Ačkoliv jsou Velikonoce významným křesťanským svátkem, pro většinu z nás jsou spojeny zejména s oslavami jara a všeobecným veselí. Na silnicích to však rok co rok vypadá jak na demoličním derby.
Rok co rok nás všechna média doslova zasypávají zprávami o tom, kolik policistů bude hlídat silnice během Velikonočních svátků, kolik opatření bylo provedeno v rámci zajištění vyšší plynulosti provozu a na co by si řidiči měli dávat zvýšený pozor. Bohužel se ale také stále opakují smutné statistiky spojené s nehodovostí během a zejména po těchto svátcích. Jaké jsou ale nejčastější příčiny? A dá se jim předcházet?
Jedním z největších strašáků bývá alkohol. I když před ním varují lékaři, policisté i odborníci, stále se mezi námi najdou nepoučitelní hříšníci. Je prokázáno, že již velmi malé množství alkoholu, i méně než cca 3 promile v krvi, ovlivní řidičův úsudek. Většina odborníků sice říká, že člověk se při podobné hladině může cítit lépe a svým způsobem uvolněně, zároveň však dodávají, že řidič v podobném stavu nemusí být schopen adekvátně vyhodnocovat potencionální rizika, dostatečně předvídat a zejména včas reagovat. S rostoucí hladinou alkoholu se pak tyto negativní vlastnosti násobí.
Samozřejmě chápeme, že alkohol se během let stal součástí Velikonočního veselí, vždyť i jeho prodej se zvyšuje o desítky procent. Je však důležité si uvědomit, že neexistuje žádný spolehlivý způsob jak dopředu zjistit, za jak dlouhou dobu se ho váš organismus dokáže zbavit. Všechny legendy, výpočty a aplikace sloužící k podobným výpočtům totiž vychází z velmi zjednodušených modelů. Každý organismus ale funguje zcela odlišně. Pokud tedy víte, že alkoholu se nevyhnete, běžte prosím do nejbližšího supermarketu, drogerie či benzínky a investujte do alkoholtestru. Za cenu pár stovek pak můžete předejít tragédii s nevyčíslitelnými následky.
Dalším častým problémem je také stres a s ním stoupající agresivita na českých silnicích. Zvláště během podobných svátků se s železnou pravidelností objevují tzv. sváteční řidiči, kteří buď nesmyslně přeceňují své síly, nebo naopak svou opatrností pijí krev ostatním účastníkům provozu. Oba extrémy ale nakonec končí narůstajícím stresem na obou stranách. Řidiči, kteří přeceňují své schopnosti, se vystavují vysokému riziku chybování. Zdržovaní řidiči jsou naopak vystaveni vyšší tendenci riskovat. Zvažte tedy, prosím, zkrácení své dovolené o pár hodin, a pokuste se vyrazit na cesty dříve, než zbytek republiky.
I letos budou na bezpečnost na silicích dohlížet posílené hlídky policistů. Celkem by jich mělo být v ulicích a u frekventovaných silnic nasazeno až 3 000. Pro zajištění vyšší plynulosti pak byly pozastaveny i stavební práce na frekventovaných úsecích. Největší váha odpovědnosti však nakonec zůstává na nás, na řidičích. Zkusme tak prosím letos udělat výjimku ve statistikách, chovejme se k sobě slušněji a dbejme víc na okolí i předpisy.
Společnost Tesla je podle nově podaných regulačních dokumentů v Číně připravena uvést na trh novou verzi svého Modelu 3. Neoficiálně označovaný jako Model 3+ má elektromobil nabídnout rekordní dojezd až 800 kilometrů podle čínského cyklu CLTC, což by z něj učinilo nejdéle jedoucí vůz značky Tesla. Tento údaj výrazně překonává dosavadní verzi Modelu 3 Long Range AWD, která v Číně dosahuje maximálního dojezdu 713 km.
Plug-in hybridy jsou zajímavým kompromisem mezi elektromobily a spalovacími vozy – z obou světů si berou to dobré. Model DS 7 jsme již testovali a to jak v nejvýkonnější verzi s 360 koňmi, tak opak v podobě naftového provedení v základní výbavě Pallas. Do dnešní recenze dorazila akční zvýhodněná verze Edition France se středně silným plug-in hybridním pohonem. Vyplatí se příplatek 400 tisíc za svižný plug-in hybrid proti naftovému základu?
Trh s novými automobily prošel za poslední roky poměrně turbulentním obdobím. Mizí mnoho tradičních modelů, řeší se emise a pozornost se soustředí na vozy typu SUV či elektromobily. Negativem je všeobecný nárůst cen nových aut a proto je skvělá zpráva, že zde existuje velké množství lehce ojetých automobilů, které jsou často o více, než třetinu levnější a nabízí mnoho prostoru za přijatelnou cenu. Přesně to je případ tohoto šikovně postaveného Mercedesu.
Každé vozidlo, se kterým vyrážíte na pozemní komunikace, musí mít sjednané alespoň nějaké pojištění. To se označuje jako povinné ručení a je klíčovou součástí odpovědného provozování motorového vozidla. Jeho sjednání je nejen zákonnou povinností, ale také ochranou před finančními následky potenciálních škod, proto si ho nezapomeňte sjednat a vybrat si nejen to nejvýhodnější, ale i nejlepší. Jak na to?