Tato unikátní sanitní Tatra 613 stojí stejně jako naftová Octavie. Jak je to možné?

ar6, 24. února 2017, 14:34 Google+

Tatra 613 vznikla za svůj život v nespočtu variací. Za všechny jmenujme přehlídkový landaulet, letištní testovací speciál, „mobilní kancelář“ nebo sanitu SV. Poslední jmenované specifikace přitom vzniklo celkem 23 kusů a jeden z nich je shodou okolností aktuálně na prodej.

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
Raritní Tatra 613 SV je na prodej za necelých 460 tisíc korun.

Raritní Tatra 613 SV je na prodej za necelých 460 tisíc korun. | foto: Tatra

Sdílejte článek

První sanitní 613 SV vznikla jako funkční vzorek v roce 1990, ještě tentýž rok byl zkompletován také první prototyp. Nutno podotknout, že rozhodně nešlo o první sanitní 613 vůbec, avšak modely z 80. let nebyly tovární. To provedení SV bylo vyvíjené přímo v Kopřivnici. Jeho hlavní specialitou byla nástavba s ocelovým skeletem, určená pro převoz pacientů. Tato konstrukce navazovala na dvoumístnou kabinu.

Auto stálo na rozvoru náprav o délce 3520 milimetrů, což je o dobrých 540 milimetrů více než v sériové specifikaci. Narostla tím pádem také délka, a to na 5330 milimetrů. Pohonná jednotka byla, i přes nutnost manipulovat s nosítky, stále uložena vzadu. Toto řešení znamenalo nemalé komplikace, hranu mezi vozovkou a prostorem pro pacienta se ale nakonec povedlo snížit na 915 milimetrů. Onen motor byl mimochodem 3.5litrový osmiválec o výkonu 167 koní, který v kombinaci s manuální čtyřstupňovou převodovkou a celkovou hmotností 2660 kilogramů dokázal sanitu rozjet až na 150 km/h.

Plánována byla výroba 50 kusů Tatry 613 SV ročně, což ve své publikaci věnované Tatře 613 uvádí Jan Tuček, vše ale skončilo u celkově 23 kusů, a to včetně funkčního vzorku a prototypu z roku 1990. Když přišel konec výroby, psal se rok 1995 a to už byla většina výrobců sanitních vozidel podstatně dál. Z kopřivnického modelu to ale na druhou stranu dělá unikátní raritu, objevující se dnes převážně v muzeích nebo na srazech. Nestává se často, aby byl některý z vyrobených kusů na prodej. Takže pokud uvažujete o koupi nějaké raritního kousku, nyní máte šanci.

Na stránce Sbazar.cz se včera (v prodeji je ale vůz už od minulého roku) objevil inzerát na 613 SV z roku 1992, která je údajně zcela originální, garážovaná a v zimě neježděná. Při pohledu na fotografie lze tomuto tvrzení rozhodně věřit. Tím spíš, když aktuální majitel dodává, že je tento vůz pravidelně vyžadován jako exponát na výstavách a srazech (proto je na SPZ a má platnou STK). V prostoru pro pacienta nechybí lehátko nebo umyvadlo, plně funkční je také maják a siréna. Cena za tuto krásku je 459 000 korun, což rozhodně není málo. Na druhou stranu ale získáte kus československé a později české automobilové historie, navíc už jich na světě nebude ani těch třiadvacet…

Vytisknout

Diskuze: Tato unikátní sanitní Tatra 613 stojí stejně jako naftová Octavie. Jak je to možné?

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Citroen C4 X

TEST: Citroen C4 X 1.5 BlueHDI 130 Shine – moderně vypadající retro za skvělou cenu

For Caravan

Na karavany a lodě? Již tento víkend v PVA EXPO PRAHA

Volkswagen Polo

TEST: Volkswagen Polo 1,0 TSI – stačí základní motor s 5 stupňovým manuálem?

peugeot 408

Test Peugeot 408 Hybrid 225 e-EAT8 GT: sázka na styl a hi-tech pohon

Ilustrační foto

Toyota znovu nejlepší ze všech. A nejde o výrobu, bezpečnost ani emise

Cupra Leon Sportstourer

TEST: Cupra Leon SP 2.0 TDI – vymírající druh se skvělou spotřebou

Ilustrační foto

Výše stravného je k smíchu, změny cestovních náhrad

on-line prodej

Máte ho doma? Tahle auta se prodávají nejrychleji

První snímky nového Volva XC90 - vše pro nízký odpor vzduchu

Volvo má nový způsob značení některých svých vozů

MG5 Electric

TEST: MG5 Electric Excite – kombík na baterky do milionu, jde o dobrou volbu?

MG4 XPOWER

MG4 XPOWER: za bezkonkurenční cenu nabízí 435 koní a "stovku" za 3,8 s

Vodíkové vozy Stellantis

Stellantis rozšiřuje své portfolio vodíkových užitkových vozů

Citroen C5X plug-in hybrid

Citroen C5X MAX plug-in hybrid 225 - francouzský křižník s famózním podvozkem

Lincoln Nautilus a 48 palcová obrazovka

Lincoln Nautilus (2024): Taková obrazovka v autech ještě nebyla. A s podporou CarPlay a Android

Opel Frontera

Nový Opel Frontera bude nejnovějším a plně elektrickým SUV značky

reklama

Doporučujeme

Ford A se prohání zasněženou silnicí

Jeden rok jezdit v 87 let starém autě? Jde to a tohle je realita

Čtěte dále

Nejčtenější články

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud