Každý den se na silnicích odehrávají desítky nehod. Nad těmi lehčími, kdy dojde jen k zmačkání plechů, se člověk může jen zasmát. Pokud ale dojde k vážnější nehodě, takřka vždy se objeví hasiči a použijí hydraulické nůžky. Víte ale, kdy a kde tenhle vynález vznikl?
Vznik hydraulického vyprošťovacího nářadí přinesl velký pokrok na poli hasičských a záchranářských prací. Do té doby totiž museli hasiči vystačit pouze s páčidly, sekerami a velkými kotoučovými pilami, jejichž použití sebou přinášelo mnoho rizik.
Při řezání totiž vznikaly jiskry, které mohly vůz zapálit, řezání bylo pomalé a vznikal při něm velký hluk, který zraněné osoby ve vozech stresoval a zhoršoval tak celou situaci. Použití páčidel a seker sebou neslo rizika v podobě narušení stability či konstrukce vozu, odpálení dalších airbagů nebo zranění posádky.
S odpovědí na tyto problémy přišel v jistý George Hurst, který se stal svědkem autonehody sériového vozu během závodů. Vyproštění zraněného jezdce trvalo toho dne záchranářům více než hodinu. V návaznosti na to byla založena společnost Hurst Tools, která se začala zabývat výrobou a distribucí nářadí pro záchranáře v USA i v Evropě.
Velký průlom nastal v roce 1972, kdy konstruktéři Tim Smith a Mike Brick přišli s hydraulickými rozpěrnými čelistmi. Ty později doplnili o hydraulický řezák a rozpěru. Pro toto nářadí se brzy vžilo označení "Jaws of life", což se dá přeložit jako čelisti života. S tímto označením přišli lidé, kteří byli pomocí tohoto nářadí zachráněni a prohlásili, že je hydraulické nářadí vysvobodilo z "Jaws of death", tedy čelistí smrti.
Oproti dříve používaným metodám je hydraulické nářadí tišší, univerzálnější, silnější a mnohem rychlejší. I díky němu se daří záchranářům pracovat rychleji, efektivněji a zachránit více životů.
Zvýšené kombíky jsou fantastickým příkladem toho, jak jsou vlastně všechna SUV zbytečná a právě proto je mám tak rád. Dnes testované Volvo nabídne kvalitnější materiály uvnitř, než minule testovaný Mercedes GLE, světlá výška je vyšší než u Kodiaqu a výbavou dokáže konkurovat luxusním německým limuzínám. To vše za podobnou cenu ekvivalentně ojetého trojkového Superbu Scout, který je o úroveň níž. Má to vůbec nějaký háček?
Prémiová SUV jsou u nás velice oblíbená a na silnicích jich vídáme opravdu mnoho. Pořizovací ceny ovšem běžně atakují hranici 3 milionů korun, což není úplně málo. Není tak divu, že se lidé rozhlíží i na trhu ojetých automobilů, kde jsou ceny podstatně příznivější. Jak jezdí tento bílý kousek z roku 2020?