Luxusní Mercedesy v KLDR? Podívejte se, jak mezinárodní sankce neplatí pro všechny stejně

Speciálně upravené Mercedesy S na vojenské přehlídce 2017.
Speciálně upravené Mercedesy S na vojenské přehlídce 2017., foto: Profimedia.cz
AutoRoad.cz 16. dubna 2017 14:09
Sdílej:

Ačkoliv se při poslední vojenské přehlídce v KLDR většina médií věnovala tématu možné války mezi Severní Koreou a USA, my jsme se dívali hlavně po čtyřkolové technice. Co nás ale na Severokorejském vozovém parku nejvíce zaujalo?

Byly to především dva vozy Mercedes-Benz S-Class, které celou vojenskou přehlídku zahajovaly. Samozřejmě, na Mercedesu třídy S není nic zas tak zvláštního, zvláště když jich můžete mnoho zahlédnout i na silnicích v ČR. Co se luxusního zboží týče, je ale na KLDR uvaleno dovozní embargo. Jak je tedy možné, že se významní státní činitelé, včetně samotného Kim Čong-una, vozí v evropských luxusních limuzínách?

Ačkoliv je kvalita záznamu i fotografií poměrně nevalná, podle všeho se jedná o Mercedesy S600, které musely být pro podobné účely KLDR značně modifikovány. Varianta S600 má pod kapotou dvanáctiválec o výkonu 530 koní. Automobil tak má dostatek výkonu, aby kromě posádky uvezl i značné množství pancéřování.

Severní Korea čelí sankcím cca od roku 2006, kdy OSN došla trpělivost s neustálými pokusy o vývoj výkonnějších balistických raket a jaderných zbraní. Sankce byly původně zaměřeny na dovoz a vývoz zbraní, služeb, zboží a technologií, které jsou spojeny s vývojem zbraní. Zákaz na dovoz luxusního zboží je jednou z mírnějších částí mezinárodního embarga.

Mercedes se jakýmkoliv spekulacím o dovozu svých vozů do KLDR brání. Jako nejpravděpodobnější cesta, jak se zmíněné vozy mohly do KLDR dostat, se tak jeví dovoz ze státu, který s tamním režimem spolupracuje. Tedy buď z Číny, nebo Ruska. Ty by sice také měly dodržovat sankce vůči režimu v KLDR, ale pokud si na jejich území podobný vůz objedná překupník, který jej obratem převeze přes hranice, těžko tomu mohou zabránit.

V roce 2015 přinesl propagandistický server sputnik informace o tom, že Mercedesy mohly být dovezeny do KLDR dokonce skrze Čínu a USA. Tam měly být soukromou firmou dopraveny z Evropy a upraveny podle specifických požadavků. V Číně pak byly předány osobě, která je dopravila do KLDR. Vzhledem ke zdroji se však jedná o čistou spekulaci.

Pro luxusní vozy značky Mercedes-Benz mají slabost takřka všichni světoví diktátoři, kteří vládli zbídačeným zemím. Luxusní Mercedesy 600 a jiné opulentní typy jste tak mohli najít například v garáži otce moderní Číny Mao Ce Tunga, iráckého diktátora Saddáma Husajna, rumunského diktátora Nicolae Ceaușescu, jugoslávského prezidenta Tita, vůdce Rudých Kmérů Pol Pota či zakladatele KLDR Kim Ir-sena.

Stalo se
Novinky ze světa EV
Namísto hatchbacku už spíše crossover.

Škoda Favorit se vrací. Jako povedený elektrický crossover. Retro design míří do budoucnosti

Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.

Novinky ze světa EV
Nissan Micra (2025)

Nový Nissan Micra? Zmatený klon Renaultu 5, který propadl v designu i smyslu

Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.

Zajímavosti
on-line prodej

Kupujete ojeté auto? Těmto 7 pastem se vyhněte, jinak zapláčete

Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout? 

Zajímavosti
Ochrana motorky při pádu: Proč jsou chrániče páček nezbytnou výbavou nejen pro offroad

Ochrana motorky při pádu: Proč jsou chrániče páček nezbytnou výbavou nejen pro offroad

Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.