Každý den se na silnicích odehrávají desítky nehod. Nad těmi lehčími, kdy dojde jen k zmačkání plechů, se člověk může jen zasmát. Pokud ale dojde k vážnější nehodě, takřka vždy se objeví hasiči a použijí hydraulické nůžky. Víte ale, kdy a kde tenhle vynález vznikl?
Vznik hydraulického vyprošťovacího nářadí přinesl velký pokrok na poli hasičských a záchranářských prací. Do té doby totiž museli hasiči vystačit pouze s páčidly, sekerami a velkými kotoučovými pilami, jejichž použití sebou přinášelo mnoho rizik.
Při řezání totiž vznikaly jiskry, které mohly vůz zapálit, řezání bylo pomalé a vznikal při něm velký hluk, který zraněné osoby ve vozech stresoval a zhoršoval tak celou situaci. Použití páčidel a seker sebou neslo rizika v podobě narušení stability či konstrukce vozu, odpálení dalších airbagů nebo zranění posádky.
S odpovědí na tyto problémy přišel v jistý George Hurst, který se stal svědkem autonehody sériového vozu během závodů. Vyproštění zraněného jezdce trvalo toho dne záchranářům více než hodinu. V návaznosti na to byla založena společnost Hurst Tools, která se začala zabývat výrobou a distribucí nářadí pro záchranáře v USA i v Evropě.
Velký průlom nastal v roce 1972, kdy konstruktéři Tim Smith a Mike Brick přišli s hydraulickými rozpěrnými čelistmi. Ty později doplnili o hydraulický řezák a rozpěru. Pro toto nářadí se brzy vžilo označení "Jaws of life", což se dá přeložit jako čelisti života. S tímto označením přišli lidé, kteří byli pomocí tohoto nářadí zachráněni a prohlásili, že je hydraulické nářadí vysvobodilo z "Jaws of death", tedy čelistí smrti.
Oproti dříve používaným metodám je hydraulické nářadí tišší, univerzálnější, silnější a mnohem rychlejší. I díky němu se daří záchranářům pracovat rychleji, efektivněji a zachránit více životů.
Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto představila světu svůj nejnovější crossover, Škoda Epiq. Nejdostupnější elektrické auto značky se dosud ukazovalo pouze jako designová studie, nyní se ale Epiq představil v Mnichově po boku dalších koncernových kompaktních crossoverů koncernu Volkswagen. Přestože detaily ohledně výbavy a cen zůstávají tajemstvím, víme, že cena by měla začínat na částce kolem 600 000 Kč. Sériová výroba započne už příští rok.
Minulý týden nám dělalo společnost velice příjemné SUV, které skvěle vypadá, výborně jezdí, má rozumný nájezd kilometrů a nestojí majlant. Potěší především řidiče, kteří si potrpí na špičkovou ergonomii, nízkou spotřebu a velmi dobré jízdní vlastnosti. Má to vůbec nějaký háček?
Kodiaq druhé generace už nějaký čas brázdí české silnice a tak se na trhu s ojetými vozy začaly objevovat první vlaštovky. Jednu takovou jsme si v nejnižší výbavě Selection vybrali do naší dnešní recenze. Jedná se o roční auto z Mototechny s nájezdem necelých 27 tisíc kilometrů za 940 tisíc, což je proti ceně nového vozu aktuálně úspora přes 250 tisíc korun. Má to nějaký háček?
Do dnešní recenze dorazil Elroq, který si v prodejích vede od uvedení na trh velmi dobře. Většinou testujeme auta v nejvyšších výbavách, ale tentokrát jsme záměrně do testu vzali co možná nejlevnější provedení, abychom zjistili, zda-li základní verze v testu obstojí.