Jeep Grand Cherokee se možná převrací. A možné také ne...

Marek Litzman, 10. července 2012, 11:00 Google+

Švédskému magazínu Teknikensvarld se zase málem podařilo přehodit auto "přes budku". Tentokrát na vstup losa do cesty doplatil Jeep Grand Cherokee. Ale právem?

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
371

| foto: Archiv AutoRoad.cz

Sdílejte článek

Osmého července se do světa rozlétla informace o tom, že Jeep Grand Cherokee neprošel losími testy, které již od 70. let pořádá švédský časopis Teknikensvarld. To se v poslední době nestává příliš často. V nedávné době se málem převrátila Honda Hilux (v roce 2007) a asi největší poprask způsobilo přetočení Mercedesu Benz třídy A v roce 1997. Mercedes poté musel vůz značně přepracovat a malé a relativně levné áčko se díky tomu paradoxně stalo prvním vozem, které bylo sériově ve všech výbavách dodáváno se stabilizačním systémem ESP.

Zpět ale k Jeepu. Jak je patrné z videa, při jízdě rychlostí 63,5 km/h měl vůz velmi silnou tendenci k převrácení. Jen vhodný manévr řidiče zajistil to, že vůz zůstal na kolech a ne na plechu. Redaktor celou scénu uzavírá poměrně nekompromisním doporučením Jeepu, aby tento vůz přestal v této specifikaci prodávat.

Jeep si nicméně nastalou situaci líbit nenechal. Vyrazil od protiútoku oznámením, že šlo o necertifikovaný test a vozidlo bylo přetíženo. První argument můžeme docela s klidem přeskočit, protože málokdo z nás má certifikát na úhybný manévr před zvířetem - a stejně ho čas od času musíme provést.

Argument přetížení je však znatelně závažnější. Sám časopis s ním však nesouhlasí, podle něj byl vůz zatížen na maximum, nikoliv však přetížen.

Co však již na videu není, inženýři Chrysleru se rozhodli test spolu s redaktory zopakovat. Se třemi různými Grend Cherokee bylo provedeno jedenáct různých jízd a nikdy se nepodařilo zopakovat stav hrozícího převrácení.

Těžko nyní určit, kde leží pravda. Je pravděpodobné, že svůj vliv má nejen samotné zatížení, ale také jeho rozložení. Čtyři osoby v interiéru na plné zatížení nestačí, tím spíše ne na přetížení. Právě typ zátěže umístěné v kufru pak může být klíčem k vyřešení této otázky.

Ať je však pravda jakákoliv, jde o pěkný důkaz toho, že ani moderní vůz naditý elektronickými systémy není imunní vůči základním fyzikálním zákonům.

Vytisknout

Diskuze: Jeep Grand Cherokee se možná převrací. A možné také ne...

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Volkswagen Golf People

TEST Volkswagen Golf People – čtyřválec, hezká výbava a cenovka 687 tisíc

Citroen C5X

DLOUHODOBÝ TEST: Citroen C5 X Plug-in Hybrid aneb francouzský křižník očima Terezky

Nový motor Honda V3

Společnost Honda na veletrhu EICMA 2024 představuje nový průlomový koncept spalovacího motoru

Ilustrační foto

Co ovlivňuje cenu vašeho havarijní pojištění?

Lexus UX300h

TEST Lexus UX300h F Sport – stále oblíbenější prémiový crossover po modernizaci

Toyota Corolla TS 1,8 Hybrid Style

TEST Toyota Corolla TS 1,8 Hybrid Style – univerzální kombík pro klidné řidiče

Škoda Enyaq Sportline 85

TEST Škoda Enyaq Sportline 85 – vylepšená vlajková loď z elektrické rodiny Škoda

Škoda Octavia Combi

TEST Škoda Octavia Combi 1,5 TSI m-HEV – faceliftovaná verze se spotřebou pod 5 litrů

Ilustrační foto

V čem se liší povinné ručení pro mladé?

Citroen C5X plug-in hybrid

DLOUHODOBÝ TEST: Citroen C5 X Plug-in Hybrid – cesta na dovolenou + spaní v autě

Cyklokaravan

Elektrokolo s mini karavanem, hodně stylové cestování

Škoda Kodiaq II

TEST Škoda Kodiaq 2,0 TDI 142 kW 4x4 – český sen podruhé, je ale lepší než Superb?

EcoWheel Diabel

TEST EcoWheel Diabel – elektrická motorka s drsnou tváří

Kontrola okresů

10 nejzvláštnějších dopravních předpisů, které byste měli před svými cestami do zahraničí znát

Ilustrační foto

Co je CarPlay a jak ho nejlépe využít? Plus další vychytávky do auta

reklama

Doporučujeme

škoda rapid

Škoda Rapid na nových fotografiách (20 x foto)

Čtěte dále

Nejčtenější články

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud