Ačkoliv jsou Velikonoce významným křesťanským svátkem, pro většinu z nás jsou spojeny zejména s oslavami jara a všeobecným veselí. Na silnicích to však rok co rok vypadá jak na demoličním derby.
Rok co rok nás všechna média doslova zasypávají zprávami o tom, kolik policistů bude hlídat silnice během Velikonočních svátků, kolik opatření bylo provedeno v rámci zajištění vyšší plynulosti provozu a na co by si řidiči měli dávat zvýšený pozor. Bohužel se ale také stále opakují smutné statistiky spojené s nehodovostí během a zejména po těchto svátcích. Jaké jsou ale nejčastější příčiny? A dá se jim předcházet?
Jedním z největších strašáků bývá alkohol. I když před ním varují lékaři, policisté i odborníci, stále se mezi námi najdou nepoučitelní hříšníci. Je prokázáno, že již velmi malé množství alkoholu, i méně než cca 3 promile v krvi, ovlivní řidičův úsudek. Většina odborníků sice říká, že člověk se při podobné hladině může cítit lépe a svým způsobem uvolněně, zároveň však dodávají, že řidič v podobném stavu nemusí být schopen adekvátně vyhodnocovat potencionální rizika, dostatečně předvídat a zejména včas reagovat. S rostoucí hladinou alkoholu se pak tyto negativní vlastnosti násobí.
Samozřejmě chápeme, že alkohol se během let stal součástí Velikonočního veselí, vždyť i jeho prodej se zvyšuje o desítky procent. Je však důležité si uvědomit, že neexistuje žádný spolehlivý způsob jak dopředu zjistit, za jak dlouhou dobu se ho váš organismus dokáže zbavit. Všechny legendy, výpočty a aplikace sloužící k podobným výpočtům totiž vychází z velmi zjednodušených modelů. Každý organismus ale funguje zcela odlišně. Pokud tedy víte, že alkoholu se nevyhnete, běžte prosím do nejbližšího supermarketu, drogerie či benzínky a investujte do alkoholtestru. Za cenu pár stovek pak můžete předejít tragédii s nevyčíslitelnými následky.
Dalším častým problémem je také stres a s ním stoupající agresivita na českých silnicích. Zvláště během podobných svátků se s železnou pravidelností objevují tzv. sváteční řidiči, kteří buď nesmyslně přeceňují své síly, nebo naopak svou opatrností pijí krev ostatním účastníkům provozu. Oba extrémy ale nakonec končí narůstajícím stresem na obou stranách. Řidiči, kteří přeceňují své schopnosti, se vystavují vysokému riziku chybování. Zdržovaní řidiči jsou naopak vystaveni vyšší tendenci riskovat. Zvažte tedy, prosím, zkrácení své dovolené o pár hodin, a pokuste se vyrazit na cesty dříve, než zbytek republiky.
I letos budou na bezpečnost na silicích dohlížet posílené hlídky policistů. Celkem by jich mělo být v ulicích a u frekventovaných silnic nasazeno až 3 000. Pro zajištění vyšší plynulosti pak byly pozastaveny i stavební práce na frekventovaných úsecích. Největší váha odpovědnosti však nakonec zůstává na nás, na řidičích. Zkusme tak prosím letos udělat výjimku ve statistikách, chovejme se k sobě slušněji a dbejme víc na okolí i předpisy.
Do dnešní recenze dorazil Elroq, který si v prodejích vede od uvedení na trh velmi dobře. Většinou testujeme auta v nejvyšších výbavách, ale tentokrát jsme záměrně do testu vzali co možná nejlevnější provedení, abychom zjistili, zda-li základní verze v testu obstojí.
Sháníte-li ojeté SUV se silným motorem, tak máte v nabídce sekundárního trhu s auty rozhodně z čeho vybírat. Mnoho lidí má rozpočet na rodinné SUV přibližně milion korun, což na nového Kodiaqa nestačí, na prémiové značky už vůbec ne. Dnešní recenze se podívá na zoubek 6 let staré Audi Q7, kterou za milion pořídíte. To je mimochodem podobná částka, za jakou koupíte modernizovaný Kodiaq RS první generace – co je lepší volba?
Čtyřková Octavia se po pěti letech dočkala faceliftu v rámci kterého přišlo několik inovací. Důležité ovšem je, že byl zachován charakter vozu, který si stále drží velice dobrou kombinaci praktičnosti a zábavy za volantem. Jedná se o nejsilnější Octavii, která kdy vznikla. Měli byste si ji koupit nebo se vyplatí porozhlédnout u sourozenecké Cupry, která nabízí ještě podstatně silnější exempláře?
Když jsem před pár měsíci vybíral auto, které vezmu na dovolenou do italských Alp, tak jsem zvažoval více kandidátů, ale nakonec padla volba na tento Superb. Po cca 1500 km v jednom týdnu se ukázalo, že šlo o vynikající volbu. Proč zrovna jsem si vybral tento model a kolik zvládne tento úsporný fešák ujet kilometrů na jedno natankování?
Cestování vlastním autem po Evropě má své kouzlo, ať už je to svoboda, flexibilita nebo možnost vzít s sebou bez obav i větší zavazadla. Ale co když se za hranicemi něco pokazí? Správné pojištění vám zajistí klidnou dovolenou i v nečekaných situacích. Pojďme si projít, na co byste se měli připravit, než se vydáte na silnici za hranice.
Mercedes-Benz oznámil prudký propad zisku za druhé čtvrtletí letošního roku. Automobilka přiznává, že hlavními důvody jsou dodatečná cla v USA a oslabující prodej v Číně. Kvůli tomu německý výrobce luxusních aut přehodnocuje svůj výhled tržeb na celý rok a očekává jejich výrazný pokles. Informují o tom agentury AFP a Reuters.
S bezpečností dětí na cestách není radno experimentovat. Autosedačka je jedním z nejdůležitějších vybavení pro rodiče a výběr té pravé ovlivní ochranu vašich nejmenších během jízdy. Mezi mnoha značkami, které jsou na trhu autosedaček k mání, vynikají tři z nich – RÖMER, CYBEX a RECARO. Proč jsou mezi rodiči i odborníky v oblasti bezpečnosti tak oblíbené? Čtěte dál!
Elektrifikace postupuje a do měst se kromě velkých SUV začínají tlačit i elektromobily výrazně kompaktnějších rozměrů. Hyundai Inster je jedním z nich – čistě elektrický prcek, který vsází na originální design, užitečnou výbavu a kompaktní rozměry usnadňující městské jízdy. Dokáže však obstát i mimo městské prostředí? A jaká je jeho reálná konkurenceschopnost při ceně, která v našem případě přesáhla hranici 800 tisíc korun?