Divize Renault Sport se už od sedmdesátých let stará o sportovní aktivity francouzského výrobce, později se pak její podpis začal objevovat i na sportovních modelech Renaultu. Ze začátku byly v nabídce řidičsky vytříbené modely, v poslední době však už jde i RS „s dobou.“ Místo zběsilého Clia se šestiválcem za předními sedačkami tak vyrobí například pseudosportovní provedení Capturu. A já se ptám proč, proboha!?
Captur RS nicméně není jediným minimálně kontroverzním krokem divize, vyrábějící své vozy převážně v Dieppe, kde kdysi sídlila automobilka Alpine. Asi každý si vzpomene na vlnu nevole, kterou rozpoutal přechod Clia RS z atmosférického motoru s manuální převodovkou na přeplňovaný čtyřválec s dvouspojkovým automatem EDC. Vedení Renaultu argumentuje tím, že většina zákazníků podobná auta chce, navíc má v rukou stále rostoucí prodeje dnes již spíš vyměklého sportovního Clia. Nadšenec, prahnoucí po jízdních vlastnostech motokáry, točivém motoru a zvuku ručního řazení zase jednou ostrouhal.
Stejná kůra bohužel čeká i na Mégane RS. Jeho cesta začínala v minulé generaci poměrně nevýrazně, a když se do portfolia přidal i na spotřebu zaměřený diesel, většina petrolheadů nad autem ohrnula nos. Jenomže pak přišly oslavy úspěchů ve formuli 1 a mezi nimi provedení R26 a na něj navazující R26.R. Druhý jmenovaný model přitom světu ukázal, že aby byl ostrý hatchback rychlý, nepotřebuje 300 koní a pohon všech kol. Bohatě stačí nízká hmotnost, 230 koní, špičkově naladěný podvozek a samosvor, pomáhající přední nápravě. Z těchto ingrediencí si R26.R uvařila rekordní čas mezi produkčními předokolkami na Nordschleife a u určité skupiny automobilových nadšenců také kultovní místo. Ano, byla to spíše okruhová hračka, než auto na každý den. Jenomže vše bylo vsazeno do obalu klasického Méganu a zkrátka to mělo něco do sebe.
A pak přišel současný Mégane RS. Po R26.R hodně lidí nevěřilo, že by mohl Renault Sport přijít s něčím minimálně stejně dobrým, ale přece jen o kousek použitelnějším. Mégane RS si nicméně srdce těchto pochybovačů získal docela rychle, tím spíš když se objevila verze Trophy a pak 275 Trophy-R, což je jakýsi duchovní nástupce R26.R, jelikož mu také chybí zadní sedačky a jeho hlavním mottem je nízká hmotnost. Výsledkem byl opět rekord na „Ringu“ mezi produkčními předokolkami… Ano, oproti Golfu GTI nebo Focusu ST je Mégane výhradně třídveřový, podvozkově o něco tvrdší a na každý den pořád o něco méně použitelný. Avšak na okresky moc zábavnějších modelů v segmentu C prostě nenajdete.
S tímto odkazem hodlají Francouzi hazardovat uvedením třetího pokračování Méganu RS. To by podle všeho mělo dostat přeplňovanou osmnáctistovku (současný model má „oturbený“ dvoulitr) a především dvouspojkový automat EDC. Zatím se spekuluje, jestli se náhodou Renault nesmiluje a nepovolí nasazení šestistupňového manuálu. Pokud se tak nestane, bude mít továrna v Dieppe na svědomí další zábavný model.
Vedle těchto modelů je tady i vzdálenější minulost v podobě Sport Spideru, který prodejně nezaválel, ale image automobilky zcela nepochybně zvedl, nebo Clia V6. O něm dodnes kolují nejrůznější legendy a i díky místo zadních sedadel umístěnému šestiválci si našel mnoho zastánců po celém světě. Nyní by jeho odkaz měl nést Captur RS s prostým odůvodněním, že ho zákazníci chtějí.
Já se ale ptám, kteří zákazníci? Kolem sebe mám totiž lidi, kteří téměř bezvýhradně se současným směřováním sportovních Renaultů nesouhlasí. Nelíbí se jim prosazování řidičského komfortu na úkor řidičského potěšení. A upřímně, já jsem mezi nimi. Samozřejmě, prvořadé jsou zisky, bez nich by prostě Francouzi nepřežili. Ale opravdu je nutné dělat z malého bachratého crossoveru s nulovou praktičností a jen nepatrnou špetkou stylu něco, čím nikdy nebude a ani být nechce? Proč raději nevyrobit Clio RS s manuální převodovkou alespoň v omezeném počtu kusů? Proč se znovu nepustit do nějakého čistě okruhového hatchbacku, jakými byly Mégane RS R26.R nebo Mégane RS 275 Trophy-R.
Abych byl vůči Renaultu alespoň trochu spravedlivý, montáž dvouspojkových převodovek není jen jeho vina. Žádají si to evropské limity, protože pokud použijete dvouspojku místo manuálu, papírově Vám o něco málo klesne průměrná spotřeba. A na to zkrátka Brusel slyší a slyšet bude. Dokonce i navzdory faktu, že se s Volkswagenem celkem nepěkně spálil.
Existuje pro Renault Sport vůbec nějaké východisko, nebo bude konstantně směřovat do záhuby, až se ocitne v bodě, v němž bylo kdysi logo GTI u Volkswagenu se čtvrtou generací Golfu nebo to stejné označení u Peugeotu s 207 a první 308? Obávám se, že východisko zkrátka neexistuje. Tedy abyste mi rozuměli, divize Renault Sport bude vesele fungovat dál, bude prosperovat a lidé budou obdivně vzdychat, jak je Clio RS úsporné, jak je Captur RS mužný a jak je Mégane RS s převodovkou EDC rychlý…
A pak je tu malá část fanoušků nevyráběných modelů značky, kteří by zase rádi viděli ten starý dobrý Renault Sport. Z vedení jim ale přiletí jen facka a posměch s prodejní tabulkou, podle níž se značce nevyplatí dělat modely pro nadšence. A tak to půjde u všech kdysi tradičních sportovních divizí, až tento fanoušek zábavné jízdy ostrouhá úplně… A to bude teprve zle…
Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto představila světu svůj nejnovější crossover, Škoda Epiq. Nejdostupnější elektrické auto značky se dosud ukazovalo pouze jako designová studie, nyní se ale Epiq představil v Mnichově po boku dalších koncernových kompaktních crossoverů koncernu Volkswagen. Přestože detaily ohledně výbavy a cen zůstávají tajemstvím, víme, že cena by měla začínat na částce kolem 600 000 Kč. Sériová výroba započne už příští rok.
Minulý týden nám dělalo společnost velice příjemné SUV, které skvěle vypadá, výborně jezdí, má rozumný nájezd kilometrů a nestojí majlant. Potěší především řidiče, kteří si potrpí na špičkovou ergonomii, nízkou spotřebu a velmi dobré jízdní vlastnosti. Má to vůbec nějaký háček?
Kodiaq druhé generace už nějaký čas brázdí české silnice a tak se na trhu s ojetými vozy začaly objevovat první vlaštovky. Jednu takovou jsme si v nejnižší výbavě Selection vybrali do naší dnešní recenze. Jedná se o roční auto z Mototechny s nájezdem necelých 27 tisíc kilometrů za 940 tisíc, což je proti ceně nového vozu aktuálně úspora přes 250 tisíc korun. Má to nějaký háček?
Do dnešní recenze dorazil Elroq, který si v prodejích vede od uvedení na trh velmi dobře. Většinou testujeme auta v nejvyšších výbavách, ale tentokrát jsme záměrně do testu vzali co možná nejlevnější provedení, abychom zjistili, zda-li základní verze v testu obstojí.
Sháníte-li ojeté SUV se silným motorem, tak máte v nabídce sekundárního trhu s auty rozhodně z čeho vybírat. Mnoho lidí má rozpočet na rodinné SUV přibližně milion korun, což na nového Kodiaqa nestačí, na prémiové značky už vůbec ne. Dnešní recenze se podívá na zoubek 6 let staré Audi Q7, kterou za milion pořídíte. To je mimochodem podobná částka, za jakou koupíte modernizovaný Kodiaq RS první generace – co je lepší volba?
Čtyřková Octavia se po pěti letech dočkala faceliftu v rámci kterého přišlo několik inovací. Důležité ovšem je, že byl zachován charakter vozu, který si stále drží velice dobrou kombinaci praktičnosti a zábavy za volantem. Jedná se o nejsilnější Octavii, která kdy vznikla. Měli byste si ji koupit nebo se vyplatí porozhlédnout u sourozenecké Cupry, která nabízí ještě podstatně silnější exempláře?