Dopravní zácpa je noční můrou každého řidiče. Dlouhé chvíle ztracené čekáním se lidé v autech snaží často dohnat rychlou jízdou a následným prudkým brzděním. Ať už je příčina zácpy dopravní nehoda, práce na silnice, zúžení nebo nemá žádný statický původ, součástí problému je každý řidič, který je v zácpě.
K uvolnění kolony nemusí být auta vybavena nejmodernější technologií, která řídí každý pohyb, klíčem k plynulejší dopravě jsou řidiči a jejich reakce na hustější provoz. I když je příčina například nehoda, po jejím odstranění by se měla doprava logicky zase rozjet, ale často se děje úplný opak. Proč tomu tak je a jak zácpa vzniká?
Dopravní kolona může vzniknout i bez zjevného důvodu, taková situace se nazývá jako fantomová zácpa. Tu vysvětlují některé matematické modely, vlnový efekt může způsobit jediné menší zabrzdění a následné brzdění dalších řidičů. Stačí pár stovek metrů a pomalá a plynulá doprava se za prvním brzdícím řidičem úplně zastaví.
Tento model je dobře ilustrován ve hře pro internetové prohlížeče Error-Prone, kde můžete ovládat až 25 aut (zde). Stisknutím klávesy se animované auto s příslušným písmenem bude pohybovat, při puštění se zastaví. Ostatní auta automaticky reagují na vznikající rozdíly v rychlostech a vzdálenostech mezi vozidly.
Kolona vzniká také při řazení do pruhů. Pokud je doprava příliš hustá, řidiči při přejíždění do vedlejšího pruhu musí často zpomalovat, aby se mohli zařadit, čímž brzdí auta za sebou i ve vedlejším pruhu. Zácpy vznikají také například u zúžení, u nehod, semaforů, tunelů, či jen u změn povolené rychlosti.
Existuje velké množství rad a tipů, jak se chovat v dopravní zácpě. Stejně jako fyzikální vlnění, i pomyslné dopravní vlnění potřebuje médium, aby se mohla vlna šířit. Médium jsou v tomto případě auta nahuštěná za sebe, vlna se tedy přestane šířit, pokud vznikne mezi auty dostatečný prostor pro reakce, díky čemuž se provoz stane mnohem plynulejším.
Vzhledem k tomu, že každý řidič vnímá jízdu jinak, je podle matematických modelů vhodné upravovat rychlost v zúženích a u nehod. Pomalejší jízda a větší rozestupy umožňují snadnější řazení z pruhu do pruhu, zipování a plynulejší reakce, čímž by se zvýšila plynulost dopravy i kapacita silnic.
Rychlostí jízdy se zabýval například průzkum amerického ministerstva dopravy. Z výzkumu vyplynulo, že vhodným řešením by byl účinný systém včasného varování, díky kterému by měli řidiči dostatek času ke zpomalení ještě před tím, než by ke koloně vůbec dorazili.
Problémem je, že řidiči často značky a doporučení ignorují, nedodržují dopravní předpisy a bezpečnou vzdálenost. Při tvorbě zácpy jsou na vině nejen příliš agresivní řidiči, ale také ti moc plaší.
Tvorbě kolon zcela zabránit nejde, protože každý řidič vnímá situace rozdílně a řídí jinak, zcela plynulé dopravy se tak dočkáme asi až s nástupem aut řízených umělou inteligencí.
V závěrečné kapitole naší dlouhodobé recenze se zaměříme především na konkurenty a také na cenu, která je hlavním, ale rozhodně ne jediným trumfem, který DS 7 drží v ruce. Zaslouží si tato akční DS 7 vaší pozornost a nebo je lepší volbou vyhlášené německé trio – Mercedes-Benz, BMW a Audi?
Čínská automobilka Denza, společný podnik značky BYD a Mercedesu, oznámila evropské uvedení svého vrcholného modelu Z9 GT, který vstoupí na trh jako elektrické vozidlo (EV) v říjnu 2025, následované plug-in hybridní verzí (PHEV) v lednu 2026.
Společnost BYD, světový lídr v oblasti vozidel na nové energie, oficiálně vstupuje na český trh. Tuzemským zákazníkům nabídne čistě elektrické i plug-in hybridní vozy s technologiemi, které jsou součástí její rychlé expanze v Evropě.
V Druhé kapitole naší dlouhodobé recenze se podíváme na zoubek naftovému čtyřválci o objemu 1,5 litrů, který pracuje ve voze, jehož pohotovostní hmotnost činí 1585 kg. Je to důstojná motorizace pro načančané SUV, které o sobě tvrdí, že hraje vysokou hru? A co spotřeba?
Tento týden v naší redakční garáži zaparkoval nejsilnější Superb, který na první pohled vypadá celkem běžně, ale opak je pravdou. Na silnici dokáže být překvapivě svižným autem, které si však stále zachovává svou klidnou povahu, která je nad věcí. Jaká je nová generace ve srovnání s tou předchozí, která nabídla výkon 206 kW ?
Americký prezident Donald Trump oznámil, že Spojené státy uvalí 25% cla na dovoz automobilů vyrobených mimo USA, přičemž tato opatření vstoupí v platnost 2. dubna. V reakci na tuto novinku předsedkyně Evropské komise Ursula von der Leyenová vyjádřila lítost a EU její rozhodnutí důkladně prozkoumá. Trump rovněž odložil výběr cla na automobilové díly o měsíc. Tento krok způsobil pokles akcií automobilek na asijských burzách a očekává se, že výprodeje se rozšíří i na evropské a americké trhy. Uvedl to server CNBS.