Správný výběr rozměrů kola může pozitivně ovlivnit jízdní vlastnosti auta, zlepšit spotřebu paliva a celkově zvýšit komfort jízdy. Přečtěte si, na co si dát při výběru kol pozor.
Pěkná velká kola patří k vyhledávaným a oblíbeným doplňkům. Zatímco na některých věcech a doplňcích motoristé šetří, hezká kola si nedokážou odpustit. Jenže velká kola s nízkoprofilovými pneumatikami zrovna dvakrát neprospívají pohodlí a široké pneumatiky zpravidla kazí i spotřebu paliva.
Dnes na auto můžete koupit téměř všechny možné rozměry disků a kol. Tedy pozor na to, co se píše v technickém průkazu. Zatímco například taková Škoda Fabia má v základní výbavě 14" disky, můžete ji mít i se 17" koly a k vidění jsou dokonce 18" kola s velmi nízkým profilem pneumatiky. Co to ale znamená?
Důležité je dodržet správné rozměry disků a pneumatik, které najdete zapsané ve velkém technickém průkazu vozidla. Aby správně odečítal rychloměr a byly zachovány provozní vlastnosti vozidla, musí mít kolo vždy stejný poloměr.
Kdo tedy chce širší ráfek, například místo 14" chce 16", musí s ohledem na to použít nižší profil pneumatiky, tedy takovou, která má nižší bočnici. V praxi se taková pneumatika nazývá nízkoprofilová.
Skutečný přínos širokých nízkoprofilových pneumatik pro jízdní vlastnosti vozidla je velmi diskutabilní. A odkazuje na několik nezávislých testů, podle kterých se jízdní vlastnosti vozu změní jen nepatrně k lepšímu a dynamické vlastnosti se někdy dokonce i zhorší.
Zejména u vozů s relativně skromným výkonem se široké pneumatiky výrazně podepíší na zhoršení spotřeby. Mají mnohem větší valivý odpor a nezávislé testy ukazují, že rozdíl spotřeby mezi základním rozměrem pneumatik a největším možným může činit i více než 10 %.
Větší pneumatika se také zpravidla projevuje větším valivým hlukem, který může být při delší cestě například po dálnici dost nepříjemný. Nízká bočnice pneumatiky také neodfiltrovává drobné nerovnosti a auto více drncá. Vysoká pneumatika lépe drobné nerovnosti pohlcuje a nepřenáší rázy do kabiny k cestujícím. Nízkoprofilová pneumatika je pohodlná jen na opravdu kvalitní silnici, kterých u nás ale moc není.
Široké pneumatiky ale mohou mít i určitý přínos, například umí zkrátit brzdnou dráhu. Záleží samozřejmě na jejich stavu a kvalitě, ale při srovnání nových pneumatik ty širší mohou zkrátit brzdnou dráhu ze 100 km/h i o několik metrů. Sledujte výsledky nezávislých testů pneumatik, ať víte, které jsou opravdu kvalitní.
Široké pneumatiky totiž mají větší styčnou plochu s vozovkou, takže se má auto o co opřít. Umožňují tedy i rychlejší průjezd zatáčkou, což ocení řidiči vyznávající dynamický styl jízdy. To ale samozřejmě platí jen tehdy, pokud má auto kvalitní podvozek.
Když si kupujete auto, ať už nové nebo ojeté, nejprve se dobře rozmyslete, zda vám případné lepší jízdní vlastnosti v limitních situacích stojí za zhoršeným komfortem a spotřebou paliva. Záleží vždy také na kvalitě kupovaných pneumatik a někdy je lepší menší a levnější značková pneumatika než pneumatika podivné kvality na velkém kole, které sice hezky vypadá, ale jeho technický přínos je při nejlepším sporný.
Škoda Scala je na trhu už několik let a vždy byla mezi svými rivaly tak trochu opomíjenou volbou. Není vnímána tak prestižně, jako třeba Golf a ani není extravagantní jako třeba Peugeot 308, ale přesto bychom si v této kategorii vybrali právě Scalu, proč?
Šéf Škody Auto Klaus Zellmer dnes oznámil zásadní redukci pracovních míst, která postihne zhruba 15 % zaměstnanců automobilky v Česku. To by znamenalo ztrátu téměř 6000 pracovních míst, přičemž největší dopad se očekává na agenturní pracovníky, kteří tvoří asi desetinu celkového počtu. Redukce však zasáhne i kmenové zaměstnance. Uvedl to ekonom Lukáš Kovanda.
Prodej Tesly v Evropě dramaticky klesá – jen minulý měsíc se propadl o polovinu. Za útlumem zájmu nemusí stát jen konkurence, ale i kontroverzní výroky a politická angažovanost samotného Elona Muska, upozorňuje The Guardian.
V poslední kapitole naší recenze hybridního modelu DS 4 si vše hezky shrneme. Nebude chybět ani srovnání s Lexusem UX, který by se dal nazvat hlavním rivalem. V čem je lepší DS, jaké má slabší stránky a který crossover bychom si koupili?
Peugeot se vrací do boje! Tým Peugeot TotalEnergies vstupuje do své třetí sezóny FIA WEC a hned na úvod ho čeká výzva v podobě maratonu 1812 km Kataru.
BMW Group posouvá hranice elektromobility a na Tech Days v Landshutu odhaluje detaily nové generace elektrického pohonu. Inovativní 800voltová technologie slibuje rychlejší nabíjení a vyšší efektivitu, přičemž bude součástí všech modelů připravované řady Neue Klasse. První vozy s revolučním pohonem zamíří do výroby ještě letos v maďarském Debrecínu.
V rámci aktuálního trendu oživování retro ikon se na scénu vrací Yugo, bývalý balkánský bestseller, který si vysloužil kultovní status, ale také označení "nejhorší auto na světě". Nyní se objevily první náčrty nového modelu, který by měl spatřit světlo světa v roce 2027. Tento malý vůz s klasickým spalovacím motorem slibuje návrat legendy.
BMW posouvá hranice elektromobility a dokazuje, že extrémní výkon nemusí znamenat nekontrolovatelnou sílu. Na Auto Shanghai představí koncept „Vision Driving Experience“, který ukáže, jak lze obrovský výkon zkrotit pro maximální jízdní dynamiku.
Kia odhalila první snímky svého nového elektromobilu EV4, který přichází jako součást rozšiřujícího se portfolia značky. Tento model je postaven na pokročilé platformě E-GM a 400voltové architektuře, což by mu mělo zajistit dojezd přes 600 km na jedno nabití. Cena modelu se očekává od 40 000 eur (cca 1 milion korun).
Tesla model Y Juniper byla představena teprve nedávno. Už se ale našla společnost, která si ji vzala do parády a přetvořila ji v tento vytuněný klenot. Jde o společnost CarLab(Hong Kong)Detailing & Customization. Jak se vám líbí?
Porsche čelí oslabujícím prodejům a podnikání v Číně, což vedlo k zahájení programu úspor a investic. Firma zároveň oznámila snížení počtu pracovních míst v regionu Stuttgart jako součást své restrukturalizace. Informoval o tom web Auto motor und sport.
Terramar je zcela novým modelem samostatné automobilky Cupra, která za poslední roky výrazně získává na popularitě. Jedná se o SUV s lehce rozdvojenou osobností – snaží se být ekologicky šetrné a zároveň se tváří jako maniak, který v zatáčkách natrhne zadek kde komu. Odvaha mu obzvláště v této fialové metalíze nechybí, nicméně jak obstojí v naší recenzi ? Vyplatil se risk a nebo jde o propadák?