Tatra 613 vznikla za svůj život v nespočtu variací. Za všechny jmenujme přehlídkový landaulet, letištní testovací speciál, „mobilní kancelář“ nebo sanitu SV. Poslední jmenované specifikace přitom vzniklo celkem 23 kusů a jeden z nich je shodou okolností aktuálně na prodej.
První sanitní 613 SV vznikla jako funkční vzorek v roce 1990, ještě tentýž rok byl zkompletován také první prototyp. Nutno podotknout, že rozhodně nešlo o první sanitní 613 vůbec, avšak modely z 80. let nebyly tovární. To provedení SV bylo vyvíjené přímo v Kopřivnici. Jeho hlavní specialitou byla nástavba s ocelovým skeletem, určená pro převoz pacientů. Tato konstrukce navazovala na dvoumístnou kabinu.
Auto stálo na rozvoru náprav o délce 3520 milimetrů, což je o dobrých 540 milimetrů více než v sériové specifikaci. Narostla tím pádem také délka, a to na 5330 milimetrů. Pohonná jednotka byla, i přes nutnost manipulovat s nosítky, stále uložena vzadu. Toto řešení znamenalo nemalé komplikace, hranu mezi vozovkou a prostorem pro pacienta se ale nakonec povedlo snížit na 915 milimetrů. Onen motor byl mimochodem 3.5litrový osmiválec o výkonu 167 koní, který v kombinaci s manuální čtyřstupňovou převodovkou a celkovou hmotností 2660 kilogramů dokázal sanitu rozjet až na 150 km/h.
Plánována byla výroba 50 kusů Tatry 613 SV ročně, což ve své publikaci věnované Tatře 613 uvádí Jan Tuček, vše ale skončilo u celkově 23 kusů, a to včetně funkčního vzorku a prototypu z roku 1990. Když přišel konec výroby, psal se rok 1995 a to už byla většina výrobců sanitních vozidel podstatně dál. Z kopřivnického modelu to ale na druhou stranu dělá unikátní raritu, objevující se dnes převážně v muzeích nebo na srazech. Nestává se často, aby byl některý z vyrobených kusů na prodej. Takže pokud uvažujete o koupi nějaké raritního kousku, nyní máte šanci.
Na stránce Sbazar.cz se včera (v prodeji je ale vůz už od minulého roku) objevil inzerát na 613 SV z roku 1992, která je údajně zcela originální, garážovaná a v zimě neježděná. Při pohledu na fotografie lze tomuto tvrzení rozhodně věřit. Tím spíš, když aktuální majitel dodává, že je tento vůz pravidelně vyžadován jako exponát na výstavách a srazech (proto je na SPZ a má platnou STK). V prostoru pro pacienta nechybí lehátko nebo umyvadlo, plně funkční je také maják a siréna. Cena za tuto krásku je 459 000 korun, což rozhodně není málo. Na druhou stranu ale získáte kus československé a později české automobilové historie, navíc už jich na světě nebude ani těch třiadvacet…
S bezpečností dětí na cestách není radno experimentovat. Autosedačka je jedním z nejdůležitějších vybavení pro rodiče a výběr té pravé ovlivní ochranu vašich nejmenších během jízdy. Mezi mnoha značkami, které jsou na trhu autosedaček k mání, vynikají tři z nich – RÖMER, CYBEX a RECARO. Proč jsou mezi rodiči i odborníky v oblasti bezpečnosti tak oblíbené? Čtěte dál!
Elektrifikace postupuje a do měst se kromě velkých SUV začínají tlačit i elektromobily výrazně kompaktnějších rozměrů. Hyundai Inster je jedním z nich – čistě elektrický prcek, který vsází na originální design, užitečnou výbavu a kompaktní rozměry usnadňující městské jízdy. Dokáže však obstát i mimo městské prostředí? A jaká je jeho reálná konkurenceschopnost při ceně, která v našem případě přesáhla hranici 800 tisíc korun?
Tento týden se podíváme na zoubek zánovní Toyotě ProAce. Jedná se o 7 místnou dodávku v nejvyšší výbavě, která je levnější alternativou k Multivanu či Mercedesu třídy V. Mimo bohatou výbavu nabízí také solidní dynamiku i spotřebu a pořádnou porci praktičnosti. Má smysl sáhnout po starší verzi s nízkým nájezdem nebo se vyplatí připlatit si za zcela nové auto?
Společnost Tesla je podle nově podaných regulačních dokumentů v Číně připravena uvést na trh novou verzi svého Modelu 3. Neoficiálně označovaný jako Model 3+ má elektromobil nabídnout rekordní dojezd až 800 kilometrů podle čínského cyklu CLTC, což by z něj učinilo nejdéle jedoucí vůz značky Tesla. Tento údaj výrazně překonává dosavadní verzi Modelu 3 Long Range AWD, která v Číně dosahuje maximálního dojezdu 713 km.
Plug-in hybridy jsou zajímavým kompromisem mezi elektromobily a spalovacími vozy – z obou světů si berou to dobré. Model DS 7 jsme již testovali a to jak v nejvýkonnější verzi s 360 koňmi, tak opak v podobě naftového provedení v základní výbavě Pallas. Do dnešní recenze dorazila akční zvýhodněná verze Edition France se středně silným plug-in hybridním pohonem. Vyplatí se příplatek 400 tisíc za svižný plug-in hybrid proti naftovému základu?
Trh s novými automobily prošel za poslední roky poměrně turbulentním obdobím. Mizí mnoho tradičních modelů, řeší se emise a pozornost se soustředí na vozy typu SUV či elektromobily. Negativem je všeobecný nárůst cen nových aut a proto je skvělá zpráva, že zde existuje velké množství lehce ojetých automobilů, které jsou často o více, než třetinu levnější a nabízí mnoho prostoru za přijatelnou cenu. Přesně to je případ tohoto šikovně postaveného Mercedesu.