Mnozí z nás se chystají v létě opět vyrazit do nějaké exotičtější destinace, kde si budeme chtít odpočinout od každodenní práce a užít si pořádnou letní dovolenou. Velké procento dovolenkářů pro přepravu do dané země však zvolí svůj osobní vůz a právě s cestou do zahraničí je vždy spojeno riziko nehody. Právě proto jsme si pro vás připravili pár rad a postupů, jak se zachovat v případě, že by se právě vám na cestách v zahraničí stala dopravní nehoda.
Krok jedna
Nejdůležitějším krokem před cestou do zahraničí je nutná návštěva vašeho autorizovaného servisu a následná kontrola (a případná oprava) vašeho dopravního prostředku. Díky kontrole a následné nápravě objevených vad tak předejdete komplikacím, které by vás z rodinné dovolené mohli rychle poslat zpět domů.
Krok dvě
Dalším krokem je bezpodmínečné zjištění, jak daná země má nastavená pravidla pro řešení dopravní nehody. Například u nás v ČR se k dopravní nehodě volá policie až v případě, že škoda na obou vozidlech přesáhne limit 100 tisíc korun nebo je při nehodě nějaké vážnější zranění. To samé proto platí v zahraničí, je nutné si zjistit, jak daná tamní policejní složka v cílové destinaci řeší dopravní nehody a kdy je / není potřeba policii k nehodě volat.
Pokud se vám tedy náhodou stane dopravní nehoda mimo území ČR, v případech stanovených zákonem dané země oznamte nehodu policii. Po jejím příjezdu podepiště vyplněný policejní protokol pouze tehdy, když zcela souhlasíte s jeho zněním! V opačném případě do něj uveďte své vlastní vyjádření o nehodě, a to i klidně v českém jazyce. Málokdo také ví, že při nehodě v zahraničí máte právo na tlumočníka, takže v případě nouze se nestyďte a volejte svou kontaktní pojišťovnu, která vás ze zákona musí na tlumočníka přepojit.Dalším aspektem u dopravní nehody je obnovení silničního provozu. Někdy se dopravní nehoda stane tak, že vozidla blokují celou komunikaci a proto v případě, že je nutné zabezpečit obnovení provozu na pozemní komunikaci, můžete vozidla odstranit, jenže zde platí přísné podmínky:
- Nehoda je nahlášena tamní policii a vy jste řádně vyznačili konečné postavení vozidel sprejem, křídou a nebo pískem. Pro dokonalé prokázání vzniku dopravní nehody si také vytvořte vlastní fotodokumentaci místa, kde k ní došlo.
- Shodli jste se s dalším účastníkem / ky na odstranění vozidel
Při nehodě si bezpodmínečně zapište státní registrační značku dalšího vozu, VIN kód vozu, značku a typ zúčastněného vozidla, jméno, příjmení a bydliště řidiče a popřípadě i jména, příjmení a bydliště / sídla jejich vlastníků. Nezbytné je také zjistit číslo pojištění, platnost zelené karty, číslo pojistné smlouvy a název pojistitele dalšího účastníka nehody. Záznam o dopravní nehodě
Pokud k dopravní nehodě není potřeba přivolat policii, je naprosto nezbytné s dalšími účastníky nehody sepsat společný záznam o nehodě tzv. Euro protokol. Ten musí obsahovat veškeré podstatné údaje o nehodě: místo a čas dopravní nehody, info o jejích účastnících a typech vozů, kdo je viníkem a jak nehoda vznikla. Následně vyplněný Záznam o dopravní nehodě všichni účastníci nehody po řádném vyplnění a prostudování podepíší a předají svým pojišťovnám. Nepojízdné vozidlo a pomoc asistenční služby
Pokud je díky dopravní nehodě vaše vozidlo nepojízdné, vždy kontaktujte svou asistenční službu, která spadá pod vaší pojišťovnu. Jste-li viníkem nehody, máte zpravidla nárok na asistenční služby od pojišťovny, u které máte povinné ručení uzavřeno. Kdo si navíc sjednal havarijní pojištění, tomu je zpravidla hrazen odtah nepojízdného vozidla. K základní variantě obsahu asistenční služby patří: oprava vozidla na místě, odtah vozidla, uskladnění vozidla, právní pomoc, nocleh a případné nutné tlumočení.
Kdo by si i tak nevěděl v případě nehody rady, má možnost obrátit se na Českou kancelář pojistitelů, která Vám poskytne důležité rady a pomoc.Po jejím kontaktování vám operátoři sdělí kontakt na škodního zástupce pojistitele škůdce v ČR.
Vše se váže na čtvrté ustanovení motorové směrnice EU, což je § 9 písm. a zákona č. 47/2004 Sb. Ten říká, že každá pojišťovna poskytující pojištění odpovědnosti z provozu vozidla v některém ze států Evropského hospodářského prostoru (EHP) je povinna ustanovit v každém členském státě EHP škodního zástupce, který jménem a na účet pojistitele projednává škodní události způsobené provozem vozidla.
Členskými státy EHP jsou všechny členské státy EU spolu s Norskem, Švýcarskem, Lichtenštejnskem a Islandem. Ke zjištění právě vašeho škodního zástupce vám pomůže informační středisko České kanceláře pojistitelů, které naleznete na internetových stránkách www.ckp.cz.
Modely úspěšné automobilky Cupra prošly v nedávné době faceliftem, který se týká i pohledného kombíku Leon Sportstourer. Na první pohled by se mohlo zdát, že se jedná jen o lehké omlazení designu, jak to u faceliftů bývá zvykem, jenže to je omyl. Změněna byla jedna velice podstatná věc, která tento sportovní kombík posunula do vyšší ligy.
Extrémní výkon přes 1.000 kW byl na běžný provoz až příliš – alespoň podle Xiaomi, které svůj hypersedan SU7 Ultra softwarově omezilo. Po silné kritice uživatelů ale automobilka otočila a výkon hodlá znovu uvolnit. Informoval web Carnewschina.
Do naší recenze tento týden zavítala modernizovaná Toyota ProAce Verso v prodloužené verzi L2, která vychytala drobné nedostatky starší verze. Jedná se o víceúčelového parťáka, který je překvapivě komfortní. Početnější rodiny, které si nemohou dovolit Multivan či Mercedes-Benz třídy V, budou dost možná překvapeni, že se jedná o konkurenceschopného rivala.
S příchodem elekromobility jsme byli svědky vzniku hned několika opravdu rychlých aut na baterky, která na semaforu sice potrápila kde jaký supersport, ale při řízení chyběly emoce a ani v zatáčkách to mnohdy nebyla moc zábava. Rychlost zkrátka neznamená automaticky zábavu a proto vznikl Ioniq 5 N, který se rozhodl zbořit mýty o tom, že elektromobil nemůže být zábavný. Jak se to podařilo?