Osmého července se do světa rozlétla informace o tom, že Jeep Grand Cherokee neprošel losími testy, které již od 70. let pořádá švédský časopis Teknikensvarld. To se v poslední době nestává příliš často. V nedávné době se málem převrátila Honda Hilux (v roce 2007) a asi největší poprask způsobilo přetočení Mercedesu Benz třídy A v roce 1997. Mercedes poté musel vůz značně přepracovat a malé a relativně levné áčko se díky tomu paradoxně stalo prvním vozem, které bylo sériově ve všech výbavách dodáváno se stabilizačním systémem ESP.
Zpět ale k Jeepu. Jak je patrné z videa, při jízdě rychlostí 63,5 km/h měl vůz velmi silnou tendenci k převrácení. Jen vhodný manévr řidiče zajistil to, že vůz zůstal na kolech a ne na plechu. Redaktor celou scénu uzavírá poměrně nekompromisním doporučením Jeepu, aby tento vůz přestal v této specifikaci prodávat.
Jeep si nicméně nastalou situaci líbit nenechal. Vyrazil od protiútoku oznámením, že šlo o necertifikovaný test a vozidlo bylo přetíženo. První argument můžeme docela s klidem přeskočit, protože málokdo z nás má certifikát na úhybný manévr před zvířetem - a stejně ho čas od času musíme provést.
Argument přetížení je však znatelně závažnější. Sám časopis s ním však nesouhlasí, podle něj byl vůz zatížen na maximum, nikoliv však přetížen.
Co však již na videu není, inženýři Chrysleru se rozhodli test spolu s redaktory zopakovat. Se třemi různými Grend Cherokee bylo provedeno jedenáct různých jízd a nikdy se nepodařilo zopakovat stav hrozícího převrácení.
Těžko nyní určit, kde leží pravda. Je pravděpodobné, že svůj vliv má nejen samotné zatížení, ale také jeho rozložení. Čtyři osoby v interiéru na plné zatížení nestačí, tím spíše ne na přetížení. Právě typ zátěže umístěné v kufru pak může být klíčem k vyřešení této otázky.
Ať je však pravda jakákoliv, jde o pěkný důkaz toho, že ani moderní vůz naditý elektronickými systémy není imunní vůči základním fyzikálním zákonům.