Jeep Grand Cherokee se možná převrací. A možné také ne...

Jeep Grand Cherokee se možná převrací. A možné také ne...
Jeep Grand Cherokee se možná převrací. A možné také ne..., foto: Archiv AutoRoad.cz
Marek Litzman 10. července 2012 11:00
Sdílej:

Švédskému magazínu Teknikensvarld se zase málem podařilo přehodit auto "přes budku". Tentokrát na vstup losa do cesty doplatil Jeep Grand Cherokee. Ale právem?

Osmého července se do světa rozlétla informace o tom, že Jeep Grand Cherokee neprošel losími testy, které již od 70. let pořádá švédský časopis Teknikensvarld. To se v poslední době nestává příliš často. V nedávné době se málem převrátila Honda Hilux (v roce 2007) a asi největší poprask způsobilo přetočení Mercedesu Benz třídy A v roce 1997. Mercedes poté musel vůz značně přepracovat a malé a relativně levné áčko se díky tomu paradoxně stalo prvním vozem, které bylo sériově ve všech výbavách dodáváno se stabilizačním systémem ESP.

Zpět ale k Jeepu. Jak je patrné z videa, při jízdě rychlostí 63,5 km/h měl vůz velmi silnou tendenci k převrácení. Jen vhodný manévr řidiče zajistil to, že vůz zůstal na kolech a ne na plechu. Redaktor celou scénu uzavírá poměrně nekompromisním doporučením Jeepu, aby tento vůz přestal v této specifikaci prodávat.

Jeep si nicméně nastalou situaci líbit nenechal. Vyrazil od protiútoku oznámením, že šlo o necertifikovaný test a vozidlo bylo přetíženo. První argument můžeme docela s klidem přeskočit, protože málokdo z nás má certifikát na úhybný manévr před zvířetem - a stejně ho čas od času musíme provést.

Argument přetížení je však znatelně závažnější. Sám časopis s ním však nesouhlasí, podle něj byl vůz zatížen na maximum, nikoliv však přetížen.

Co však již na videu není, inženýři Chrysleru se rozhodli test spolu s redaktory zopakovat. Se třemi různými Grend Cherokee bylo provedeno jedenáct různých jízd a nikdy se nepodařilo zopakovat stav hrozícího převrácení.

Těžko nyní určit, kde leží pravda. Je pravděpodobné, že svůj vliv má nejen samotné zatížení, ale také jeho rozložení. Čtyři osoby v interiéru na plné zatížení nestačí, tím spíše ne na přetížení. Právě typ zátěže umístěné v kufru pak může být klíčem k vyřešení této otázky.

Ať je však pravda jakákoliv, jde o pěkný důkaz toho, že ani moderní vůz naditý elektronickými systémy není imunní vůči základním fyzikálním zákonům.

Odkaz na video.

Stalo se
Testy aut
DS3 Performance Line Hybrid

DS3 Performance Line Hybrid – stylovka do města, která mi nesluší

Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?

Novinky
Kia Sportage (2026)

Kia Sportage (2026): Láká na facelift s Netflixem, hlasovým ovládáním a hybridem s předním náhonem

Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.

Novinky
BMW Speedtop

BMW Speedtop (2025) bere dech. Toto krásné kombi půjde skutečně do výroby

BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.

Novinky
Toyota Aygo X (2025)

Stylovější, silnější, úspornější. Toyota Aygo X z Kolína překvapila hybridem a technikou z Yarisu

Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.