mnohým konstruktérům mnoho práce, na jejímž konci stojí největší roboti, se kterými se během života dostáváme do styku.
S příchodem elekromobility jsme byli svědky vzniku hned několika opravdu rychlých aut na baterky, které na semaforu sice potrápily kde jaký supersport, ale při řízení chyběly emoce a ani v zatáčkách to mnohdy nebyla moc zábava. Rychlost zkrátka neznamená automaticky zábavu a proto vznikl Ioniq 5 N, který se rozhodl zbořit mýty o tom, že elektromobil nemůže být zábavný. Jak se to podařilo?
V závěrečné kapitole naší dlouhodobé recenze se zaměříme především na konkurenty a také na cenu, která je hlavním, ale rozhodně ne jediným trumfem, který DS 7 drží v ruce. Zaslouží si tato akční DS 7 vaší pozornost a nebo je lepší volbou vyhlášené německé trio – Mercedes-Benz, BMW a Audi?
Čínská automobilka Denza, společný podnik značky BYD a Mercedesu, oznámila evropské uvedení svého vrcholného modelu Z9 GT, který vstoupí na trh jako elektrické vozidlo (EV) v říjnu 2025, následované plug-in hybridní verzí (PHEV) v lednu 2026.
Společnost BYD, světový lídr v oblasti vozidel na nové energie, oficiálně vstupuje na český trh. Tuzemským zákazníkům nabídne čistě elektrické i plug-in hybridní vozy s technologiemi, které jsou součástí její rychlé expanze v Evropě.
V Druhé kapitole naší dlouhodobé recenze se podíváme na zoubek naftovému čtyřválci o objemu 1,5 litrů, který pracuje ve voze, jehož pohotovostní hmotnost činí 1585 kg. Je to důstojná motorizace pro načančané SUV, které o sobě tvrdí, že hraje vysokou hru? A co spotřeba?
Tento týden v naší redakční garáži zaparkoval nejsilnější Superb, který na první pohled vypadá celkem běžně, ale opak je pravdou. Na silnici dokáže být překvapivě svižným autem, které si však stále zachovává svou klidnou povahu, která je nad věcí. Jaká je nová generace ve srovnání s tou předchozí, která nabídla výkon 206 kW ?