Tato unikátní sanitní Tatra 613 stojí stejně jako naftová Octavie. Jak je to možné?

Raritní Tatra 613 SV je na prodej za necelých 460 tisíc korun.
Raritní Tatra 613 SV je na prodej za necelých 460 tisíc korun., foto: Tatra
ar6 24. února 2017 14:34
Sdílej:

Tatra 613 vznikla za svůj život v nespočtu variací. Za všechny jmenujme přehlídkový landaulet, letištní testovací speciál, „mobilní kancelář“ nebo sanitu SV. Poslední jmenované specifikace přitom vzniklo celkem 23 kusů a jeden z nich je shodou okolností aktuálně na prodej.

První sanitní 613 SV vznikla jako funkční vzorek v roce 1990, ještě tentýž rok byl zkompletován také první prototyp. Nutno podotknout, že rozhodně nešlo o první sanitní 613 vůbec, avšak modely z 80. let nebyly tovární. To provedení SV bylo vyvíjené přímo v Kopřivnici. Jeho hlavní specialitou byla nástavba s ocelovým skeletem, určená pro převoz pacientů. Tato konstrukce navazovala na dvoumístnou kabinu.

Auto stálo na rozvoru náprav o délce 3520 milimetrů, což je o dobrých 540 milimetrů více než v sériové specifikaci. Narostla tím pádem také délka, a to na 5330 milimetrů. Pohonná jednotka byla, i přes nutnost manipulovat s nosítky, stále uložena vzadu. Toto řešení znamenalo nemalé komplikace, hranu mezi vozovkou a prostorem pro pacienta se ale nakonec povedlo snížit na 915 milimetrů. Onen motor byl mimochodem 3.5litrový osmiválec o výkonu 167 koní, který v kombinaci s manuální čtyřstupňovou převodovkou a celkovou hmotností 2660 kilogramů dokázal sanitu rozjet až na 150 km/h.

Plánována byla výroba 50 kusů Tatry 613 SV ročně, což ve své publikaci věnované Tatře 613 uvádí Jan Tuček, vše ale skončilo u celkově 23 kusů, a to včetně funkčního vzorku a prototypu z roku 1990. Když přišel konec výroby, psal se rok 1995 a to už byla většina výrobců sanitních vozidel podstatně dál. Z kopřivnického modelu to ale na druhou stranu dělá unikátní raritu, objevující se dnes převážně v muzeích nebo na srazech. Nestává se často, aby byl některý z vyrobených kusů na prodej. Takže pokud uvažujete o koupi nějaké raritního kousku, nyní máte šanci.

Na stránce Sbazar.cz se včera (v prodeji je ale vůz už od minulého roku) objevil inzerát na 613 SV z roku 1992, která je údajně zcela originální, garážovaná a v zimě neježděná. Při pohledu na fotografie lze tomuto tvrzení rozhodně věřit. Tím spíš, když aktuální majitel dodává, že je tento vůz pravidelně vyžadován jako exponát na výstavách a srazech (proto je na SPZ a má platnou STK). V prostoru pro pacienta nechybí lehátko nebo umyvadlo, plně funkční je také maják a siréna. Cena za tuto krásku je 459 000 korun, což rozhodně není málo. Na druhou stranu ale získáte kus československé a později české automobilové historie, navíc už jich na světě nebude ani těch třiadvacet…

Témata:
Stalo se
Trh s elektromobily
Škoda Elroq

Elektromobily: Škodu doma v Česku poráží v prodejích Tesla

Škoda Auto potvrzuje svou vedoucí pozici na českém trhu, a to i přes nejistotu v oblasti elektromobility. Vedoucí značky Jiří Maláček věří v růst trhu s elektromobily a zdůrazňuje šance Škody uspět. Přestože Tesla zatím v prodejích elektromobilů vede, Škoda vidí v budoucnosti elektrifikace příležitost k dalšímu posílení. 

Trh s elektromobily
Výroba Škody Elroq.

Elektromobily: Jak přesvědčit lidi, aby je kupovali víc?

Situace ve Velké Británii se velmi podobá té v EU. Vláda čelí tlaku ze strany automobilových výrobců, kteří kritizují přísná pravidla podporující elektrická vozidla, jež podle nich narážejí na nízkou poptávku. Informuje o tom BBC.

Novinky ze světa EV
Škoda Superb (2025)

Škoda Superb dostane nový hybrid. Slibuje čistě elektrický dojezd až 120 kilometrů

Škoda Superb přichází s hybridním pohonem, který slibuje revoluci v efektivitě a pohodlí. Velkokapacitní baterie a rychlé nabíjení jsou klíčovými prvky, které tuto novinku odlišují od konkurence. Výroba začíná už tento kvartál, a tak brzy zjistíme, zda papírové hodnoty odpovídají realitě.

Novinky
Mercedes-Benz třídy E

Best Performer 2024: Mercedes-Benz třídy E získal ocenění Euro NCAP za nejbezpečnější testovaný vůz

Mercedes-Benz třídy E stanovil nový standard automobilové bezpečnosti, když byl v roce 2024 oceněn organizací Euro NCAP jako Best Performer za své výjimečné výsledky v bezpečnostních testech, čímž se stal nejbezpečnějším vozem testovaným v uplynulém roce.