Ceníkově nejdražší Škodovkou je aktuálně Superb Combi 2.0 TSI 4x4 DSG Laurin & Klement za 1 140 900 korun. Na trhu nicméně existují i dražší modely s okřídleným šípem ve znaku a nejsou to jen veterány ze 60. let nebo závodní speciály z let 70. a 80. Dražší je i na první pohled úplně obyčejná Octavia. Její výjimečnost ale objevíte velice brzy.
Když současný prezident Miloš Zeman nastupoval v roce 1998 do funkce premiéra, chtěl jezdit českým autem. Toho se chytla Škoda a vyrobila přímo pro něj speciální prodlouženou Octavii v nejvyšší výbavě Laurin & Klement. Specifikum tkvělo ve středovém sloupku, který byl o 80 milimetrů rozšířen a natáhl auto na 4591 milimetrů. Rozvor narostl na 2592 milimetrů. Provedeny byly i další úpravy, aby se auto nekroutilo a bylo bezpečné. Výsledkem všech úprav bylo více místa pro nohy zadních cestujících, dále nechyběly (většinou) výklopný dřevěný stoleček v zadní části sedadla spolujezdce, zadní čtecí lampičky a satelitní telefon v přední loketní opěrce.
Vývoj vozu začal tedy již v roce 1998 a první dva vozy byly dokončeny v lednu 1999. Zeman, respektive vrcholní představitelé vlády, v něm ale nikdy oficiálně nejezdil. Údajně proto, že se při jedné prezentaci uhodil při nastupování na zadní sedadla do hlavy a později raději sáhl po voze Audi. Octavia Long, jak se vůz celkem neoriginálně jmenoval, tak posléze sloužila nižším vládním činitelům a státní správě. Celkem v Česaně ručně zhotovili jen 25 kusů (původně bylo plánováno vyrobit 200 aut) přímého předchůdce Superbu první generace. Hned 20 jich bylo v provedení před modernizací celé řady, pouze 5 aut tak připadlo na omlazenou podobu s uhlazenějším designem.
Po konci služby ve službách úředníků se většina vyrobených kusů dostala do soukromých rukou, jedna Octavia pak stojí v mladoboleslavském muzeu. A právě od soukromníka pochází i dnes inzerovaný vůz, jenž pravděpodobně ponese titul nejdražší novodobé Octavie (nejrůznější úpravy nepočítejme). Stojí v bazaru v Chrudimi, který za něj žádá na první pohled astronomických 1 199 000 korun. Pro srovnání, nový vůz stál něco kolem 900 000 korun. Stejně jako drtivá většina všech vyrobených „Longů“ má i tento pod kapotou přeplňovanou osmnáctistovku s dvaceti ventily o výkonu 110 kW (150 k) s točivým momentem 210 Nm. Jelikož auto váží necelých 1400 kilogramů, rozjede se i přes prodlouženou karosérii až na 215 km/h.
Cenu dále ospravedlňuje i příslušnost k extrémně vzácné sérii po modernizaci z roku 2001, konkrétně má toto auto číslo L001. Již zmíněná výbava Laurin & Klement obsahuje mimo jiné čtyři airbagy, automatickou klimatizaci, rádio s CD měničem a přehrávačem, elektrická okna i zrcátka, tempomat, vyhřívaná sedadla, přípravu pro satelitní telefon, dálkový centrál nebo originální 16palcová leštěná kola. Luxusně působí i čalounění světlou kůží, obkládání pravým dřevem a tmavý lak karosérie, jenž byl zdaleka nejběžnější. Najeto má liftback 125 480 kilometrů, na první pohled ale vypadá jako nový. Jestli si ale najde majitele je otázkou, minimálně jako investice by ale Octavia Long nemusela být vůbec špatná. A kdo by se alespoň chvíli nechtěl cítit jako nejmocnější muž v zemi?
Modely úspěšné automobilky Cupra prošly v nedávné době faceliftem, který se týká i pohledného kombíku Leon Sportstourer. Na první pohled by se mohlo zdát, že se jedná jen o lehké omlazení designu, jak to u faceliftů bývá zvykem, jenže to je omyl. Změněna byla jedna velice podstatná věc, která tento sportovní kombík posunula do vyšší ligy.
Extrémní výkon přes 1.000 kW byl na běžný provoz až příliš – alespoň podle Xiaomi, které svůj hypersedan SU7 Ultra softwarově omezilo. Po silné kritice uživatelů ale automobilka otočila a výkon hodlá znovu uvolnit. Informoval web Carnewschina.
Do naší recenze tento týden zavítala modernizovaná Toyota ProAce Verso v prodloužené verzi L2, která vychytala drobné nedostatky starší verze. Jedná se o víceúčelového parťáka, který je překvapivě komfortní. Početnější rodiny, které si nemohou dovolit Multivan či Mercedes-Benz třídy V, budou dost možná překvapeni, že se jedná o konkurenceschopného rivala.
S příchodem elekromobility jsme byli svědky vzniku hned několika opravdu rychlých aut na baterky, která na semaforu sice potrápila kde jaký supersport, ale při řízení chyběly emoce a ani v zatáčkách to mnohdy nebyla moc zábava. Rychlost zkrátka neznamená automaticky zábavu a proto vznikl Ioniq 5 N, který se rozhodl zbořit mýty o tom, že elektromobil nemůže být zábavný. Jak se to podařilo?