Dopravní zácpa je noční můrou každého řidiče. Dlouhé chvíle ztracené čekáním se lidé v autech snaží často dohnat rychlou jízdou a následným prudkým brzděním. Ať už je příčina zácpy dopravní nehoda, práce na silnice, zúžení nebo nemá žádný statický původ, součástí problému je každý řidič, který je v zácpě.
K uvolnění kolony nemusí být auta vybavena nejmodernější technologií, která řídí každý pohyb, klíčem k plynulejší dopravě jsou řidiči a jejich reakce na hustější provoz. I když je příčina například nehoda, po jejím odstranění by se měla doprava logicky zase rozjet, ale často se děje úplný opak. Proč tomu tak je a jak zácpa vzniká?
Dopravní kolona může vzniknout i bez zjevného důvodu, taková situace se nazývá jako fantomová zácpa. Tu vysvětlují některé matematické modely, vlnový efekt může způsobit jediné menší zabrzdění a následné brzdění dalších řidičů. Stačí pár stovek metrů a pomalá a plynulá doprava se za prvním brzdícím řidičem úplně zastaví.
Tento model je dobře ilustrován ve hře pro internetové prohlížeče Error-Prone, kde můžete ovládat až 25 aut (zde). Stisknutím klávesy se animované auto s příslušným písmenem bude pohybovat, při puštění se zastaví. Ostatní auta automaticky reagují na vznikající rozdíly v rychlostech a vzdálenostech mezi vozidly.
Kolona vzniká také při řazení do pruhů. Pokud je doprava příliš hustá, řidiči při přejíždění do vedlejšího pruhu musí často zpomalovat, aby se mohli zařadit, čímž brzdí auta za sebou i ve vedlejším pruhu. Zácpy vznikají také například u zúžení, u nehod, semaforů, tunelů, či jen u změn povolené rychlosti.
Existuje velké množství rad a tipů, jak se chovat v dopravní zácpě. Stejně jako fyzikální vlnění, i pomyslné dopravní vlnění potřebuje médium, aby se mohla vlna šířit. Médium jsou v tomto případě auta nahuštěná za sebe, vlna se tedy přestane šířit, pokud vznikne mezi auty dostatečný prostor pro reakce, díky čemuž se provoz stane mnohem plynulejším.
Vzhledem k tomu, že každý řidič vnímá jízdu jinak, je podle matematických modelů vhodné upravovat rychlost v zúženích a u nehod. Pomalejší jízda a větší rozestupy umožňují snadnější řazení z pruhu do pruhu, zipování a plynulejší reakce, čímž by se zvýšila plynulost dopravy i kapacita silnic.
Rychlostí jízdy se zabýval například průzkum amerického ministerstva dopravy. Z výzkumu vyplynulo, že vhodným řešením by byl účinný systém včasného varování, díky kterému by měli řidiči dostatek času ke zpomalení ještě před tím, než by ke koloně vůbec dorazili.
Problémem je, že řidiči často značky a doporučení ignorují, nedodržují dopravní předpisy a bezpečnou vzdálenost. Při tvorbě zácpy jsou na vině nejen příliš agresivní řidiči, ale také ti moc plaší.
Tvorbě kolon zcela zabránit nejde, protože každý řidič vnímá situace rozdílně a řídí jinak, zcela plynulé dopravy se tak dočkáme asi až s nástupem aut řízených umělou inteligencí.
Sháníte-li ojeté SUV se silným motorem, tak máte v nabídce sekundárního trhu s auty rozhodně z čeho vybírat. Mnoho lidí má rozpočet na rodinné SUV přibližně milion korun, což na nového Kodiaqa nestačí, na prémiové značky už vůbec ne. Dnešní recenze se podívá na zoubek 6 let staré Audi Q7, kterou za milion pořídíte. To je mimochodem podobná částka, za jakou koupíte modernizovaný Kodiaq RS první generace – co je lepší volba?
Čtyřková Octavia se po pěti letech dočkala faceliftu v rámci kterého přišlo několik inovací. Důležité ovšem je, že byl zachován charakter vozu, který si stále drží velice dobrou kombinaci praktičnosti a zábavy za volantem. Jedná se o nejsilnější Octavii, která kdy vznikla. Měli byste si ji koupit nebo se vyplatí porozhlédnout u sourozenecké Cupry, která nabízí ještě podstatně silnější exempláře?
Když jsem před pár měsíci vybíral auto, které vezmu na dovolenou do italských Alp, tak jsem zvažoval více kandidátů, ale nakonec padla volba na tento Superb. Po cca 1500 km v jednom týdnu se ukázalo, že šlo o vynikající volbu. Proč zrovna jsem si vybral tento model a kolik zvládne tento úsporný fešák ujet kilometrů na jedno natankování?
Cestování vlastním autem po Evropě má své kouzlo, ať už je to svoboda, flexibilita nebo možnost vzít s sebou bez obav i větší zavazadla. Ale co když se za hranicemi něco pokazí? Správné pojištění vám zajistí klidnou dovolenou i v nečekaných situacích. Pojďme si projít, na co byste se měli připravit, než se vydáte na silnici za hranice.
Mercedes-Benz oznámil prudký propad zisku za druhé čtvrtletí letošního roku. Automobilka přiznává, že hlavními důvody jsou dodatečná cla v USA a oslabující prodej v Číně. Kvůli tomu německý výrobce luxusních aut přehodnocuje svůj výhled tržeb na celý rok a očekává jejich výrazný pokles. Informují o tom agentury AFP a Reuters.
S bezpečností dětí na cestách není radno experimentovat. Autosedačka je jedním z nejdůležitějších vybavení pro rodiče a výběr té pravé ovlivní ochranu vašich nejmenších během jízdy. Mezi mnoha značkami, které jsou na trhu autosedaček k mání, vynikají tři z nich – RÖMER, CYBEX a RECARO. Proč jsou mezi rodiči i odborníky v oblasti bezpečnosti tak oblíbené? Čtěte dál!
Elektrifikace postupuje a do měst se kromě velkých SUV začínají tlačit i elektromobily výrazně kompaktnějších rozměrů. Hyundai Inster je jedním z nich – čistě elektrický prcek, který vsází na originální design, užitečnou výbavu a kompaktní rozměry usnadňující městské jízdy. Dokáže však obstát i mimo městské prostředí? A jaká je jeho reálná konkurenceschopnost při ceně, která v našem případě přesáhla hranici 800 tisíc korun?
Tento týden se podíváme na zoubek zánovní Toyotě ProAce. Jedná se o 7 místnou dodávku v nejvyšší výbavě, která je levnější alternativou k Multivanu či Mercedesu třídy V. Mimo bohatou výbavu nabízí také solidní dynamiku i spotřebu a pořádnou porci praktičnosti. Má smysl sáhnout po starší verzi s nízkým nájezdem nebo se vyplatí připlatit si za zcela nové auto?
Společnost Tesla je podle nově podaných regulačních dokumentů v Číně připravena uvést na trh novou verzi svého Modelu 3. Neoficiálně označovaný jako Model 3+ má elektromobil nabídnout rekordní dojezd až 800 kilometrů podle čínského cyklu CLTC, což by z něj učinilo nejdéle jedoucí vůz značky Tesla. Tento údaj výrazně překonává dosavadní verzi Modelu 3 Long Range AWD, která v Číně dosahuje maximálního dojezdu 713 km.