Správný výběr rozměrů kola může pozitivně ovlivnit jízdní vlastnosti auta, zlepšit spotřebu paliva a celkově zvýšit komfort jízdy. Přečtěte si, na co si dát při výběru kol pozor.
Pěkná velká kola patří k vyhledávaným a oblíbeným doplňkům. Zatímco na některých věcech a doplňcích motoristé šetří, hezká kola si nedokážou odpustit. Jenže velká kola s nízkoprofilovými pneumatikami zrovna dvakrát neprospívají pohodlí a široké pneumatiky zpravidla kazí i spotřebu paliva.
Dnes na auto můžete koupit téměř všechny možné rozměry disků a kol. Tedy pozor na to, co se píše v technickém průkazu. Zatímco například taková Škoda Fabia má v základní výbavě 14" disky, můžete ji mít i se 17" koly a k vidění jsou dokonce 18" kola s velmi nízkým profilem pneumatiky. Co to ale znamená?
Důležité je dodržet správné rozměry disků a pneumatik, které najdete zapsané ve velkém technickém průkazu vozidla. Aby správně odečítal rychloměr a byly zachovány provozní vlastnosti vozidla, musí mít kolo vždy stejný poloměr.
Kdo tedy chce širší ráfek, například místo 14" chce 16", musí s ohledem na to použít nižší profil pneumatiky, tedy takovou, která má nižší bočnici. V praxi se taková pneumatika nazývá nízkoprofilová.
Skutečný přínos širokých nízkoprofilových pneumatik pro jízdní vlastnosti vozidla je velmi diskutabilní. A odkazuje na několik nezávislých testů, podle kterých se jízdní vlastnosti vozu změní jen nepatrně k lepšímu a dynamické vlastnosti se někdy dokonce i zhorší.
Zejména u vozů s relativně skromným výkonem se široké pneumatiky výrazně podepíší na zhoršení spotřeby. Mají mnohem větší valivý odpor a nezávislé testy ukazují, že rozdíl spotřeby mezi základním rozměrem pneumatik a největším možným může činit i více než 10 %.
Větší pneumatika se také zpravidla projevuje větším valivým hlukem, který může být při delší cestě například po dálnici dost nepříjemný. Nízká bočnice pneumatiky také neodfiltrovává drobné nerovnosti a auto více drncá. Vysoká pneumatika lépe drobné nerovnosti pohlcuje a nepřenáší rázy do kabiny k cestujícím. Nízkoprofilová pneumatika je pohodlná jen na opravdu kvalitní silnici, kterých u nás ale moc není.
Široké pneumatiky ale mohou mít i určitý přínos, například umí zkrátit brzdnou dráhu. Záleží samozřejmě na jejich stavu a kvalitě, ale při srovnání nových pneumatik ty širší mohou zkrátit brzdnou dráhu ze 100 km/h i o několik metrů. Sledujte výsledky nezávislých testů pneumatik, ať víte, které jsou opravdu kvalitní.
Široké pneumatiky totiž mají větší styčnou plochu s vozovkou, takže se má auto o co opřít. Umožňují tedy i rychlejší průjezd zatáčkou, což ocení řidiči vyznávající dynamický styl jízdy. To ale samozřejmě platí jen tehdy, pokud má auto kvalitní podvozek.
Když si kupujete auto, ať už nové nebo ojeté, nejprve se dobře rozmyslete, zda vám případné lepší jízdní vlastnosti v limitních situacích stojí za zhoršeným komfortem a spotřebou paliva. Záleží vždy také na kvalitě kupovaných pneumatik a někdy je lepší menší a levnější značková pneumatika než pneumatika podivné kvality na velkém kole, které sice hezky vypadá, ale jeho technický přínos je při nejlepším sporný.
Škoda měla elektromobily už v roce 1944, podívejte se na unikátní video.
Automotodrom Brno vstupuje do nové závodní sezony s řadou novinek v kalendáři. Hlavním lákadlem je bezesporu návrat světového šampionátu MotoGP™, ale na své si přijdou i příznivci automobilových sérií.
BMW M3 CS Touring přepisuje pravidla sportovních kombíků. Nejostřejší verze legendární M3 přináší nekompromisní výkon, agresivní design a zároveň praktičnost pro každodenní použití. Speciální edice staví na úspěchu modelu M3 Competition Touring, ale přidává ještě větší dávku adrenalinu a emocí. S pohonem M xDrive a vyladěnou dynamikou jde o vůz, který zvládne rodinný výlet i sprint na okruhu. BMW tak znovu dokazuje, že radost z jízdy a praktičnost se mohou dokonale doplňovat.
V zimních měsících se řidiči elektromobilů setkávají se specifickými výhodami i výzvami. Je zkrátka třeba naučit se pár nových věcí a některé dlouhodobé návyky upravit.
Když se řekne off-road, mnozí si představí dobrodružství, náročné podmínky a terén, kde selhávají běžná auta. Společnost Dajbych4x4 se již téměř 30 let specializuje na prodej, úpravy a servis terénních vozů, které nejen splňují, ale často překračují očekávání svých majitelů.
Automobilový svět se dočkal – jeden z nejočekávanějších modelů poslední doby má konečně české ceny. Základní varianta s pohonem zadních kol startuje na částce kolem 1,1 milionu korun, což dává tušit, že půjde o horké zboží pro nadšence i běžné řidiče. Novinka je tak modernější, komfortnější a nabízí dojezd na jedno nabití až 568 kilometrů v ideálních podmínkách.
Škoda Auto potvrzuje svou vedoucí pozici na českém trhu, a to i přes nejistotu v oblasti elektromobility. Vedoucí značky Jiří Maláček věří v růst trhu s elektromobily a zdůrazňuje šance Škody uspět. Přestože Tesla zatím v prodejích elektromobilů vede, Škoda vidí v budoucnosti elektrifikace příležitost k dalšímu posílení.
Situace ve Velké Británii se velmi podobá té v EU. Vláda čelí tlaku ze strany automobilových výrobců, kteří kritizují přísná pravidla podporující elektrická vozidla, jež podle nich narážejí na nízkou poptávku. Informuje o tom BBC.
Škoda Superb přichází s hybridním pohonem, který slibuje revoluci v efektivitě a pohodlí. Velkokapacitní baterie a rychlé nabíjení jsou klíčovými prvky, které tuto novinku odlišují od konkurence. Výroba začíná už tento kvartál, a tak brzy zjistíme, zda papírové hodnoty odpovídají realitě.
Mercedes-Benz třídy E stanovil nový standard automobilové bezpečnosti, když byl v roce 2024 oceněn organizací Euro NCAP jako Best Performer za své výjimečné výsledky v bezpečnostních testech, čímž se stal nejbezpečnějším vozem testovaným v uplynulém roce.
Škoda tradičně, jak jsou už roky zákazníci české automobilky zvyklí, klade důraz na funkčnost a pohodlí, což potvrzuje i nový model Elroq. Velkorysý prostor, chytré úložné prvky a promyšlené detaily zavazadlového prostoru usnadňují každodenní život a zvyšují komfort užívání vozu.
Audi koncem roku 2024 zahájilo předprodej zcela nové plně elektrické řady A6 e-tron, která přichází na platformě PPE. Nabízí se ve dvou karosářských variantách – Sportback a Avant – a čtyřech verzích pohonu. Základní model začíná na ceně 1 659 900 Kč. Nové Audi A6 e-tron překvapuje dlouhým dojezdem až 756 km na jedno nabití a rychlým nabíjením. Tato modelová řada nastavuje nové standardy v oblasti elektromobility.