Řídíte auto? Pak velký pozor na tyto léky

Řidič za volantem (ilustrační foto)
Řidič za volantem (ilustrační foto), foto: Pexels.com
ar1 14. února 2017 10:07
Sdílej:

Řada lidí informacím, o kterých dnes píšeme, nepřikládá velkou pozornost. Jestli mezi ně patříte i vy, zbystřete. Pokud totiž berete určité léky, nemusela by se vám jízda v autě vyplatit.

Existuje velké množství léků, které snižují řidičovu pozornost a narušují jeho koordinaci. Každý člověk na ně však reaguje odlišně. Někdo si vezme prášek a jeho účinky ani pořádně nepocítí, zatímco dalšího přepadne třeba spánek. Vše závisí na lékařské diagnóze, velikosti dávky, tělesné váze a dokonce i na pohlaví.

Obecně je nutné řídit se informacemi v příbalovém letáku a radami vašeho lékaře. Každopádně dobře zvažte, zda si léky vezmete, než usednete za volant. Různé druhy léků (tedy indikační skupiny léčiv) mají totiž různé druhy vedlejších účinků. Toto jsou některé z nich:

Trankvilizéry – zmírňují pocity úzkosti a duševního napětí, jde o zklidňující léky. Mohou však vyvolávat spavost, malátnost a závratě. Začínají účinkovat přibližně za 30 minut od podání.

Antidepresiva se zklidňujícím účinkem – užívají se ke zmírnění příznaků klinické deprese. Používají se i k léčbě úzkostí, bipolární afektivní poruchy a při poruchách spánku či příjmu potravy. Mohou způsobit dočasné zhoršení zraku a otupělost.

Analgetika – používají se k úlevě od bolesti a účinkují rozdílnými způsoby na periferní i centrální nervovou soustavu. Omezují schopnost reakce. Působit začínají téměř okamžitě a jejich účinky trvají dvě až pět hodin.

Antikonvulziva – užívají se při léčbě a prevenci epileptických záchvatů (křečí). Mohou narušovat koordinaci pohybů a zraku. Účinkují až 12 hodin.

Lokální anestetika – užívají se pro "otupění" pacienta například při zubních a dalších drobných lékařských zákrocích. Mohou vyvolat nevolnost a závratě.

Léky na bázi cinarizinu – používají se u neurologických nemocí spojených s motáním hlavy, s léčbou hučení v uších a poruch sluchu. Účinná látka cinarizin má rovněž využití při léčbě mozkových onemocnění, migrén a otřesů mozku. Léčiva tohoto typu však mohou vyvolat ospalost a narušit tělesnou koordinaci.

Stalo se
Testy aut
Toyota ProAce Verso

Test ojetiny: Toyota ProAce Verso VIP – univerzální praktik s bohatou výbavou

Tento týden se podíváme na zoubek zánovní Toyotě ProAce. Jedná se o 7 místnou dodávku v nejvyšší výbavě, která je levnější alternativou k Multivanu či Mercedesu třídy V. Mimo bohatou výbavu nabízí také solidní dynamiku i spotřebu a pořádnou porci praktičnosti. Má smysl sáhnout po starší verzi s nízkým nájezdem nebo se vyplatí připlatit si za zcela nové auto?

Novinky ze světa EV
Koncept vozu Tesla Model 3+

Tesla vytře evropským automobilkám zrak. Představí Model 3+ s dojezdem až 800 km

Společnost Tesla je podle nově podaných regulačních dokumentů v Číně připravena uvést na trh novou verzi svého Modelu 3. Neoficiálně označovaný jako Model 3+ má elektromobil nabídnout rekordní dojezd až 800 kilometrů podle čínského cyklu CLTC, což by z něj učinilo nejdéle jedoucí vůz značky Tesla. Tento údaj výrazně překonává dosavadní verzi Modelu 3 Long Range AWD, která v Číně dosahuje maximálního dojezdu 713 km.

Testy aut
DS 7 PHEV 300 AWD Edition France

DS 7 PHEV 300 AWD Edition France – šmrncovní plug-in hybrid za zvýhodněnou cenu

Plug-in hybridy jsou zajímavým kompromisem mezi elektromobily a spalovacími vozy – z obou světů si berou to dobré. Model DS 7 jsme již testovali a to jak v nejvýkonnější verzi s 360 koňmi, tak opak v podobě naftového provedení v základní výbavě Pallas. Do dnešní recenze dorazila akční zvýhodněná verze Edition France se středně silným plug-in hybridním pohonem. Vyplatí se příplatek 400 tisíc za svižný plug-in hybrid proti naftovému základu?