Ačkoliv se při poslední vojenské přehlídce v KLDR většina médií věnovala tématu možné války mezi Severní Koreou a USA, my jsme se dívali hlavně po čtyřkolové technice. Co nás ale na Severokorejském vozovém parku nejvíce zaujalo?
Byly to především dva vozy Mercedes-Benz S-Class, které celou vojenskou přehlídku zahajovaly. Samozřejmě, na Mercedesu třídy S není nic zas tak zvláštního, zvláště když jich můžete mnoho zahlédnout i na silnicích v ČR. Co se luxusního zboží týče, je ale na KLDR uvaleno dovozní embargo. Jak je tedy možné, že se významní státní činitelé, včetně samotného Kim Čong-una, vozí v evropských luxusních limuzínách?
Ačkoliv je kvalita záznamu i fotografií poměrně nevalná, podle všeho se jedná o Mercedesy S600, které musely být pro podobné účely KLDR značně modifikovány. Varianta S600 má pod kapotou dvanáctiválec o výkonu 530 koní. Automobil tak má dostatek výkonu, aby kromě posádky uvezl i značné množství pancéřování.
Severní Korea čelí sankcím cca od roku 2006, kdy OSN došla trpělivost s neustálými pokusy o vývoj výkonnějších balistických raket a jaderných zbraní. Sankce byly původně zaměřeny na dovoz a vývoz zbraní, služeb, zboží a technologií, které jsou spojeny s vývojem zbraní. Zákaz na dovoz luxusního zboží je jednou z mírnějších částí mezinárodního embarga.
Mercedes se jakýmkoliv spekulacím o dovozu svých vozů do KLDR brání. Jako nejpravděpodobnější cesta, jak se zmíněné vozy mohly do KLDR dostat, se tak jeví dovoz ze státu, který s tamním režimem spolupracuje. Tedy buď z Číny, nebo Ruska. Ty by sice také měly dodržovat sankce vůči režimu v KLDR, ale pokud si na jejich území podobný vůz objedná překupník, který jej obratem převeze přes hranice, těžko tomu mohou zabránit.
V roce 2015 přinesl propagandistický server sputnik informace o tom, že Mercedesy mohly být dovezeny do KLDR dokonce skrze Čínu a USA. Tam měly být soukromou firmou dopraveny z Evropy a upraveny podle specifických požadavků. V Číně pak byly předány osobě, která je dopravila do KLDR. Vzhledem ke zdroji se však jedná o čistou spekulaci.
Pro luxusní vozy značky Mercedes-Benz mají slabost takřka všichni světoví diktátoři, kteří vládli zbídačeným zemím. Luxusní Mercedesy 600 a jiné opulentní typy jste tak mohli najít například v garáži otce moderní Číny Mao Ce Tunga, iráckého diktátora Saddáma Husajna, rumunského diktátora Nicolae Ceaușescu, jugoslávského prezidenta Tita, vůdce Rudých Kmérů Pol Pota či zakladatele KLDR Kim Ir-sena.
Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto představila světu svůj nejnovější crossover, Škoda Epiq. Nejdostupnější elektrické auto značky se dosud ukazovalo pouze jako designová studie, nyní se ale Epiq představil v Mnichově po boku dalších koncernových kompaktních crossoverů koncernu Volkswagen. Přestože detaily ohledně výbavy a cen zůstávají tajemstvím, víme, že cena by měla začínat na částce kolem 600 000 Kč. Sériová výroba započne už příští rok.
Minulý týden nám dělalo společnost velice příjemné SUV, které skvěle vypadá, výborně jezdí, má rozumný nájezd kilometrů a nestojí majlant. Potěší především řidiče, kteří si potrpí na špičkovou ergonomii, nízkou spotřebu a velmi dobré jízdní vlastnosti. Má to vůbec nějaký háček?
Kodiaq druhé generace už nějaký čas brázdí české silnice a tak se na trhu s ojetými vozy začaly objevovat první vlaštovky. Jednu takovou jsme si v nejnižší výbavě Selection vybrali do naší dnešní recenze. Jedná se o roční auto z Mototechny s nájezdem necelých 27 tisíc kilometrů za 940 tisíc, což je proti ceně nového vozu aktuálně úspora přes 250 tisíc korun. Má to nějaký háček?
Do dnešní recenze dorazil Elroq, který si v prodejích vede od uvedení na trh velmi dobře. Většinou testujeme auta v nejvyšších výbavách, ale tentokrát jsme záměrně do testu vzali co možná nejlevnější provedení, abychom zjistili, zda-li základní verze v testu obstojí.