Jste zastáncem toho, že vždy a všude jezdíte přesně na jeden kilometr v hodině dle dopravních předpisů? Pak je dost možné, že riskujete dopravní nehodu, a to mnohem více, než ten, kdo pojede rychleji a méně opatrněji. Jak je to vlastně možné?
Státní orgány žijí ve stále větším přesvědčení, že čím více bude policie na silnicích hlídat překročení nejvyšší povolené rychlosti, o to se ve výsledku stane méně dopravních nehod. Jenže s novým tvrzením přicházejí australští vědci. Ti provedli průzkum a několik testů, jejichž výsledky hovoří přesně opačně, tedy v neprospěch stále většího dohledu dopravní policie na silnicích.
Jde o to, že neustále sledování tachometru připravuje řidiče o drahý reakční čas. Vezměte si situaci, kdy jeden řidič jede tak nějak "normálně" a o pár kilometrů v hodině překračuje v daném úseku povolenou rychlost. Věnuje seale řízení vozu, sleduje okolí a nemá své oči neustále nalepené na tachometru, zda nejede o dva kilometry v hodině navíc. Hned za ním pojede bedlivě tachometr sledující další řídič, přičemž před tím prvním se náhle zjeví překážka. Myslíte, že druhý pečlivý řidič stihne včas zabrzdit?
Názornou ukázku toho, jak moc špatná je přehnaná starostlivost o aktuální rychlost vozu ukázali vědci z University of Western Australia. Ti se zaměřili na test reakce schopnosti s použitím červené světélka. Celkově se testování zúčastnilo 84 lidí, přičemž ti byly rozděleni dále tří kategorií. První skupina jela na simulátoru s tím, že v případě překročení rychlosti o 1 km/h dostanou pokutu. Druhé skupině pak hrozila pokuta při překročení limitu o více jak 6 km/h. Třetí a poslední skupina dostala pokutu v případě, že rychlost byla z jejich strany překročena o více než 11 km/h.
Následně se ale dostavil šok, a to po spuštění červeného světélka, které symbolizovalo nebezpečí. Nejhorší reakční dobu totiž měla skupina, která si nejvíce hlídala svou rychlost, tedy skupina číslo jedna. Někteří z nich ani dokonce nevěděli, že se světélko rozsvítilo! A co z toho vyplývá? Jednoduchý fakt, čím více budete hlídat svou rychlost a bude se bát radarů, tím víc se násobuje riziko, že v kritické situaci nebudete reagovat včas.
Tím nenabádáme k tomu, aby jste ode dneška přestali sledovat dopravní značení a jezdili si, jak se vám zlíbí. Jen je potřeba ke všemu přistupovat s klidem, my sami jsme se občas přistihli, jak například na Jižní spojce v Praze hlídáme do posledního kilometru naší aktuální rychlost, což je sice špatně, ale kdekdo to bude dělat raději, než pak platit pokutu.
Ve výsledku tak leží vina na Policii ČR a Ministerstvu dopravy, které má tohle vše na svědomí a ministr dopravy jaksi nechápe, že zvýšení počtu dopravních hlídek neznamená úměrný pokles dopravních nehod.
Plug-in hybridy jsou zajímavým kompromisem mezi elektromobily a spalovacími vozy – z obou světů si berou to dobré. Model DS 7 jsme již testovali a to jak v nejvýkonnější verzi s 360 koňmi, tak opak v podobě naftového provedení v základní výbavě Pallas. Do dnešní recenze dorazila akční zvýhodněná verze Edition France se středně silným plug-in hybridním pohonem. Vyplatí se příplatek 400 tisíc za svižný plug-in hybrid proti naftovému základu?
Trh s novými automobily prošel za poslední roky poměrně turbulentním obdobím. Mizí mnoho tradičních modelů, řeší se emise a pozornost se soustředí na vozy typu SUV či elektromobily. Negativem je všeobecný nárůst cen nových aut a proto je skvělá zpráva, že zde existuje velké množství lehce ojetých automobilů, které jsou často o více, než třetinu levnější a nabízí mnoho prostoru za přijatelnou cenu. Přesně to je případ tohoto šikovně postaveného Mercedesu.
Každé vozidlo, se kterým vyrážíte na pozemní komunikace, musí mít sjednané alespoň nějaké pojištění. To se označuje jako povinné ručení a je klíčovou součástí odpovědného provozování motorového vozidla. Jeho sjednání je nejen zákonnou povinností, ale také ochranou před finančními následky potenciálních škod, proto si ho nezapomeňte sjednat a vybrat si nejen to nejvýhodnější, ale i nejlepší. Jak na to?
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?