Divize Renault Sport se už od sedmdesátých let stará o sportovní aktivity francouzského výrobce, později se pak její podpis začal objevovat i na sportovních modelech Renaultu. Ze začátku byly v nabídce řidičsky vytříbené modely, v poslední době však už jde i RS „s dobou.“ Místo zběsilého Clia se šestiválcem za předními sedačkami tak vyrobí například pseudosportovní provedení Capturu. A já se ptám proč, proboha!?
Captur RS nicméně není jediným minimálně kontroverzním krokem divize, vyrábějící své vozy převážně v Dieppe, kde kdysi sídlila automobilka Alpine. Asi každý si vzpomene na vlnu nevole, kterou rozpoutal přechod Clia RS z atmosférického motoru s manuální převodovkou na přeplňovaný čtyřválec s dvouspojkovým automatem EDC. Vedení Renaultu argumentuje tím, že většina zákazníků podobná auta chce, navíc má v rukou stále rostoucí prodeje dnes již spíš vyměklého sportovního Clia. Nadšenec, prahnoucí po jízdních vlastnostech motokáry, točivém motoru a zvuku ručního řazení zase jednou ostrouhal.
Stejná kůra bohužel čeká i na Mégane RS. Jeho cesta začínala v minulé generaci poměrně nevýrazně, a když se do portfolia přidal i na spotřebu zaměřený diesel, většina petrolheadů nad autem ohrnula nos. Jenomže pak přišly oslavy úspěchů ve formuli 1 a mezi nimi provedení R26 a na něj navazující R26.R. Druhý jmenovaný model přitom světu ukázal, že aby byl ostrý hatchback rychlý, nepotřebuje 300 koní a pohon všech kol. Bohatě stačí nízká hmotnost, 230 koní, špičkově naladěný podvozek a samosvor, pomáhající přední nápravě. Z těchto ingrediencí si R26.R uvařila rekordní čas mezi produkčními předokolkami na Nordschleife a u určité skupiny automobilových nadšenců také kultovní místo. Ano, byla to spíše okruhová hračka, než auto na každý den. Jenomže vše bylo vsazeno do obalu klasického Méganu a zkrátka to mělo něco do sebe.
A pak přišel současný Mégane RS. Po R26.R hodně lidí nevěřilo, že by mohl Renault Sport přijít s něčím minimálně stejně dobrým, ale přece jen o kousek použitelnějším. Mégane RS si nicméně srdce těchto pochybovačů získal docela rychle, tím spíš když se objevila verze Trophy a pak 275 Trophy-R, což je jakýsi duchovní nástupce R26.R, jelikož mu také chybí zadní sedačky a jeho hlavním mottem je nízká hmotnost. Výsledkem byl opět rekord na „Ringu“ mezi produkčními předokolkami… Ano, oproti Golfu GTI nebo Focusu ST je Mégane výhradně třídveřový, podvozkově o něco tvrdší a na každý den pořád o něco méně použitelný. Avšak na okresky moc zábavnějších modelů v segmentu C prostě nenajdete.
S tímto odkazem hodlají Francouzi hazardovat uvedením třetího pokračování Méganu RS. To by podle všeho mělo dostat přeplňovanou osmnáctistovku (současný model má „oturbený“ dvoulitr) a především dvouspojkový automat EDC. Zatím se spekuluje, jestli se náhodou Renault nesmiluje a nepovolí nasazení šestistupňového manuálu. Pokud se tak nestane, bude mít továrna v Dieppe na svědomí další zábavný model.
Vedle těchto modelů je tady i vzdálenější minulost v podobě Sport Spideru, který prodejně nezaválel, ale image automobilky zcela nepochybně zvedl, nebo Clia V6. O něm dodnes kolují nejrůznější legendy a i díky místo zadních sedadel umístěnému šestiválci si našel mnoho zastánců po celém světě. Nyní by jeho odkaz měl nést Captur RS s prostým odůvodněním, že ho zákazníci chtějí.
Já se ale ptám, kteří zákazníci? Kolem sebe mám totiž lidi, kteří téměř bezvýhradně se současným směřováním sportovních Renaultů nesouhlasí. Nelíbí se jim prosazování řidičského komfortu na úkor řidičského potěšení. A upřímně, já jsem mezi nimi. Samozřejmě, prvořadé jsou zisky, bez nich by prostě Francouzi nepřežili. Ale opravdu je nutné dělat z malého bachratého crossoveru s nulovou praktičností a jen nepatrnou špetkou stylu něco, čím nikdy nebude a ani být nechce? Proč raději nevyrobit Clio RS s manuální převodovkou alespoň v omezeném počtu kusů? Proč se znovu nepustit do nějakého čistě okruhového hatchbacku, jakými byly Mégane RS R26.R nebo Mégane RS 275 Trophy-R.
Abych byl vůči Renaultu alespoň trochu spravedlivý, montáž dvouspojkových převodovek není jen jeho vina. Žádají si to evropské limity, protože pokud použijete dvouspojku místo manuálu, papírově Vám o něco málo klesne průměrná spotřeba. A na to zkrátka Brusel slyší a slyšet bude. Dokonce i navzdory faktu, že se s Volkswagenem celkem nepěkně spálil.
Existuje pro Renault Sport vůbec nějaké východisko, nebo bude konstantně směřovat do záhuby, až se ocitne v bodě, v němž bylo kdysi logo GTI u Volkswagenu se čtvrtou generací Golfu nebo to stejné označení u Peugeotu s 207 a první 308? Obávám se, že východisko zkrátka neexistuje. Tedy abyste mi rozuměli, divize Renault Sport bude vesele fungovat dál, bude prosperovat a lidé budou obdivně vzdychat, jak je Clio RS úsporné, jak je Captur RS mužný a jak je Mégane RS s převodovkou EDC rychlý…
A pak je tu malá část fanoušků nevyráběných modelů značky, kteří by zase rádi viděli ten starý dobrý Renault Sport. Z vedení jim ale přiletí jen facka a posměch s prodejní tabulkou, podle níž se značce nevyplatí dělat modely pro nadšence. A tak to půjde u všech kdysi tradičních sportovních divizí, až tento fanoušek zábavné jízdy ostrouhá úplně… A to bude teprve zle…
Škoda měla elektromobily už v roce 1944, podívejte se na unikátní video.
Automotodrom Brno vstupuje do nové závodní sezony s řadou novinek v kalendáři. Hlavním lákadlem je bezesporu návrat světového šampionátu MotoGP™, ale na své si přijdou i příznivci automobilových sérií.
BMW M3 CS Touring přepisuje pravidla sportovních kombíků. Nejostřejší verze legendární M3 přináší nekompromisní výkon, agresivní design a zároveň praktičnost pro každodenní použití. Speciální edice staví na úspěchu modelu M3 Competition Touring, ale přidává ještě větší dávku adrenalinu a emocí. S pohonem M xDrive a vyladěnou dynamikou jde o vůz, který zvládne rodinný výlet i sprint na okruhu. BMW tak znovu dokazuje, že radost z jízdy a praktičnost se mohou dokonale doplňovat.
V zimních měsících se řidiči elektromobilů setkávají se specifickými výhodami i výzvami. Je zkrátka třeba naučit se pár nových věcí a některé dlouhodobé návyky upravit.
Když se řekne off-road, mnozí si představí dobrodružství, náročné podmínky a terén, kde selhávají běžná auta. Společnost Dajbych4x4 se již téměř 30 let specializuje na prodej, úpravy a servis terénních vozů, které nejen splňují, ale často překračují očekávání svých majitelů.
Automobilový svět se dočkal – jeden z nejočekávanějších modelů poslední doby má konečně české ceny. Základní varianta s pohonem zadních kol startuje na částce kolem 1,1 milionu korun, což dává tušit, že půjde o horké zboží pro nadšence i běžné řidiče. Novinka je tak modernější, komfortnější a nabízí dojezd na jedno nabití až 568 kilometrů v ideálních podmínkách.
Škoda Auto potvrzuje svou vedoucí pozici na českém trhu, a to i přes nejistotu v oblasti elektromobility. Vedoucí značky Jiří Maláček věří v růst trhu s elektromobily a zdůrazňuje šance Škody uspět. Přestože Tesla zatím v prodejích elektromobilů vede, Škoda vidí v budoucnosti elektrifikace příležitost k dalšímu posílení.
Situace ve Velké Británii se velmi podobá té v EU. Vláda čelí tlaku ze strany automobilových výrobců, kteří kritizují přísná pravidla podporující elektrická vozidla, jež podle nich narážejí na nízkou poptávku. Informuje o tom BBC.
Škoda Superb přichází s hybridním pohonem, který slibuje revoluci v efektivitě a pohodlí. Velkokapacitní baterie a rychlé nabíjení jsou klíčovými prvky, které tuto novinku odlišují od konkurence. Výroba začíná už tento kvartál, a tak brzy zjistíme, zda papírové hodnoty odpovídají realitě.
Mercedes-Benz třídy E stanovil nový standard automobilové bezpečnosti, když byl v roce 2024 oceněn organizací Euro NCAP jako Best Performer za své výjimečné výsledky v bezpečnostních testech, čímž se stal nejbezpečnějším vozem testovaným v uplynulém roce.
Škoda tradičně, jak jsou už roky zákazníci české automobilky zvyklí, klade důraz na funkčnost a pohodlí, což potvrzuje i nový model Elroq. Velkorysý prostor, chytré úložné prvky a promyšlené detaily zavazadlového prostoru usnadňují každodenní život a zvyšují komfort užívání vozu.
Audi koncem roku 2024 zahájilo předprodej zcela nové plně elektrické řady A6 e-tron, která přichází na platformě PPE. Nabízí se ve dvou karosářských variantách – Sportback a Avant – a čtyřech verzích pohonu. Základní model začíná na ceně 1 659 900 Kč. Nové Audi A6 e-tron překvapuje dlouhým dojezdem až 756 km na jedno nabití a rychlým nabíjením. Tato modelová řada nastavuje nové standardy v oblasti elektromobility.