Řada lidí informacím, o kterých dnes píšeme, nepřikládá velkou pozornost. Jestli mezi ně patříte i vy, zbystřete. Pokud totiž berete určité léky, nemusela by se vám jízda v autě vyplatit.
Existuje velké množství léků, které snižují řidičovu pozornost a narušují jeho koordinaci. Každý člověk na ně však reaguje odlišně. Někdo si vezme prášek a jeho účinky ani pořádně nepocítí, zatímco dalšího přepadne třeba spánek. Vše závisí na lékařské diagnóze, velikosti dávky, tělesné váze a dokonce i na pohlaví.
Obecně je nutné řídit se informacemi v příbalovém letáku a radami vašeho lékaře. Každopádně dobře zvažte, zda si léky vezmete, než usednete za volant. Různé druhy léků (tedy indikační skupiny léčiv) mají totiž různé druhy vedlejších účinků. Toto jsou některé z nich:
Trankvilizéry – zmírňují pocity úzkosti a duševního napětí, jde o zklidňující léky. Mohou však vyvolávat spavost, malátnost a závratě. Začínají účinkovat přibližně za 30 minut od podání.
Antidepresiva se zklidňujícím účinkem – užívají se ke zmírnění příznaků klinické deprese. Používají se i k léčbě úzkostí, bipolární afektivní poruchy a při poruchách spánku či příjmu potravy. Mohou způsobit dočasné zhoršení zraku a otupělost.
Analgetika – používají se k úlevě od bolesti a účinkují rozdílnými způsoby na periferní i centrální nervovou soustavu. Omezují schopnost reakce. Působit začínají téměř okamžitě a jejich účinky trvají dvě až pět hodin.
Antikonvulziva – užívají se při léčbě a prevenci epileptických záchvatů (křečí). Mohou narušovat koordinaci pohybů a zraku. Účinkují až 12 hodin.
Lokální anestetika – užívají se pro "otupění" pacienta například při zubních a dalších drobných lékařských zákrocích. Mohou vyvolat nevolnost a závratě.
Léky na bázi cinarizinu – používají se u neurologických nemocí spojených s motáním hlavy, s léčbou hučení v uších a poruch sluchu. Účinná látka cinarizin má rovněž využití při léčbě mozkových onemocnění, migrén a otřesů mozku. Léčiva tohoto typu však mohou vyvolat ospalost a narušit tělesnou koordinaci.
Modely úspěšné automobilky Cupra prošly v nedávné době faceliftem, který se týká i pohledného kombíku Leon Sportstourer. Na první pohled by se mohlo zdát, že se jedná jen o lehké omlazení designu, jak to u faceliftů bývá zvykem, jenže to je omyl. Změněna byla jedna velice podstatná věc, která tento sportovní kombík posunula do vyšší ligy.
Extrémní výkon přes 1.000 kW byl na běžný provoz až příliš – alespoň podle Xiaomi, které svůj hypersedan SU7 Ultra softwarově omezilo. Po silné kritice uživatelů ale automobilka otočila a výkon hodlá znovu uvolnit. Informoval web Carnewschina.
Do naší recenze tento týden zavítala modernizovaná Toyota ProAce Verso v prodloužené verzi L2, která vychytala drobné nedostatky starší verze. Jedná se o víceúčelového parťáka, který je překvapivě komfortní. Početnější rodiny, které si nemohou dovolit Multivan či Mercedes-Benz třídy V, budou dost možná překvapeni, že se jedná o konkurenceschopného rivala.
S příchodem elekromobility jsme byli svědky vzniku hned několika opravdu rychlých aut na baterky, která na semaforu sice potrápila kde jaký supersport, ale při řízení chyběly emoce a ani v zatáčkách to mnohdy nebyla moc zábava. Rychlost zkrátka neznamená automaticky zábavu a proto vznikl Ioniq 5 N, který se rozhodl zbořit mýty o tom, že elektromobil nemůže být zábavný. Jak se to podařilo?
V závěrečné kapitole naší dlouhodobé recenze se zaměříme především na konkurenty a také na cenu, která je hlavním, ale rozhodně ne jediným trumfem, který DS 7 drží v ruce. Zaslouží si tato akční DS 7 vaší pozornost a nebo je lepší volbou vyhlášené německé trio – Mercedes-Benz, BMW a Audi?
Čínská automobilka Denza, společný podnik značky BYD a Mercedesu, oznámila evropské uvedení svého vrcholného modelu Z9 GT, který vstoupí na trh jako elektrické vozidlo (EV) v říjnu 2025, následované plug-in hybridní verzí (PHEV) v lednu 2026.