K poskytování služeb, cílení reklam a analýze návštěvnosti využíváme soubory cookie. Používáním webu s tímto vyjadřujete souhlas. Další informace

Pořizujete nová kola na auto? Poradíme, jak se vyhnout problémům

ar1, 2. března 2017, 14:51 Google+

Správný výběr rozměrů kola může pozitivně ovlivnit jízdní vlastnosti auta, zlepšit spotřebu paliva a celkově zvýšit komfort jízdy. Přečtěte si, na co si dát při výběru kol pozor.

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
Pneumatiky, ilustrační fotografie

Pneumatiky, ilustrační fotografie | foto: pixabay.com

Sdílejte článek

Pěkná velká kola patří k vyhledávaným a oblíbeným doplňkům. Zatímco na některých věcech a doplňcích motoristé šetří, hezká kola si nedokážou odpustit. Jenže velká kola s nízkoprofilovými pneumatikami zrovna dvakrát neprospívají pohodlí a široké pneumatiky zpravidla kazí i spotřebu paliva.

Dnes na auto můžete koupit téměř všechny možné rozměry disků a kol. Tedy pozor na to, co se píše v technickém průkazu. Zatímco například taková Škoda Fabia má v základní výbavě 14" disky, můžete ji mít i se 17" koly a k vidění jsou dokonce 18" kola s velmi nízkým profilem pneumatiky. Co to ale znamená?

Důležité je dodržet správné rozměry disků a pneumatik, které najdete zapsané ve velkém technickém průkazu vozidla. Aby správně odečítal rychloměr a byly zachovány provozní vlastnosti vozidla, musí mít kolo vždy stejný poloměr.

Kdo tedy chce širší ráfek, například místo 14" chce 16", musí s ohledem na to použít nižší profil pneumatiky, tedy takovou, která má nižší bočnici. V praxi se taková pneumatika nazývá nízkoprofilová.

Skutečný přínos širokých nízkoprofilových pneumatik pro jízdní vlastnosti vozidla je velmi diskutabilní. A odkazuje na několik nezávislých testů, podle kterých se jízdní vlastnosti vozu změní jen nepatrně k lepšímu a dynamické vlastnosti se někdy dokonce i zhorší.

Zejména u vozů s relativně skromným výkonem se široké pneumatiky výrazně podepíší na zhoršení spotřeby. Mají mnohem větší valivý odpor a nezávislé testy ukazují, že rozdíl spotřeby mezi základním rozměrem pneumatik a největším možným může činit i více než 10 %.

Větší pneumatika se také zpravidla projevuje větším valivým hlukem, který může být při delší cestě například po dálnici dost nepříjemný. Nízká bočnice pneumatiky také neodfiltrovává drobné nerovnosti a auto více drncá. Vysoká pneumatika lépe drobné nerovnosti pohlcuje a nepřenáší rázy do kabiny k cestujícím. Nízkoprofilová pneumatika je pohodlná jen na opravdu kvalitní silnici, kterých u nás ale moc není.

Široké pneumatiky ale mohou mít i určitý přínos, například umí zkrátit brzdnou dráhu. Záleží samozřejmě na jejich stavu a kvalitě, ale při srovnání nových pneumatik ty širší mohou zkrátit brzdnou dráhu ze 100 km/h i o několik metrů. Sledujte výsledky nezávislých testů pneumatik, ať víte, které jsou opravdu kvalitní.

Široké pneumatiky totiž mají větší styčnou plochu s vozovkou, takže se má auto o co opřít. Umožňují tedy i rychlejší průjezd zatáčkou, což ocení řidiči vyznávající dynamický styl jízdy. To ale samozřejmě platí jen tehdy, pokud má auto kvalitní podvozek.

Když si kupujete auto, ať už nové nebo ojeté, nejprve se dobře rozmyslete, zda vám případné lepší jízdní vlastnosti v limitních situacích stojí za zhoršeným komfortem a spotřebou paliva. Záleží vždy také na kvalitě kupovaných pneumatik a někdy je lepší menší a levnější značková pneumatika než pneumatika podivné kvality na velkém kole, které sice hezky vypadá, ale jeho technický přínos je při nejlepším sporný.

Google+ Vytisknout

Diskuze: Pořizujete nová kola na auto? Poradíme, jak se vyhnout problémům

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Hever umístěte na výrobcem doporučené místo. Většinou bývá na prahu kousek za / před kolem - přesné místo najdete v příručce k automobilu

Jak opravit píchlou pneumatiku? Způsoby, o kterých jste asi nevěděli

Šerif z Gwinnett County využívá k dojíždění do práce služební Dodge Charger Hellcat, který byl pořízen z peněz zabavených drogovým dealerům

Služebák s výkonem 707 koní za 1.5 milionu korun? Ministerstvo spravedlnosti šílí vzteky

Škoda Design navrhl trofeje pro vítěze Tour de France 2018

Česká cena pro vítěze Tour de France? Její návrh vznikal ve Škodě

Frank Duryea - vítěz prvního amerického automobilového závodu

Nejstarší auta světa: Čím se poprvé projeli lidé v USA nebo Rusku?

Škoda VOS

Tajemná Škoda VOS? Obrněný speciál komunistických papalášů dokázal divné věci

Ilustrační foto

Jak si půjčit auto v zahraničí? Pozor na skryté triky, mohou vás stát balík

Výměna oleje

Jak vyměnit v autě olej? Jednoduchý úkon může být těžší, než se zdá

Vazirani Shul

Vazirani Shul: elektrický hypersport pro petrolheady od tvůrce Gran Turisma

Náraz byl tak silný, že doslova smetl dům ze základů. Místo kusu zbořené základové zdi teď dům podpírá samotný automobil

Auto pevnější než dům? Vůz narazil do domu tak silně, až ho smetl ze základů

Nohy na palubní desce mohou být rychlou cestou k doživotním následkům

Máte rádi nohy na palubní desce?

reklama
reklama

Doporučujeme

Transporter

Chtěli byste užitkový VW podle svého gusta?

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. Československý autobus kabriolet? S vyhlídkovým RTO jsme zase předběhli dobu

  2. Tesla Model S s nájezdem 643 700 km? Neuvěříte, jaké byly náklady na její provoz

  3. Pneumatiky vyrobené z 10 000 listů papíru? Ruský nápad překvapil i samotné autory

  4. Škoda, kterou dnes skoro nikdo nezná? Československé hranice bránila Želva

  5. Tajemná Škoda VOS? Obrněný speciál komunistických papalášů dokázal divné věci

  6. Obrněný Zetor Gerlach? Nová úroveň armádní obrany, modularity, mobility pro různé mise

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud