Dopravní zácpa je noční můrou každého řidiče. Dlouhé chvíle ztracené čekáním se lidé v autech snaží často dohnat rychlou jízdou a následným prudkým brzděním. Ať už je příčina zácpy dopravní nehoda, práce na silnice, zúžení nebo nemá žádný statický původ, součástí problému je každý řidič, který je v zácpě.
K uvolnění kolony nemusí být auta vybavena nejmodernější technologií, která řídí každý pohyb, klíčem k plynulejší dopravě jsou řidiči a jejich reakce na hustější provoz. I když je příčina například nehoda, po jejím odstranění by se měla doprava logicky zase rozjet, ale často se děje úplný opak. Proč tomu tak je a jak zácpa vzniká?
Dopravní kolona může vzniknout i bez zjevného důvodu, taková situace se nazývá jako fantomová zácpa. Tu vysvětlují některé matematické modely, vlnový efekt může způsobit jediné menší zabrzdění a následné brzdění dalších řidičů. Stačí pár stovek metrů a pomalá a plynulá doprava se za prvním brzdícím řidičem úplně zastaví.
Tento model je dobře ilustrován ve hře pro internetové prohlížeče Error-Prone, kde můžete ovládat až 25 aut (zde). Stisknutím klávesy se animované auto s příslušným písmenem bude pohybovat, při puštění se zastaví. Ostatní auta automaticky reagují na vznikající rozdíly v rychlostech a vzdálenostech mezi vozidly.
Kolona vzniká také při řazení do pruhů. Pokud je doprava příliš hustá, řidiči při přejíždění do vedlejšího pruhu musí často zpomalovat, aby se mohli zařadit, čímž brzdí auta za sebou i ve vedlejším pruhu. Zácpy vznikají také například u zúžení, u nehod, semaforů, tunelů, či jen u změn povolené rychlosti.
Existuje velké množství rad a tipů, jak se chovat v dopravní zácpě. Stejně jako fyzikální vlnění, i pomyslné dopravní vlnění potřebuje médium, aby se mohla vlna šířit. Médium jsou v tomto případě auta nahuštěná za sebe, vlna se tedy přestane šířit, pokud vznikne mezi auty dostatečný prostor pro reakce, díky čemuž se provoz stane mnohem plynulejším.
Vzhledem k tomu, že každý řidič vnímá jízdu jinak, je podle matematických modelů vhodné upravovat rychlost v zúženích a u nehod. Pomalejší jízda a větší rozestupy umožňují snadnější řazení z pruhu do pruhu, zipování a plynulejší reakce, čímž by se zvýšila plynulost dopravy i kapacita silnic.
Rychlostí jízdy se zabýval například průzkum amerického ministerstva dopravy. Z výzkumu vyplynulo, že vhodným řešením by byl účinný systém včasného varování, díky kterému by měli řidiči dostatek času ke zpomalení ještě před tím, než by ke koloně vůbec dorazili.
Problémem je, že řidiči často značky a doporučení ignorují, nedodržují dopravní předpisy a bezpečnou vzdálenost. Při tvorbě zácpy jsou na vině nejen příliš agresivní řidiči, ale také ti moc plaší.
Tvorbě kolon zcela zabránit nejde, protože každý řidič vnímá situace rozdílně a řídí jinak, zcela plynulé dopravy se tak dočkáme asi až s nástupem aut řízených umělou inteligencí.
Společnost Tesla je podle nově podaných regulačních dokumentů v Číně připravena uvést na trh novou verzi svého Modelu 3. Neoficiálně označovaný jako Model 3+ má elektromobil nabídnout rekordní dojezd až 800 kilometrů podle čínského cyklu CLTC, což by z něj učinilo nejdéle jedoucí vůz značky Tesla. Tento údaj výrazně překonává dosavadní verzi Modelu 3 Long Range AWD, která v Číně dosahuje maximálního dojezdu 713 km.
Plug-in hybridy jsou zajímavým kompromisem mezi elektromobily a spalovacími vozy – z obou světů si berou to dobré. Model DS 7 jsme již testovali a to jak v nejvýkonnější verzi s 360 koňmi, tak opak v podobě naftového provedení v základní výbavě Pallas. Do dnešní recenze dorazila akční zvýhodněná verze Edition France se středně silným plug-in hybridním pohonem. Vyplatí se příplatek 400 tisíc za svižný plug-in hybrid proti naftovému základu?
Trh s novými automobily prošel za poslední roky poměrně turbulentním obdobím. Mizí mnoho tradičních modelů, řeší se emise a pozornost se soustředí na vozy typu SUV či elektromobily. Negativem je všeobecný nárůst cen nových aut a proto je skvělá zpráva, že zde existuje velké množství lehce ojetých automobilů, které jsou často o více, než třetinu levnější a nabízí mnoho prostoru za přijatelnou cenu. Přesně to je případ tohoto šikovně postaveného Mercedesu.
Každé vozidlo, se kterým vyrážíte na pozemní komunikace, musí mít sjednané alespoň nějaké pojištění. To se označuje jako povinné ručení a je klíčovou součástí odpovědného provozování motorového vozidla. Jeho sjednání je nejen zákonnou povinností, ale také ochranou před finančními následky potenciálních škod, proto si ho nezapomeňte sjednat a vybrat si nejen to nejvýhodnější, ale i nejlepší. Jak na to?