Pečlivé dodržování povolené rychlosti je špatně! Tvrdí to vědci v Austrálii

Policie ČR - Škoda Octavia II
Policie ČR - Škoda Octavia II, foto: facebook
ar5 1. listopadu 2016 09:30
Sdílej:

Jste zastáncem toho, že vždy a všude jezdíte přesně na jeden kilometr v hodině dle dopravních předpisů? Pak je dost možné, že riskujete dopravní nehodu, a to mnohem více, než ten, kdo pojede rychleji a méně opatrněji. Jak je to vlastně možné?

Státní orgány žijí ve stále větším přesvědčení, že čím více bude policie na silnicích hlídat překročení nejvyšší povolené rychlosti, o to se ve výsledku stane méně dopravních nehod. Jenže s novým tvrzením přicházejí australští vědci. Ti provedli průzkum a několik testů, jejichž výsledky hovoří přesně opačně, tedy v neprospěch stále většího dohledu dopravní policie na silnicích.

Jde o to, že neustále sledování tachometru připravuje řidiče o drahý reakční čas. Vezměte si situaci, kdy jeden řidič jede tak nějak "normálně" a o pár kilometrů v hodině překračuje v daném úseku povolenou rychlost. Věnuje seale  řízení vozu, sleduje okolí a nemá své oči neustále nalepené na tachometru, zda nejede o dva kilometry v hodině navíc. Hned za ním pojede bedlivě tachometr sledující další řídič, přičemž před tím prvním se náhle zjeví překážka. Myslíte, že druhý pečlivý řidič stihne včas zabrzdit?

Názornou ukázku toho, jak moc špatná je přehnaná starostlivost o aktuální rychlost vozu ukázali vědci z University of Western Australia. Ti se zaměřili na test reakce schopnosti s použitím červené světélka. Celkově se testování zúčastnilo 84 lidí, přičemž ti byly rozděleni dále tří kategorií. První skupina jela na simulátoru s tím, že v případě překročení rychlosti o 1 km/h dostanou pokutu. Druhé skupině pak hrozila pokuta při překročení limitu o více jak 6 km/h. Třetí a poslední skupina dostala pokutu v případě, že rychlost byla z jejich strany překročena o více než 11 km/h.

Následně se ale dostavil šok, a to po spuštění červeného světélka, které symbolizovalo nebezpečí. Nejhorší reakční dobu totiž měla skupina, která si nejvíce hlídala svou rychlost, tedy skupina číslo jedna. Někteří z nich ani dokonce nevěděli, že se světélko rozsvítilo! A co z toho vyplývá? Jednoduchý fakt, čím více budete hlídat svou rychlost a bude se bát radarů, tím víc se násobuje riziko, že v kritické situaci nebudete reagovat včas.

Tím nenabádáme k tomu, aby jste ode dneška přestali sledovat dopravní značení a jezdili si, jak se vám zlíbí. Jen je potřeba ke všemu přistupovat s klidem, my sami jsme se občas přistihli, jak například na Jižní spojce v Praze hlídáme do posledního kilometru naší aktuální rychlost, což je sice špatně, ale kdekdo to bude dělat raději, než pak platit pokutu.

Ve výsledku tak leží vina na Policii ČR a Ministerstvu dopravy, které má tohle vše na svědomí a ministr dopravy jaksi nechápe, že zvýšení počtu dopravních hlídek neznamená úměrný pokles dopravních nehod.

Témata:
Stalo se
Novinky ze světa EV
Koncept vozu Tesla Model 3+

Tesla vytře evropským automobilkám zrak. Představí Model 3+ s dojezdem až 800 km

Společnost Tesla je podle nově podaných regulačních dokumentů v Číně připravena uvést na trh novou verzi svého Modelu 3. Neoficiálně označovaný jako Model 3+ má elektromobil nabídnout rekordní dojezd až 800 kilometrů podle čínského cyklu CLTC, což by z něj učinilo nejdéle jedoucí vůz značky Tesla. Tento údaj výrazně překonává dosavadní verzi Modelu 3 Long Range AWD, která v Číně dosahuje maximálního dojezdu 713 km.

Testy aut
DS 7 PHEV 300 AWD Edition France

DS 7 PHEV 300 AWD Edition France – šmrncovní plug-in hybrid za zvýhodněnou cenu

Plug-in hybridy jsou zajímavým kompromisem mezi elektromobily a spalovacími vozy – z obou světů si berou to dobré. Model DS 7 jsme již testovali a to jak v nejvýkonnější verzi s 360 koňmi, tak opak v podobě naftového provedení v základní výbavě Pallas. Do dnešní recenze dorazila akční zvýhodněná verze Edition France se středně silným plug-in hybridním pohonem. Vyplatí se příplatek 400 tisíc za svižný plug-in hybrid proti naftovému základu?

Testy aut
Mercedes-Benz GLB

Test ojetiny: Mercedes-Benz GLB 250 4MATIC – prémiový všeuměl o více než třetinu levněji

Trh s novými automobily prošel za poslední roky poměrně turbulentním obdobím. Mizí mnoho tradičních modelů, řeší se emise a pozornost se soustředí na vozy typu SUV či elektromobily. Negativem je všeobecný nárůst cen nových aut a proto je skvělá zpráva, že zde existuje velké množství lehce ojetých automobilů, které jsou často o více, než třetinu levnější a nabízí mnoho prostoru za přijatelnou cenu. Přesně to je případ tohoto šikovně postaveného Mercedesu.