Ačkoliv jsou Velikonoce významným křesťanským svátkem, pro většinu z nás jsou spojeny zejména s oslavami jara a všeobecným veselí. Na silnicích to však rok co rok vypadá jak na demoličním derby.
Rok co rok nás všechna média doslova zasypávají zprávami o tom, kolik policistů bude hlídat silnice během Velikonočních svátků, kolik opatření bylo provedeno v rámci zajištění vyšší plynulosti provozu a na co by si řidiči měli dávat zvýšený pozor. Bohužel se ale také stále opakují smutné statistiky spojené s nehodovostí během a zejména po těchto svátcích. Jaké jsou ale nejčastější příčiny? A dá se jim předcházet?
Jedním z největších strašáků bývá alkohol. I když před ním varují lékaři, policisté i odborníci, stále se mezi námi najdou nepoučitelní hříšníci. Je prokázáno, že již velmi malé množství alkoholu, i méně než cca 3 promile v krvi, ovlivní řidičův úsudek. Většina odborníků sice říká, že člověk se při podobné hladině může cítit lépe a svým způsobem uvolněně, zároveň však dodávají, že řidič v podobném stavu nemusí být schopen adekvátně vyhodnocovat potencionální rizika, dostatečně předvídat a zejména včas reagovat. S rostoucí hladinou alkoholu se pak tyto negativní vlastnosti násobí.
Samozřejmě chápeme, že alkohol se během let stal součástí Velikonočního veselí, vždyť i jeho prodej se zvyšuje o desítky procent. Je však důležité si uvědomit, že neexistuje žádný spolehlivý způsob jak dopředu zjistit, za jak dlouhou dobu se ho váš organismus dokáže zbavit. Všechny legendy, výpočty a aplikace sloužící k podobným výpočtům totiž vychází z velmi zjednodušených modelů. Každý organismus ale funguje zcela odlišně. Pokud tedy víte, že alkoholu se nevyhnete, běžte prosím do nejbližšího supermarketu, drogerie či benzínky a investujte do alkoholtestru. Za cenu pár stovek pak můžete předejít tragédii s nevyčíslitelnými následky.
Dalším častým problémem je také stres a s ním stoupající agresivita na českých silnicích. Zvláště během podobných svátků se s železnou pravidelností objevují tzv. sváteční řidiči, kteří buď nesmyslně přeceňují své síly, nebo naopak svou opatrností pijí krev ostatním účastníkům provozu. Oba extrémy ale nakonec končí narůstajícím stresem na obou stranách. Řidiči, kteří přeceňují své schopnosti, se vystavují vysokému riziku chybování. Zdržovaní řidiči jsou naopak vystaveni vyšší tendenci riskovat. Zvažte tedy, prosím, zkrácení své dovolené o pár hodin, a pokuste se vyrazit na cesty dříve, než zbytek republiky.
I letos budou na bezpečnost na silicích dohlížet posílené hlídky policistů. Celkem by jich mělo být v ulicích a u frekventovaných silnic nasazeno až 3 000. Pro zajištění vyšší plynulosti pak byly pozastaveny i stavební práce na frekventovaných úsecích. Největší váha odpovědnosti však nakonec zůstává na nás, na řidičích. Zkusme tak prosím letos udělat výjimku ve statistikách, chovejme se k sobě slušněji a dbejme víc na okolí i předpisy.
V poslední kapitole naší recenze hybridního modelu DS 4 si vše hezky shrneme. Nebude chybět ani srovnání s Lexusem UX, který by se dal nazvat hlavním rivalem. V čem je lepší DS, jaké má slabší stránky a který crossover bychom si koupili?
Peugeot se vrací do boje! Tým Peugeot TotalEnergies vstupuje do své třetí sezóny FIA WEC a hned na úvod ho čeká výzva v podobě maratonu 1812 km Kataru.
BMW Group posouvá hranice elektromobility a na Tech Days v Landshutu odhaluje detaily nové generace elektrického pohonu. Inovativní 800voltová technologie slibuje rychlejší nabíjení a vyšší efektivitu, přičemž bude součástí všech modelů připravované řady Neue Klasse. První vozy s revolučním pohonem zamíří do výroby ještě letos v maďarském Debrecínu.
V rámci aktuálního trendu oživování retro ikon se na scénu vrací Yugo, bývalý balkánský bestseller, který si vysloužil kultovní status, ale také označení "nejhorší auto na světě". Nyní se objevily první náčrty nového modelu, který by měl spatřit světlo světa v roce 2027. Tento malý vůz s klasickým spalovacím motorem slibuje návrat legendy.
BMW posouvá hranice elektromobility a dokazuje, že extrémní výkon nemusí znamenat nekontrolovatelnou sílu. Na Auto Shanghai představí koncept „Vision Driving Experience“, který ukáže, jak lze obrovský výkon zkrotit pro maximální jízdní dynamiku.
Kia odhalila první snímky svého nového elektromobilu EV4, který přichází jako součást rozšiřujícího se portfolia značky. Tento model je postaven na pokročilé platformě E-GM a 400voltové architektuře, což by mu mělo zajistit dojezd přes 600 km na jedno nabití. Cena modelu se očekává od 40 000 eur (cca 1 milion korun).
Tesla model Y Juniper byla představena teprve nedávno. Už se ale našla společnost, která si ji vzala do parády a přetvořila ji v tento vytuněný klenot. Jde o společnost CarLab(Hong Kong)Detailing & Customization. Jak se vám líbí?
Porsche čelí oslabujícím prodejům a podnikání v Číně, což vedlo k zahájení programu úspor a investic. Firma zároveň oznámila snížení počtu pracovních míst v regionu Stuttgart jako součást své restrukturalizace. Informoval o tom web Auto motor und sport.
Terramar je zcela novým modelem samostatné automobilky Cupra, která za poslední roky výrazně získává na popularitě. Jedná se o SUV s lehce rozdvojenou osobností – snaží se být ekologicky šetrné a zároveň se tváří jako maniak, který v zatáčkách natrhne zadek kde komu. Odvaha mu obzvláště v této fialové metalíze nechybí, nicméně jak obstojí v naší recenzi ? Vyplatil se risk a nebo jde o propadák?
VW představuje nový malý elektromobil ID.1, který nahrazuje model E-Up. S cenovkou kolem 20 000 eur (kolem 510.000 Kč - pozn. redakce) přináší revoluci v cenově dostupné elektromobilitě. Web Auto motor und sport zveřejnil první informace o jeho technologii, designu a plánovaném uvedení na trh.
Naše dlouhodobá recenze pokračuje s hlavní jízdní sekcí. Auto jsme pořádně protáhli v různých prostředích, kde se nová hybridní DS 4 ukázala jako překvapivě všestranné auto. Není však vše zalité sluncem a nějaká ta ale se přeci jen našla. To, že má hezkou spotřebu ve městě či na okresce asi tušíte, ale co na dálnici?
Ferrari v úterý odhalilo své rekordní výsledky, kdy čistý zisk za loňský rok vzrostl na více než 1,5 miliardy eur, čímž si automobilka opět potvrdila svou silnou pozici na trhu.