Ačkoliv se při poslední vojenské přehlídce v KLDR většina médií věnovala tématu možné války mezi Severní Koreou a USA, my jsme se dívali hlavně po čtyřkolové technice. Co nás ale na Severokorejském vozovém parku nejvíce zaujalo?
Byly to především dva vozy Mercedes-Benz S-Class, které celou vojenskou přehlídku zahajovaly. Samozřejmě, na Mercedesu třídy S není nic zas tak zvláštního, zvláště když jich můžete mnoho zahlédnout i na silnicích v ČR. Co se luxusního zboží týče, je ale na KLDR uvaleno dovozní embargo. Jak je tedy možné, že se významní státní činitelé, včetně samotného Kim Čong-una, vozí v evropských luxusních limuzínách?
Ačkoliv je kvalita záznamu i fotografií poměrně nevalná, podle všeho se jedná o Mercedesy S600, které musely být pro podobné účely KLDR značně modifikovány. Varianta S600 má pod kapotou dvanáctiválec o výkonu 530 koní. Automobil tak má dostatek výkonu, aby kromě posádky uvezl i značné množství pancéřování.
Severní Korea čelí sankcím cca od roku 2006, kdy OSN došla trpělivost s neustálými pokusy o vývoj výkonnějších balistických raket a jaderných zbraní. Sankce byly původně zaměřeny na dovoz a vývoz zbraní, služeb, zboží a technologií, které jsou spojeny s vývojem zbraní. Zákaz na dovoz luxusního zboží je jednou z mírnějších částí mezinárodního embarga.
Mercedes se jakýmkoliv spekulacím o dovozu svých vozů do KLDR brání. Jako nejpravděpodobnější cesta, jak se zmíněné vozy mohly do KLDR dostat, se tak jeví dovoz ze státu, který s tamním režimem spolupracuje. Tedy buď z Číny, nebo Ruska. Ty by sice také měly dodržovat sankce vůči režimu v KLDR, ale pokud si na jejich území podobný vůz objedná překupník, který jej obratem převeze přes hranice, těžko tomu mohou zabránit.
V roce 2015 přinesl propagandistický server sputnik informace o tom, že Mercedesy mohly být dovezeny do KLDR dokonce skrze Čínu a USA. Tam měly být soukromou firmou dopraveny z Evropy a upraveny podle specifických požadavků. V Číně pak byly předány osobě, která je dopravila do KLDR. Vzhledem ke zdroji se však jedná o čistou spekulaci.
Pro luxusní vozy značky Mercedes-Benz mají slabost takřka všichni světoví diktátoři, kteří vládli zbídačeným zemím. Luxusní Mercedesy 600 a jiné opulentní typy jste tak mohli najít například v garáži otce moderní Číny Mao Ce Tunga, iráckého diktátora Saddáma Husajna, rumunského diktátora Nicolae Ceaușescu, jugoslávského prezidenta Tita, vůdce Rudých Kmérů Pol Pota či zakladatele KLDR Kim Ir-sena.
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.