Mnozí z nás se chystají v létě opět vyrazit do nějaké exotičtější destinace, kde si budeme chtít odpočinout od každodenní práce a užít si pořádnou letní dovolenou. Velké procento dovolenkářů pro přepravu do dané země však zvolí svůj osobní vůz a právě s cestou do zahraničí je vždy spojeno riziko nehody. Právě proto jsme si pro vás připravili pár rad a postupů, jak se zachovat v případě, že by se právě vám na cestách v zahraničí stala dopravní nehoda.
Krok jedna
Nejdůležitějším krokem před cestou do zahraničí je nutná návštěva vašeho autorizovaného servisu a následná kontrola (a případná oprava) vašeho dopravního prostředku. Díky kontrole a následné nápravě objevených vad tak předejdete komplikacím, které by vás z rodinné dovolené mohli rychle poslat zpět domů.
Krok dvě
Dalším krokem je bezpodmínečné zjištění, jak daná země má nastavená pravidla pro řešení dopravní nehody. Například u nás v ČR se k dopravní nehodě volá policie až v případě, že škoda na obou vozidlech přesáhne limit 100 tisíc korun nebo je při nehodě nějaké vážnější zranění. To samé proto platí v zahraničí, je nutné si zjistit, jak daná tamní policejní složka v cílové destinaci řeší dopravní nehody a kdy je / není potřeba policii k nehodě volat.
Pokud se vám tedy náhodou stane dopravní nehoda mimo území ČR, v případech stanovených zákonem dané země oznamte nehodu policii. Po jejím příjezdu podepiště vyplněný policejní protokol pouze tehdy, když zcela souhlasíte s jeho zněním! V opačném případě do něj uveďte své vlastní vyjádření o nehodě, a to i klidně v českém jazyce. Málokdo také ví, že při nehodě v zahraničí máte právo na tlumočníka, takže v případě nouze se nestyďte a volejte svou kontaktní pojišťovnu, která vás ze zákona musí na tlumočníka přepojit.Dalším aspektem u dopravní nehody je obnovení silničního provozu. Někdy se dopravní nehoda stane tak, že vozidla blokují celou komunikaci a proto v případě, že je nutné zabezpečit obnovení provozu na pozemní komunikaci, můžete vozidla odstranit, jenže zde platí přísné podmínky:
- Nehoda je nahlášena tamní policii a vy jste řádně vyznačili konečné postavení vozidel sprejem, křídou a nebo pískem. Pro dokonalé prokázání vzniku dopravní nehody si také vytvořte vlastní fotodokumentaci místa, kde k ní došlo.
- Shodli jste se s dalším účastníkem / ky na odstranění vozidel
Při nehodě si bezpodmínečně zapište státní registrační značku dalšího vozu, VIN kód vozu, značku a typ zúčastněného vozidla, jméno, příjmení a bydliště řidiče a popřípadě i jména, příjmení a bydliště / sídla jejich vlastníků. Nezbytné je také zjistit číslo pojištění, platnost zelené karty, číslo pojistné smlouvy a název pojistitele dalšího účastníka nehody. Záznam o dopravní nehodě
Pokud k dopravní nehodě není potřeba přivolat policii, je naprosto nezbytné s dalšími účastníky nehody sepsat společný záznam o nehodě tzv. Euro protokol. Ten musí obsahovat veškeré podstatné údaje o nehodě: místo a čas dopravní nehody, info o jejích účastnících a typech vozů, kdo je viníkem a jak nehoda vznikla. Následně vyplněný Záznam o dopravní nehodě všichni účastníci nehody po řádném vyplnění a prostudování podepíší a předají svým pojišťovnám. Nepojízdné vozidlo a pomoc asistenční služby
Pokud je díky dopravní nehodě vaše vozidlo nepojízdné, vždy kontaktujte svou asistenční službu, která spadá pod vaší pojišťovnu. Jste-li viníkem nehody, máte zpravidla nárok na asistenční služby od pojišťovny, u které máte povinné ručení uzavřeno. Kdo si navíc sjednal havarijní pojištění, tomu je zpravidla hrazen odtah nepojízdného vozidla. K základní variantě obsahu asistenční služby patří: oprava vozidla na místě, odtah vozidla, uskladnění vozidla, právní pomoc, nocleh a případné nutné tlumočení.
Kdo by si i tak nevěděl v případě nehody rady, má možnost obrátit se na Českou kancelář pojistitelů, která Vám poskytne důležité rady a pomoc.Po jejím kontaktování vám operátoři sdělí kontakt na škodního zástupce pojistitele škůdce v ČR.
Vše se váže na čtvrté ustanovení motorové směrnice EU, což je § 9 písm. a zákona č. 47/2004 Sb. Ten říká, že každá pojišťovna poskytující pojištění odpovědnosti z provozu vozidla v některém ze států Evropského hospodářského prostoru (EHP) je povinna ustanovit v každém členském státě EHP škodního zástupce, který jménem a na účet pojistitele projednává škodní události způsobené provozem vozidla.
Členskými státy EHP jsou všechny členské státy EU spolu s Norskem, Švýcarskem, Lichtenštejnskem a Islandem. Ke zjištění právě vašeho škodního zástupce vám pomůže informační středisko České kanceláře pojistitelů, které naleznete na internetových stránkách www.ckp.cz.
Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto představila světu svůj nejnovější crossover, Škoda Epiq. Nejdostupnější elektrické auto značky se dosud ukazovalo pouze jako designová studie, nyní se ale Epiq představil v Mnichově po boku dalších koncernových kompaktních crossoverů koncernu Volkswagen. Přestože detaily ohledně výbavy a cen zůstávají tajemstvím, víme, že cena by měla začínat na částce kolem 600 000 Kč. Sériová výroba započne už příští rok.
Minulý týden nám dělalo společnost velice příjemné SUV, které skvěle vypadá, výborně jezdí, má rozumný nájezd kilometrů a nestojí majlant. Potěší především řidiče, kteří si potrpí na špičkovou ergonomii, nízkou spotřebu a velmi dobré jízdní vlastnosti. Má to vůbec nějaký háček?
Kodiaq druhé generace už nějaký čas brázdí české silnice a tak se na trhu s ojetými vozy začaly objevovat první vlaštovky. Jednu takovou jsme si v nejnižší výbavě Selection vybrali do naší dnešní recenze. Jedná se o roční auto z Mototechny s nájezdem necelých 27 tisíc kilometrů za 940 tisíc, což je proti ceně nového vozu aktuálně úspora přes 250 tisíc korun. Má to nějaký háček?
Do dnešní recenze dorazil Elroq, který si v prodejích vede od uvedení na trh velmi dobře. Většinou testujeme auta v nejvyšších výbavách, ale tentokrát jsme záměrně do testu vzali co možná nejlevnější provedení, abychom zjistili, zda-li základní verze v testu obstojí.