Dodržování bezpečné vzdálenosti je tím nejmenším, co můžeme udělat pro bezpečnější a plynulejší provoz na českých silnicích. Ačkoliv je její určení snadné, mnoho řidičů ji zcela ignoruje a tím riskují své životy.
Dodržování bezpečné vzdálenosti totiž dává řidiči čas, kterého v krizových situacích není nikdy dost. Nejde ani tak o brzdnou dráhu vozidla, jako spíš o schopnost řidiče včas zareagovat na situaci před ním. Ať už jde o prudké brzdění, vyhýbání se, pokus o vybržďování, smyk - zkrátka cokoliv.
Reakční doba plně soustředěného řidiče je asi jedna vteřina. Ovšem s každým rozptýlením se tento čas prodlužuje. A tím rozptýlením může být cokoliv: dlouhá monotónní jízda, rozhovor se spolujezdcem, únava, pohled na billboard, ladění rádia, atd.. Přitom každá vteřina vteřina může znamenat vzdálenost až desítek metrů. Například při dálniční rychlosti 130 km/h urazíme za vteřinu cca 36 metrů.
Přitom už v autoškole se každý řidič učí dodržovat pravidlo dvou vteřin. Výhodou tohoto pravidla je jeho univerzálnost, dá se totiž aplikovat na jízdu ve městě, po okresních silnicích i dálnicích. Princip je velice jednoduchý - na silnici před vámi si vyberete pevný bod (strom, značka, cedule, atd.), počkáte až kolem něj projede vůz před vámi a napočítáte dvě vteřiny. Pokud kolem bodu který jste si vybrali projedete dříve než během dvou vteřin, jedete moc rychle. Pokud později, měli byste mít dostatečný odstup od vozu před vámi. Ovšem pokud vidíte, že je silnice mokrá, zasněžená nebo namrzlá, přizpůsobte tomu i vzdálenost od vozidla jedoucího před vámi.
Nové vozy vybavené moderními technologiemi dokáží řidiči usnadnit život, včas ho varovat a dodržování bezpečné vzdálenosti mu připomenout, případně ji upraví. Touto funkcí disponují takřka všechna vozidla s adaptivním tempomatem vybaveným radarem.
Zvýšené kombíky jsou fantastickým příkladem toho, jak jsou vlastně všechna SUV zbytečná a právě proto je mám tak rád. Dnes testované Volvo nabídne kvalitnější materiály uvnitř, než minule testovaný Mercedes GLE, světlá výška je vyšší než u Kodiaqu a výbavou dokáže konkurovat luxusním německým limuzínám. To vše za podobnou cenu ekvivalentně ojetého trojkového Superbu Scout, který je o úroveň níž. Má to vůbec nějaký háček?
Prémiová SUV jsou u nás velice oblíbená a na silnicích jich vídáme opravdu mnoho. Pořizovací ceny ovšem běžně atakují hranici 3 milionů korun, což není úplně málo. Není tak divu, že se lidé rozhlíží i na trhu ojetých automobilů, kde jsou ceny podstatně příznivější. Jak jezdí tento bílý kousek z roku 2020?