Dodržujete bezpečnou vzdálenost? Pokud ne, ohrožujete sebe i okolí

Nedodržování bezpečné vzdálenosti je častým důvodem nehod na dálnicích
Nedodržování bezpečné vzdálenosti je častým důvodem nehod na dálnicích, foto: pixabay.com
AutoRoad.cz 3. května 2017 16:00
Sdílej:

Dodržování bezpečné vzdálenosti je tím nejmenším, co můžeme udělat pro bezpečnější a plynulejší provoz na českých silnicích. Ačkoliv je její určení snadné, mnoho řidičů ji zcela ignoruje a tím riskují své životy.

Dodržování bezpečné vzdálenosti totiž dává řidiči čas, kterého v krizových situacích není nikdy dost. Nejde ani tak o brzdnou dráhu vozidla, jako spíš o schopnost řidiče včas zareagovat na situaci před ním. Ať už jde o prudké brzdění, vyhýbání se, pokus o vybržďování, smyk - zkrátka cokoliv. 

Reakční doba plně soustředěného řidiče je asi jedna vteřina. Ovšem s každým rozptýlením se tento čas prodlužuje. A tím rozptýlením může být cokoliv: dlouhá monotónní jízda, rozhovor se spolujezdcem, únava, pohled na billboard, ladění rádia, atd.. Přitom každá vteřina vteřina může znamenat vzdálenost až desítek metrů. Například při dálniční rychlosti 130 km/h urazíme za vteřinu cca 36 metrů.

Přitom už v autoškole se každý řidič učí dodržovat pravidlo dvou vteřin. Výhodou tohoto pravidla je jeho univerzálnost, dá se totiž aplikovat na jízdu ve městě, po okresních silnicích i dálnicích. Princip je velice jednoduchý - na silnici před vámi si vyberete pevný bod (strom, značka, cedule, atd.), počkáte až kolem něj projede vůz před vámi a napočítáte dvě vteřiny. Pokud kolem bodu který jste si vybrali projedete dříve než během dvou vteřin, jedete moc rychle. Pokud později, měli byste mít dostatečný odstup od vozu před vámi. Ovšem pokud vidíte, že je silnice mokrá, zasněžená nebo namrzlá, přizpůsobte tomu i vzdálenost od vozidla jedoucího před vámi.

Nové vozy vybavené moderními technologiemi dokáží řidiči usnadnit život, včas ho varovat a dodržování bezpečné vzdálenosti mu připomenout, případně ji upraví. Touto funkcí disponují takřka všechna vozidla s adaptivním tempomatem vybaveným radarem.

Stalo se
Testy aut
DS3 Performance Line Hybrid

DS3 Performance Line Hybrid – stylovka do města, která mi nesluší

Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?

Novinky
Kia Sportage (2026)

Kia Sportage (2026): Láká na facelift s Netflixem, hlasovým ovládáním a hybridem s předním náhonem

Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.

Novinky
BMW Speedtop

BMW Speedtop (2025) bere dech. Toto krásné kombi půjde skutečně do výroby

BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.

Novinky
Toyota Aygo X (2025)

Stylovější, silnější, úspornější. Toyota Aygo X z Kolína překvapila hybridem a technikou z Yarisu

Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.