Ačkoliv jsou Velikonoce významným křesťanským svátkem, pro většinu z nás jsou spojeny zejména s oslavami jara a všeobecným veselí. Na silnicích to však rok co rok vypadá jak na demoličním derby.
Rok co rok nás všechna média doslova zasypávají zprávami o tom, kolik policistů bude hlídat silnice během Velikonočních svátků, kolik opatření bylo provedeno v rámci zajištění vyšší plynulosti provozu a na co by si řidiči měli dávat zvýšený pozor. Bohužel se ale také stále opakují smutné statistiky spojené s nehodovostí během a zejména po těchto svátcích. Jaké jsou ale nejčastější příčiny? A dá se jim předcházet?
Jedním z největších strašáků bývá alkohol. I když před ním varují lékaři, policisté i odborníci, stále se mezi námi najdou nepoučitelní hříšníci. Je prokázáno, že již velmi malé množství alkoholu, i méně než cca 3 promile v krvi, ovlivní řidičův úsudek. Většina odborníků sice říká, že člověk se při podobné hladině může cítit lépe a svým způsobem uvolněně, zároveň však dodávají, že řidič v podobném stavu nemusí být schopen adekvátně vyhodnocovat potencionální rizika, dostatečně předvídat a zejména včas reagovat. S rostoucí hladinou alkoholu se pak tyto negativní vlastnosti násobí.
Samozřejmě chápeme, že alkohol se během let stal součástí Velikonočního veselí, vždyť i jeho prodej se zvyšuje o desítky procent. Je však důležité si uvědomit, že neexistuje žádný spolehlivý způsob jak dopředu zjistit, za jak dlouhou dobu se ho váš organismus dokáže zbavit. Všechny legendy, výpočty a aplikace sloužící k podobným výpočtům totiž vychází z velmi zjednodušených modelů. Každý organismus ale funguje zcela odlišně. Pokud tedy víte, že alkoholu se nevyhnete, běžte prosím do nejbližšího supermarketu, drogerie či benzínky a investujte do alkoholtestru. Za cenu pár stovek pak můžete předejít tragédii s nevyčíslitelnými následky.
Dalším častým problémem je také stres a s ním stoupající agresivita na českých silnicích. Zvláště během podobných svátků se s železnou pravidelností objevují tzv. sváteční řidiči, kteří buď nesmyslně přeceňují své síly, nebo naopak svou opatrností pijí krev ostatním účastníkům provozu. Oba extrémy ale nakonec končí narůstajícím stresem na obou stranách. Řidiči, kteří přeceňují své schopnosti, se vystavují vysokému riziku chybování. Zdržovaní řidiči jsou naopak vystaveni vyšší tendenci riskovat. Zvažte tedy, prosím, zkrácení své dovolené o pár hodin, a pokuste se vyrazit na cesty dříve, než zbytek republiky.
I letos budou na bezpečnost na silicích dohlížet posílené hlídky policistů. Celkem by jich mělo být v ulicích a u frekventovaných silnic nasazeno až 3 000. Pro zajištění vyšší plynulosti pak byly pozastaveny i stavební práce na frekventovaných úsecích. Největší váha odpovědnosti však nakonec zůstává na nás, na řidičích. Zkusme tak prosím letos udělat výjimku ve statistikách, chovejme se k sobě slušněji a dbejme víc na okolí i předpisy.
Modely úspěšné automobilky Cupra prošly v nedávné době faceliftem, který se týká i pohledného kombíku Leon Sportstourer. Na první pohled by se mohlo zdát, že se jedná jen o lehké omlazení designu, jak to u faceliftů bývá zvykem, jenže to je omyl. Změněna byla jedna velice podstatná věc, která tento sportovní kombík posunula do vyšší ligy.
Extrémní výkon přes 1.000 kW byl na běžný provoz až příliš – alespoň podle Xiaomi, které svůj hypersedan SU7 Ultra softwarově omezilo. Po silné kritice uživatelů ale automobilka otočila a výkon hodlá znovu uvolnit. Informoval web Carnewschina.
Do naší recenze tento týden zavítala modernizovaná Toyota ProAce Verso v prodloužené verzi L2, která vychytala drobné nedostatky starší verze. Jedná se o víceúčelového parťáka, který je překvapivě komfortní. Početnější rodiny, které si nemohou dovolit Multivan či Mercedes-Benz třídy V, budou dost možná překvapeni, že se jedná o konkurenceschopného rivala.
S příchodem elekromobility jsme byli svědky vzniku hned několika opravdu rychlých aut na baterky, která na semaforu sice potrápila kde jaký supersport, ale při řízení chyběly emoce a ani v zatáčkách to mnohdy nebyla moc zábava. Rychlost zkrátka neznamená automaticky zábavu a proto vznikl Ioniq 5 N, který se rozhodl zbořit mýty o tom, že elektromobil nemůže být zábavný. Jak se to podařilo?
V závěrečné kapitole naší dlouhodobé recenze se zaměříme především na konkurenty a také na cenu, která je hlavním, ale rozhodně ne jediným trumfem, který DS 7 drží v ruce. Zaslouží si tato akční DS 7 vaší pozornost a nebo je lepší volbou vyhlášené německé trio – Mercedes-Benz, BMW a Audi?
Čínská automobilka Denza, společný podnik značky BYD a Mercedesu, oznámila evropské uvedení svého vrcholného modelu Z9 GT, který vstoupí na trh jako elektrické vozidlo (EV) v říjnu 2025, následované plug-in hybridní verzí (PHEV) v lednu 2026.