Tatra 613 vznikla za svůj život v nespočtu variací. Za všechny jmenujme přehlídkový landaulet, letištní testovací speciál, „mobilní kancelář“ nebo sanitu SV. Poslední jmenované specifikace přitom vzniklo celkem 23 kusů a jeden z nich je shodou okolností aktuálně na prodej.
První sanitní 613 SV vznikla jako funkční vzorek v roce 1990, ještě tentýž rok byl zkompletován také první prototyp. Nutno podotknout, že rozhodně nešlo o první sanitní 613 vůbec, avšak modely z 80. let nebyly tovární. To provedení SV bylo vyvíjené přímo v Kopřivnici. Jeho hlavní specialitou byla nástavba s ocelovým skeletem, určená pro převoz pacientů. Tato konstrukce navazovala na dvoumístnou kabinu.
Auto stálo na rozvoru náprav o délce 3520 milimetrů, což je o dobrých 540 milimetrů více než v sériové specifikaci. Narostla tím pádem také délka, a to na 5330 milimetrů. Pohonná jednotka byla, i přes nutnost manipulovat s nosítky, stále uložena vzadu. Toto řešení znamenalo nemalé komplikace, hranu mezi vozovkou a prostorem pro pacienta se ale nakonec povedlo snížit na 915 milimetrů. Onen motor byl mimochodem 3.5litrový osmiválec o výkonu 167 koní, který v kombinaci s manuální čtyřstupňovou převodovkou a celkovou hmotností 2660 kilogramů dokázal sanitu rozjet až na 150 km/h.
Plánována byla výroba 50 kusů Tatry 613 SV ročně, což ve své publikaci věnované Tatře 613 uvádí Jan Tuček, vše ale skončilo u celkově 23 kusů, a to včetně funkčního vzorku a prototypu z roku 1990. Když přišel konec výroby, psal se rok 1995 a to už byla většina výrobců sanitních vozidel podstatně dál. Z kopřivnického modelu to ale na druhou stranu dělá unikátní raritu, objevující se dnes převážně v muzeích nebo na srazech. Nestává se často, aby byl některý z vyrobených kusů na prodej. Takže pokud uvažujete o koupi nějaké raritního kousku, nyní máte šanci.
Na stránce Sbazar.cz se včera (v prodeji je ale vůz už od minulého roku) objevil inzerát na 613 SV z roku 1992, která je údajně zcela originální, garážovaná a v zimě neježděná. Při pohledu na fotografie lze tomuto tvrzení rozhodně věřit. Tím spíš, když aktuální majitel dodává, že je tento vůz pravidelně vyžadován jako exponát na výstavách a srazech (proto je na SPZ a má platnou STK). V prostoru pro pacienta nechybí lehátko nebo umyvadlo, plně funkční je také maják a siréna. Cena za tuto krásku je 459 000 korun, což rozhodně není málo. Na druhou stranu ale získáte kus československé a později české automobilové historie, navíc už jich na světě nebude ani těch třiadvacet…
Škoda Scala je na trhu už několik let a vždy byla mezi svými rivaly tak trochu opomíjenou volbou. Není vnímána tak prestižně, jako třeba Golf a ani není extravagantní jako třeba Peugeot 308, ale přesto bychom si v této kategorii vybrali právě Scalu, proč?
Šéf Škody Auto Klaus Zellmer dnes oznámil zásadní redukci pracovních míst, která postihne zhruba 15 % zaměstnanců automobilky v Česku. To by znamenalo ztrátu téměř 6000 pracovních míst, přičemž největší dopad se očekává na agenturní pracovníky, kteří tvoří asi desetinu celkového počtu. Redukce však zasáhne i kmenové zaměstnance. Uvedl to ekonom Lukáš Kovanda.
Prodej Tesly v Evropě dramaticky klesá – jen minulý měsíc se propadl o polovinu. Za útlumem zájmu nemusí stát jen konkurence, ale i kontroverzní výroky a politická angažovanost samotného Elona Muska, upozorňuje The Guardian.
V poslední kapitole naší recenze hybridního modelu DS 4 si vše hezky shrneme. Nebude chybět ani srovnání s Lexusem UX, který by se dal nazvat hlavním rivalem. V čem je lepší DS, jaké má slabší stránky a který crossover bychom si koupili?
Peugeot se vrací do boje! Tým Peugeot TotalEnergies vstupuje do své třetí sezóny FIA WEC a hned na úvod ho čeká výzva v podobě maratonu 1812 km Kataru.
BMW Group posouvá hranice elektromobility a na Tech Days v Landshutu odhaluje detaily nové generace elektrického pohonu. Inovativní 800voltová technologie slibuje rychlejší nabíjení a vyšší efektivitu, přičemž bude součástí všech modelů připravované řady Neue Klasse. První vozy s revolučním pohonem zamíří do výroby ještě letos v maďarském Debrecínu.
V rámci aktuálního trendu oživování retro ikon se na scénu vrací Yugo, bývalý balkánský bestseller, který si vysloužil kultovní status, ale také označení "nejhorší auto na světě". Nyní se objevily první náčrty nového modelu, který by měl spatřit světlo světa v roce 2027. Tento malý vůz s klasickým spalovacím motorem slibuje návrat legendy.
BMW posouvá hranice elektromobility a dokazuje, že extrémní výkon nemusí znamenat nekontrolovatelnou sílu. Na Auto Shanghai představí koncept „Vision Driving Experience“, který ukáže, jak lze obrovský výkon zkrotit pro maximální jízdní dynamiku.
Kia odhalila první snímky svého nového elektromobilu EV4, který přichází jako součást rozšiřujícího se portfolia značky. Tento model je postaven na pokročilé platformě E-GM a 400voltové architektuře, což by mu mělo zajistit dojezd přes 600 km na jedno nabití. Cena modelu se očekává od 40 000 eur (cca 1 milion korun).
Tesla model Y Juniper byla představena teprve nedávno. Už se ale našla společnost, která si ji vzala do parády a přetvořila ji v tento vytuněný klenot. Jde o společnost CarLab(Hong Kong)Detailing & Customization. Jak se vám líbí?
Porsche čelí oslabujícím prodejům a podnikání v Číně, což vedlo k zahájení programu úspor a investic. Firma zároveň oznámila snížení počtu pracovních míst v regionu Stuttgart jako součást své restrukturalizace. Informoval o tom web Auto motor und sport.
Terramar je zcela novým modelem samostatné automobilky Cupra, která za poslední roky výrazně získává na popularitě. Jedná se o SUV s lehce rozdvojenou osobností – snaží se být ekologicky šetrné a zároveň se tváří jako maniak, který v zatáčkách natrhne zadek kde komu. Odvaha mu obzvláště v této fialové metalíze nechybí, nicméně jak obstojí v naší recenzi ? Vyplatil se risk a nebo jde o propadák?