Jste zastáncem toho, že vždy a všude jezdíte přesně na jeden kilometr v hodině dle dopravních předpisů? Pak je dost možné, že riskujete dopravní nehodu, a to mnohem více, než ten, kdo pojede rychleji a méně opatrněji. Jak je to vlastně možné?
Státní orgány žijí ve stále větším přesvědčení, že čím více bude policie na silnicích hlídat překročení nejvyšší povolené rychlosti, o to se ve výsledku stane méně dopravních nehod. Jenže s novým tvrzením přicházejí australští vědci. Ti provedli průzkum a několik testů, jejichž výsledky hovoří přesně opačně, tedy v neprospěch stále většího dohledu dopravní policie na silnicích.
Jde o to, že neustále sledování tachometru připravuje řidiče o drahý reakční čas. Vezměte si situaci, kdy jeden řidič jede tak nějak "normálně" a o pár kilometrů v hodině překračuje v daném úseku povolenou rychlost. Věnuje seale řízení vozu, sleduje okolí a nemá své oči neustále nalepené na tachometru, zda nejede o dva kilometry v hodině navíc. Hned za ním pojede bedlivě tachometr sledující další řídič, přičemž před tím prvním se náhle zjeví překážka. Myslíte, že druhý pečlivý řidič stihne včas zabrzdit?
Názornou ukázku toho, jak moc špatná je přehnaná starostlivost o aktuální rychlost vozu ukázali vědci z University of Western Australia. Ti se zaměřili na test reakce schopnosti s použitím červené světélka. Celkově se testování zúčastnilo 84 lidí, přičemž ti byly rozděleni dále tří kategorií. První skupina jela na simulátoru s tím, že v případě překročení rychlosti o 1 km/h dostanou pokutu. Druhé skupině pak hrozila pokuta při překročení limitu o více jak 6 km/h. Třetí a poslední skupina dostala pokutu v případě, že rychlost byla z jejich strany překročena o více než 11 km/h.
Následně se ale dostavil šok, a to po spuštění červeného světélka, které symbolizovalo nebezpečí. Nejhorší reakční dobu totiž měla skupina, která si nejvíce hlídala svou rychlost, tedy skupina číslo jedna. Někteří z nich ani dokonce nevěděli, že se světélko rozsvítilo! A co z toho vyplývá? Jednoduchý fakt, čím více budete hlídat svou rychlost a bude se bát radarů, tím víc se násobuje riziko, že v kritické situaci nebudete reagovat včas.
Tím nenabádáme k tomu, aby jste ode dneška přestali sledovat dopravní značení a jezdili si, jak se vám zlíbí. Jen je potřeba ke všemu přistupovat s klidem, my sami jsme se občas přistihli, jak například na Jižní spojce v Praze hlídáme do posledního kilometru naší aktuální rychlost, což je sice špatně, ale kdekdo to bude dělat raději, než pak platit pokutu.
Ve výsledku tak leží vina na Policii ČR a Ministerstvu dopravy, které má tohle vše na svědomí a ministr dopravy jaksi nechápe, že zvýšení počtu dopravních hlídek neznamená úměrný pokles dopravních nehod.
Věděli jste, že čtyřkovou Octavii můžete mít s dvoulitrovým benzínovým motorem o výkonu 150 kW a pohonem 4x4? Že ne? Buďte v klidu, v nabídce je tato motorizace poměrně čerstvě, ale dnes ji pořádně proklepneme. Pokud chcete do Octavie kultivovaný benzínový motor a zároveň příjemnou dynamiku, měli byste tento agregát zvážit. Dvoulitr 2,0 TDI o výkonu 110 kW je „traktoroidní“ motor s tupou reakcí na plyn a vedle patnáctistovky 1,5 TSI o stejném výkonu příliš nedává smysl – rozdíl cca jednoho litru ve spotřebě je zanedbatelný. Dnes testovaný benzínový dvoulitr povznesl Octavii na zcela novou úroveň, co ale spotřeba a cena?
Tento oblíbený městský crossover prošel v loňském roce spolu se Scalou drobnou omlazovací kúrou. Dnes se zaměříme na Kamiq a to hned v nejvyšší výbavě Monte Carlo. Proti svým konkurentům boduje vnitřní prostorností, snadným ovládáním a také nízkou spotřebou. Vše má ovšem svou cenu, která v tomto případě není zrovna nízká. Otázka tedy zní, zda-li není lepší volbou Scala, která je ve stejné výbavě a motorizaci levnější.